Авторська робота на тему: "організація групи подовженого дня"

Про матеріал
в авторській роботі висвітлено питання організації групи подовженого дня, в ній розповідається якими нормативними документами керується ГПД, ЗАВДАННЯ, ФУНКЦІЇ ГПД
Перегляд файлу

Комунальний навчальний заклад Київської обласної ради

«Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»

Відділ початкової освіти

 

 

 

Авторський проєкт

«Організація та проведення самопідготовки

в режимі групи подовженого дня»

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Автор: Ісаєнко Галина Олексіївна

                                                                слухач курсів підвищення кваліфікації

                                                           вихователів груп продовженого дня

                                                         за дистанційною формою навчання

          вихователь ГПД загальноосвітньої школи I- ІІІ ступенів №1

                                                                  Немішаївської селищної ради

 

                                                            Керівник: Седеревічене Алла Олексіївна

 

                                                              Термін курсів: 04.05. – 05.06.2020

             

 

 

Біла Церква

2020

 

Зміст

Вступ

1. Нормативно – правове забезпечення діяльності

групи продовженого дня                                                                                        5

2.Структурні компоненти групи продовженого дня                                           7

2.Організація самопідготовки в режимі групи продовженого дня                    8

2.1.Завдання самопідготовки в режимі ГПД                                                        8

2.2.Функції самопідготовки в режимі ГПД                                                           9     

2.3.Структура проведення самопідготовки в режимі ГПД                                 10

2.4.Самостійна індивідуальна робота учнів                                                        16

 під час виконання домашнього завдання.

2.5.Нетрадиційні форми проведення самопідготовки                                         17

в режимі ГПД

3.Роль вихователя в ефективній організації самопідготовки                            19

в режимі ГПД

Висновки                                                                                                                24

Список використаної літератури                                                                         25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                 2

Вступ

     Сучасне життя впевнено доводить, що велика відповідальність за життя, здоров'я, рівень вихованості, підготовку до подальшого життя, адаптацію у різних колективах лягає на плечі школи. Значну роль у цьому відіграє вчитель початкових класів і вихователь групи продовженого дня. Згідно з основними завданнями Державної національної програми  «Освіта» («Україна XXІ століття») початкова освіта має забезпечити загальний рівень розвиток дитини, вміння впевнено читати, писати, знати основи арифметики, первинні навички користування книжкою та іншими джерелами інформації, формування загальних уявлень про навколишній світ, засвоєння норм загальнолюлської моралі та особистісного спілкування, основ гігієни, вироблення перших трудових навичок [3].

Реалізувати це допомагає навчання та виховання молодших школярів у групі продовженого дня, адже тут вони перебувають більшу частину часу  - 5- 6 годин щодня. Саме тут у вихователя є більше можливостей  для індивідуальної роботи з обдарованими дітьми, яким важко дається навчання. Група продовженого дня є однією з форм виховання дітей, допомагає організувати сприятливі умови для відпочинку дітей, успішного навчання і виховання, поєднання навчально – виховної роботи в позаурочний час.

      Дана тема актуальною, тому що в ній розглядаються питання організації самопідготовки в режимі групі продовженого дня.

Метою авторського проекту - прищепити учням навички самостійної самоосвітньої діяльності, прагнення виконувати роботу без допомоги.

Об’єктом даної роботи є організація самопідготовки в режимі групі продовженого дня.

Одне із найважливіших завдань у режимі роботи ГПД є виконання домашніх завдань (самопідготовка).

                                                                                                                              3

     Самопідготовка — одна з форм організації навчального процесу в групі продовженого дня. Це обов’язкові щоденні заняття, на яких школярі

самостійно виконують навчальні завдання в суворо відведений час під керівництвом педагога-вихователя.

    Ця форма навчання, незважаючи на те, що її організують не в домашніх, а в шкільних умовах, має за мету формування самоосвітніх навичок та характеризується самостійними навчальними діями учнів.    Самостійна робота на цих заняттях передбачає вироблення навичок самоосвіти, самовиховання і сприяє всебічному розвитку особистості учня.

     Виникають нові можливості в розвитку і формуванні в учнів позитивного ставлення до навчання, стійких інтересів і навичок для подальшої самоосвітницької роботи. Весь зміст роботи в години самопідготовки спрямований на всебічний розвиток і вдосконалення здобутих умінь самостійної роботи, формування навичок раціонального використання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                               4        

1. Нормативно – правове забезпечення

діяльності групи продовженого дня.

      Група продовженого дня  є однією із форм виховання дітей і допомагає організовувати найсприятливіші умови для їхнього відпочинку, навчання та виховання, поєднання навчально – виховної роботи на уроках і позаурочний час. Вона забезпечує врахування вікових особливостей учнів, їхній розумовий, моральний, естетичний, фізичний та духовний розвиток, створює умови для організації продуктивності праці, відкриває можливості для всебічного виявлення і розвитку індивідуальних здібностей, запитів та інтересів дітей.

Групи продовженого дня організовуються та функціонують відповідно до нормативних документів Міністерства освіти і науки України:

* Наказ МОН України від 25.07.2018 №677 «Про затвердження порядку створення груп продовженого дня у державних закладах загальної середньої освіти»(Зареєстровано Міністерством юстиції України 24.07.2018 №865\32317);

* Лист МОН України від 30.08.2018 №1\11-9224 «Щодо функціонування груп продовженого дня в закладах загальної середньої освіти»;

* Закони України «Про освіту»;

* «Декларація прав дитини»;

* «Конвенція про права дитини»;

* «Про позашкільну освіту»;

* «Про загальну середню освіту».

        Групи продовженого дня можуть комплектуватися з учнів одного класу (клас – група), двох (з'єднана група), кількох (різновікова група). Зарахування учнів до групи продовженого дня та їх відрахування  здійснюється згідно наказу керівника закладу середньої освіти на підставі відповідної заяви батьків

                                                                                                                                5

або інших законних представників учнів. Заяви про зарахування учнів до групи продовженого дня приймаються до 5  вересня поточного року.

Режим дня розробляється у відповідності до «Державних санітарних правил і норм утримання, устаткування загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально – виховного процесу».  «Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5.10.2009 №1121, розглядається радою навчального закладу і затверджується наказом директора.

         Вихователь групи продовженого дня складає план роботи на півріччя (в його основі  - щоденний план роботи із зазначенням виховної мети кожного заходу), відповідає за стан і організацію навчально  - виховного процесу в закріпленій групі, веде журнал групи продовженого дня встановленої форми, де відмічаються відсутні, робляться записи про проведені заняття.

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                  6       

2. Структурні компоненти  режиму групи продовженого дня.

      Режим  роботи групи продовженого дня та організації освітнього процесу схвалюється педагогічною радою і затверджується керівником закладу середньої освіти [2]. Він передбачає організацію:

а) прогулянки (прогулянка)  - на відкритому повітрі тривалістю не менш як одна година 30 хвилин для учнів перших – четвертих класів;

б) харчування  - тривалістю не менш як 30 хв.;

в) виконання домашніх завдань  (за наявністю ) тривалістю не більше однієї години;

г) проведення спортивно – оздоровчих занять для учнів тривалістю не менше години.

      Тривалість перебування учнів у групі продовженого дня становить не більше шести годин на день.  На підставі заяви батьків, інших законних представників учнів дозволяється відпускати учнів груп продовженого дня у зручний для батьків час. Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових класів необхідно через кожні 15 хвилин заняття проводити фізкультхвилинки, гімнастику для очей [1].

Під час проведення спортивної години можна проводити веселі старти між учнями групи продовженого дня; на прогулянці можливі різні екскурсії в музеї,  на природу. Важливим елементом режиму групи продовженого дня є проведення занять за інтересами. Якщо діти займаються танцями, співами, грають на інструментах, то спланувати та провести виховний захід.

 

 

 

                                                                                                                                  7

    3.    Організація самопідготовки в режимі ГПД

       На сучасному етапі до школи приходять всебічно розвинені, ерудовані діти. Тому проведення стандартних занять на цьому етапі є недоцільним. Щоб підтримати інтерес до навчання, розвивати пізнавальну активність, спонукати до самостійного свідомого пошуку інформації, виникла ідея впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес самопідготовки в умовах ГПД [4].

На основі сучасних підходів до визначення поняття «ефективна самостійна робота» вчені виділяють  такі   ознаки:

* наявність мети, значущої для учня;

* активність дитини в процесі виконання завдання;

* наявність спеціально відведеного часу;

* присутність «непрямого» керівництва самостійною діяльністю.

3.1.Завдання самопідготовки в режимі групі продовженого дня.

 Основними завданнями функціонування групи продовженого дня є:

*створення сприятливих умов для формування колективу;

*організація самостійної роботи учнів по закріпленню, поглибленню та розширенню знань, зміцненню умінь та навичок, набутих на уроці;

*розвиток пізнавальних властивостей, здібностей та обдарувань учнів, виховання в них допитливості та зацікавленості до набуття знань;

*формування досвіду творчої діяльності;

*формування комунікативних навичок;

*організація заходів спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів, формування навичок здорового способу життя;

*виховання ціннісних орієнтирів у школярів навичок культурної поведінки;

*оптимальне поєднання форм організації індивідуальної групової та масової роботи з учнями ;

*організація дозвілля учнів.

                                                                                                                              8

3.2.Функції самопідготовки:

    Як правило, існує три функції самопідготовки. Кожна функція має значення. Навчальна функція: інформаційна, розвивальна, конструктивна, комунікативна та творча функції. Виховна функція поділяється на: гігієнічну, мотиваційну та формувальні функції.

Навчальна функція.

1.Інформаційна функція – полягає в організації школярів для якісного закріплення і повторення системи знань, отриманих на уроках. Її здійснюють за допомогою завдань, вправ, що вимагають від школярів самостійної індивідуальної роботи.

2.Розвивальна функція – виконує завдання всебічного розвитку інтересів учнів, їх потенціальних можливостей та пізнавальної діяльності. У процесі самопідготовки  розвиваються увагу, мислення, пам'ять, мовлення дітей; удосконалюються в цілому всі психічні процеси.

3.Конструктивна функція -сприяє формуванню у школярів навичок планування навчальної діяльності, розподілу та використанню своїх можливостей.

4.Комунікативна функція  - полягає у формуванні в учнів позитивного ставлення до знань як до досвіду попередніх поколінь.

5.Творча функція  - розкривається в такому підході до здобутих знань, коли за їх допомогою школярів виникає потреба у творчому самовираженні.

                                             Виховні функції самопідготовки.

1.Гігієнічна функція – сприяє міцному засвоєнню навичок  розумової праці. Завдяки цій функції у школярів виробляється стійка звичка працювати відповідно до гігієнічних вимог [1].

2.Мотиваційна функція – формує в учнів у процесі систематичної самопідготовки потребу у навчальній діяльності, прагнення застосовувати отримані знання на практиці. Зрештою виникають інтерес до самоосвіти, позитивне ставлення до навчання.

                                                                                                                                  9

3.Формувальна функція – сприяє наполегливому і послідовному формуванню позитивних рис характеру, життєвоважливих якостей особистості. Працьовитість, вольові прояви в досягненні  мети, активність і багато інших якостей формуються в процесі самопідготовки, стають надбання учня.

4.Організаційна функція – проявляється найбільш яскраво у створенні ситуації, необхідної для виникнення робочої атмосфери, що спонукає  до виконання домашніх завдань.

                                      Дидактичні функції самопідготовки.

1.Закріплення знань, умінь, отриманих на уроках.

2.Розширення, поглиблення навчального матеріалу, опрацьованого в класі.

3.Формування вмінь, навичок самостійної навчальної діяльності.

4.Розвиток самостійності мислення, культури розумової праці учнів.

       Самопідготовка як індивідуальна самостійна робота дитини як правило,  побудована диференційовано як за змістом і часом, так і за характером контактів учнів з вихователем. Такий підхід забезпечує постійну зміну характеру педагогічного керівництва: від спільної діяльності учнів і вихователя до діяльності, що цілком побудована на саморегуляції й самоконтролі, коли учень опановує основні прийоми навчальної діяльності й самоконтролі; коли учень опанував основні прийоми навчальної діяльності. Навчити дітей правильно розподіляти час і роботу необхідно через те, що межі самопідготовки обмежені. Також учні повинні засвоювати , що чим більше завдань, тим значне навантаження, яке викликане їх виконанням, тим ретельніше вони ставляться  до організації та планування своєї роботи на самопідготовці.   

3.3. Структура проведення самопідготовки

      Структура самопідготовки як правило, включає п'ять  основних етапів:

I етап самопідготовки — підготовчий. До даного етапу можна віднести:

а) організаційний момент (3—5 хв), створення санітарно-гігієнічних умов для виконання домашніх завдань;

                                                                                                                                 10

б) використання різних форм, методів виховання та розвитку самостійності й самоконтролю (пам'ятки про виконання письмових та усних завдань, таблиці, схеми, ігрові моменти);

в) налагодження зв'язку уроку та домашнього завдання;  пояснення змісту домашнього завдання;   інструктаж;   повторення  правил; виконання аналогічних вправ, прикладів. Організуючи роботу в групі продовженого дня, потрібно створити необхідні умови для занять на самопідготовці,  класні кімнати повинні бути прибрані, провітрені, обов'язково мати  навчальні посібники, словники, підручники, пам'ятки [3].

    На початковому етапі самопідготовки важливо не тільки поставити перед дітьми пізнавальну мету, але й мотивувати їх самостійну доцільність. Під час самопідготовки діти мають зацікавитися роботою, що буде проведена.

II етап самопідготовки — самостійна робота учнів

Завдання вихователя на цьому етапі диференційовано ставитися до учнів залежно від рівня їх самостійності та проводити індивідуальну роботу з трьома умовними групами учнів:

I група - учні, які вміють працювати самостійно (призначення з них помічників-консультантів);

II група - учні, які ще не зовсім опанували навички самостійної праці піл час самопідготовки;

III група - учні, які зовсім не вміють самостійно працювати; формувати навички раціонального використання часу; поєднувати фронтальну та індивідуальну форми роботи.

У різні прийоми вихователь підтримує готовність дітей до особистих зусиль, створює обстановку для поглибленого виконання завдань.

Для забезпечення якісного виконання учнями домашніх завдань учителям-предметникам рекомендовано узгоджувати між собою обсяги домашніх завдань залежно від завантаженості школярів, складності материал, орієнтуючись на учня як на особистість.

                                                                                                                                11 

     Якщо зважати, що домашнє завдання повинно складати 1/3 частину того, що зроблено на уроці, то його виконання може тривати  15 хвилин.

 Якщо  допускати тривалі  занять, то вони призводять до перевтоми, різкого зниження працездатності, низької якості виконання домашніх завдань, і, крім того, скорочення часу відпочинку учнів.

     Необхідно врахувати, що учні 2-х класів можуть самостійно та інтенсивно працювати протягом 10-15 хв. А учні 3 - 4-х класів продуктивно працюють без перерви протягом 20-25 хв. Деякі учні втомлюються швидше. Тому, вихователь їм дозволяє  відпочити і проводить фізкультхвилинку [9].

     Важливі в процесі самопідготовки елементи гри, очікування на сюрприз. Дітям, які раніше виконали домашнє завдання, можна покласти на стіл яскравий конверт із загадками, шарадами, ребусами або паперову ляльку з одягом, а діти мають придумати їй ім'я, дібрати образні вирази для опису її зовнішнього вигляду. Пізнавальна діяльність школярів має збагачуватися діловими стосунками, спілкуванням дітей.

       Результативною формою організації такої колективної пізнавальної діяльності в умовах самопідготовки є використання консультантів. У класі може бути 3-5 консультантів з кожного предмета. Вони допомагають учням, які відчувають труднощі у навчанні, виконати завдання, перевіряють їх. Важливо, щоб учні  - консультанти не виконували роботу за товаришів і не навчали їх поверхово. Консультантам краще доручати надавати допомогу не найслабшим учням, а тим, в кого ще не достатньо сформовані навички самоконтролю, хто не навчився працювати за планом, неуважний, має часткові прогалини в знаннях.

За умовами самопідготовки можна успішно застосовувати групову форму.

       Після поданої на уроці вчителем теми, можна провести самопідготовку у вигляді подорожей у різні пори року (в ліс, поле, гори, космос, на річку, островами, містами), використовуючи будь-які види транспорту (коні, автомобіль, потяг, літак, ракету та ін.). Необхідно робити відповідні зупинки.

                                                                                                                          12

Зі слабкими учнями вихователь працює індивідуально. Учні із низьким рівнем розвитку здібностей не вміють здійснювати самоконтроль за своєю діяльністю,    вони не бачать свої помилки і не вміють їх виправляти, тому, вихователь повинен враховувати при перевірці виконання домашніх завдань (особливо письмових) у цих учнів також  організацію роботи над помилками: повторювати  відповідне правило, наводити  аналогічні приклади, легші для розуміння школяра, а потім учні свідомо виправляють помилки в зошиті.  Якщо використовувати  різнорівневі завдання враховуючи індивідуальні особливості учнів, забезпечуючи свободу вибору ними самостійних робіт, що є різними за характером та рівнем складності, учителі стимулюють зацікавлене ставлення до навчання, створюють ситуацію успіху.

Вихователь стежить за динамікою позитивних і негативних змін, що відбуваються з дітьми. Він веде зошит, у якому фіксує стан здоров'я кожної дитини, особливості її нервової системи,   здатність до самооцінювання та його рівень, тип характеру, його відношення до навчання і праці. На кожного учня заповнює психолого - педагогічну характеристику методом експертного оцінювання. Виконання домашніх завдань є продовженням процесу навчання, що здійснює вчитель на уроці.

     За самопідготовку  відповідають як вихователь, так і вчитель, хоча  він не завжди може бути на ній присутній.

У шестирічних школярів самопідготовки у прямому значенні немає. Цей час необхідно використовують для проведення різноманітних дидактичних ігор й тренувальних вправ, що підготують дітей до самостійної навчальної роботи. Власне самопідготовка починається з II півріччя 2-го класу. На самопідготовці учнів 2-х класів значну роль відіграє вихователь, адже діти лише вчаться, як потрібно самостійно працювати [3].

     Самопідготовка як індивідуальна самостійна робота дитини побудована диференційовано як за змістом і часом, так за характером контактів учнів із вихователем.

                                                                                                                           13

     Диференційований підхід  забезпечує постійну зміну характеру педагогічного керівництва: від спільної діяльності учнів і вихователя до діяльності, що цілком побудована на саморегуляції та самоконтролі, коли учень опанував основні прийоми навчальної діяльності. Потрібно навчити дітей правильно розподіляти свій час і роботу необхідно тому, що термін самопідготовки обмежений. Економний розподіл часу за максимального досягнення результатів повинен стати для кожного учня правилом. Також діти мають засвоїти, що чим більше завдань, тим значнішим є навантаження, зумовлене їх виконанням, тим ретельніше вони повинні ставитися до організації й планування своєї роботи на самопідготовці. Практика свідчить, що потрібно рекомендувати учням виконувати важкі завдання на початку самопідготовки. Одноманітні завдання на самопідготовці більше стомлюють школярів. Перехід від одного виду роботи до іншого підтримує працездатність на відносно високому рівні більш тривалий період. Особливістю самопідготовки є те, що кожний учень повинен виконувати домашнє завдання з усіма його труднощами. Я вважаю, що значну увагу під час організації самопідготовки потрібно приділяти фізкультхвилинкам, вправам для очей, музичним перервам для того, щоб дати можливість дітям відпочити і з новими силами продовжити роботу [3].

III етап самопідготовки -  контроль за виконанням домашніх завдань учнями. Цей етап містить самоперевірку (учні самостійно контролюють виконання кожного домашнього завдання) та взаємоперевірку (в парах), самоконтроль та взаємоконтроль      IV етап - заключний контроль вихователя. На заключному етапі вихователь контролює виконання учнями домашнього завдання,  дає змогу переходити від одного виду домашнього завдання до іншого,  після самоконтролю. За 10-15 хв до завершення самопідготовки він оголошує, про підбиття підсумків роботи (стимулює навчальну діяльність учнів).

                                                                                             

 

                                                                                                                          14

V етап самопідготовки - підбиття підсумків. На отанньому етапі вихователь робить аналіз про    якість роботи кожного учня або групи учнів;   відмічає старанних у роботі.

     Можна практикувати  різноманітні форми   контролю, підбиття підсумків самопідготовки (фронтальна, індивідуальна, колективна, вибіркова, перевірка в окремих учнів, самоперевірка і взаємоперевірка, перевірка виконаного завдання учнями-консультантами).

Я думаю, що результативність самопідготовки та успішне її проведення може  залежати  від чіткого розуміння структури таких занять і правильної її організації. Кожне заняття  підпорядковується такій структурі:

1.Організаційний момент (1-2хв). Створюють  умови для плідної роботи із домашнім завданням: повинен бути порядок на парті, наявність необхідного приладдя, психологічний настрій.

2.Підготовка до роботи (7-10 хв). Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності. На цьому етапі  встановлюється зв'язок між домашнім завданням із темою уроку, повторюють правила, розв'язуються  різноманітні підготовчі завдання, широко застосовують дидактичні ігри, подорожі, вікторини, інтелектуальні турніри. Проводять  чіткий інструктаж з приводу виконання домашніх вправ [5].

3.Самостійна робота школярів (25 хв). На даному етапі у вихователя є можливість диференційованого підходу до учнів, індивідуальної роботи з учнями, у яких виникають труднощі.

4. Контроль за виконанням домашніх завдань (3-5 хв). Він  проходить у вигляді самоперевірки та взаємоперевірки в парах. Важливо звертатися за допомогою до учнів - консультантів. В кінці робота перевіряється вихователем.

5. Підбиття підсумків (1-2 хв). Цей етап дає можливість проаналізувати роботу кожного, групи учнів, кращі роботи обов'язково відзначаються. Вихователь постійно  стежить  за часом, який відведений на кожен етап роботи.

 

                                                                                                                            15

Тривалість самопідготовки визначена в часі залежно від віку учнів:

2-й клас — 45 хв;

3-й клас — 1 год 10 хв;

4-й клас — 1 год 30 хв.

Через кожні 20–25 хв самопідготовки є невелика перерва. Перед початком самопідготовки я даю дітям  час на неорганізований відпочинок за межами приміщення, де проводять заняття. У цей час класну кімнату ми провітрюємо,  проводимо вологе прибирання.

 

3.4.  Самостійна індивідуальна робота учнів під час виконання домашніх завдань.

      Основний етап самопідготовки — виконання домашнього завдання. Важливо, щоб учні виконували його самостійно, без допомоги інших, адже саме тоді у них формуються вміння та навички з певної теми [1]. Самопідготовка як невід’ємна складова навчального процесу є його логічним продовженням, яка містить систему самостійних вправ, що забезпечує  повторення, засвоєння, поглиблення матеріалу, що вивчили на уроці, а також формування навичок самостійної роботи з книгою, уміння самостійно здобувати знання. Під час організації самопідготовки враховують  рівень підготовки учнів з певного предмета, індивідуальні особливості та схильності кожного учня. Вихователь спостерігає за роботою групи, надає допомогу окремим учням, контролює, перевіряє, аналізує та веде облік виконання. Він забезпечує порядок і дисципліну, стежить, щоб учні дотримувалися всіх вимог до самостійної роботи. Готуючись до роботи, вихователі, зазвичай, добирають потрібні наочні посібники: таблиці, картки, малюнки, геометричні фігури тощо. Завдяки такій організації самопідготовки учні не тільки глибше засвоюють навчальний матеріал, а й набувають міцних практичних навичок, привчаються працювати самостійно.

          

                                                                                                                             16

Для виконання деяких усних завдань, зокрема, для вивчення віршів, вироблення навичок виразного читання потрібні особливі умови.

Діти з розвиненою слуховою пам’яттю читають пошепки [2].

Клас поступово звикає до робочого шуму, що не заважає зосереджено працювати. Вихователь забезпечує певний порядок; усуває подразники, що відвертають увагу учнів (голосне читання, розмови та ін.). Учням зі слабкою зоровою пам’яттю як правило,  перебувають з вихователем у тісному мовленнєвому контакті, вони потребують індивідуальної допомоги.

 

3.5.  Нетрадиційні форми проведення самопідготовки.

      Самопідготовку можна проводити і в нетрадиційних формах: сюжетно-рольової гри, проектна діяльність. Такі форми є ефективним засобом розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів, викликають емоційну реакцію на новизну ситуації, що загалом перетворює виконання завдань на цікаву діяльність. На основі цікавості вникает допитливість, прагнення розширити свої знання і вміння. Можна розробляти  проект на будь-який час: на конкретну самопідготовку або на кілька днів. Якщо в учнів виникають  прогалини в знаннях із певного предмета або теми, то можна разом складати проект подолання відставання. Вихователь самостійно ставить дидактичну мету проекту, формулює завдання, спрямовує діяльність учнів на закріплення знань і вироблення певних навичок, допомагає в пошуках потрібної інформації. Етапи роботи над проектом:

* організаційний, коли повідомляють тему, завдання;

* підготовчий, коли створюють конкретні умови до виконання основного завдання, добирають допоміжний матеріал;

* виконання основної роботи; оформлювальний, коли за потреби остаточно оформлюють роботу, презентація проекту роботи;

 

                                                                                                                             17  

*рефлективний, коли підбивають підсумки, обговорюють їх та сам процес роботи, вносять пропозиції щодо підвищення ефективності результатів [2].

    Робота над проектом досить трудомістка і потребує попередньої підготовки вихователя. Якщо проект короткий за часом, то провести його потрібно дуже швидко, організовано. Наприклад, проект щодо запам’ятовування таблиці множення:

І етап — оголошення теми, мети і завдань (2– 3 хв);

ІІ етап — «мозковий штурм» з вибору форм додаткової роботи: в парах; групах; математичний диктант; виготовлення закладок, пам’яток з таблицею, розв’язання прикладів та ін.; підготовка необхідних матеріалів, посібників; об’єднання в групи за обраними видами діяльності (7 хв);

ІІІ етап — виконання домашніх завдань із теми та додаткових за проектом (30 хв);

ІV етап — оформлення робіт (5 хв); V етап — презентація, обговорення робіт (10 хв); VІ етап — рефлексивний аналіз.

Можна використовувати вправи та   ігри для розвитку нестандартного мислення:

* Розповісти про своє ставлення до події або явища, а потім поглянути на це очима інших людей або тварин. Наприклад, дел перший сніг. — Як ти ставишся до цього? — Тепер уяви, що ти водій вантажівки, льотчик, який вирушає в політ, зайчик у лісі, ведмідь тощо.

*Переказати відому казку або коротку розповідь від імені її персонажів. Як би розповіла свою казку Червона Шапочка (її мама, бабуся, вовк, лісоруби).

* Поміняти місцями негативних і позитивних персонажів у казках або розповідях.

* Уявити, як хто бачить предмет (наприклад: як бачить ложку ліліпут, велетень, собака, мишка, тарілка).

* Скласти розповідь за заданим початком, кінцівкою.

 

                                                                                                                            18 

 * Скласти розповідь про майбутнє своїх товаришів, казкових героїв.  Розповісти казку, починаючи з кінця [2].

*Поміркувати, за яких умов названий предмет (гілка дерева, яблуко, лялька, барабан), може бути корисним, а за яких — шкідливим.   Описати предмет очима людини, яка його ніколи не бачила і не знає про його призначення. Наприклад, годинник (очима австралійського аборигена, сніговика, очима жителя пустелі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                               19

4. Роль вихователя в ефективній організації

 самопідготовки школярів.

      «Щоб дати учням іскринку знань, учителю потрібно ввібрати ціле море світла» - писав видатний педагог – практик В. О. Сухомлинський. Від правильного розв'язання проблем організації та проведення самопідготовки багато в чому залежать якість знань, умінь, навичок, а також формування пізнавальної активності та самостійності учнів. Виховання учнів у сучасній школі здійснюється у контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально – виховний процес, поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації. Програмою передбачено залучення учнів до різних форм творчої та суспільно – корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо – естетичної, спортивної, ігрової, культурної, екологічної, що організовується в години дозвілля, тобто в позаурочний час().          Сучасному  вихователю  потрібно  створити сприятливі умови для занять; розвивати й удосконалювати вміння і навички самостійно працювати; поєднувати  самостійну працю з раціональним використанням часу, відведеного на виконання домашніх завдань; привчати дітей до певного порядку виконання домашніх завдань залежно від предмета і змісту навчального матеріалу; організовувати різні види і форми занять; диференційовано контролювати роботу учнів; прищеплювати учням вміння і навички самостійної перевірки завдань; сприяти розвитку творчої ініціативи й кмітливості у вихованців [3].

      Не секрет, що у роботі вихователя час самопідготовки – найважчий період у режимі дня. Так як  більша частина батьків оцінює якість роботи вихователя за тим, виконана домашня робота, чи ні, на якому рівні вона виконана, чи не доведеться вдома все переробляти, доопрацьовувати. Мало кого з батьків хвилює, на скільки дитина зрозуміла матеріал, головне, щоб оцінка за домашнє завдання була високою.

                                                                                                                                 20

    Звісно, вдома під постійним контролем і наглядом матері чи батька домашні роботи охайні, правильні, але ж умови в ГПД зовсім інші. Тут головне, щоб дитина самостійно виконала роботу, за потреби звертаючись за допомогою до вчителя або однокласників [4].

     Часто стикаємося із ситуацією, коли діти категорично відмовляються відвідувати ГПД, а причин для цього доволі багато: нецікаво, не встановлено контакту з вихователем, проблеми у стосунках із однолітками, не готовність самостійно працювати. Головне завдання педагога ГПД -  створити в групі атмосферу взаєморозуміння, взаємовиручки, поваги і любові, що стане запорукою комфорту і затишку, самореалізації особистості кожної дитини, критичного ставлення до результатів власної діяльності [4].

    Вихователь ГПД  створює сприятливі умови для ефективного виконання домашнього завдання:

*підготовка робочого місця;

*правильної розсадки учнів, щоб уникнути конфліктів, образ, відволікань;

*організація таких видів роботи, які б перед початком самопідготовки налаштували учнів на самостійну,  розумову діяльність;

*підбір завдань чи ігор на розвиток логічного мислення, мовленнєвих навичок, усні рахунки і т.п.;

*мотивувати учнів до самостійної роботи;

*у разі виникнення труднощів поєднувати індивідуальну самостійну роботу з фронтальною колективною;

*впроваджувати спільне обговорення питань, які викликають труднощі у розв'язуванні;

*здійснювати диференційований та індивідуальний підхід до виконання домашнього завдання учнів, враховуючи їх рівень самостійності;

*привчати до того, щоб підготовку домашніх завдань учні починали з більш складних предметів, а завершували більш легкими;

*практикувати взаємоперевірку  учнями виконання домашніх вправ;

                                                                                                                             21

*регулярно проводити фізкультхвилинки, щоб уникати перевантаження і перевтоми;

*постійно заохочувати і емоційно підтримувати тих, хто легко і швидко справляється із завданням, і особливо тих, кому важко працювати самостійно;

*ввести в практику регулярне підбиття підсумків самопідготовки, виокремлюючи тих, хто гарно працював, висловлюючи поради тим, у кого не все отрималось[4].

       Запорукою успішного проведення самопідготовки є ретельна підготовка вихователя ГПД  до цього етапу, добір цікавих вправ і завдань, застосування нестандартних форм проведення самопідготовки, неординарні форми заохочення і оцінювання виконання завдання. Кожен вихователь розуміє, що виконання домашніх завдань не повинно перетворюватись на тяжку повинність, а має бути цікавим, радісним, щоб кожен школяр міг усвідомити власні успіхи, пережити їх, а також розуміти свої помилки і мати бажання удосконалюватися, працювати більше [2].

Вихователь  підтримує  постійний зв'язок з учителем, який завжди порадить, на кого звернути увагу більше, підкаже характер прогалин у дітей; ретельно потрібно готуватися до кожного заняття із застосуванням таблиць, роздаткового матеріалу, геометричних фігур, малюнків, мультимедійних презентацій, вони допомагають глибше засвоїти навчальний матеріал, набути практичних навичок, привчають самостійно працювати. Для учнів, які не зрозуміли навчальний матеріал або пропустили його з поважних причин, організувати індивідуальне роз'яснення, розучування, можна залучати до цього дітей, які успішно засвоїли ці теми. Не захоплюватися одноманітністю, дбати про те, щоб самопідготовка була цікавою і не обтяжливою. Для цього доцільно проводити короткі екскурсії до бібліотеки, комп'ютерного класу, шкільного музею, предметних кабінетів (фізики, хімії). Вихователь слідкує, щоб домашнє завдання не повторювалось із класним завданням,  контролює

навички читання дітей, використовує різні форми читання на занятті.

                                                                                                                             22

                                                                

      Роль вихователя на самопідготовці в основному залежить від складності домашнього завдання, від кількості уроків, які слід підготувати, і від тієї мети, яку ставить вихователь перед самопідготовкою. Іноді вихователь ставить за мету простежити  за розвитком творчої активності учнів на самопідготовці, велику увагу приділяють систематичному контролю знань учнів. Готуючись до кожного заняття, вихователь переглядає щоденник зв'язку. Особливо, треба робимо це вихователеві змішаної групи, оскільки майже неможливо перед кожним заняттям зустрітися з усіма вчителями, а переглянути три, навіть п'ять  щоденників зв'язку він зможе. Крім того, вихователь переглядає класні журнали, а вибірково, й зошити з класною роботою (у сильних, середніх і слабких учнів), домашні завдання, передбачає труднощі, які можуть виникнути в окремих вихованців; з тими, хто сьогодні погано відповідав на уроці; стежить, щоб усе необхідне для самопідготовки  - наочні посібники, обладнання, і т.п. - було принесено в групу. Це дуже велика робота.

      Під час проведення виконання домашнього завдання на ГПД,  я  нагадую учням, що не можна списувати, підказувати та підглядувати.  Для учнів, які добре виконують завдання, в мене розроблені  завдання – картки, для додаткової роботи: ребуси, кросворди, загадки; проводжу з учнями вікторини, розповідаю цікаві історії, діти із задоволенням роблять поробки.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            23

Висновок.

    Тема моєї авторської роботи «Організація проведення самопідготовки в режимі групи подовженого дня». В ній я розкрила такі питання:

1.Нормативно – правове забезпечення діяльності групи продовженого дня, 2.Структуру компонентів режиму  ГПД;

3.Організація самопідготовки в режимі групи подовженого дня.

3.1.Завдання самопідготовки в режимі ГПД;

3.2.Функції самопідготовки в режимі ГПД;

3.3.Структура проведення самопідготовки в режимі ГПД;

3.4.Самостійна індивідуальна робота учнів під час виконання домашнього завдання;

3.5.Нетрадиційні форми проведення самопідготовки в режимі ГПД;

4.Роль вихователя в ефективній організації самопідготовки в режимі ГПД.

     Вихователь працює з учнями відповідно до щоденного плану роботи вихователя, який, як правило, включає: прогулянку, самопідготовку, виховні бесіди, дидактичні та рольові ігри тощо. На кожному етапі самопідготовки вихователь виступає в ролі організатора навчального процесу, заздалегідь продумуючи весь хід самопідготовки, прогнозуючи труднощі дітей і способи їх усунення. Результативність самостійної навчальної роботи школярів під час самопідготовки  безпосередньо залежить від змісту, обсягу, завдання, даного вчителем, і від методики його проведення. Вимоги, що ставить вихователь, повинні бути єдиними з вимогами вчителя на уроці. Вихователь  відвідує уроки, спостерігає за роботою учнів в умовах класних занять, ознайомлюється із системою роботи вчителя. Учитель приходить на заняття самопідготовки, щоб перевірити на практиці правильність дозування домашніх завдань, доступність їх для учнів, дізнатися про їх труднощі, які школярі відчувають під час самостійної роботи.

                                                                                                                                 24

  Взаємовідвідування та інші форми спільної роботи дають можливість розробити єдині вимоги до учнів.

Професійні вміння і навички, співробітництво  вчителів початкової школи, вчителів -предметників і вихователів, зацікавленість у результатах своєї роботи – фактори, що забезпечують успіх у формуванні вмінь і навичок самостійної навчальної роботи в школярів.

     Ось чому співпраця з вчителем, взаємозв'язок учителя і вихователя – одне з найважливіших умов успішної організації самопідготовки.

 

                                                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                            

                                                                                                                              25

                                Список використаної літератури.

1.Бондар Л.Д. Вихователь групи продовженого дня. – К.: Радянська школа, 1988.

2.Вишневська О. Самопідготовка . нестандартні підходи в умовах ГПД

3.Данилюк С. А. Самопідготовка в ГПД як важливий чинник організації навчального процесу початкової школи \ С.А. Данилюк. – «Вихователю ГПД. Усе для роботи», №12, 2012

4.Морозова З.В. Група продовженого дня. Методичний посібник для вихователя. – Харків, 2006. – ст. 23-35

5.Навчально-виховні заняття в групі продовженого дня.  О. Л. Співак, упор. – Ранок – НТ, 2007. – ст. 10-18

6.Прокопенко Л. Головні складові розвивального середовища // Палітра педагога. — 2004. — № 4.

7.Савченко О. Я. Розвивай свої здібності. — К., 1995.

8.Чернійчук А. Розвиток в учнів самоосвітніх навичок /А. Чернійчук. – «Початкова освіта», №28, 2012

9.Хоменко І. С. , Присажнюк К. Ф., Смужаниця В. І., Таран М. П. Збірник Б.О. «Продовжений день у школі» - Вид -во «Либідь» - Київ – 1999. -167с.

10. Робоча книга вихователя групи продовженого дня./ укладач Шуль Я.М. – Тернопіль: Астон, 2004. – ст. 26-36.

 

 

 

 

     

                           

                                                                                                                                 26                        

 

docx
Додав(-ла)
Ісаєнко Галина
Додано
1 червня 2021
Переглядів
2798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку