Програма виховання «Шлях до себе»
Щоб змінити людей, їх треба любити.
Вплив на них пропорційний любові до них.
І.Песталоцці
Провідну роль у процесі формування усвідомленої громадянської позиції, громадянських якостей особистості відіграють освіта й виховання.
В умовах творення Української держави особливої актуальності набуває проблема виховання та самовиховання творчої особистості. Демократизація освіти, надання їй державно-національної спрямованості вимагають від вчителів створення такої моделі виховання людини, яка б дозволяла їй оптимально вирішувати складні питання життя, досягати вирішення поставленої мети. На сучасному етапі класний керівник має використовувати для виховання і розвитку особистості ідеї особистісно-зорієнтованого виховання, яке втілює демократичні, гуманістичні положення, є потребою часу.
У процесі виховання молодого покоління перед нами постає чимало складних і водночас важливих завдань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтовувати дитину? Як допомогти їй зберегти здоров’я, доброту, людяність, вірність своїм родинним витокам? Як підтримати допитливість учнів і зробити процес навчання цікавим для них і бажаним?
Працюючи з учнями 6 – 8 класу, вивчаючи їхні здібності, нахили, інтереси, потреби, дійшла висновку, що у дітей раннього підліткового віку відбувається інтенсивне формування особистості, значне зростання моральних та інтелектуальних сил, починається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношенні. Попередні дитячі інтереси зникають, народжуються нові. Особливо у цьому віці дитина починає проявляти інтерес до громадського життя, намагається розібратися у потоці інформації, виробити власну точку зору. Діти цього віку значно відрізняються характером і поведінкою. З одного боку, вони надзвичайно зосереджені на собі, а з іншого – здатні на вражаючий прояв альтруїзму. Їхня увага легко переходить з предмета на предмет, однак вони можуть сидіти тривалий час, зосередившись на тому, що їх справді цікавить. Підлітки прагнуть відмежуватися від усього підкреслено дитячого. Вони допитливі, активні, різкі, діяльні, галасливі та емоційні, прагнуть всього нового, незвичного.
Для того, щоб покращити взаємини між учнями класу, забезпечити повноцінний розвиток дітей, потрібно організувати виховання учнів у конкретному напрямку. Це означає, що виховна робота, як і раніше, здійснюватиметься за допомогою основних аспектів виховання, але, враховуючи вікові особливості учнів.
Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Програма розрахована на три роки (6 – 8 клас) і передбачає виконання поставлених завдань, які здійснюються не тільки під час виховних заходів і не тільки під час тих справ, які заплановані планами виховної роботи, але й завдяки створенню певного контексту всього життя дитини у сім’ї, школі та класі.
Зміст програми визначає й закладає основу превентивної роботи з учнями та виховання ціннісного ставлення до людей, суспільства та держави. Проект передбачає комплекс організаційно – педагогічних і науково – методичних заходів, спрямованих на виконання Закону України «Про загальну середню освіту», Концепції національного виховання, Концепції громадянського виховання.
Мета програми:
Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку, соціалізації та культурній інтеграції.
Робота має такі складові:
Для того, щоб запобіжні заходи були ефективними, слід враховувати індивідуальні особливості кожного учня.
Об’єкт програми
Формування сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення в учнів школи.
Суб'єкти програми
Функції програми виховання
Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.
Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.
Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.
Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.
Інтегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми і молоддю.
Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.
Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.
Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:
Адаптація. реабілітація та ресоціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності. Необхідними заходами такої роботи є:
Очікувані результати
Дотримання програми виховання сприятиме:
Основні напрямки виконання програми
Форми та методи роботи
Перевага програми полягає в тому, що не треба відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а вона спонукає до наповнення їх новим змістом.
Найефективнішими формами та методами роботи є:
Учасники програми
Процес упровадження та реалізації програми проходить за участю всіх учасників навчально-виховного процесу:
Основні заходи
№ |
Назва заходу |
Термін проведення |
Відповідальні |
|
Провести моніторинг учнів схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику. |
вересень |
Практичний психолог |
|
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми |
вересень |
Психолог, кл. керівник |
|
|
Жовтень |
|
|
На засіданнях куреня (учнівського самоврядування центру Дисципліни та порядку) заслуховувати учнів, схильних до правопорушень та «групи ризику» |
1 раз в місяць |
Курінний, осавул дисципліни та порядку |
|
В класі проводити години спілкування, зустрічі, диспути та тренінги на орієнтовану тематику:
|
Протягом року |
Класний керівник |
|
Взяти участь у місячнику правових знань, включивши такі заходи: |
Згідно плану |
Класний керівник, практичний психолог |
|
З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Діти вулиці”, “Перерва”, “Запізнення”, «Портфель». |
Регулярно |
Члени б/к, адміністрація, класний керівник, дільничий, осередок самоврядування |
|
Організувати звітне засідання куреня по результатах навчання, виховання учнів; чергування класів. |
1 раз на чверть |
|
|
В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему. |
Згідно плану |
Кл. керівник |
|
З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічний консиліум. |
Згідно плану |
Кл. керівник |
|
Взяти участь у загальношкільному батьківському лекторії з питань превентивного виховання. |
Згідно плану |
Лекторська група |