Авторська розробка на тему: "Фрагменти уроків з використанням стратегій "Фішбоун", "Сенкан", "Методика взаємних запитань"

Про матеріал

Успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.

Одними з таких технологій є стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань». Мета вищезазначених технологій – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті (вміння приймати виважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).

Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; висвітлення методів та прийомів що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.

Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського

 

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

на тему:

«Фрагменти уроків з використанням стратегій

«Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань»

 

 

 

 

 

 

                                    Виконала:

                                                                        Гирман Світлана Миколаївна,                                           

                                                                вчитель початкових класів

                                                                 Хорішківської ЗОШ І-ІІІ ст.

                                                               ім. М.В.Остроградського,

                                                              Козельщинського району

 

 

 

 

 

 

 

Полтава

2018

 

 

ВСТУП

Успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.

Одними з таких  технологій є стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань».  Мета вищезазначених  технологій – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті (вміння приймати виважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).

Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; висвітлення методів та  прийомів що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії  «Фішбоун».

    Урок з природознавства у 3 класі на тему: «Як охороняти безцінний скарб Землі – воду?»

     Мета: розширити уявлення учнів про необхідність охорони води; розвивати мовлення, критичне мислення; навчати економно використовувати воду.

     Вправа «Берегти воду - значить берегти життя».

     Мета: за допомогою схеми Фішбоун продемонструвати причини конкретних подій та явищ, зробити відповідні висновки

Технологія проведення:

  1. Прочитати текст (Додаток 1).
  2. З усіх запропонованих варіантів обрати проблему, причини появи цієї проблеми, факти, які є наслідком проблеми та зробити висновок.
  3. Розташувати компоненти на відповідних місцях схеми (Додаток 2)

 

Проблема: Забруднення води

        причини:

  • Тверді відходи
  • Стічні води
  • Забруднення підземних вод
  • Промислові відходи
  • Витік нафти, масел

факти:

  • Шлунково-кишкові захворювання
  • Погіршення якості питної води
  • Ослаблення імунної системи людини
  • Зникнення 150 видів рослин
  • Загибель риб

Висновок: Раціональне використання води і дбайливе ставлення до неї

 

 

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії  «Методика взаємних запитань».

Інтегрований урок : навчання грамоти, природознавство у 1 класі . «Закріплення вивчення букви «ю». Письмо елементів великої букви «Ю» під лічбу. Які рослини прикрашають твій рідний край?»

Завдання стратегії: вчити вдумливо читати, самостійно керувати процесом читання та обговорення прочитаного, розвивати вміння формулювати різнорівневі  запитання, стимулювати мислення.

Модель «Учитель – весь клас»

   З метою ознайомлення учнів із послідовністю дій та набуття досвіду роботи за цією стратегією перший етап читання за методикою взаємних питань проводиться за моделлю «Вчитель – весь клас».

- Учні читають 1 строфу вірша самостійно ( пошепки, мовчки)

- Закривають підручники та відповідають на запитання вчителя.

Орієнтовні питання

  • Де виріс кущ любистку?
  • Любисток який?
  • З ким дружить любисток?
  • Далі читають  2 строфу і формулюють запитання до вчителя.

Орієнтовні питання учнів

  • З ким дружить любисток?
  • Про який день йдеться у вірші?
  • Про яку пору року йдеться?
  • Кого зустрічає любисток?
  • Описати кольори квітів, з якими дружить любисток?

Учитель відповідає на запитання, намагаючись стимулювати учнів ставити запитання не лише на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту. Учні мають перевірити наскільки точні відповіді вчителя.

 

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії  «Сенкан».

      Урок української мови у 2класі на тему: «Знаходження кореня у спільнокореневих словах».

      Мета: удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та критичне мислення; вихову­вати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до рідного краю, повагу та цікавість до на­родних традицій.

                                     V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Складання сенкану за планом:

1.Тема.

2.Опис — 2 слова.

3.Дія - 3 слова.

4.Узагальнення, підсумок.

Віночок

Гарний, чудовий.

Дивує, прикрашає, оберігає.

Бережемо, пишаємося, використовуємо.

Оберіг.

—В'яжемо у віночок останню, червону стрічку — символ добробуту, багатства, достатку.

—Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, про що ви дізналися на уроці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

    Застосування технологій розвитку критичного мислення  у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчанн.  Учні  ефективініше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному  житті. Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямкурозвитку комунікативної компетентності   сучасної особистості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

  1. Інтернет-джерела:
  • Оксана Бойко. 2007-2018 "Педагогическое сообщество Екатерины Пашковой — PEDSOVET.SU".
  • http://pedsovet.su/metodika/priemy/5714
  • Нова українська школа: як розвивати критичне мислення.
  • http://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/
  • Верниш О.О. Успіх. Фактори успіху у навчальній діяльності.
  • http://library.zu.edu.ua/doc/uspih.pdf
  • Поняття про фішбоун.
  • http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/klaster--fishboun--keis-tekhnologiya.html

 2.  Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова; упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).

3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

4.  Кроуфорд А., Саул В. Та ін. Технології розвитку критичного мислення учнів. – К.: Плеяди, 2006.

5. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. -Х.: Основа: «Тріада +», 2008.

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

   Вода необхідна в житті людини, тварин і рослин. Але, на жаль, дуже часто ми нерозумно її витрачаємо, забуваємо закривати крани, кидаємо сміття у водоймища, забруднюючи його... Але ж ми з вами господарі природи. І охороняти її - наше головне завдання. 22 березня оголошено Міжнародним днем ​​води. І цей день відзначається не тому, що на Землі багато води, а тому, що вона все частіше вимагає захисту. Забруднення води є серйозною проблемою для екології Землі. І її варто вирішувати як в великих масштабах - на рівні держав і підприємств, так і в маленьких - на рівні кожної людської істоти.

     Побутові стічні води нерідко містять синтетичні миючі засоби, які потрапляють в річки і моря. Скупчення неорганічних речовин впливає на водних мешканців, і зменшують кількість кисню воді, що призводить до утворення так званих «мертвих зон», яких в світі вже близько 400.

     Якщо у воді знаходиться велика кількість зважених твердих речовин, вони роблять її непрозорою для сонячного світла і тим самим перешкоджають процесу фотосинтезу в водних басейнах. Це в свою чергу викликає порушення в ланцюзі харчування в таких басейнах. Крім того, тверді відходи викликають замулювання річок і судноплавних каналів, що призводить до необхідності частого проведення днопоглиблювальних робіт.

    Тільки в США щорічно відбувається приблизно 13000 випадків витоку нафти. У морську воду щорічно потрапляє до 12 млн. тонн нафти. У Великобританії щорічно виливається в каналізацію понад 1 млн. тонн використаного машинного масла. Нафта, пролита в морську воду, надає багато несприятливих впливів на життя моря. Перш за все, гинуть птахи: тонуть, перегріваються на сонці або позбавляються їжі. Нафта засліплює мешкоючих у воді тварин-тюленів, нерпу. Вона зменшує проникнення світла в замкнуті водойми і може підвищувати температуру води.

 

C:\Users\Slr\Downloads\45364112_1917647714983274_9148260282982727680_n (1).jpg              Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Slr\Downloads\45355306_1917647628316616_5730206338231828480_n.jpg

C:\Users\Slr\Downloads\45487241_1917647758316603_5694497542046220288_n.jpg

 

Додаток 3

 

https://image.slidesharecdn.com/1k-bukv-zaxar-naum-12-160705122833/95/1k-bukvzaxarnaum12-150-1024.jpg?cb=1467722341

 

 

https://image.slidesharecdn.com/1k-bukv-zaxar-naum-12-160705122833/95/1k-bukvzaxarnaum12-150-1024.jpg?cb=1467722341

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковтонюк Світлана Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
4114
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку