Авторська програма «Екоазбука»

Про матеріал

Темою авторської програми «Екоазбука» є використання технологій випереджаючої освіти, основою якої є педагогіка співробітництва, яка розглядає школяра, як активного суб'єкта спільної з педагогом діяльності. У зв'язку з цим була врахована концепція школи, яка розглядає надання освітніх послуг під кутом зору формування нової системи ціннісних орієнтирів та моделей поведінки молодого покоління, створення оптимально комфортного середовища: в соціальному, економічному, екологічному та духовному вимірах.

Мета даної роботи – визначення виховних можливостей початкової школи по наданню екологічної освіти і культури учням молодшого шкільного віку в ході виконання завдань екологічних проектів, коли школярі набувають навички і досвід вирішення економічних проблем та вчаться передбачувати можливі наслідки власної природоперетворюючої діяльності.

Перегляд файлу

 

 

Зміст

Вступ……………………………………………………………………… ...3-4 

Розділ І. Екологічне виховання: сучасні аспекти                                     

1.1.Зміст навчально-виховної роботи з екологічного виховання……….5-6 

1.2. Екологічна освіта школярів – головна складова сталого розвитку

у забезпеченні  здоров’я нації та природної рівноваги. …………………6

1.3.Специфіка екологічної освіти……………………………………….   6-7

Розділ ІІ. Зміст та організація екологічної освіти молодших

за авторською програмою «Екоазбука»

2.1. Реалізація завдань програми …………………................................    8

 

2.2. Процесуальна основа навчального курсу « Екоазбука»…………     9                      

2.3. Проектна діяльність учнів за програмою « Екоазбука»………….  10-11

2.4. Календарне планування за інтегрованою програмою «Екоазбука»

  …………………………………………………………………………   11-19         10-17

Висновки…………………………………………………………………  20        

Список використаної літератури……………………………………….   21

Додатки 

1.Словник використаних термінів…………………………………          22-25

2. Цікаві вправи екологічного спрямування……………………..            26-27

3. Сценарій свята «Екотопік шукає Екомісто»………………………      28-32

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Вступ

    Свідоме і бережливе ставлення кожної людини до природи можливе тільки при наявності екологічної культури, широких екологічних знань, які повинні формуватись, починаючи з дитинства.

    Знання екологічних норм, закономірностей розвитку природи, знайомства з загадковим світом тварин, рослин, з особливостями їх поведінки, проблемами, які виникають в їх житті, дуже часто з вини людини, дадуть можливість кожному відчути особисту відповідальність за майбутнє природи. Метою екологічної культури, виховання є формування системи наукових знань, поглядів, переконань, які закладають основи відповідального ставлення до навколишнього природного середовища.

   Зміст навчально - виховної роботи в цьому напрямі полягає у розкритті перед дітьми багатогранної цінності природи. Успіх екологічного виховання значною мірою залежить від урахування ряду педагогічних вимог. При реалізації вимог екологічного виховання необхідний комплекс таких методичних засобів і прийомів, щоб вивчення природи, будь-яке спілкування з нею залишало в пам’яті дітей глибокий слід, обов’язково впливало б на почуття і свідомість.

   Екологічне виховання школярів я здійснюю за допомогою авторської інтегрованої програми «Екоазбука», яка базується на основі  проектної діяльності учнів.

   Темою авторської програми «Екоазбука» є використання технологій випереджаючої освіти, основою якої є педагогіка співробітництва, яка розглядає школяра, як активного суб’єкта спільної з педагогом діяльності. У зв’язку з цим була врахована концепція школи, яка розглядає надання освітніх послуг під кутом зору формування нової системи ціннісних орієнтирів та моделей поведінки молодого покоління, створення оптимально комфортного середовища: в соціальному, економічному, екологічному та духовному вимірах.

   Мета даної роботи  – визначення виховних можливостей початкової школи по наданню екологічної освіти і культури учням молодшого шкільного віку в ході виконання  завдань  екологічних проектів, коли  школярі набувають  навички і досвід вирішення економічних проблем та вчаться  передбачувати можливі наслідки власної природоперетворюючої діяльності.

 

 

3

 

    Розробка  вирізняється достатнім теоретичним рівнем та містить дослідницький характер, що дозволяє реалізувати низку важливих теоретичних положень концепції екологічного виховання молодших школярів як одного із напрямків сталого розвитку,  відкриває нові можливості у програмуванні виховного процесу , стимулює інтерес дітей до проблем екології , формує бажання учнів захищати рослинний і тваринний світ .

