Атмосфера. Будова атмосфери

Про матеріал
Урок з географії для учнів 6 класу. В конспекті використано інтерактивні методи, самостійна робота, детально описано етапи роботи на уроці.
Перегляд файлу

Тема: Атмосфера. Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері

Мета:

  • навчальна: систематизувати знання учнів про атмосферу;формувати знання про склад та особливості будови повітряної оболонки Землі;
  • розвивати первинні практичні вміння розрізняти особливості атмосферних шарів;
  • виховувати розуміння важливості атмосфери для людства.

Обладнання: підручник, атлас, схема: «Будова атмосфери», робочі зошити

Основні поняття: атмосфера, географічна оболонка, тропосфера, стратосфера, мезосфера, термосфера, озоновий шар

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

Робота з підручником

  • Дайте відповіді на запитання перед параграфом
  • Пригадайте основні терміни: географічна оболонка, атмосфера, літосфера, озоновий шар
  • Пригадайте, з яких газів складається повітря? (азот 78%; кисень – 21 % інші гази менше 1% до висоти 0, 03 % вуглекислий газ 100 км)
  • Наведіть приклади дослідів які підтверджують що у повітрі міститься кисень?
  • Яке значення має кисень для всього живого на землі?
  • Який дослід може підтвердити наявність вуглекислого газу в повітрі.
  • Назвіть джерела забруднення повітря

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІY. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Дивуй»

Чи знаєте ви, що люди нашої планети живуть на дні океану? Ні, не океану у звичному розумінні, а «океану» повітряного, який турботливо та надійно з усіх боків оточує Землю. І хоча цей «океан» невидимий, значення його величезне, адже саме завдяки йому існує життя на нашій планеті.

    Цей повітряний океан непізнаний і загадковий, завжди надив людину. З давніх давен, схиляючись перед стихіями неба, людина створювала міфи та легенди про всесильних і могутніх богів, що керували блискавками та вітрами, дощами та снігопадами. Але в усі часи люди мріяли піднятися в небо. Зразком для наслідування були птахи. Але всі намагання підкорити повітряний океан за допомогою літального апарату з крилами, що махають, виявлялися безуспішними. У Китаї та Японії намагалися піднятися на повітряних зміях, на початку ХХ століття в Європі – на планерах та дельтапланах. А от піднятися високо та здійснювати далекі польоти стало можливим після створення братами Монгольф’є повітряної кулі. Навіть сьогодні понад 200 років по тому, люди використовують повітряні кулі для вивчення процесів, що відбуваються в повітряному океані, але головну наукову роботу виконують космічні апарати. Наукова назва повітряного океану – атмосфера. Саме в атмосфері формуються погодні явища, живуть організми, пересуваються транспортні засоби. Знання про атмосферу дозволяє не лише передбачати погоду, але і запобігати її негативним наслідкам, впливати на неї. На уроках теми «Атмосфера» ви дізнаєтеся про різноманітні атмосферні процеси та явища, навчитеся складати прогноз погоди, аналізувати дані спостережень, а головне дізнаєтеся як людина може вплинути на атмосферу.

Y. Сприйняття і усвідомлення учнями фактичного матеріалу

Прийом «Словничок»

  • Що ми називаємо атмосферою?

Записуємо визначення у словник

  • Як ви думаєте за допомогою чого атмосфера утримується (сили тяжіння Землі та обертається разом з нею)

Атмосфера найлегша та найбільш рухлива повітряна оболонка нашої планети. Атмосфера утворилася з газів, які виривалися з її надр під час вулканічних вивержень. Поява океанів та живих організмів змінили її склад.  Приклад: над пустелями багато пилу, над океанами кристаликів солі, над містами – сажі та домішок

  • Пригадайте сучасний склад атмосфери?
  • Яке значення азоту? Кисню? Вуглекислого газу?

Входить до різноманітних сполук з яких складаються всі живі істоти; необхідний для дихання; утеплювач Землі, пропускає сонячні промені, а її тепло затримує.

Робота з таблицею «Будова атмосфери» та підручником

  • За допомогою таблиці та підручника встановлюємо будову атмосфери та даємо характеристику її шарам у вигляді таблиці

Прийом «Словничок»

Записуємо терміни поступово характеризуючи їх: тропосфера, стратосфера, мезосфера, термосфера, екзосфера

Назва шару атмосфери

Висота шару

Температура

Особливості

Тропосфера

8 над полюсами – 18 км над екватором

0, 6 С на 100 м знижується

Найщільніший шар 80 % від всієї маси повітря, міститься майже вся водяна пара, з яких утворюються хмари а потім опади, формується погода Землі, відбуваються всі активні процеси на нашій планеті (вивітрювання, робота текучих вод, льодовиків, життєдіяльності людей і тварин)

стратосфера

 55км

-80 С; - 40;  20 – 25 км – і до верхньої межі вона поступово підвищується до 0 С

На висоті 25 – 30 км озоновий шар – концентрація газу що захищає всі живі організми від згубного ультрафіолетового випромінювання, утворюється з атм . кисню під час гороз унаслідок електричних розрядів блискавок.повітря дуже розріджене у ньому майже нема домішок і водяної пари

Мезосфера

509 – 55 км  до 80 – 85 км

- 143 С (- 70; - 90)

 

Термосфера

80 – 800 км

 

Поглинає рентгенівське проміння Сонця, відбиває радіохвилі, чим забезпечує навколоземний радіозв’язок, виникають полярні сяйва і світіння нічного неба, магнітні бурі

Екзосфера

 

2000 С

 

У верхніх шарах атмосфери повітря настільки розріджене, що майже не вбирає сонячного тепла. Тому космонавти бачать небо не блакитним, а чорним. Там одночасно світять і сонце і зорі. Зовнішня частина атмосфери складається з атомів кисню, гелію і водню. Вони здатні долати земне тяжіння і вислизати в космічний простір.

  • Як ви думаєте, де проходить межа атмосфери?

Нижньою межею вважають земну поверхню. Біля земної поверхні, де сила тяжіння зростає, повітря щільніше і важче. З висотою воно стає більш розрідженим. Тому чіткої верхньої межі атмосфери не має. Умовно її проводять на висоті 3000 км. Там атмосфера поступово переходить у космічний простір.

  • Яке значення атмосфери?

Не можливим було б життя; оберігає землю від надмірного нагрівання вдень і сильного охолодження уночі; повітряна оболонка слугує бронежилетом, захищає землю від метеоритів; без атмосфери не було б ні вітру, ні звуку, ні опадів

Прийом «Словничок»

Вивчає атмосферу наука метеорологія. Метеорологічні станції, у важкодоступних місцях – автоматичні радіометеорологічні станції,  в океанах на плаваючих платформах, науково – дослідні судна, метеорологічні ракети, меторологічні супутники

Y. Узагальнення і систематизація

Прийом «Географічний крос»

Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає …(озоновий шар)

Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ… (азот)

Нижній шар атмосфери називають… (тропосферою)

Озоновий шар знаходиться в… (стратосфері)

Найпотужніший шар тропосфери є на… (екваторі)

У тропосфері температура з висотою … (знижується)

YІ.Підсумок уроку

Прийом «Мікрофон»

YІІІ.Домашнє завдання

Опрацювати параграф 28 с. 101 – 103

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
1355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку