Семестр |
Кількість годин |
Всього годин |
І |
32 |
70 |
ІІ |
38 |
8 клас
Україна у світі: природа, населення
(2 години на тиждень)
ІІ семестр
Урок |
Дата |
При мітка |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
||||
33 |
11.01 |
28 |
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. |
Знаннєвий компонент: називає складові частини вод суходолу в межах України; формулює визначення понять «річка», «озеро», «болото», «підземні води», «водосховище», «канал», «меандри», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води», «водні ресурси», «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»; пояснює особливості живлення та водного режиму річок, озер. Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу; озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир; лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний, Дністровський; водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; Дністровське; Печенізьке; канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський; визначає падіння та похил річки; характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального використання водних ресурсів; порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України; оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості |
34 |
14.01 |
29 |
Основні річкові басейни та системи. |
|
35 |
18.01 |
30 |
Озера, їх типи. Водосховища та канали. |
|
36 |
21.01 |
31 |
Болота. Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України |
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. |
||||
37 |
25.01 |
32 |
Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Практична робота 8. (оцінювана) Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
Знаннєвий компонент: називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; пояснює умови ґрунтоутворення, особливості поширення ґрунтів. Діяльнісний компонент: характеризує ґрунтові ресурси України; аналізує карту ґрунтів України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах; визначає вплив родючості ґрунтів на сільськогосподарську діяльність; оцінює заходи з підвищення родючості та охорони ґрунтів |
38 |
28.01 |
33 |
Дослідження В. Докучаєва. Карта ґрунтів. Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Дослідження Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості |
|
Тема 5. Рослинність. Тема 6. Тваринний світ України. |
||||
39 |
01.02 |
34 |
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. |
Знаннєвий компонент: називає видовий склад рослинності; наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин. Діяльнісний компонент: характеризує основні типи рослинного покриву України; розпізнає рослини, що занесені до Червоної книги України; аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив; спостерігає за змінами рослинності своєї місцевості. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності в Україні; оцінює стан рослинних ресурсів, їх роль у господарській діяльності, можливості використання в різних регіонах України; усвідомлює необхідність збереження та відновлення рослинності |
40 |
04.02 |
35 |
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. |
Знаннєвий компонент: називає видовий склад тваринного світу; наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин. Діяльнісний компонент: характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; розпізнає тварин, які занесені до Червоної книги України; аналізує карту тваринного світу України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні; оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини; усвідомлює наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України і своєї місцевості |
41 |
08.02 |
ТО |
Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок з тем «Води суходолу і водні ресурси», «Грунти та грунтові ресурси», «Рослинність», «Тваринний світ України» |
|
Тема 7. Ландшафти України. |
||||
42 |
11.02 |
36 |
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти України». |
Знаннєвий компонент: називає чинники формування природних ландшафтів, природні країни, природні зони; пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, гірські країни, Чорне море, Азовське море; острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку; характеризує рівнинні лісові, лісостепові, степові та гірські ландшафти, природні комплекси морів; аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
43 |
15.02 |
37 |
Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. |
|
44 |
18.02 |
38 |
Природні зони України: мішаних лісів і широколистих лісів |
|
45 |
22.02 |
39 |
Лісостепова природна зона. |
|
46 |
25.02 |
40 |
Степова природна зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір). |
|
47 |
01.03 |
41 |
Гірські ландшафти Українських Карпат |
|
48 |
04.03 |
42 |
Гірські ландшафти Українських Карпат |
|
49 |
11.03 |
43 |
Гірські ландшафти Кримських гір. |
|
50 |
15.03 |
44 |
Природні умови і ресурси Чорного моря |
|
51 |
18.03 |
45 |
Природні умови і ресурси Азовського моря Дослідження Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України |
|
Тема 8. Природокористування |
||||
52 |
22.03 |
46 |
Використання природно-ресурсного потенціалу України. |
Знаннєвий компонент: називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; наводить приклади об’єктів природно-заповідного фонду України; пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»; характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення; визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України; усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій; оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення |
53 |
25.03 |
47 |
Моніторинг навколишнього середовища. Дослідження Вплив компонентів природи на здоров я людини. |
|
54 |
05.04 |
48 |
Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Природокористування в умовах сталого розвитку. Практична робота 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
|
55 |
08.04 |
ТО |
Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок з тем «Ландшафти України», «Природокористування» |
|
Розділ IV. Населення України та світу Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України |
||||
56 |
12.04 |
49 |
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції.
|
Знаннєвий компонент: називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення; розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»; пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України. Діяльнісний компонент: визначає показники народжуваності, смертності, природного й механічного руху, частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у структурі населення країни (регіону); показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом, країни з найбільш численною українською діаспорою; знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір); характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, механічний рух населення в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя |
57 |
15.04 |
50 |
Статево-віковий склад населення світу й України. Практичні роботи 11. (оцінювана) Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу |
|
58 |
19.04 |
51 |
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. |
|
Тема 2. Розселення |
||||
59 |
22.04 |
52 |
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
Знаннєвий компонент: Називає середній показник густоти населення в Україні та визначає найбільш (найменш) густозаселені країни світу; розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс». Діяльнісний компонент: визначає показники урбанізованості території; показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та рівнем урбанізації, найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях; розрізняє міські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, агломерація, мегаполіс й мегалополіс, темп і рівень урбанізації; порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення |
60 |
26.04 |
53 |
Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|
61 |
29.04 |
54 |
Міські агломерації. Мегаполіси, мегалополіс. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація |
|
Тема 3. Етнічний склад населення |
||||
62 |
03.05 |
55 |
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
Знаннєвий компонент: називає найпоширеніші мовні сім'ї; розуміє поняття «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я». Діяльнісний компонент: характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; порівнює етнічний склад населення регіонів України; показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни, райони розселення національних меншин в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей. |
63 |
06.05 |
56 |
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення |
|
Тема 4. Релігійний склад населення. Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні |
||||
64 |
10.05 |
57 |
Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні |
Знаннєвий компонент: називає світові релігії; розуміє поняття «світова релігія»; Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони домінування світових релігій; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад |
65 |
13.05 |
58 |
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
Знаннєвий компонент: називає кількість трудових ресурсів в Україні; розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», «зайнятість населення»; пояснює причини безробіття. Діяльнісний компонент: визначає показники безробіття; показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів; знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України; порівнює структуру зайнятості населення в окремих країнах і Україні. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни |
66 |
17.05 |
ТО |
Контрольна робота № 2 |
|
Розділ V. Природа й населення свого адміністративного регіону |
||||
67 |
20.05 |
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
|
68 |
24.05 |
|
Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду |
|
69 |
27.05 |
|
Населення регіону. Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення. |
|
70 |
31.05 |
ТО |
Підсумковий урок за рік |
|
Вчитель Кобак Л.О