Урок " Тиск твердих тіл, рідин та газів"

Про матеріал
Узагальнюючий урок - змагання з теми "Тиск твердих тіл, рідин та газів" містить різні типи завдань, також можна використовувати як позакласний захід.
Перегляд файлу

 

 

Урок - змагання у 7 класі

 по темі:

«ТИСК ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН ТА ГАЗІВ»

 

 

Граце шлях дитини до пізнання світу, в якому вона живе, це іскра, яка запалює вогник допитливості

В. О. Сухомлинський

 

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання про тиск твердих тіл, рідин і газів; розвивати інтерес учнів до вивчення фізики шляхом активізації їхньої пізнавальної діяльності; формувати навички колективної праці, вміння відповідально і зосереджено працювати, вчити учнів творчо мислити, швидко і правильно організовуватися в нестандартній ситуації.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Матеріали та обладнання: портрети Архімеда, Паскаля, Торрічеллі,

 2 склянки, прокладка зроблена з 4-5 шарів газетного паперу, сірники,

 свічка, монета, тарілка, зварене яйце, пляшка, прислів ’я, загадки, кросворд.

Хід уроку

  І Вступне слово вчителя

Ми закінчили вивчення теми «Тиск твердих тіл, рідин та газів. Сьогодні ми узагальнимо і систематизуємо набутті знання.

Урок ми проведемо незвичний - це урок - змагання. До цього уроку ви готувалися протягом часу, коли ми вивчали дану тему.

Урок - змагання - це гра, під час якої ви повинні показати свої знання з теми.

 


 

Тест - розминка

«Чи знаєш ти фізику?»

«Хто швидше»

«Я тобі ти мені»

Експериментальний

тур

Конкурс капітанів

Конкурс ерудитів

Конкурс реклами

Фізика в загадках

Кросворд

Підсумок

Еврика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Юні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

фізики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ви попливете по фізичному океані на острів ЕВРИКА, першим той досягне острова хто покаже кращі знання з даної теми, тобто та команда яка набере більшу кількість балів. Важливим фактором гри є час. Економте його. Бажаю успіху.

Сьогодні змагаються команди «ЕВРИКА» та «ЮНІ ФІЗИКИ».

Результати змагань будуть заноситися до таблиці(таблиця вивішується на дошці):

)))))

 

Завдання 1. Тест - розминка (максимум 10 балів)

 

Прослухайте текст один раз, але постарайтесь добре запам'ятати його зміст. Після читання вам будуть запропоновані запитання до цього тексту. У таблицю відповідей під номером запитання запишіть літеру правильної відповіді.(Команди обмінюються таблицями відповідей, перевіряють і підраховують сумарний бал)

Барометр. Так назвали прилад для вимірювання тиску повітря. Перший барометр виготовив італійський учений Торрічеллі в 1643 р. Це була трубка зі ртуттю, запаяна з одного кінця і занурена в посудину, заповнену ртуттю. Повітря тиснуло на ртуть у посудині і не давало їй вийти з трубки. Але трубка була довга, і тому частина ртуті все-таки витікала. Рівень ртуті в трубці встановлювався на висоті близько 76 см, а вище був порожній простір. Угорі тиск менший, ніж унизу! При підйомі на кожні 10 м тиск падає приблизно на 1 мм рт. ст. Так і має бути: адже над високим місцем повітря залишається менше, воно не так сильно тисне.

Зараз існують зручніші барометри, так звані анероїди. В анероїді ртуті немає, а є маленька коробочка з тонкої жерсті. З коробочки відкачують повітря і запаюють отвір. Зовнішнє повітря тисне на кришку коробочки і прогинає його. Чим більший тиск, тим більший прогин. А рух кришки передається стрілці, яка переміщається над шкалою і показує, який зараз атмосферний тиск. Шкала, як і раніше, проградуйована у мм рт. ст., оскільки усі до цього звикли.

Барометр досить правильно передбачає погоду. Якщо барометр «падає» — тиск знижується, бути бурі. На шкалі анероїда ліворуч так і написано: «буря». Якщо барометр «стоїть високо», буде гарна погода.

Правда, уся середина шкали анероїда зайнята загадковим словом «змінно». Тут усяке може бути: і дощ, і сніг, і ясне сонечко.

Таблиця для відповідей учня 8 класу____________________________

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Хто зробив перший барометр?

а) Ньютон;

б) Паскаль;

в) Ботічеллі;

г) Торрічеллі;

д) не пам'ятаю.

2.У якому році був зроблений перший барометр?

а) у 1843 р.;

б) у 1643 р.;

в) у 1641 р.;

г) у 1841 р.;

д) не пам'ятаю.

3.Яким був перший барометр?

а) трубка зі ртуттю, запаяна з одного кінця і занурена в посудину зі ртуттю;

б) трубка зі ртуттю, запаяна з обох кінців і занурена в посудину зі ртуттю;

в) трубка зі ртуттю, запаяна з одного кінця і занурена в посудину з водою;

г) трубка зі ртуттю, що з'єднувалася із запаяною посудиною, заповненою ртуттю;

д) не пам'ятаю.

4.На якій висоті встановлюється рівень ртуті у трубці барометра?

а) близько 65 см;

б) близько 75 см;

в) близько 76 см;

г) близько 56 см;

д) не пам'ятаю.

5.Що замінює в барометрі-анероїді ртуть?

а) маленька коробка з дуже тонкої міді, з якої відкачане повітря;

б) маленька коробка з дуже тонкої жерсті, в яку накачане повітря;

в) маленька коробка з дуже тонкої жерсті, з якої відкачане повітря;

г) маленька коробка з дуже тонкої міді, в яку накачане повітря;

д) не пам'ятаю.

 

6.У чому виміряє тиск барометр-анероїд?

а) у паскалях;

б) у барах;

в) в атмосферах;

г) у міліметрах ртутного стовпа;

д) не пам'ятаю.

7.Як впливає тиск повітря на погоду?

а) якщо тиск знижується — бути бурі, тиск високий — буде ясна погода;

б) якщо тиск підвищується—бути бурі, тиск низький — буде ясна погода;

в) якщо тиск знижується —’ погода буде перемінна, тиск високий — буде буря;

г) якщо тиск знижується — буде ясна погода, тиск високий — погода буде перемінна;

д) не пам'ятаю.

8.Що написано в лівій частині шкали барометра-анероїда?

а) «ясно»;

б) «буря»;

в) «змінно»;

г) «опади»;

д) не пам'ятаю.

9.На скільки знижується тиск при підйомі на 10 м?

а) на 1 см ртутного стовпа;

б) на 1 мм ртутного стовпа;

в) на 10 см ртутного стовпа;

г) на 5 мм ртутного стовпа;

д) не пам'ятаю.

10.Чому вгорі тиск менший, ніж унизу?

а) над високим місцем повітря швидше переміщується, тому слабкіше тисне;

б) над високим місцем повітря тепле, воно не так сильно тисне;

в) над високим місцем повітря дуже холодне, воно не так сильно тисне;

г) над високим місцем повітря залишається менше, воно не так сильно тисне;

д) не пам'ятаю.                                                                                   Додаток 1

Завдання II. Вікторина «Чи знаєш ти фізику»

 

(Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом)

 

1.Що таке тиск?

(Фізична величина, що характеризує дію сили на фізичне тіло і чисельно дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно поверхні, до площі цієї поверхні, називається тиском.)

2.Який внесок у науку зробив цей вчений?(Портрет ПАСКАЛЯ з датою його народження і смерті, без вказаного прізвища)

( Сформулював закон про передачу тиску у рідинах і газах)

 

  1. Як розрахувати тиск?

 

(Для розрахунку тиску треба силу тиску F поділити на площу поверхні  S, на яку вона діє p=F/S)

 

4.На перший погляд, все тут в нормі,

І це доведено давно,

Що не залежить вже від форми

Тиск рідини на дно.

За якою формулою обчислюють тиск рідини на дно і стінки посудини? (F=ρgh)

 

  1.            Хто цей вчений і які відкриття його ви знаєте?(Портрет АРХІМЕДА з датою його народження і смерті, без вказаного прізвища)

(Грецький вчений АРХІМЕД, який відкрив закон, що на тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила. Існує легенда відкриття цього закону)

 

  1.      Якщо в рідину тіло опустити,

То Архімедова сила буде знизу тиснути

При цьому істина одна -

Для виштовхувальної сили важлива густина,

А ще... ще, по-моєму, залежить від об’єму.

 

Отже, формула яка? (FА= ρРgVТ)

 

Завдання III. « Хто швидше?»

Назвати предмет який асоціюється з цими ознаками.

(За кожну правильну відповідь 1 бал)

Куляста, прозора — атмосфера.

Безрідинний, металевий — барометр.

Стальна, глибоководна — батисфера.

Півкулясті, порожнисті — магдебурзькі півкулі,

Текуча, малостислива — рідина.

Ртутний, вертикальний — ртутний стовпчик.

Завдання ІV. «Я ТОБІ ТИ МЕНІ»

(члени команд обмінюються питаннями, правильна відповідь оцінюється 2 балами, в разі неправильної відповіді право відповіді надається будь-якому члену команди, при цьому правильна відповідь оцінюється 1 балом)

 

Завдання V. ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНИЙ ТУР

(кожна команда демонструє по 2 досліди і пояснює їх, за що отримує 2 бали)

Дослід1.«Магдебурзькі півкулі»

Обладнання: дві однакових склянки, кільцева прокладка, зроблена з 4-5 шарів газетного паперу, свічка, сірники.

Перед демонстрацією кільцеву прокладку, зроблену з 4—5 шарів газетного паперу, треба змочити водою щоб вона стала вогкою. Встановіть свічку у склянку і покладіть прокладку, як показано на малюнку. Підпаліть свічку і повільно закрийте її другою склянкою так, що( вінці склянок збіглись. Притисніть склянки одну до одної Через деякий час ви побачите, що вони «склеїлися».


 


 

Запитання

  1. Чому склянки «склеїлися»?

2.Навіщо потрібна прокладка з 4—5 шарів вогкого газетного паперу?

3.Для чого використовують у цьому досліді свічку?

4.Чому свічка гасне?

5.Чому склянки треба притиснути одну до    одної після того, як погасне свічка?

Пояснення явища

Теплі гази, які утворюються під час горіння свічки, заповнюють обидві склянки. Після згасання свічки гази починають охолоджуватись, водяна пара частково кон­денсується на внутрішній поверхні склянок. Все це призводить до зменшення тиску всередині склянок. Зовні атмосферний тиск не змінюється. Сила різниці тисків міцно притискає склянки одну до одної.

Дослід 2. «Дістати монету»

Обладнання: монета, тарілка з водою, аркуш паперу, сірники.

Дістати монету, що лежить на дні тарілки з водою, не замочивши пальців рук, за допомогою склянки, сірників і аркуша паперу. (Води в тарілці повинно бути менше половини склянки.)

Умова

Воду з тарілки виливати не можна. Щоб виконати

завдання, треба зім'яти аркуш паперу, підпалити його

і покласти у склянку. Дати паперу розгорітися. Швидко

перевернути склянку і поставити її в тарілку з водою

поряд із монетою. (Вода потрапить до склянки.)

Переможно посміхаючись взяти монету.

Запитання

  1. Чому вода потрапляє до склянки?

2.Який тиск матиме газу склянці після того, як охолоне?

З.Що станеться, якщо на склянку покласти шматочок льоду?

Пояснення явища

Тиск газу під час його охолодження зменшується, а зовні залишається атмосферним. Вода під дією сипи різниці тисків потрапить до склянки.

Дослід 3.

Обладнання: круто зварене яйце, клаптик паперу, сірники, скляний посуд з горловиною, діаметр якої трохи менший діаметра яйця.

Підпалюють папір і кидають на дно посудини. Очищене яйце кладуть, притискуючи, на горловину посудини. Через деякий час яйце падає на дно посудини.

Запитання

  1. Чому аркуш паперу гасне в посудині?
  2. Чому яйце втягується всередину посудини?

Пояснення явища

Гази всередині посудини будуть охолоджуватися, тиск – зменшуватиметься. Завдяки різниці тисків яйце буде втягнуте всередину посудини.

Дослід 4. «Неслухняний» корок і пляшка.

Обладнання: корок, пластикова пляшка (0,5 л). Покласти пляшку боком на край столу, корок розмістити у горловині пляшки і щосили подути на нього, намагаючись задути його усередину. Корок вилітає назовні.


 

Запитання

  1. Чому корок вилітає з пляшки?
  2. Чи залетить корок у пляшку, якщо втягувати повітря в себе? Чому?

Пояснення явища

Як тільки ви подуєте на корок, тиск повітря у пляшці зросте, і воно виштовхне корок із пляшки.

                     Завдання VI. КОНКУРС КАПІТАНІВ

(капітани отримують завдання розв'язати задачу, хто швидше отримає правильну відповідь той пояснює її біля дошки. Конкурс оцінюється 5 балами)

Задача. На предмет, який перебуває в морській воді, діє архімедова сила 2700мН. З якою силою цей предмет виштовхувався б гасом? (ρм.в = 1030 кг/м3; ρгасу =800 кг/м3).

(Відповідь: 2097 мН.)

Завдання VII. Конкурс «Ерудитів»

(Запитання ставляться обом командам, хто перший дає повну відповідь отримує 4 бали)

1. Послухайте уривок з китайської байки:

У хлопчика, який торгував жирними пампушками, вкрали монети. Для виявлення злодія суддя Бао-гун попросив принести великий жбан з водою. Сам стоїть поруч і дивиться. Ось підходить якийсь чоловік, опускає монету в жбан. Суддя закричав: «Це ти, злодію, у дитини гроші вкрав?! Зізнавайся!».

Запитання. У який спосіб суддя виявив злодія?

(Для підказки використовується експеримент. Пропонується учневі у посудину з олією влити воду. Олія спливає вгору. Учні пояснюють це явище і на основі експерименту відповідають на запитання.)

Відповідь: «...по воді поплили жирні плями».

2.Розповідь:

«У м. Солотвино Закарпатської області є, на перший погляд, дивне озеро. З давніх часів люди вважали, що на його дні живе чаклун, який нікому не дозволяє заходити у його володіння. Намагався селянин викупати свого коня в озері, не встиг він ступити в нього, як втратив рівновагу і впав. Предмети, кинуті у воду, не тонули, а підтримувались незрозумілою для людей силою. Про це озеро складали сумні легенди... І вода, і земля тут «прокляті» Богом».

Запитання: Що ж це за диво-вода у цьому озері, у якому не тонуть предмети?

Відповідь: У озері дуже великий вміст солі розчиненої у воді.

3.Запитання. Чому під час відкривання плямки з газованою водою спостерігається великий потік піни і навіть рідини?

Відповідь: оскільки в пляшці тиск газу був більший від атмосферного, а при відкриванні корку відбувається вирівнювання тиску. При цьому інтенсивний потік газу захоплює частину рідини.

    4.Запитання. Чому вареники через деякий час після того, як їх кинули у кип’ячу воду у піднімаються на поверхню?

Відповідь: під дією високої температури тісто розбухає, об’єм його збільшується, а, отже, зростає і виштовхувальна сила, яка в певний момент стає більшою за вагу вареника.

Завдання VIII. КОНКУРС «РЕКЛАМА»

Кожна команда рекламує розділ фізики «Тиск твердих тіл, рідин»)

Завдання IX. Фізика в загадках

(за правильну відповідь 1 бал)

  1. Скажіть, хто може догадатися,

Що якщо вгору підніматися,

то тиск буде... (опускатися).

  1. Підмічаючись на гору,

Стає важче нам вдихати.

То скажіть, який є прилад,

Щоб тиск виміряти? (Барометр.)

  1. Наша Таня гірко плаче,

Упустила в річку м 'ячик.

Тихше, Танечко, не плач,

Не потоне в річці м 'яч. (Архімедова сила, більша за силу тяжіння)

  1. Дві сестри гойдалися,

Правди добивалися,

А коли добилися,

То і зупинилися. (Терези)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання ХХ. КРОСВОРД


По горизонталі:

  1. Цим словом можна назвати алюміній, воду, повітря, золото. 5. Прилад для вимірювання атмосферного тиску 6. Прилад для вимірювання тиску більшого чи меншого за атмосферний. 9.Гази і рідини підлягають закону...11. Фізична величина, що має напрям є... 12. Величина, що визначається за допомогою терезів.

По вертикалі:

1. Причина зміни швидкості тіла. 2. Зміна у природі. 4. Добуток ширини, довжини і висоти. 6. Найдрібніша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості. 7. Одиниця вимірювання сили. 8. Величина, що дорівнює відношенню сили, що діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні. 10. Частинка, з якої складається молекула. 11. Сила, з якою тіло, внаслідок притягання до Землі, діє на горизонтальну опору або вертикальний підвіс.

Відповіді на кросворд

По горизонталі:

3. Речовина. 5. Барометр. 6. Манометр. 9. Паскаля. 11. Векторна. 12. Маса.

По вертикалі:

1.Сила. 2. Явище. 4. Об'єм. 6. Молекула. 7. Ньютон. 8. Тиск. 10.Атом.

11. Вага.

 

 

 

 

Підсумок уроку.

Дорогі діти!

Я дуже рада, що ви нарешті дісталися до острова «ЕВРИКА». «ЕВРИКА» означає знайшов. Бажаю, щоб і ви завжди знаходили відповіді на питання, які ставитиме вам життя, щоб усім разом можна було крикнути «ЕВРИКА!»

 

Визначається команда переможець.

 

Оцінюються відповіді учнів.

 

Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Тиск твердих тіл, рідин та газів».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

ТАБЛИЦЯ ПРАВИЛЬНИХ ВІДПОВІДЕЙ

ДО ЗАВДАННЯ 1

ТЕСТ – РОЗМИНКА

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Г

Б

А

В

В

Г

А

Б

Б

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пізнаєш вола, як на ногу наступить

 

Словом – як листом стеле, а ділом - як голками коле

 

 

 

 

 

Де люди ходять, там трава не росте

Боїться лози учень більше, як грози

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
16 березня 2023
Переглядів
510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку