Авторський конспект уроку літературного читання на тему «Народні казки. Заяче сало (Українська народна казка)» для учнів 4 класу

Про матеріал
Авторський конспект уроку літературного читання на тему «Народні казки. Заяче сало» (Українська народна казка) для учнів 4 класу за підручником «Українська мова ти читання для осіб з особливими освітніми потребами. Автори: О. Савченко, І. Красуцька (2021) В конспекті продумані різні види завдань для роботи з казкою, цікаві різнорівневі домашні завдання, фізкультхвилинка та гімнастика для очей. Враховані міжпредметні зв’язки: українська мова, математика. Конспект розроблено для допомоги вчителям початкових класів під час проведення уроків літературного читання.
Перегляд файлу

Авторський конспект уроку літературного читання на тему «Народні казки. Заяче сало (Українська народна казка)»

   для учнів 4 класу

за підручником «Українська мова ти читання для осіб з особливими освітніми потребами. Автори: О. Савченко, І. Красуцька (2021)

 

Тема. Народні казки. Заяче сало (Українська народна казка) (с.28-29)

Мета. Продовжувати  вдосконалювати  навички правильного  та  виразного  читання; вчити формулювати продуктивні запитання до тексту;  

к. розвивати   пам’ять,  слухову  увагу,  образне  мислення,  навички  чіткої  вимови,  артикуляції, мовну спостережливість, ;

формувати  вміння  висловлювати власне ставлення, оцінні судження до  змісту казки, знаходити в тексті фразеологізми;

збагачувати активний словник учнів;

виховувати бажання вивчати та досліджувати усну народну творчість, говорити завжди правду.

Зміст уроку

I. Організація  класу  до  уроку

1.1.Психологічна  настанова

  • Всі зібрались?
  • Всі здорові?
  • До уроку всі готові?
  • Покажіть з яким настроєм завітали на урок?

Я  впевнена,  що  на  сьогоднішньому  уроці   почую  ваші  цікаві  думки,  побачу  радісні  оченята  та  отримаю  гарні  відповіді.

1.2 Гра  «Обери  дорогу» 

   Яку  дорогу  оберемо  для  уроку  читання?  Чому?

1- Обчислювати,  розв’язувати,  вимірювати,  креслити

2-Читати  правильно  і  виразно,  збагачувати  словник

3-Малювати,  клеїти,  ліпити,  вирізати

1.3 Епіграф  до  уроку 

Книга вчить як на світі жить

   Що означає цей вислів?

   Як він називається в усній народній творчості?

Замініть слово книга на слово  казка.

   Яке вийшло прислів’я?

   Чи може казка вчити?

II. Мовленнєва розминка

Пригадайте для чого потрібна мовленнєва розминка

2.1. Вправи для розвитку артикуляції дихання

* «Цокання» язиком у ротовій порожнині.

*Набравши повітря, якнайдовше вимовити слово ні з поступовим видихом (тричі).

*«Маятник» — ротик відкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої (десять разів).

2.2. Робота над чистомовкою

Ок-ок-ок – поспішай  на  урок

Им-им-им – будь  уважним.

Ме-ме-ме – хто  книжку  візьме?

Ри-ри-ри – ти книжку  бери

Ай-ай-ай – швидше  читай

Іт-іт-іт – будеш пізнавати світ

Жи-жи-жи-завжди правду кажи.

2.3. Робота над скоромовкою 

Робота зі скоромовкою в парах з само - та взаємоконтролем

Зайчик зілля з’їв у Зіни,

Захотів заїсти сіном.

Зіна зойкнула у сінях:

— Де ж узяти зайцю сіна?

2.4. Вироблення навичок інтонаційного читання

— Прочитайте  вислів з різною інтонацією та у різному темпі (радісно і швидко; сумно і повільно, здивовано, запитуючи).

 Правдою цілий світ обійдеш, та назад не вернеш.

   Як  ви  розумієте  цей  вислів?

   В яких творах  усної народної творчості ви можете прочитати про правду?

III. Актуалізація опорних знань

   Пригадайте, що ви знаєте про казки.

   Які казки читали в 2 класі? У 3-му класі?

Читання тексту п.с.28 (вчитель або учень). Обговорення прочитаного.

IV.Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми прочитаємо одну з таких побутових казок «Заяче сало». Продовжимо працювати над правильним, виразним читанням, будемо визначати дійових осіб, тему і мету твору. А ще ви будете не тільки читачами,  а й математиками, мовознавцями, літературознавцями.

   Чого очікуєте від уроку?

V.    Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Розвиток мовленнєвих умінь і навичок.

5.1.Первинне сприймання казки

Завдання: прослухати казку, назвати дійових осіб.

Аудіоказка https://www.youtube.com/watch?v=oc6ictR8tZs

 

5.2.Перевірка первинного сприймання тексту

Запитання

   Назви дійових осіб казки.

   Хто сподобався більше?

   Як ви думаєте, що більше пуд чи фунт?

Гімнастика для очей дітям у віршах "Очі щільно ми закрили".

https://www.youtube.com/watch?v=WWoEYsJRVH8

5.3. Підготовчі вправи до самостійного читання


кучер

загонич

ламається

фунтів

розказували

набридла

показався

водяться

пострибав

чужини

водяться

величезного


5.4. Словникова скарбничка. Мовознавці

Кучер – слово німецького походження, те саме, що і візник.

Загонич –учасник облави, який жене звіра на мисливця

Пуд – одиниця ваги або маси, яка вживалася в Україні з княжих часі. Пуд дорівнює 40 фунтам = 16,3805 кг.

Фунт – міра ваги в країнах з англійською системою мір (в Англії, Бельгії та ін.), що дорівнює 453,6 г

5.5.Математична хвилинка. Математики

Рахуємо пів пуда – це…..

Фунтів із 12 – це…..

Фунтів 5-6 – це….

Руханка для дітей «То не є проблема»

https://osvitanova.com.ua/posts/3596-video-19-fizkultkhvylynok-na-riznyi-vik-i-smak

VI.    Повторне читання тексту учнями і робота над текстом

6.1.Читання в особах

6.2.Вправа «Хвости». Робота в парах

Один починає речення читати, а інший закінчує.

6.3.Гра «Запитайлик»

Діти складають свої запитання за змістом казки. Відповідь потрібно знайти і прочитати в тексті.

6.4.Визначити тему. Мету казки. Головну думку. Літературознавці

   Яка тема казки?

   З  якою метою автори розмістили казку в підручнику?

   Хто може визначити головну думку?

6.5.Поділ на частини. Складання плану до казки.

6.6. Гра «Знайди і пригадай» Мовознавці

   Юні мовознавці, хто знайшов у казці фразеологізми? Прочитайте.

   Що вони означають?

*Пропало як заяче сало-зникло

 *Вивести на чисту воду- викрити чию-небудь нечесність

   Пригадайте які ви знаєте приказки про зайця.

VII.Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

Інтерв’ю в однокласників бере Майя

   Для чого народ склав цю казку?

   Що в ній засуджується?

   А що схвалюється?

   Як по іншому назвали б казку?

   Що викликало труднощі?

   З яким настроєм закінчуєте урок?

   Які завдання були найбільш цікаві?

Вчитель

   Що нового дізнались на уроці?

   Який був девіз уроку?

   Чого вас навчила казка «Заяче сало?»

   Чи справдились ваші очікування?

   Що побажаєте однокласникам?

VIII.Домашнє завдання

Самостійно обирайте  напрямок доріжки та вид домашнього завдання.

Той, хто прямо  піде – знайде завдання на доріжці під номером 1

1—будете дослідниками: дізнайтеся в яких творах усної народної творчості згадується про зайця, наведіть 5 прикладів творів різного жанру (приказки, прислів’я, загадки, байки, пісні)

Той, хто піде наліво – знайде завдання на доріжці під номером 2

2—будете письменниками: скласти свою казку про правду

Той, хто  піде праворуч– знайде завдання на доріжці під номером 3

3—будете акторами: виразно читати та творчо переказувати казку за планом

Віконце у майбутнє

Завтра на уроці літературного читання будемо працювати з хорватською народною казкою «Дев’ять братів-сіроманців».

Використані джерела:

1.Аудіоказка https://www.youtube.com/watch?v=oc6ictR8tZs

 

2. Гімнастика для очей дітям у віршах "Очі щільно ми закрили".

https://www.youtube.com/watch?v=WWoEYsJRVH8

3.Руханка для дітей «То не є проблема»

https://osvitanova.com.ua/posts/3596-video-19-fizkultkhvylynok-na-riznyi-vik-i-smak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Літературне читання, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку