Багатства вод Світового океану. Океан та людина.

Про матеріал

Даний матеріал має на меті поглибити знання учнів про Світовий океан, ознайомити із природними багатствами, зокрема - із біологічними, мінеральними та енергетичними ресурсами океану, дослідити наслідки господарської діяльності людини та сприяти розумінню наслідків у зв'язку використанням ресурсів Світового океану, розвивати пізнавальний інтерес до вивчення і раціонального використання багатств океану, виховувати інтерес до предмету географії та бережливе ставлення до водних багатств нашої планети.

Перегляд файлу

 

ТЕМА.     Багатства вод Світового океану.

            Океан та людина.

        МЕТА:

Навчальна:  поглибити знання про Світовий океан, ознайомити  із природними    

                      багатствами, зокрема  -  із біологічними, мінеральними та

                      енергетичними ресурсами океану, дослідити  наслідки господарської 

                      діяльності людини.

Розвиваюча:  розвивати практичні навички визначати за картами атласу мінеральних ресурсів і представників органічного світу; сприяти розумінню наслідків господарської діяльності людини у зв’язку використанням ресурсів Світового океану; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення і раціонального використання багатств океану.

Виховна: виховувати  інтерес до предмету географії, бережливе ставлення до водних багатств нашої планети.

 

ТИП УРОКУ:       комбінований.

ОБЛАДНАННЯ:  підручники, атласи, настінна карта півкуль, ноутбук,  мультимедійна дошка.  

 

Хід уроку

І.    Організаційний момент

Привітання. Перевірка  присутності учнів та їх готовності до уроку.

Побажання успіху на уроці.

 

ІІ.    Повідомлення теми та мети уроку

2.1. Людство  тривалий час освоює водні простори та глибини, проте Світовий океан  не квапиться відкривати свої таємниці. Видатний швейцарський океанолог Жак Пікар, котрий власне життя присвятив вивченню океану, зазначав: «… океан - безодня проблем, незрозумілих речей, таємниць, безглуздих питань та захоплюючих загадок». Для нас загадковими і маловивченими являються живі організми океану. Багатими, проте важкодоступними,  залишаються мінеральні ресурси океану. Енергетичний запас Світового океану просто безмежний, але поки дороговартісний. Саме про те, як використовує людина багатства океану і яким являються наслідки господарської діяльності людини, дізнаєтесь сьогодні на уроці.

 

 

2.2. Словник (Додаток 1).

 

ІІІ.    Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання

        Прийом «Ловці помилок!» (робота з картою)

        Вчитель   називає (правильно, чи неправильно) назви географічних об'єктів.

        Учень, якщо потрібно, виправляє помилку і показує на настінній карті даний

        об'єкт.

        Чорне озеро, Бенгальська печера, острів Кримський, материк Мадагаскар, 

        острів Лабрадор, Індійське море, острів Тихий, півострів Гренландія, острів  

        Азовський, затока Червона.

 

         Прийом «Географічний крос»

 

  1. Головною причиною виникнення океанічних течій є… (постійні вітри).
  2. Найпомітніші зміни рівня води в момент припливів і відпливів спостерігаються у … (вузьких затоках та гирлах річок).
  3. Відстань між двома сусідніми гребенями хвилі називають… (довжиною хвилі).
  4. Пристрій для занурення на невеликі глибини називається… (акваланг).
  5. Підводний апарат для дослідження морських глибин називають… (батискафом).

ІV.    Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Прийом «Практична теорія» (розповідь учителя).

 

Морські глибини здавна вабили людину. Вона прагнула не тільки відшукати скарби на дні, а й поповнити географічні знання про навколишній  світ. Сьогодні не викликає сумніву те, що роль Світового океану – неоціненна. Його називають «колисковою життя», оскільки, на думку більшості вчених, життя на Землі зародилося саме в океані. Також його називають кухнею погоди за важливу роль у формуванні клімату нашої планети. Якщо на суходолі вже немає невідомих територій, то в глибинах океану є чимало загадкового! Першими дослідниками, що занурились під воду, були нирці за перлами. Минуло багато часу, поки з’явилися різні підводні апарати, дослідницькі судна, супутники. Сьогодні за їх допомогою вчені вимірюють глибини, вивчають властивості води й рухи морських організмів. Це має велике значення для судноплавства, рибальства, пошуків корисних копалин тощо.

 

V.   Вивчення нового матеріалу (розповідь учителя, перегляд фотографій,

       складання схеми (Додаток 2)).

 5.1. Природні ресурси океану.

Моря та океани містять величезні  запаси біологічних, мінеральних та енергетичних ресурсів.

Біологічні ресурси – це усі живі організми океанів. Це і кити, і дельфіни, тюлені, моржі, морські котики, а також – тисячі видів риб, молюсків, ракоподібних, морських водоростей, коралів, і звичайно ж, - мікроорганізмів. Органічний віт океанів людина використовує як цінні харчові продукти.

Висновок. Біологічні ресурси Світового океану являють собою все розмаїття

    рослин і тварин, що мешкають в океанах і морях.

 

Багатими, однак важкодоступними для людини, залишаються мінеральні ресурси океану (корисні копалини), до яких належать: залізні і марганцеві руди, нафта, газ, кам’яне вугілля. Морська вода теж належить до корисних копалин, бо у ній розчинено багато різних речовин, тому її називають рідкою рудою. Найбільше з неї отримують кам’яної солі, також із неї отримують бром, необхідний для виготовлення кіноплівки та фотопаперу тощо.

У  деяких країнах Азії солону воду перетворюють на прісну за допомогою опріснювальних установок, але вартість такої води дуже висока.

 

Енергетичні ресурси. Води морів та океанів можуть виробляти електроенергію. Таку здатність має вода, що рухається – припливи, відпливи, океанічні течії, хвилі. У таких країнах світу – США, Японія, Китай – збудовані припливні станції. Також у Японії одержують електроенергію за допомогою хвиль. Поки її вартість є дуже високою. Якщо люди навчаться виробляти електрику на хвильових станціях у дешевий спосіб, то людство матиме невичерпне джерело енергії.

 

Людство використовує моря та океани для судноплавства, і про це нам розповість мій помічник.

Прийом «Юні географи» (повідомлення учнів). 

Судноплавство

 

Висновок. Головними багатствами Світового океану є різноманітні природні ресурси – природні об’єкти та явища, придатні для людини. Зокрема: біологічні, мінеральні та енергетичні.

 

 

5.2. Охорона природи океану

Прийом «Юні географи» (повідомлення учнів).

  1. Проблеми зменшення кількості живих організмів.
  2. Забруднення води нафтою.
  3. Забруднення океану побутовим сміттям.

 

 

Висновок. Найважливіше завдання людства на сьогодні – економне використання ресурсів Світового океану і його захист від забруднення.

 

VІ.    Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Географічний практикум»

Визначити за картами атласу райони в океані :

а). де відбувається інтенсивне видобування корисних копалин (Перська 

     затока, Мексиканська затока, Північне море).

б). рибної ловлі і промислу морських тварин.

 

VІІ.    Підсумок уроку. Рефлексія

 

  • Що нового  дізналися на уроці?

 

  • Які знання і навички, набуті сьогодні, ви зможете використати у певних  життєвих ситуаціях?

 

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

  1. Опрацювати текст підручника.
  2. Використовуючи інтернет-ресурс, підготувати цікаві повідомлення до теми : «Води суходолу – поверхневі і підземні».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          

                                                                                                             Додаток 1.

 

Словничок

Океанолог - це експерт, який займається вивченням хімічного складу води, особливостей флори та фауни, а також різних фізичних процесів, що відбуваються у водах Світового океану.

 

                                                                             Додаток 2.

 

Ресурси Світового океану 

 

Ресурси

 

 

 

 

Біологічні

 

 

 

 

Мінеральні

 

 

 

Енергетичні

 

 

 

 

Рослини (водорості)

Тварини (риби, краби, медузи, кити)

 

 

 

 

Сіль, нафта, газ, кам’яне вугілля, залізні руди

 

 

 

 

 

 

 

Припливи, відпливи, хвилі

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
16 березня 2023
Переглядів
947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку