Сучасна освіта Житомирщини
Номінація: авторський посібник
Захист опорних слів як ефективний прийом вивчення біографій письменників на уроках зарубіжної літератури в 9 класі
Оникійчук Ольга Іванівна
вчитель зарубіжної літератури
Головинської гімназії
2020
Автор: Оникійчук Ольга Іванівна
рік народження – 1971;
кваліфікаційна категорія – вища;
звання – старший вчитель;
рік присвоєння – 2010;
Адреса: вул. Миру, 106,
с. Сліпчиці,
Черняхівського району,
Житомирської обл.
Контактний телефон – 0960709771
Оникійчук О. І.
Захист опорних слів як ефективний прийом вивчення біографій письменників на уроках зарубіжної літератури в 9 класі - Головине, 2020. – 28 с.
Даний посібник містить методичні матеріали до вивчення біографій письменників у 9 класі на уроках зарубіжної літератури. Він стане у пригоді для тих педагогів, які прагнуть урізноманітнити свої уроки новими й нестандартними прийомами роботи. Зокрема, прийом захисту опорних слів заохочує учнів до самостійного опрацювання матеріалу підручника з подальшим колективним закріпленням інформації.
Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах науково-методичною радою Черняхівського районного методичного кабінету
Протокол № __________від __________________
Рецензент: А. В. Собко – вчитель-методист Головинської гімназії,
учитель української мови та літератури
Передмова
На уроках зарубіжної літератури часто приходиться опрацьовувати життєвий і творчий шлях письменників. Великий обсяг інформації, численні дати та назви написаних творів важко сприймаються на слух, змушують дітей нудьгувати та вибірково сприймати матеріал. Тому важливо урізноманітнювати форми, методи й прийоми роботи над біографіями письменників, так як це активізує й зацікавлює учнів, викликає інтерес до їх життя і творчості.
Прийом захисту опорних слів стимулює дітей до самостійного опрацювання матеріалу, пошуку потрібної інформації, вчить визначати основні опорні тези – слова й аргументовано пояснювати їх. Навчальний матеріал учні опрацьовують самостійно, а вчитель у цей час пише опорні слова на дошці. Клас поділений на три групи. Від кожної групи виходить учень і захищає слова, які йому запропонує вчитель. Якщо дитина вагається, то учні з його групи можуть дати правильну відповідь. Таким чином можна опитати 5-7 учнів і цікаво, в невимушеній формі опрацювати житттєвий і творчий шлях письменників. Згодом сильніші учні класу зможуть самі визначати опорні слова, а однокласники їх захищати. Як наслідок - всі учні ефективно працюватимуть на уроці, а вчитель матиме змогу оцінити багатьох із них.
Даний посібник стане в нагоді вчителям зарубіжної літератури, студентам гуманітарних вузів у підготовці та проведенні уроків по опрацюванню біографій письменників у 9 класі.
-
Сатиричний роман ( Свіфт активно розробляв цей жанр).
-
Дублін ( місце народження письменника).
-
Дядько (займався вихованням хлопця після смерті його батька).
-
Трініті-коледж ( там здобув вищу богословську освіту).
-
1667 рік (рік народження).
-
Бакалавр, магістр (здобуті освітні ступені).
-
Вільям Темпль (вельможа й дипломат, у якого служив Свіфт).
-
Оксфорд (закінчив Оксфордський університет).
-
Секретар (посада у лорда Темпля).
-
Державна посада (не мав права її обіймати через духовний сан).
-
Довірена особа (був довіреною особою прем’єр-міністра та міністра іноземних справ).
-
Редагування (редагував тронні промови королеви, постанови міністрів, парламентські виступи політиків).
-
«Екзамінер» (журнал, що видавав Свіфт).
-
Злидні (жив у злиднях).
-
Памфлети (сатиричний жанр, що приніс популярність у народі).
-
Вороги (урядовці, чиновники, представники буржуазії та дворянства).
-
«Казка діжки» (памфлет про безглузді війни й політичні чвари, один з найвідоміших).
-
Астрологи (проти їх шарлатанства написав памфлети).
-
Критика (критикував у памфлетах парламентську систему Англії, жорстку політику уряду, колоніальні війни, антинародні закони).
-
Анна (королева Англії, що гнівалася на памфлетиста).
-
Висилка (в Ірландію, Дублін, декан собору Святого Патрика).
-
Протест (виступав проти поневолення й зубожіння ірландського народу).
-
Анонім (письменник нерідко протестував анонімно).
-
1726 рік (друк книги «Мандри Лемюеля Гуллівера»).
-
1745 рік (рік смерті).
-
Стелла (кохана письменника).
-
Леся Українка (перший український перекладач роману «Мандри Лемюеля Гуллівера»).
-
М. Іванов (здійснив повний переклад роману).
-
«Золоте перо партії» (Свіфта називали так у партії торі, прихильником якої він був).
-
Овації (влаштовували прихильники проповідника Свіфта).
-
Поєднання (Гете зумів поєднати в своїй творчості різні ідеї, концепції та напрями Просвітництва).
-
Самобутність (Власна художня система Гете відзначається великою самобутністю).
-
Засади (письменник заклав засади національної німецької літератури).
-
Заглиблення (Гете вважав, що кожна людина повинна заглиблюватись у себе).
-
Сузір’я (при народженні письменника сузір’я були щасливо поєднані).
-
Поезія і правда (автобіографічна книга письменника).
-
Лейпциг, Страсбург (в цих містах в університетах навчався Гете).
-
Хвороба (півтора року серйозно хворів).
-
Оновлення (настало після одужання).
-
Гердер (цей німецький філософ справив на Гете великий вплив).
-
Природа (уявлення про природу як всесвітню єдність сформувалися під впливом філософа Спінози).
-
Фольклор (ще один об’єкт пізнання Гете).
-
Філософія (Гете був обізнаний у філософії, астрономії, математиці).
-
Міністр (був міністром шляхів і військовим міністром у Веймарському князівстві).
-
Театр (заснував Національний театр у Веймарі).
-
Розмаїття (такою була творчість письменника).
-
1600 (ліричних віршів написав поет).
-
Трагедія (трагедія «Фауст» стала найвизначнішим твором).
-
60 (стільки років працював над «Фаустом»).
-
Застуда (Гете застудився й захворів на запалення легенів).
-
83 (роки прожив письменник).
-
Євросоюз (ода Шиллера стала гімном Євросоюзу).
-
Бетховен (Л. ван Бетховен поклав на музику оду «До радості» Шиллера).
-
Громадянин світу ( так називав себе Ф. Шиллер, прагнучи служити своїм мистецтвом усьому людству).
-
Дружба (Шиллер мав вірного друга й соратника – Й. В. Гете).
-
Марбах (місто, де народився поет).
-
Військовий (його батько був військовим фельдшером).
-
Класики (поет захопився римськими класиками).
-
Театр (ще одне захоплення Шиллера).
-
Герцог Карл Євгеній (відіграв велику роль у долі Шиллера).
-
Карлсшуле (військова школа в Штутгарті, де навчався поет).
-
Плантація рабів (так називали цю школу німці).
-
Втеча (Шиллер втік з Вюртемберзького герцогства).
-
Мандри (мандрував Європою).
-
Історія (Шиллер серйозно займався історією).
-
Професор (був професором Єнського університету).
-
10 років (товаришував з Й. В. Гете).
-
Свобода (ідеал Шиллера й Гете, необхідний спосіб існування людини).
-
Естетичне виховання (таку програму розробили Шиллер та Гете).
-
Ленгефельд (Шарлотта Ленгефельд стала дружиною Шиллера).
-
Балади ( у Веймарі з’явились чудові балади Шиллера).
-
Драми (ще один жанр, в якому творив письменник).
-
Багатогранність (мистецький талант письменника був багатогранним).
-
Сухоти (хвороба, на яку хворів Шиллер).
-
Склеп (Шиллер похований в одному склепі з Гете).
-
Французька революція (Її захоплено сприйняли німецькі романтики, І етап німецького романтизму).
-
Наполеонівські війни (ІІ етап німецького романтизму, Європу окупували французькі війська).
-
Національне піднесення ( у Німеччині посилився визвольний рух).
-
Реставрація (припадає ІІІ етап німецького романтизму).
-
Розчарування (настало після втрати ідеалів Французької революції).
-
1848 р. (Німецька революція).
-
Офіцер (Самсон Гейне, батько поета).
-
Торгівля (Заняття батька).
-
1797 р. (рік народження поета).
-
Лікар (мати була дочкою лікаря).
-
Вплив (мати справила великий вплив на розвиток таланту сина).
-
Література (в ліцеї проявляється інтерес до літератури).
-
«Дон Кіхот» (улюблена книжка хлопчика, як і «Мандри Гуллівера»).
-
12 (з 12 років почав писати вірші).
-
Військовий (батьки мріяли про військову кар’єру сина).
-
Банкір (у нього навчався Гейне).
-
Комерція (вчив цю справу у свого дядька Соломона).
-
Сі Фрейдхольд Ризенхарф (псевдонім під першими публікаціями).
-
Фірма (на дядькові кошти Гейне відкрив торговельну фірму, яка проіснувала лише рік).
-
Університет (навчався в Боннському, Геттінгенському та Берлінському університетах).
-
«Вірші» (перша книжка митця).
-
Шматок хліба (змушений був підпрацьовувати, щоб за щось жити).
-
Адвокат (міг ним працювати, та не знайшов роботи).
-
«Подорожні картини» (збірка прози Гейне).
-
1827 (вийшла знаменита збірка «Книга пісень»).
-
Подорож (Гейне подорожував по Англії, Італії, Голландії).
-
«Вогонь піднесення й дикої радості» (запалила в поетові Липнева революція 1830 р.).
-
Музиканти й художники (з ними товаришував Гейне).
-
«Нові поезії» (друга велика збірка).
-
Кресценція Ежені Міра (французька дівчина, з якою одружився поет).
-
Параліч (вразив тіло поета).
-
«Романсеро» (ще одна збірка поета).
-
Контраст (яскраво виявився у творчості Байрона – між реальним життям і мріями героя).
-
Нудьга (основний духовний стан байронічного героя).
-
Протест (байронічний герой протестує проти неволі, духовної ницості, обмеженого існування).
-
Песиміст, егоїст (герой Байрона).
-
Наслідування (письменники наслідували теми, мотиви, стиль Байрона, а публіка – поведінку, одяг, ставлення до світу).
-
Байронізм (ідейно-естетична концепція, пов’язана з творчістю Байрона).
-
Бунтарство (одна з ознак байронізму).
-
Дорога слави й честі( так назвали життя Байрона. Шлях випробувань, падінь і розчарувань).
-
22 січня 1788 р. (дата народження).
-
Легковажність (риса його батька, який розтринькав спадок матері Байрона).
-
Августа (сестра Байрона по батьку).
-
Шотландія (тут пройшли дитячі роки поета).
-
Самотність (відчував малий Байрон).
-
Вада (фізична вада – кульгавість).
-
Спорт (займався фехтуванням, боксом, плаванням).
-
10 років (успадкував титул лорда від двоюрідного діда).
-
Гарроу (вчився там у школі закритого типу).
-
Кембридж (закінчив місцевий університет).
-
Подорож (мандрував Португалією, Іспанією, Албанією, Туреччиною, Грецією).
-
Паломництво (написав поему «Паломництво Чайльд Гарольда»).
-
Парламент (як лорд, Байрон посів місце в парламенті).
-
Схід (створив цикл східних поем).
-
Аннабелла (дружина поета, яка не розуміла його).
-
Закордон (жив у Швейцарії, Італії, Греції).
-
Мазепа (одна з поем Байрона).
-
Карбонарії (італійські борці за незалежність, яким допомагав поет).
-
Лихоманка (хвороба, від якої помер Байрон).
-
Ньюстед (родовий маєток поета).
-
Перемога 1812 р. (після перемоги над французами в Росії потужно зазвучали волелюбні настрої).
-
Декабристи (поразка їхнього повстання стало початком великої драми російського суспільства).
-
Фольклор (широко застосовували російські романтики).
-
«Зайві герої» (такі образи з’явились в російській літературі на початку ХІХ ст..)
-
«Маленькі люди» (Пушкін перший розпочав дану тему).
-
Царське Село (в місцевому Ліцеї навчався Пушкін).
-
Колезький асесор (посада чиновника, на якій працював Пушкін).
-
Обурення (цар Олександр І обурився надто сміливими віршами поета).
-
Південні губернії (туди було вислано опального поета).
-
Михайлівське (родовий маєток, де поет відбував заслання).
-
Наталія Гончарова (стала дружиною поета).
-
Болдінська осінь (час, проведений у родовому маєтку села Болдіно).
-
Камер-юнкер (придворне звання, яке образило Пушкіна).
-
Під контролем (хотів тримати митця цар Микола І).
-
Дантес (з ним стрілявся Пушкін на дуелі).
-
Чорна річка (там відбулася дуель).
-
29 січня 1837 р. (помер Пушкін).
-
Літературний спадкоємець (Лермонтова називали літературним спадкоємцем Пушкіна).
-
3 роки (померла мати Лермонтова, коли хлопчику було 3 роки).
-
Арсеньєва (Столипіна) (бабуся хлопчика, яка взяла його під опіку).
-
Конфлікти (бабуся Лермонтова конфліктувала з батьком хлопчика і не дозволяла бачитись з сином).
-
Тархани (село в Пензенській губернії, де пройшло дитинство Лермонтова).
-
Здібності (малий Михайло володів французькою, німецькою, англійською мовами, латиною, грав на фортепіано, скрипці, флейті, писав музику, співав, чудово малював).
-
Гете, Шиллер, Байрон (їх твори читав в оригіналі).
-
Романтики (їх наслідував юний Лермонтов, навчаючись в пансіоні).
-
Московський університет (у ньому 2 роки поет).
-
Військовий (покинувши університет, Лермонтов обрав військову кар’єру).
-
Корнет (військове звання Лермонтова).
-
Царське Село (там розташовувався гусарський полк поета).
-
Критика вищого світу (прозвучала у драмі «Маскарад»).
-
Байрон, Пушкін (улюблені поети Лермонтова).
-
Дух свободи (звучав у кавказьких поемах).
-
Основний вірш («Смерть поета»).
-
Кавказ (влада відправила Лермонтова на Кавказьку війну).
-
Розчарування й відчуженість (відчував Лермонтов у Петербурзі після заслання).
-
Е. де Барант (з цим сином французького посла в Лермонтова була перша дуель).
-
1840 (вийшов друком роман «Герой нашого часу» та збірка «Вірші М. Лермонтова»).
-
Відвага (ризикував життям під чеченськими кулями).
-
П’ятигорськ (там лікувався поет).
-
Мартинов (убив на дуелі Лермонтова).
-
Король (сучасник Бальзака Стендаль назвав письменника «королем романістів Франції»).
-
Секретар (у своєму основному творі «Людська комедія» митець висловив бажання бути «секретарем» французького суспільства).
-
Тур (в цьому місті народився Бальзак).
-
Бальса (прізвище діда письменника).
-
Вандомський коледж (тут 7 років навчався письменник).
-
Париж (туди переїхала сім’я письменника).
-
Право (вивчав у Сорбоннському університеті).
-
Кромвель (назва трагедії Бальзака, яка виявилася невдалою).
-
Наполеон (з ним порівнювали Бальзака сучасники).
-
Шуани (перший роман Бальзака, що приніс йому популярність).
-
Епопея (жанр «Людської комедії», що приніс митцю світову славу).
-
Борги (письменник протягом всього життя мав борги).
-
Аристократичний світ (письменник любив його, хоча аристократи не дуже його сприймали).
-
1820-ті роки (перший період творчості письменника).
-
1830 – 1840-ві роки (другий період творчості, протягом якого була написана «Людська комедія»).
-
150 (стільки творів мала містити за задумом «Людська комедія», але написано було лише 96).
-
Дослідник (Бальзак уявляв себе не письменником, а дослідником суспільства).
-
Житомирщина (тут жила Евеліна Ганська, дружина письменника).
-
Полтавщина (тут народився М. Гоголь в с. Великі Сорочинці).
-
Василівка (знаходився родовий маєток Гоголів).
-
Просвітництво (батько захоплювався ідеями Просвітництва).
-
П’єси, вистави (писав і ставив батько письменника).
-
Іван (молодший брат митця, який помер молодим).
-
Ніжин (у Ніжинській гімназії вищих наук навчався Гоголь).
-
Театр (Гоголь захоплювався театром, грав у гімназійних виставах).
-
Опора (після смерті батька Микола залишився єдиною опорою для матері та сестер).
-
1828 р. (їде до Петербурга шукати кращої долі).
-
Брак (Гоголь постійно відчував брак коштів).
-
Італія (так називався вірш Гоголя, який залишився непоміченим).
-
Ганц Кюхельгартен (перша книжка Гоголя, наклад якої він спалив).
-
Дрібний чиновник (письменник працював ним у Департаменті державного господарства).
-
Викладач історії (працював ним у Петербурзькому інституті).
-
Вечори на хуторі біля Диканьки (збірка, яка принесла успіх).
-
Пушкін (Гоголь був знайомий з Пушкіним, деякий час жив у нього).
-
Арабески (нова збірка письменника).
-
Миргород (збірка, куди ввійшла повість «Тарас Бульба»).
-
Бурхлива реакція (сучасники не почули й не зрозуміли ідеї Гоголя у комедії «Ревізор»).
-
Випробування (свій від’їзд за кордон Гоголь сприймав як тяжке випробування).
-
12 (стільки років письменник провів за кордоном).
-
Єрусалим (там біля Гробу Господнього молився Гоголь).
-
Мертві душі (назва поеми Гоголя, яку він так і не завершив).
-
Творець (Ібсена вважають творцем «нової драми»).
-
Судновласник (батько драматурга).
-
Зміни (ставлення до родини змінилося через банкрутство батька).
-
Здібності (вражав своїми здібностями з літератури та малювання).
-
Аптекар (спочатку працював учнем аптекаря, потім аптекарем).
-
Катиліна (перша драма Ібсена).
-
Крістіанія (в місцевому театрі поставив п’єсу, вчився на курсах, працював у пресі, згодом став директором театру. В цьому місті й помер).
-
Берген (у цьому місті Ібсен працював художнім керівником Національного норвезького театру).
-
Еміграція (майже 30років письменник прожив за кордоном через жорстоке цькування його владою).
-
Італія, Німеччина (туди емігрував Ібсен).
-
Три етапи (драматургічну діяльність Ібсена поділяють на 3 етапи).
-
Реалістичний (другий період творчості драматурга).
-
Інтелектуально-аналітична композиція (новація Ібсена у структурі художнього твору).
-
Символізм (відіграє велику роль у творчості драматурга).
-
Джордж (перше ім’я письменника).
-
Дублін (рідне місто Б. Шоу).
-
Пияцтво (батько страждав на пияцтво).
-
Мистецтво (в домі панувала атмосфера мистецтва).
-
Університет (у ньому не зміг навчатися письменник через матеріальні нестатки).
-
Від’їзд (мати залишила чоловіка і поїхала в Лондон).
-
Піаніно (після від’їзду матері навчився грати на піаніно).
-
Клерк (працював клерком у земельній конторі).
-
Ненависть (він ненавидів службу, але був ретельним працівником).
-
Агнес (сестра, до якої поїхав у Лондон).
-
Матеріальна допомога (в перші роки в Лондоні йому допомагала мати).
-
Іноземець (так він почувався в Лондоні).
-
Фабіанське товариство (його членом став Б. Шоу).
-
Ібсен (захоплювався цим драматургом, читав про нього лекції).
-
Криза (англійський театр переживав на той час глибоку кризу).
-
Реформування (драматург хотів оновити англійську драму).
-
Парадокс (один з провідних художніх прийомів у п’єсах Б. Шоу).
-
Драма ідей (жанр, розроблений Б. Шоу).
-
Філістери, ідеалісти, реалісти (поділ людства за Б. Шоу).
-
Трагізм (йому не подобалися трагічні розв’язки Ібсенових драм).
-
В. Шекспір (драматург вважав його неперевершеним класиком драми).
-
Будинки вдівця (перша п’єса митця).
-
Професія місіс Уоррен (найбільш неприємна для суспільства п’єса).
-
П’єси для пуритан (третя збірка Б. Шоу).
-
Оскар (письменник отримав цю премію за сценарій фільму «Пігмаліон»).
-
Мир вам (так у перекладі з ідиш звучить Шолом Алейхем).
-
Гумор, оптимізм (супроводжують його головних героїв).
-
Рабинович (справжнє прізвище).
-
Крамар (батько був крамарем).
-
Хедер (єврейська релігійна школа, в якій навчався письменник).
-
13 років (померла мама і з’явилась мачуха).
-
Прокльони (Шолом зібрав у зошит всі прокльони злої мачухи, потім читав їх дітям, і вони сміялися).
-
Житомир (мріяв поступати до Житомирського вчительського інституту).
-
Ольга Лоєва (учениця Шолом Алейхема, в яку закохався письменник і яка стала його дружиною).
-
Равин (письменник працював равином у Лубнах).
-
Київ, Боярка, Одеса (в цих містах жив письменник).
-
Спадок (отримав після смерті тестя, але нерозумно розпорядився ним).
-
Менахем-Мендл (цикл творів про спекуляції та шахрайства).
-
Тев’є-молочник (наступний цикл творів про сільських трудівників).
-
Погроми (на початку нового століття почалися єврейські погроми).
-
Львів (переїхав до нього після погромів).
-
США ( з 1915року живе там).
-
Пулітцерівська премія (нею відзначена книга «Убити пересмішника»).
-
Виклик (даний роман став викликом для суспільства, так як захищав права афроамериканців).
-
Черевики (щоб зрозуміти і пробачити людину, треба походити в її черевиках).
-
Алабама ( штат, де народилася письменниця і де була найгостріша боротьба за права афроамериканців).
-
Юрист (батько Гарпер був юристом).
-
Френсіс (ім’я матері, яка хворіла).
-
Читання (улюблене заняття дівчинки).
-
Газети (читала все, навіть батькові газети).
-
Нелле (так називали Гарпер удома).
-
Трумен (найкращий друг дитинства письменниці).
-
Монтгомер (у місцевому коледжі для дівчаток навчалася Гарпер Лі).
-
Література (в коледжі захопилась літературою).
-
Право (вивчала право в Алабамі й Оксфорді).
-
1949 (переїзд до Нью-Йорка).
-
Браун (композитор, родина якого допомогла Гарпер Лі у написанні книги).
-
Мейкомб (вигадане містечко , в якому розгортаються головні події роману).
-
1960 (рік виходу роману «Убити пересмішника»).
-
Успіх та обурення (емоції, що пережила письменниця після виходу роману).
-
Аттікус (ім’я головного героя роману, яким вона іноді називала свою сестру).
-
Дж. Буш (нагородив письменницю медаллю «За свободу»).
-
Піди, вартового постав ( книга – пріквел до роману «Убити пересмішника»).
-
Історія кохання (один з найвідоміших творів ІІ половини ХХ ст..)
-
Інтерес (роман Сігала не викликав особливого інтересу).
-
Сценарій (автор переробив текст роману «Історія кохання» на сценарій).
-
Лідер (картина стала абсолютним лідером прокату 1971 р.)
-
Оскар (картина була номінована на премію Оскар).
-
«Love Story» (ця назва стала загальною).
-
10 (Сігал брав участь у роботі загалом над 10 кінокартинами).
-
1937 (рік народження автора).
-
Нью-Йорк (місто, де народився письменник).
-
Гарвард (навчався в Гарвардському університеті).
-
Викладач (працював викладачем літератури в найвідоміших американських університетах).
-
Слава (після успіху кінофільму на роман «Історія кохання» чекала слава).
-
«Історія Олівера» (роман-продовження).
-
Наукові праці (їх друкував автор разом з літературними творами).
-
Хвороба (турбувала автора в останні роки життя).
-
Лондон (місто, де похований Сігал).
-
Ніколенко О. М., Зуєнко М. О., Стороха Б. В., Туряниця В. Г.,
Орлова О. В. Зарубіжна література: Підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Грамота, 2017. – 175 с.