Успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.
Одними з таких технологій є стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань». Мета вищезазначених технологій – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті (вміння приймати виважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).
Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; висвітлення методів та прийомів що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка
на тему:
«Фрагменти уроків з використанням стратегій
«Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань»
Виконала:
Гирман Світлана Миколаївна,
вчитель початкових класів
Хорішківської ЗОШ І-ІІІ ст.
ім. М.В.Остроградського,
Козельщинського району
Полтава
2018
ВСТУП
Успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.
Одними з таких технологій є стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань». Мета вищезазначених технологій – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті (вміння приймати виважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).
Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; висвітлення методів та прийомів що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун».
Урок з природознавства у 3 класі на тему: «Як охороняти безцінний скарб Землі – воду?»
Мета: розширити уявлення учнів про необхідність охорони води; розвивати мовлення, критичне мислення; навчати економно використовувати воду.
Вправа «Берегти воду - значить берегти життя».
Мета: за допомогою схеми Фішбоун продемонструвати причини конкретних подій та явищ, зробити відповідні висновки
Технологія проведення:
Проблема: Забруднення води
причини:
факти:
Висновок: Раціональне використання води і дбайливе ставлення до неї
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Методика взаємних запитань».
Інтегрований урок : навчання грамоти, природознавство у 1 класі . «Закріплення вивчення букви «ю». Письмо елементів великої букви «Ю» під лічбу. Які рослини прикрашають твій рідний край?»
Завдання стратегії: вчити вдумливо читати, самостійно керувати процесом читання та обговорення прочитаного, розвивати вміння формулювати різнорівневі запитання, стимулювати мислення.
Модель «Учитель – весь клас»
З метою ознайомлення учнів із послідовністю дій та набуття досвіду роботи за цією стратегією перший етап читання за методикою взаємних питань проводиться за моделлю «Вчитель – весь клас».
- Учні читають 1 строфу вірша самостійно ( пошепки, мовчки)
- Закривають підручники та відповідають на запитання вчителя.
Орієнтовні питання
Орієнтовні питання учнів
Учитель відповідає на запитання, намагаючись стимулювати учнів ставити запитання не лише на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту. Учні мають перевірити наскільки точні відповіді вчителя.
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Сенкан».
Урок української мови у 2класі на тему: «Знаходження кореня у спільнокореневих словах».
Мета: удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та критичне мислення; виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до рідного краю, повагу та цікавість до народних традицій.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Складання сенкану за планом:
1.Тема.
2.Опис — 2 слова.
3.Дія - 3 слова.
4.Узагальнення, підсумок.
Віночок
Гарний, чудовий.
Дивує, прикрашає, оберігає.
Бережемо, пишаємося, використовуємо.
Оберіг.
—В'яжемо у віночок останню, червону стрічку — символ добробуту, багатства, достатку.
—Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, про що ви дізналися на уроці?
Висновки
Застосування технологій розвитку критичного мислення у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчанн. Учні ефективініше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному житті. Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямкурозвитку комунікативної компетентності сучасної особистості.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
2. Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова; упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).
3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
4. Кроуфорд А., Саул В. Та ін. Технології розвитку критичного мислення учнів. – К.: Плеяди, 2006.
5. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. -Х.: Основа: «Тріада +», 2008.
Додаток 1.
Вода необхідна в житті людини, тварин і рослин. Але, на жаль, дуже часто ми нерозумно її витрачаємо, забуваємо закривати крани, кидаємо сміття у водоймища, забруднюючи його... Але ж ми з вами господарі природи. І охороняти її - наше головне завдання. 22 березня оголошено Міжнародним днем води. І цей день відзначається не тому, що на Землі багато води, а тому, що вона все частіше вимагає захисту. Забруднення води є серйозною проблемою для екології Землі. І її варто вирішувати як в великих масштабах - на рівні держав і підприємств, так і в маленьких - на рівні кожної людської істоти.
Побутові стічні води нерідко містять синтетичні миючі засоби, які потрапляють в річки і моря. Скупчення неорганічних речовин впливає на водних мешканців, і зменшують кількість кисню воді, що призводить до утворення так званих «мертвих зон», яких в світі вже близько 400.
Якщо у воді знаходиться велика кількість зважених твердих речовин, вони роблять її непрозорою для сонячного світла і тим самим перешкоджають процесу фотосинтезу в водних басейнах. Це в свою чергу викликає порушення в ланцюзі харчування в таких басейнах. Крім того, тверді відходи викликають замулювання річок і судноплавних каналів, що призводить до необхідності частого проведення днопоглиблювальних робіт.
Тільки в США щорічно відбувається приблизно 13000 випадків витоку нафти. У морську воду щорічно потрапляє до 12 млн. тонн нафти. У Великобританії щорічно виливається в каналізацію понад 1 млн. тонн використаного машинного масла. Нафта, пролита в морську воду, надає багато несприятливих впливів на життя моря. Перш за все, гинуть птахи: тонуть, перегріваються на сонці або позбавляються їжі. Нафта засліплює мешкоючих у воді тварин-тюленів, нерпу. Вона зменшує проникнення світла в замкнуті водойми і може підвищувати температуру води.
Додаток 2
Додаток 3
1