Авторська програма виховання "Шлях до успіху"

Про матеріал
Програма та рекомендації для класних керівників та педагогів-організаторів щодо превентивного виховання та інших напрямків
Перегляд файлу

Програма виховання «Шлях до себе»

Щоб змінити людей, їх треба любити.
Вплив на них пропорційний  любові до них.
                                                         І.Песталоцці

Провідну роль у процесі формування усвідомленої громадянської позиції, громадянських якостей особистості відіграють освіта й виховання.

         В умовах творення Української держави особливої актуальності набуває проблема виховання та самовиховання творчої особистості. Демократизація освіти, надання їй державно-національної спрямованості вимагають від вчителів створення такої моделі виховання  людини, яка б дозволяла їй оптимально вирішувати складні питання життя, досягати вирішення поставленої мети. На сучасному етапі класний керівник має використовувати для виховання і розвитку особистості ідеї особистісно-зорієнтованого виховання, яке втілює демократичні, гуманістичні положення, є потребою часу.

         У процесі виховання молодого покоління перед нами постає чимало складних і водночас важливих завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтовувати дитину? Як допомогти їй зберегти здоров’я, доброту, людяність, вірність своїм  родинним витокам? Як підтримати допитливість учнів і зробити процес навчання цікавим для них і бажаним?

Працюючи з учнями 6 – 8 класу, вивчаючи їхні здібності, нахили, інтереси, потреби, дійшла висновку, що у дітей раннього підліткового віку відбувається інтенсивне формування особистості, значне зростання моральних та інтелектуальних сил, починається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношенні. Попередні дитячі інтереси зникають, народжуються нові. Особливо у цьому віці дитина починає проявляти інтерес до громадського життя, намагається розібратися у потоці інформації, виробити власну точку зору. Діти цього віку значно відрізняються характером і поведінкою. З одного боку, вони надзвичайно зосереджені на собі, а з іншого – здатні на вражаючий прояв альтруїзму. Їхня увага легко переходить з предмета на предмет, однак вони можуть сидіти тривалий час, зосередившись на тому, що їх справді цікавить. Підлітки прагнуть відмежуватися від усього підкреслено дитячого. Вони допитливі, активні, різкі, діяльні, галасливі та емоційні, прагнуть всього нового, незвичного.

Для того, щоб покращити взаємини між учнями класу, забезпечити повноцінний розвиток дітей, потрібно організувати виховання учнів у конкретному напрямку. Це означає, що виховна робота, як і раніше, здійснюватиметься за допомогою основних аспектів виховання, але, враховуючи вікові особливості учнів.

 Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.

          Програма розрахована на три роки (6 – 8 клас) і передбачає виконання поставлених завдань, які здійснюються не тільки під час виховних заходів і не тільки під час тих справ, які заплановані планами виховної роботи, але й завдяки створенню певного контексту всього життя дитини у сім’ї, школі та класі.

Зміст програми визначає й закладає основу превентивної роботи з учнями та виховання ціннісного ставлення до людей, суспільства та держави. Проект передбачає комплекс організаційно – педагогічних і науково – методичних заходів, спрямованих на виконання Закону України «Про  загальну середню  освіту», Концепції національного виховання, Концепції громадянського  виховання.

Мета програми:

  • забезпечення  відповідального ставлення до особистого здоров’я у учнівської молоді;
  • протистояти  шкідливим звичкам та неадекватній поведінці,
  • накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення  потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій;
  • підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІД, шкідливих звичок.
  • створити умови для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів;
  • виховувати правову культуру: повагу до Конституції, законодавства України, державної символіки, знання і дотримання законів;
  • забезпечувати повноцінний розвиток дітей, охорону і зміцнення їх фізичного, психічного та духовного здоров’я;
  •  утверджувати принципи загальнолюдської моралі, правди, справедливості, милосердя, патріотизму, доброти та інших добро чинностей.
  • Головні завдання  програми :
  • формування  правового  світогляду підлітків, попередження  правопорушень серед учнів;
  • набуття учнями знань, умінь і навичок реалізації здорового  способу життя та попередження вживання  наркотичних речовин, алкоголю, тютюнопаління;
  • формування  навичок  відповідальної поведінки учнів;
  • попередження  випадків дитячого травматизму;
  • підвищення  обізнаності учнів щодо проблеми ВІЛ/СНІДу;
  • набуття необхідних  умінь і навичок безпечної поведінки;
  • виховання толерантного ставлення учня до оточуючих

Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку, соціалізації та культурній інтеграції.

Робота має такі складові:

  1. комплексне вивчення та узагальнення усіх факторів розвитку дитини;
  2. вироблення власного професійного погляду на особистість дитини як на цілісний психофізичний, етико-духовний і інтелектуально-творчий феномен суспільного буття;
  3. розробка і реалізація плану роботи запобіжних заходів  з  учнями школи.

Для того, щоб запобіжні заходи були ефективними, слід враховувати індивідуальні особливості кожного учня.

Об’єкт  програми

Формування сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення в учнів школи.

Суб'єкти  програми

  • учні класу;
  • неповнолітні з девіантною поведінкою.

Функції  програми виховання

Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.

Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.

Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.

Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.

Інтегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми і молоддю.

Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.

Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.

Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:

  • реалізація програми  превентивного виховання з «групами ризику» із залученням державних, громадських, конфесійних організацій, волонтерів;
  • патронажна робота з «групами ризику», неповнолітніми із деструктивних сімей по усуненню соціально-психологічних передумов деструктивної поведінки;
  • організація різноманітних форм превентивної освіти, проведення дозвілля.

Адаптація. реабілітація та ресоціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності. Необхідними заходами такої роботи є:

  • науково-методичне забезпечення превентивної соціально-терапевтичної роботи у школі;
  • співпраця і науково-методична підтримка роботи служби у справах дітей, служб «Телефонів довіри», інших закладів, до функцій яких входить вирішення проблем негативної поведінки дітей;
  • науково-методичне сприяння організації і розвитку взаємопідтримки неповнолітніх;

Очікувані результати

Дотримання програми виховання сприятиме:

  • активізації діяльності педагогічних працівників у дослідженні і вирішенні проблем превентивного виховання;
  • залученню медичних, соціальних та правоохоронних закладів до вирішення проблем попередження правопорушень і злочинності, координації зусиль суб'єктів превентивної діяльності;
  • посиленню тенденції до попередження вживання наркотиків, алкоголю, тютюну, ВІЛ - інфікованості, формуванню у молодого покоління здорового способу життя;
  • зміні установок і моделей поведінки неповнолітніх груп ризику;
  • створення здорового мікроклімату для виховання здорової особистості.

Основні напрямки виконання програми

  • Превентивне  виховання – профілактика правопорушень в суспільстві.
  • Формування здорового способу життя – формування навичок здорового способу життя, зміцнення та збереження здоров’я.
  • Ціннісне ставлення до людей, суспільства та держави -

Форми та методи роботи

Перевага програми полягає в тому, що не треба відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а вона спонукає до наповнення їх новим змістом.

Найефективнішими формами та методами роботи є:

  • години спілкування;
  • тренінги;
  • «круглі столи»;
  • спільні з батьками заходи;
  • консультаційні пункти;
  • діяльність органів учнівського самоврядування;
  • інтелектуальні та розвивальні ігри;
  • справи за інтересами;
  • конференції, диспути, дискусії;
  • дні відкритих дверей;
  • уроки;
  • відеолекторії;
  • батьківські збори;
  • фестивалі соціальної реклами;
  • моніторинг;
  • просвітницькі акції;
  • колективна творча справа;
  • шкільні газети;
  • журнали, газетні колажі.

Учасники програми

Процес упровадження та реалізації програми проходить за участю всіх учасників навчально-виховного процесу:

  • адміністрації;
  • учителів;
  • учнів;
  • класного керівника;
  • медичного працівника;
  • представників громадськості;
  • батьківського комітету;
  • практичного психолога.

 

 

 

Основні заходи 


п/п

Назва заходу

Термін проведення

Відповідальні

  1.  

Провести моніторинг учнів схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.

вересень

Практичний психолог

  1.  

Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми

вересень

Психолог, кл. керівник

  1.  

 

Жовтень

 

  1.  

На засіданнях куреня (учнівського самоврядування центру Дисципліни та порядку) заслуховувати учнів, схильних до правопорушень та «групи ризику»

1 раз в місяць

Курінний, осавул дисципліни та порядку

  1.  

В класі проводити години спілкування, зустрічі, диспути та тренінги на орієнтовану тематику:

  • «Як керувати своїми вчинками»
  • «Родинні традиції як основа сімейного виховання»
  • «Право і закон»
  • «Діти вулиці»
  • «Що головне для тебе в житті»
  • «Дружні відносини у дитячому колективі»
  • «Наші реалії»
  • «Чи знаємо ми закон»
  • «Від пияцтва до злочину – один крок»
  • «Мої права»
  • «Шкідливі звички»
  • «Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків»
  • «Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння»
  • «Що ви знаєте про СНІД?»
    тощо.
  • батьківські збори «Вплив наркотиків на здоров'я дитини»
  • флешмоб «День посмішок»
  • родинне свято «Українські вечорниці»
  • «Корекція деструктивної поведінки в підлітковому віці»

Протягом року

Класний керівник
 

  1.  

Взяти участь у місячнику правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей та літературних творів на морально-етичну та правову тему
тощо.

Згідно плану

Класний керівник, практичний психолог

  1.  

З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Діти вулиці”, “Перерва”, “Запізнення”, «Портфель».

Регулярно

Члени б/к, адміністрація, класний керівник, дільничий, осередок самоврядування

  1.  

Організувати звітне засідання куреня по результатах навчання, виховання учнів; чергування класів.

1 раз на чверть


осавул «Дисципліни і порядку»

  1.  

В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему.

Згідно плану

Кл. керівник

  1.  

З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічний консиліум.

Згідно плану

Кл. керівник

  1.  

Взяти участь у  загальношкільному батьківському лекторії з питань превентивного виховання.

Згідно плану

Лекторська група

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку