Мета уроку: сформувати систему знань про багаторічну мерзлоту;продовжуватирозвиток уміння працювати з картами атласу,визначати географічне положення об'єктів;сприяти розумінню процесів утворення льодовиків і вічної мерзлоти,значення вічної мерзлоти у формуванні клімату планети.
Урок № 56
Тема уроку:Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти.
Мета уроку: сформувати систему знань про багаторічну мерзлоту;продовжуватирозвиток уміння працювати з картами атласу,визначати географічне положення об'єктів;сприяти розумінню процесів утворення льодовиків і вічної мерзлоти,значення вічної мерзлоти у формуванні клімату планети.
Тип уроку:комбінований.
Обладнання:атласи,підручники,настінна карта півкуль.
Структура уроку:
І. Організаційний момент
II. Перевірка знань (підготовка до узагальнення по темі «Гідросфера»)
III. Вивчення нового матеріалу
IV. Закріплення нових знань і умінь учнів
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
Хід уроку
I.Організаційний момент.
II. Перевірка знань
1. Розгадати загадки.
• Без ніг, а біжить, без рук, а рукави має. (Річка)
• Не вода, не суходіл, і в човні не попливеш, і ногами не підеш. (Болото)
• Кругом вода, а з питвом біда. (Море, солоне озеро)
• Стоїть корито, повне води налито (Озеро)
• Ні у вогні не горить, ні у воді не тоне. (Лід)
• У воді родиться, а води боїться. (Сіль)
2. Скласти кросворд «Властивості води», відповівши на запитання:
• Які широти мають найвищу солоність вод? (Тропічні)
• Яке море має найбільшу солоність? (Червоне)
• Яке море найпрісніше? (Балтійське)
• Які широти змінюють температуру своїх вод за сезонами? (Помірні)
• Які широти мають найхолоднішу воду? (Полярні)
• Які широти мають постійно високу температуру вод протягом року? (Екваторіальні)
• Які води можуть нагріватися внутрішнім теплом Землі? (Придонні)
3. Знайти зайве в переліку понять з теми «Багатства Світового океану»:
• Нафта, газ, золото, кам’яне вугілля, алмази, залізні руди, припливи.
• Енергія припливів, енергія хвиль, енергія течій, риба, температура води на поверхні і глибині.
• Мікроскопічні водорості, дрібні рачки, ікра риб, синій кит, бентос.
• Риби, кальмари, молюски, восьминоги, дельфіни, кити.
• Морські черви, морські зірки, скат, бактерії, камбала, молюски.
4. Знайти пару за темою «Води суходолу»:
1) Озеро
2) Каспійське море
3) Болото
4) Підземні води
5) Верховодка
6) Ґрунтові води
7) Міжпластові води
8) Байкал
а) лежать у водоносних шарах між двома водонепроникними шарами;
б) надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу не менше 30 см;
в) природна заглибина на суходолі, заповнена водою;
г) лежать суцільним шаром недалеко від поверхні і можуть рухатись по водотривкому шару;
д) найбільше за площею озеро світу;
е) найглибше озеро світу;
є) вода, що міститься в порожнинах і тріщинах гірських порід у верхніх шарах земної кори;
ж) сезонна вода, що залягає на першому від поверхні шарі водотривких порід.
Відповіді: 1 – в, 2 – д, 3 — б, 4 — є, 5 — ж, 6 — г, 7 — а, 8 — е.
5. Знайти помилки і доповнити текст «Рух води у Світовому океані».
Море ніколи не буває спокійним. Вітрові хвилі утворюються внаслідок дії землетрусів (вітру). На межі моря і суходолу вітрові хвилі виконують велику руйнівну роботу – ... (руйнують гірські породи) та творчу роботу – відкладають зруйновані частинки, утворюючи... (піщані і галькові пляжі).
Цунамі – хвилі, народжені вітром, які характеризуються… (великою швидкістю, висотою біля берега, руйнівною силою).
Періодичне підняття і падіння рівня води в океанах і морях, що виникає внаслідок притягання водної оболонки Землі Марсом (Місяцем і Сонцем), називається… (припливами і відпливами).
Горизонтальне переміщення величезних мас води у певному напрямку називається… (океанічними течіями).
6. Відшукати географічні об’єкти на карті та визначити, куди впадає річка:
Інд (Аравійське море); Дунай (Чорне море); Лена (Море Лаптєвих); Єнісей (Карське море); Волґа (Каспійське море); Амазонка (Атлантичний океан); Сирдар’я (Аральське море); Конґо (Атлантичний океан); Амудар’я (Аральське море); Дніпро (Чорне море); Ґанґ (Бенґальська затока); Янцзи (Жовте море); Ніл (Середземне море); Об (Карське море); Міссісіпі (Мексиканська затока).
7. Визначити походження островів: Курильські (вулканічне); Нова Ґвінея (материкове); Ґренландія (материкове); Великий Бар’єрний риф (коралове); Гавайські (вулканічне); Нова Зеландія (материкове); Великобританія (материкове); Мадаґаскар (материкове); Вогняна Земля (материкове); Японські (вулканічне); Баффінова Земля (материкове).
8. Розв’язати задачу
Визначити, скільки кілограмів різних речовин можна отримати з 2 тонн океанської води, якщо її солоність становить 35 %о. (70 кг)
9. Визначити рекорди гідросфери
Найповноводніша річка світу (Амазонка)
Найповноводніша річка України (Дунай)
Найдовша річка України (Дніпро)
Найдовша притока у світі (Міссурі)
Найвищий водоспад України (Учансу)
Найбільше за площею озеро світу (Каспійське)
Найглибше озеро у світі (Байкал)
Найбільше прісне озеро в Україні (Ялпуг)
Найглибше озеро в Україні (Світязь)
Найсолоніше озеро на Землі (Мертве)
Найтепліше море (Червоне)
Найпрісніше море (Балтійське)
Найдовша річка світу (Ніл)
III. Вивчення нового матеріалу
Ви вже знаєте, що льодовик – це лід, який накопичується багато-багато років. А чи можливі льодовики в нашій місцевості? (Ні) Чому? (не дозволяє клімат)А де є сприятливі умови для утворення льодовиків? (У горах і полярних широтах).А хто знає,що таке многолітня мерзлота?
Розповідь вчителя.
Багаторічна мерзлота – шари мерзлих гірських порід у надрах Землі.Багаторічна мерзлота поширена в районах, де середні річні температури від'ємні, а атмосферних опадів дуже мало. У таких умовах ґрунти і гірські породи верхніх шарів земної кори практично постійно знаходяться в мерзлому стані. Мерзлотою на суші зайнято більш 21 млн км2, або 14 % площі. Найбільші масиви багаторічної мерзлоти знаходяться на території Росії (де вони займають близько 11 млн кв. км– більше половини території країни), на Алясці і в Канаді. У Південній півкулі мерзлота займає лише 1 млн кв. км. Є підстави вважати, що під льодовиковим куполом Антарктиди, як і Гренландії, суцільного мерзлотного шару немає.
За походженням багаторічна мерзлота є реліктом минулих льодовикових епох четвертинного часу.В районах розвитку багаторічної мерзлоти утворюються специфічні структури ґрунту, в складі яких наявні торф'яні і кам'яні круги, полігональні тріщини, кам'яні гірлянди і смуги.
До особливостей рельєфу областей багаторічної мерзлоти належить поширення термокарстових заглиблень, які утворюються внаслідок розтавання прошарків льоду в ґрунті. На територіях з мерзлими ґрунтами іноді зустрічаються гідро лаколіти – горби з ядрами льоду всередині. На горбистій земній поверхні досить поширеним є процес соліфлюкції – сповзання мерзлих мас ґрунту по схилах.
Товщина багаторічної мерзлоти в областях з дуже холодним кліматом коливається від нуля поблизу озер і гарячих джерел до 300 м і більше. Максимальна глибина постійного промерзання порід перевищує 600 м.
Багаторічна мерзлота створює особливі умови для розвитку рослинності, що позначається на її стані. Рослини тривалий час перебувають в умовах фізіологічного спокою. Коріння рослин не може заглибитись в ґрунт через шар мерзлоти. Дерева з поверхневою кореневою системою погано тримаються в землі, внаслідок чого в тайзі часто зустрічаються ділянки вітровалів.
Вивчення особливостей різних компонентів природи в областях поширення багаторічної мерзлоти має велике значення не тільки для освоєння величезних природних ресурсів відповідних регіонів (лісів, гідроресурсів, різних видів корисних копалин тощо), а й для попередження шкідливих наслідків господарської діяльності людини. Природно-територіальні комплекси в умовах тривалого панування холоду відзначаються великою вразливістю. Порушені ландшафти відновлюються дуже повільно. Тому особливої гостроти набувають питання, пов'язані з охороною природи в областях поширення багаторічної мерзлоти.
IV. Закріплення нових знань і умінь учнів
Бесіда за питаннями:
В яких станах може перебувати вода?
За яких умов вода перетворюється в тверду речовину? (при зниженні температури)
Яка різниця між льодом і льодовиком? (в льодовику лід накопичується роками)
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати § ____, вивчити визначення. Скласти усну розповідь під назвою «Подорож, якої не було», починаючи словами «Ступивши на берег Антарктиди, …» або «Піднявшись на Кіліманджаро, …»
Література :
1.Загальна географія. 6 клас: Посібник для вчителя / О.О.Байназарова, А.М.Байназаров, І.В.Гринь, А.А.Гринь. – 2-е вид., випр. і доп. – Харків: Веста: Вид-во «Ранок», 2004. – 304 с.
2.Загальна географія. 6 клас: Розробки уроків / О.Г.Стадник, Г.Д.Довгань, В.Ф.Вовк, О.І.Резнік. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – 432 с.
3.Нестандартний урок географії /Упоряд. В.М. Андрєєва.– Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 144 с. (Б-ка журн. «Географія»; Серія «Урок від А до Я». Вип. 9
4. Подорож у Гідросферу. 6 клас. // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2007. – «9.
5.Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науков. -метод.посібник. За ред. О.І.Пометун.– К: Видавництво А.С.К., 2004.–192 с.
6. Скуратович О.Я. та ін. Географія: Загальна географія: Підручник для 6 кл. серед. шк.. – Друге вид., перероблене і доповнене / О.Я.Скуратович, Р.Р.Коваленко, Л.І.Круглик. –І.: Зодіак ЕКО, 1998. – 192 с.