 Основними  завданнями, які визначають ціннісну спрямованість роботи з екологічного виховання за програмою «Екоазбука» є:

-визначення  у якості пріоритетної проблему збереження людства і біосфери ва на цій основі освіти високої духовності;

- усвідомлення в учнів поняття  колективної відповідальності  щодо вирішення глобальних проблем сучасності, побудова освіти партнерства та взаєморозуміння;

- виховання у школярів  поваги до життя інших людей, їх цінностей, образу мислення і діяльності, переконань і прагнень; Землі за рахунок значного зменшення антропогенного тиску на природне середовище;

 -орієнтація учнів  на створення гуманного, рівноправного та уважного ставлення до проблем людини,  суспільства на основі формування освітніми засобами таких індивідуальних якостей, як самостійність, свобода, відповідальність, ініціативність, творчість тощо;

-розвиток  духовності та ціннісних орієнтирів дітей на основі  впровадження у навчально – виховний процес сучасних новітніх технологій навчання, які опираються на вікові, індивідуальні особливості природного розвитку дитини, використовують творчу обдарованість, дитячу уяву, ігровий потенціал учнів тощо;

- вироблення змісту, загальних критеріїв результативності освіти для сталого розвитку  через систему проектної, експериментальної роботи.

 

 

 

 

 

4

 

1.1.Зміст навчально-виховної роботи з екологічного виховання   

   Державні національні документи з питань сучасної освітньої політики в Україні оцінюють освіту як важливий засіб забезпечення здоров'я нації та екологічної безпеки. Указується в них і головна стратегія на цьому шляху — досягнення сталого людського розвитку. Ідеться про збалансований розвиток, коли підтримується рівновага між споживанням людства та самовідновлюванням природи. Суспільство може споживати природні ресурси протягом певного часу не більше, ніж природа встигає їх відновити, і суспільство може виділяти у довкілля стільки відходів, скільки може розкластись у природному кругообігу, не викликаючи його деструкції.

    Це є перший за значенням екологічний об'єктивний факт, що маємо добре усвідомлювати ми, дорослі, незалежно від свого фаху, віку та пояснювати дітям ще змалечку.

   У психолого-педагогічній літературі існує значна кількість праць, в яких розв’язується завдання екологічного виховання майбутніх школярів. Але всі вони носять вузький характер ,оскільки намагаються вирішити цю проблему при вивченні певного предмета або під час організації позаурочної діяльності. Досвіду, в якому б розглядалася екологічна освіта як складова сталого розвитку дуже мало.

   Оскільки Національною доктриною розвитку освіти України, Концепцією національного виховання дітей та молоді в національній системі освіти, Концепцією екологічної освіти в Україні визначено, що метою навчально-виховної діяльності навчальних закладів є виховання і розвиток творчого потенціалу та соціальної активності особистості, формування  її світогляду , де цінність природи і людини визначаються як провідні.   Враховуючи філософські уявлення, світогляд визначається як цілісне уявлення про світ і місце в ньому людини, про ставлення людини до навколишньої дійсності, до самої себе, а також обумовлені цими уявленнями основні життєві позиції і установки людей, їхні переконання, ідеали, принципи пізнання і діяльності, ціннісні орієнтації.

   Ідея сталого розвитку стосується не лише сучасності: вона адресована як поколінням, що живуть зараз, так і прийдешнім. Це ідеологія рівноправності всіх поколінь і всіх людей кожного покоління, справедливості в просторі і в часі, ефективного використання потенційних можливостей, збалансованості суспільного розвитку і збереження природи.

 

 

 

5

     В.О.Сухомлинський стверджував, що сама по собі природа не розвиває і не виховує. Залишивши дитину наодинці з нею, годі сподіватись, що вона під впливом навколишнього середовища стане розумною, глибоко морально, непримиренною до зла. Тільки активна взаємодія з природою здатна виховувати найкращі людські якості.

1.2. Екологічна освіта школярів – головна складова сталого розвитку у забезпеченні  здоров’я нації та природної рівноваги.

    ОСР наразі    забезпечує  екологізацію свідомості людей і здатність вести узгоджений з принципами сталого розвитку спосіб життя – бути більш інформованими, моральним і відповідальними по відношенню до природи і забезпеченню можливостей майбутніх поколінь забезпечувати свої потреби, тобто жити в гармонії з природою.

     Екологічна освіта вирішує три основні функції:

1. Формує адекватні екологічні уявлення, тобто уявлення про взаємозв'язки в системі "Людина - Природа - Суспільство" і в самій природі. Це дає змогу особистості знати, що і як відбувається у світі природи, між людиною і природою, між природою і суспільством і як варто діяти з погляду екологічної доцільності.

2. Формує ставлення до природи. Екологічні знання не гарантують екологічно доцільної поведінки особистості, для цього необхідно ще й відповідне ставлення до природи.

3. Формує систему умінь, навичок і стратегій взаємодій із природою.

1.3.Специфіка екологічної освіти

 Формування екологічної культури особистості як мети екологічної освіти передбачає комплексний вплив на сфери свідомості: когнітивну, афективну, діяльну. Отже, екологічна освіта повинна включати загальнонаукові, морально-естетичні і практичні аспекти.

    Специфіка екологічної освіти полягає в тому, що вона повинна базуватись на принципі “випереджуючого відображення”. Тобто у свідомості людини повинна відбуватись постійна оцінка можливих наслідків втручання у природу.

   Тому екологічна освіта школярів – головна складова сталого розвитку у забезпеченні  здоров’я нації та природної рівноваги.

 

 

6

 

  Основними принципами екологічного виховання є принципи: матеріальної єдності світу, краєзнавчий, принцип комплексності, безперервності, патріотизму і т. д.

    Провідним принципом екологічної освіти і виховання  є поняття “мислити глобально – діяти локально”.

   В процесі  екологічного виховання , в ході виконання завдань екологічних проектів за програмою «Екоазбука», у школярві основою екологічної підготовки стають, звичайно, біологічні знання – закони життя живої природи і розуміння того, як необхідно жити, щоб не порушити гармонії навколишнього середовища.  

    Вивчення природних екосистем на прикладі степового фітоценозу Широківського району шляхом пошуково-експериментальної діяльності формує в учнів уміння системно аналізувати явища, виявляти причинно-наслідкові  зв’язки, що є основою екологічного світогляду. Робота над цими  проектами  дає можливість залучення дітей до практичної природоохоронної роботи, екологічної діяльності за збереження навколишнього середовища.  Цікава робота над проектом «Малі та великі рани природи», головною думкою якого є те, що справа захисту рослин і тварин – одна з головних ознак демократії.

   Робота над проектами «Моє селище – мій рідний дім» та «Моє майбутнє – моє довкілля» розвиває трудові навички школярів, підвищує рівень відповідальності дітей за красу і чистоту рідного селища.  Екологічні проекти сприяють вихованню і розвитку творчого потенціалу та соціальної активності особистості, формуванню системи гуманістичних цінностей школярів, у якій цінність природи і людини визначаються як провідні.

 

 

 

 

 

 

 

7

Розділ ІІ. Зміст та організація екологічної освіти молодших школіряв за авторською програмою «Екоазбука»

 

2.1. Реалізація завдань програми

 

Конкретні завдання програми реалізуються через три змістовні розділи:

 

1розділ :

-розширити знання дітей про рослини,

ознайомити дітей з історією виникнення фітотерапії- науки лікування травами,показати важливість розведення рослин ( особливо кімнатних ) ,їх використання в лікувальних цілях,

привернути увагу молодших школярів до

проблеми використання біологічно активнихречовин(чаї,настої,відвари).

-розширити знання, уявлення дітей про тваринний світ,ознайомити учнів з впливом

факторів турбування на життя тварин в м забрудненому середовищі, вчити дітей охороняти

 і правильно використовувати тваринний світ.

 

2 розділ : (теоретичні знання та практична діяльність учнів по встановленню взаємозв’язку між фізкультурою і власним здоров’м , самопочуттям дитячого організму).

 -датидітям знання , формувати у них уміння і навички про збереження свого здоров’я , зацікавити їхфізкультурою , учити дітей умінню вижити ускладних ситуаціях , познайомити дітей з  продуктами харчування , що стимулюють силу і  регулюють зріст людини , навчити дітей самомасажу , розвивати учнів у плані загальної

культури.

 

3 розділ:  ( КДД – дидактичні ігри, вправи , що на основі інтеграції екології , фізкультури , народознавства,рідної мови ,формують особистість, виховують любов до навколишнього світу).

 

 

8

 

2.2. Процесуальна основа навчального курсу « Екоазбука»

№п/п

Етапи діяльності

Зміст педагогічної роботи

Очікувані результати

1

1 клас

-діагностика рівня правильної поведінки в природі;

-розвиток емоційної чутливості дітей;

-розвиток потреби у спілкуванні з природою

-розуміння учнями цінностей природи

2

  1. клас

-формування відповідального ставлення до природи;

- оволодіння елементарними уміннями щодо захисту природи

-підвищення екологічної культури  учнів

3

3 клас

-засвоєння наукових знань про взаємозв’язки природи і сіспільства;

-активізація діяльності дітей по охороні природи

-свідоме і бережне ставлення школярів до оточуючого середовища

4

4 клас

-формування практичних умінь по догляду за тваринами і рослинами;

-формування екологічної свідомості учнів

- усвідомлення в учнів поняття  колективної відповідальності  щодо вирішення  проблем навколишнього світу та формування екологічної культури кожної особистості

 

 

 

 

9

 

2.3.Проектна діяльність учнів за програмою « Екоазбука»

 

ПОСТІЙНО

ДІЮЧІ

ГРУПИ ВИВЧАЮТЬ:

РЕЗУЛЬТАТИ

ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ

ЗА ПРОЕКТАМИ:

Біографи: вивчають роль людини в природі та її вплив на оточуюче середовище.

Людина–невід’ємна частина природи і не може без неї  існувати.

Екологи:чому потрібно охороняти природу?

Користуючись багатством природи треба пам’ятати проїї розумне використання та збереження

Юні натуралісти:як я можу допомогти природі

Усвідомлення учнями 

поняття “мислити

глобально – діяти локально”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

Інтегрована програма

       для учнів молодших класів       Розв’язування завдань

здійснюється через

три інтегровані

курси-пректи:                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

11

 

2.4. Календарне планування за інтегрованою програмою                                

Зміст інтегрованої  програми «Екоазбука»

                                         1 клас

1 розділ

1.Природа навколо нас.Різноманітність природи.

4.В гостях  у лікаря  Нехворійка(зміцнення здоровя).

7.Ккологічний світлофор(осінні прикмети і спостереження).10.Їдальня для птахів.

13.Подорож»В гостях у дощика».

17.Хто як до зими готується?

20.Бесіда «Чим багата Земля».

23.Екологічний світлофор (зимові прикмети і спостереження).26.День загадок про рослини.

29.Читання і обговорення оповіді В.Сухомлинського «Соромно перед соловейком».

32.Екологічний світлофор (весняні прикмети і спостереження).

                                    2 розділ

2.Проект «Лісова аптека». 5.Ми – спортсмени.

8.Школа тітоньки Сови(продукти харчування,що зміцнюють імунітет людини).

11.КомплексРГ.В гості до Сонечка.

14.Сонце,повітря,вода і земля – наші накращі друзі.

18.Зайчик-побігайчик(розучування фізхвилинок).

21.Фітобар запрошує.                                                     

24.Дослідницьке заняття «Подружись з водою».

12

 

27.Смачна і корисна їжа(овочі і фрукти).

30.Дослідницьке заняття «Тренуємо дихання».

33.Практичне заняття «Весела думка-половина здоровя».

3 розділ

3.Будьмо друзями(вірші про природу).

6.Акція «Святковий настрій»(добрі справи).

9.Копілка Чомучки.

12.Конкурс малюнків «Ми і природа»

15.Екологічна швидка допомога(добрі вчинки).

16.Малювання  скарг від тварин і рослин.

19.Малювання за віршем.

22.Добрий вчинок.Акція «Я квітку посажу».

25.Проекти»День дерева».

28.Альбом «Правила поведінки в лісі».                                             

31.Бюро погоди(прикмети ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

2 клас

1 розділ

1.Розвідка осінніх прикмет.

4.КТД – «Ми колекціонери».

7.Конкурс знавців-екологів. «Що ми знаємо про природу»

( додаток 1)

10.Дослідницьке заняття «Осінні прикмети і спостереження».

13.Практичне заняття «Як годувати і поливати квіточки?».

16.Бесіда «Екологічна стежина»

19.Екологічна допомога. Чисте повітря.

22.Зима у рідному краї (дослідницьке заняття).

25.Екологічна вікторина.

14

                           2 розділ

2.Дослідницьке заняття «Подружись зі спортом».

5.Лісова аптека.

8.Екскурсія до лісу.Оздоровчі повітряні ванни.

11.Практичне заняття «Інгаляції для попередження

Простудних захворювань».

14.Акція «Смачно і корисно».

17.Тренуємо зір.

20.Лісові Робінзони (орієнтування на місцевості).

23.Подорож «Дорога до доброго здоровя».

26.Скарбниця народної мудрості «Здоровя в ваших руках».

29.Практикум «Вправи з релаксації».

32.Урок-гра «Як бути здоровим?».

                                  3 розділ

3.Бюро прикмет.6.КАМ  «Пори року».

9.Загадки про природу.12. Проект «Мої звірята». 

15.Конкурс малюнків (заклики про збереження природи).

18.Дидактичні ігри.Природа навколо нас.

21.Створення календаря спостережень.

24.Акція «Святковий настрій».

27.Гра «Квіткова веселка»

30.Ігри юних натуралістів( додаток 2 )

33.Гра-подорож «Йдемо в похід». 

 

15

 

3 клас

1 розділ

1.Люби і бережи рідну природу(проект).

4.Азбука природи.Попереджувальні знаки.

7.Осінні прикмети.Дослідницьке заняття.

10.Екологічна пошта.Скарби рідної землі(проект).

13.Що дає нам земля?Вікторина.

16.Маленькі рани природи.Проект:Книга скарг природи.

19.Зимові прикмети.Дослідницьке заняття.

22.Природа просить допомоги.Прийняття законів охорони природи (проект).

25.Наука лікування травами.Засідання у фітоклубі.

28.Весняні прикмети.Дослідницьке заняття.

31.Колективний проект «Посади дерево»

 

16

                                      2 розділ

2.В гостях у лісовичка .Ягоди і гриби.

5.Практикум «Здорова і корисна їжа».

8.Дослідницьке заняття. Різновиди масажів.

11.Акція «Смачно чи корисно».

14.Продукти харчування,що регулюють ріст людини.

17.Нехворійка.Як укріпити імунітет восени і взимку.

20.Клуб Чомучки.Природа просить допомоги.

23.Акція «Добрі справи мої».

26.Практичне заняття «Гігієна дівчаток».

29.Практичне заняття «Гігієна хлопчиків».

32.Конкурс «У світі цікавого»(легенди,казки про рослин і тварин)проект.                     

                                     3 розділ

3.Практикум:Народ скаже,як завяже.

6.Ігри юних натуралістів.

9.Акція»Святковий настрій».

12.Іменна книга.Галерея проектів друзів,близьких.

15.Екологічні листівки (заклики про збереження природи).

18.Свято»Екологічна пошта»(проект).

21. «Живий»мультфільм.Природа просить допомоги.

24.КТД»Рідну землю збережемо».

27.Імітаційна гра з елементами екологічного виховання «Моє селище».

30.Екозміна «Ігри з молодшими».

17

 

33.Свято «День квітів»(проект).

34.Свято «Мову рідної природи розуміти серцем вчись»

4 клас

Проекти:

1- 2.Екскурсія «Друзі природи»

3 - 4.Червона книга мікрорайону

5 - 6.День осінніх квітів

7 - 8.Театральна композиція «Екологічна пошта»

9 - 10.Акція «Команда рятівників вирушає на допомогу»

11 -12.Екскурсія «Зелена аптека»

13 - 14.Рекламно-інформаційний виступ «Зелена аптека»

 

18

 

15 - 16.Природа просить допомоги. Лікування понівечених дерев.

17 - 18.Розвідка осінніх прикмет.

19 - 20.Театралізований конкурс «Осінні мелодії»

21 -22.Конкурс «Кращий юний натураліст»

23 – 24.Дослідницьке заняття «Здоров’я в наших руках»

25 – 26.Засідання в клубі « Нехворійка» . Укріплення імунітету.

27 – 28.Практичне заняття «Уроки етикету»

29 – 30. «Живий » мультфільм «Екотопік шукає Екомісто»

( додаток 3 )

31 – 32.КТД «Добра зима»

33 – 34.Екологічна зміна в дії. Зустріч птахів.

35 – 36.Імення книга. Подорож у світ краси.

37 – 38.Екологічна акція «В гостях у мудрого Лісовичка»

39-40.Імення книга. Галерея проектів захисників природи.Свято «Природа-наш рідний  дім».

 

 

 

 

 

 

 

19

Висновки:

    Очевидно, що саме культурна людина є сприйнятною для ідей нового гуманізму, провідною серед яких є ідея збереження. Це є головним для екології, оскільки забезпечується можливість саморегуляції  екосистеми і підтримується внутрішня багатоманітність життя. Але самозбереження природи, людства мислиться лише на основі самозміни, самоудосконалення людини, природовідповідних та культуровідповідних поведінкових норм.

    Отже, суттєво важливою є необхідність збереження і реалізації двох стратегічних функцій - професійної й світоглядної. Їх поєднання уможливить творення екоцентричного типу людини, коли, з одного боку, опановуються екологічні знання, вміння, практичні навички, а з іншого - відбувається екологізація мислення і поведінки, закладаються етичні норми у стосунках з природним середовищем. Значущість морально-етичної сторони екологізації повинна завжди поєднуватися з науковими ідеями, оскільки відбувається посилення тенденції глобальних і регіональних небезпек. Програми, які використовуються у навчально-виховній діяльності школи  сьогодні повинні  передбачати саме такий підхід.

В  даній роботі  зроблено спробу вияснити суть процесів екологічної освіти і виховання, показати особливості їх взаємозв’язку і взаємообумовленості.   Внаслідок цієї роботи можна  прийти  до висновку, що процес екологічного виховання  може здійснюватись  на основі міжпредметних зв’язків та інтеграції навчальних предметів.  Екологічне виховання учнів не повинно проводитись епізодично, воно має бути глибоко продуманим, систематичним, цілеспрямованим.

 

    Узагальнюючи вищесказане, можна дійти висновку про те,   що специфіка екологічної освіти полягає в тому, що вона повинна базуватись на принципі “випереджуючого відображення”. Тобто у свідомості людини повинна відбуватись постійна оцінка можливих наслідків втручання у природу з дитинства.

   Тому інтегровані програми, сутність яких полягає у формуванні такого світоглядного становлення, допомагають реалізувати завдання екологічної освіти школярів як  головної складової сталого розвитку у забезпеченні  здоров’я нації та природної рівноваги.

    Підготовка даної  роботи переконала мене у   важливості подальшої роботи, спрямованої на підвищення морально-екологічної культури учнів початкових класів.

 

20

 

Список використаної літератури:

1.Алатон Антон.Пригоди в країні Невидимок.К:Алатон,1997.

2.АнісімоваС.,Риболова О., поддашкін О.Екологія.К:Грамота,2001.

3.Барвінок: Про все на світі для тебе.Дитячий літературно-художній журнал для молоді і школярів.2005-2009.

4.Білявський Г.О., Падун М.М.,Фурдуй Р.С. Основи екології.К: Либідь,1993.

5.Володимиров А.М.,Ляхін Ю.І., Матвеєв Л.Т. Охорона оточуючого середовища. К: Форум,1991.

6.Вороніна Л. Екологічне виховання: сучасні аспекти. - Шкільний світ 2002 р., № 38 жовтень, с. 3.

7.Дедю І.І.Екологічний енциклопедичний словник.Кишинів.1090.

8.Деревянко В.А. Уроки экологического творчества. 9.Началь. школа, 1989, № 8.

9. Дитяча академія. 2008-2009, № 2-6.109.Дорошенко І.П.Людина і оточуюче середовище. Рлзкажіть онуку. 2003. № 19-20.

10.Дужук С. Використання казки в екологічному вихованні учнів. Початк. Школа, 2007, № 8-9.

11.Прищепа А. С., Лук’яненко А.Г.Тематичний словник школяра. К: Форум, 2001.

12.Плешакова А.А. Природа в опасности.Начальн. школа, 1989, № 2.

13.Рябоконь О.П., Лавров В.В. Модель забезпечення сталого розвитку системи "суспільство-природа" у контексті категорії "якість" . Науковий вісник, 2005, вип.15, с.174-182.

14. Семенюк Е.П. Інтеграція різних аспектів духовної культури людства як чинник сталого розвитку . Науковий Вісник НЛТУ України, 2008. – Вип.18, с.9-13.

15.Шевчук В. Я. Макроекономічні проблеми сталого розвитку — К.: Гео-принт, 2006. — с.200.

21

Додаток 1

1.Словник використаних у програмі «Екоазбука» екологічних термінів:

Адаптація. Процес пристосування живих організмів до умов навколишнього середовища, а також будь-які нові ознаки, які вони виробили при цьому (так, колючка кактуса — це листок, який пристосувався до посушливого клімату, скоротивши площу своєї поверхні, щоб зменшити випаровування води).

Відновлювані джерела енергії. Природні джерела енергії, такі, як Сонце, вітер і вода.

Вирубка лісів. Масова вирубка лісів на паливо або для отримання деревини, а також для розчищення земель під нові ріллі чи міста.

Генна інженерія. Зміна генетичного коду для створення корисних людині організмів. Гени несуть інформацію про основні властивості організму.

Еволюція. Тривалий процес зміни живих організмів, триває мільйони років.

Екологія .Наука про відносини живих організмів і їх спільнот між собою і з навколишнім середовищем.

Екологічно безпечні технології. Застосування методів, не вступників у протиріччя з природними круговоротами і не порушують екологічної рівноваги в даному регіоні (існують екологічно безпечні технології в лісовому, сільському господарстві і т. д.).

Екологічно чисті технології. Інвентар, механізми та методи, які є у тих, кому вони потрібні (наприклад, ручний інвентар замість тракторів там, де немає можливості дістати машинне масло і запчастини).

Екосистема. Самодостатня система, що складається зі спільноти рослин і тварин у навколишньому їх середовищі існування.

 

22

Додаток 1

 

Ерозія грунтів. Процес руйнування  і загибелі родючого верхнього шару грунту — головним чином через дощі і вітру, а також через інтенсивного землеробства, вирубки лісів і недостатнього штучного зрошення. Землі в результаті ерозії стають безплідними.

Забруднення. Попадання сторонніх речовин у грунт і в природні кругообіг, а також присутність штучних хімікатів або надмірна концентрація природних мінералів у грунті, що завдає їй великої шкоди.

Захисне забарвлення (мімікрія). Використання рослинами або тваринами особливої забарвлення, що дозволяє їм або бути менш помітними на тлі довкілля. Зникнення. Вимирання видів тварин і рослин і, як наслідок цього, повне їх зникнення з лиця Землі.

Кислотні дощі. Дощ і сніг, містять отруйні хімікати, які потрапляють в атмосферу через її забруднення промисловими і автомобільними газами. Такі дощі несуть загибель багатьом тваринам і рослинам, особливо деревах і водоростям, а також заподіюють серйозної шкоди будівлям та здоров’ю людини.

Клімат. Сукупність погодних умов (температура, вітер і вологість), характерна для даного регіону.

Кліматичне співтовариство. Спільнота видів, яке залишається практично незмінним до тих пір, поки в даному районі не відбудеться серйозних кліматичних або екологічних змін .

Наступ пустель. Процес, при якому незаймані грунту (місцеві жителі зазвичай використовують їх як пасовища) перетворюються на безплідні пустелі через їх непродуманої експлуатації або в результаті змін клімату.

Некрофаги. Організми, що живляться померлими організмами і розкладають їх на мінеральні сполуки. Ніша, екологічна. Місце, яке займає даний організм у своїй екосистемі.

23

Додаток 1

 

Озоновий шар. Шар в атмосфері, що містить газ озон, який затримує дуже шкідливе ультрафіолетове випромінювання Сонця. Однак деякі промислові гази поступово руйнують його.

Органічні речовини. Речовини, що входять або входили до складу організму. Містять вуглець.

Парниковий ефект. Виникає, коли відбите сонячне тепло затримується газами з атмосфери і нагріває її. Діяльність людини, результат якої — збільшення викиду газів в атмосферу (головним чином вуглекислого газу), загрожує загальним підвищенням температури на Землі.

Природний відбір. Теорія еволюції, висунута Чарльзом Дарвіном. Вона стверджує, що в межах кожного виду у тих організмів, які зуміли краще за інших пристосуватися до умов середовища проживання, шансів вижити і розмножуватися більше. Тому зміни, що дозволяють їм пристосуватися до нових умов, передаються

Харчовий  ланцюг. Ряд живих організмів, в якому кожен попередній вид служить їжею для наступного..

Споживачі. Організми, що живляться іншими організмами.

Наступність. Послідовність природних змін в даній середовищі існування, при якій одна спільнота змінює інше доти, поки не утвориться нову кліматичну співтовариств

Співтовариство. Сукупність рослин і тварин в даній середовищі існування.

Середа проживання. Певна територія, на якій мешкає співтовариство рослин і тварин.

Територія. Площа, яку один або кілька організмів займають і обороняють від вторгнення суперників (найчастіше — організмів цього ж виду).

 

24

Додаток 1

 

Фауна .Тваринний світ; сукупність тварин, що населяє нині чи населяла колись певну територію.

Флора .Сукупність видів рослин, що населяють певну територію; флора кишкова сукупність бактеріальних видів, що населяють кишечник людини і тварин.

Фотосинтез. Процес, завдяки якому рослини використовують сонячну енергію для отримання їжі (вуглеводів) з води і вуглекислого газу.

Шок екологічний .Різке порушення стану популяції, аж до її смерті, що виникає при раптовому зміну біотичних (наприклад, перенаселення) або абіотичних (наприклад, забруднення середовища) умов.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

Додаток 2

 

2. Цікаві вправи екологічного спрямування:

Екологічна освіта на уроках української мови, математики, фізкультури

 

Українська  мова

 

«Наша рідна природа – не є невичерпною, зупиніть кожного, хто знищує її багатства»

-випишіть головні слова;

-визначте тип речення за метою висловлювання;

-складіть і запишіть свій вислів про необхідність збереження довкілля.

 

 

Математика

 

 

 

 

 

 

 

7) Діти,     9) любити!      18) екологія     45) вмійте     37) навчіться     81) природу

 

 

 

 

 

26

Додаток 2

 

Фізкультура

1.Якщо ви не смітите на вулиці, погладьте обидві свої руки.

2. Якщо ви смітите на вулиці – присядьте і посваріться пальчиком.

3.Якщо ви не ламаєте гілок, не рвете квіти – плесніть у долоні.

4.Якщо ви підгодовуєте взимку птахів – погладьте себе по голівці.

5.Якщо хочете з друзями берегти природу – потисніть один одному руки.

Додаток 3

 

3. Сценарій свята «Екотопік шукає Екомісто

Екологічна студія мультфільмів  4 – А класу

Широківської середньої загальноосвітньої школи № 2

представляє мультфільм – виставу

 

«Екотопік шукає Екомісто»

 

Головні герої :

1.Автор

2.Режисер ( оголошує кадри )

3.Екотопік

4.Вчені – екологи ( розповідають цікавинки )

5.Павучок6.Рибка

7.Людина8.Жабка

9. Вогонь10.Жучок

11.Гусениця

 

27

Додаток 3

Кадр 1

( на сцені – Екотопік )

-Усім привіт ! Мене звуть Екотопік. Я народився рано – вранці з іншими росинками на листку подорожника. Всі мої братики й сестрички залишилися чекати сонячних променів , а я скотився на цю стежину . щоб … щоб …

Кадр 2

( на сцені з’являється гусениця )

-Щоб знайти чисте , красиве місто !

Екотопік : Хто ти ?

Гусениця : Моя бабуся розповідала, що коли вона літала …

Екотопік : Ти мене обманюєш, черв’яки не літають !

Гусениця : По- перше, я – не черв’як , по – друге , дослухай до кінця. Так ось. Коли моя бабуся літала високо над землею , вона бачила все, що відбувається на цій планеті. І вона розповідала , що найкраще місто на Землі – це Екомісто. То можливо ти зможеш його знайти !

Екотопік : Якщо я знайду це місто , то і на Землі буде чисто і красиво , всі люди , звірі , птахи , рослини будуть жити дружно та весело !

Автор : Екотопік попрощався з Гусеницею, відправився на пошуки Екоміста. Він , правда , так і не зрозумів , чому черв’яки літають, і розповідь гусениці для нього була загадкою. А ми цю загадку розгадаємо. ( Виступ екологів – вони розповідають про гусениць і метеликів)

Автор : Тим часом Екотопік йде по доріжці і співає пісню

 

28

 

Додаток 3

 

Кадр 3

( з’являється Екотопік і співає  пісню на мотив «Червоної шапочки» )

Якщо довго – довго –довго ,

Якщо довго по доріжці ,

Якщо довго по доріжці ,

Бігти, бігти, може йти ,

То напевно , певно , певно ,

Може мабуть, мабуть, мабуть ,

То можливо, ливо, ливо.

В Екомісто нам прийти !

Кадр 4

Автор : Екотопік побачив, що над землею на павутинці розкачується павучок. Це було так гарно , що Екотопік подумав …

Екотопік : Може тут і починається Екомісто ?

Павучок : Здрастуй ! Ти куди йдеш ?

Екотопік : Я шукаю Екомісто, таке гарне, як твоя блискуча павутинка. А ти хто ?

Павучок : Я – павучок. ( Виступ еколога – розповідь  про користь павуків )

Автор : Раптом почівся незрозумілий шелест. ( З’являється людина з відром сміття ) . Із неба посипалось щось мокре, брудне , з дуже неприємним запахом. Екотопік і Павучок  ледве встигли відскочити в сторону.

 

29

Додаток 3

 

Кадр 5

Автор : Коли затихли кроки людини, Павучок і Екотопік відкрили очі і побачили страшну картину : там, де була павутинка, лежала купа сміття.

Екотопік : Бідний Павучок ! Як ти будеш тут жити ? Дивись, щось гарне і тепле ! ( сміття горить )

Павучок : Що ти , це вогонь ! Тікаймо ! ( Друзі втікають )

Кадр 6  

Автор : Коли друзі відбігли на безпечну відстань і поглянули назад , вони побачили найстрашніше : на тому місці, де була павутинка, з’явився дим, по павутинці пробіг вогонь.Якийсь жучок не встиг відповзти і вогонь пошкодив йому крильця.

Екотопік : Ти знаєш, що це було ?

Павучок : Це була людина. Вона спалила сміття.

Екотопік : Ні, це не може бути Екомісто. Адже там живуть розумні і добрі люди. ( Він , співаючи пісню , рушає далі ).

Кадр 7 

Автор : Екотопік зупинився на березі гарної річки.

Екотопік : Як тут гарно ! Мабуть, це і є Екомісто ! ( підходить до річки і  пробує воду )

-Яка тепла вода ! Скупаюся ! ( З річки виринає рибка, дуже сумна ) -Здрастуй, рибко !

Рибка : Здрастуй, Екотопіку ! Як ти попав у цю річку ?

Екотопік : Я шукаю Екомісто .

 

30

Додаток 3

 

Рибка : Ні, тут намає Екоміста ! Дивись ! ( Показує банку з брудною водою – воду можна підфарбувати фарбами  )

-Це справжня отрута. Люди викидають у річку сміття, і від цього багато риб загинуло. Пливи обережніше, Екотопік !

 

Кадр 8 

Автор : Екотопік був близько біля протилежного берега, як вода  зробилась мутною, чорною. Екотопік вискочив на берег, там сиділо жабенятко.

Жабенятко : Ква! Ти що це вилетів, як обпечений ? Може вода в річці закипіла ?

Екотопік : Там… Там так брудно !

 Жабеня : Я давно не живу в цій річці. А після того, як люди опустили в річку якісь труби, тут загинуло багато риб, жаб.

Екотопі к : Де ж тепер шукати Екомісто ?

Кадр 9

( з’являється гусениця – метелик )

Метелик : Не дивуйся , Екотопіку, я вже не Гусениця, я – Метелик. Я піднялася високо над землею і зрозуміла, що знайти  Екомісто може тільки

Людина. Давай звернемось до дітей ! ( Усі головні герої беруться за руки і говорять ) :

-Діти, допоможіть Екотопіку знайти Екомісто !

 

 

 

31

Додаток 3

 

   Ведучий : Діти, сподобався вам мультфільм ? Хто його головні герої ? Що шукав Екотопік ? А ви знаєте, як знайти Екомісто ? Відповідь одна : Людина може і повинна зробити кожне місце на Землі Екомістом. Для цього потрібно вміти вести себе в природі. Поміркуймо, чи буде гірше природі, якщо ви зламаєте одну гілку чи спіймаєте одного метелика ? Так, природі буде гірше ! Кожна зламана гілка, зірвана квітка , кинутий папірець – це маленька рана природі. І якщо таку рану нанесеш ти , твій товариш, інші люди…- що станеться з природою ? Не завдавайте ран природі, бережіть її, і тоді у нас БУДЕ  ЕКОМІСТО !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

 

docx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
1466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку