Урок
Тема. Бактерії – найменші одноклітинні організми.
Мета:
Освітня: розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх живлення, розмноження та поширення, з’ясувати різноманітність форм; вивчити різні групи бактерій.
Розвиваюча: розвивати образне, логічне мислення, вміння послідовно висловлювати думки, пам’ять, увагу, формувати вміння і навички роботи з підручником.
Виховна: бережливо ставитись до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
г) візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: медицина, валеологія, природознавство, українська мова.
Матеріали та обладнання: ТЗН, робочі зошити, підручники, схеми, малюнки, таблиці, додаткові картки та схеми.
Основні поняття та терміни: еукаріоти, покаріоти, дробянки, бактерії, коки, бацили, спірохети, вібріони, апсула, пілі, ціанобактерії, симбіотичні бактерії, сапрофітні бактерії, бактерії-паразити.
СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.
Епіграф: «Міцні знання – запорука успіху. А міцні знання з біології – один із засобів збереження здоров’я»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання. Сьогодні урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас.
Збудило бажання здобути знання,
Щоб потім в житті ви не йшли навмання.
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
І на уроці активними стали!
Правила роботи на уроці
1. Уважно слухати.
2. Не перебивати.
3. Правило піднятої руки, або не викрикувати.
4. Аналізувати.
5. Зосереджуватись.
6. Допомагати один одному.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Метод «Пазл» (презентація)
ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).
Згадайте з курсу природознавства, на які Царства поділяються всі живі організми? Які особливості притаманні представникам Царства Бактерії?
IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання
Мільярди мікроорганізмів розсіяні в природі, вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно супроводжують людину, втручаючись в її життя то як вороги, то як друзі. В. Л. Омелянський
Є царство, де живуть мікроби
Найменші жителі Землі,
Не видно нам їх простим оком,
Такі вони ростуть малі.
Кругом дробянки ці живуть
І шкоду й користь нам несуть.
Як ви вже здогадались мова сьогодні піде про бактерії.
Бактерії переносять висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.
Що ж це за такі витривалі організми? Яка їх будова? На ці та інші питання ми будемо з вами відповідати протягом сьогоднішнього уроку.
V. Пояснення нового навчального матеріалу.
Методичний прийом «Займи позицію».
(Учитель на початку уроку роздає учням фішки червоного та зеленого кольорів. На початку вивчення нового матеріалу, вчитель пропонує подумати та висловити свою думку з приводу питання: «Чи є таке місце, де нема бактерій?» з допомогою кольору: зелений – є, червоний – ні, таких місць нема. В кінці уроку дана робота проводиться повторно. Кожен раз підраховується кількість голосів. Надається слово кільком учням, які змінили свою позицію.)
План
1. Будова клітин бактерій.
2. Процеси життєдіяльності бактерій.
Історична довідка
Антоні ван Левенгук - вперше побачив бактерії в оптичний мікроскоп.
Луї Пастер - один із засновників мікробіології; дослідив збудників сибірської виразки, холери, сказу; вивчав бродіння; розробив методи дослідження та боротьби з бактеріями.
Ілля Мечников - один із засновників мікробіології та імунології.
1. Будова клітин бактерій.
Вправа “Асоціативний кущ”
Формування поняття прокаріоти та еукаріоти.
Клітини організмів, які мають ядро називають ядерними, або еукаріотами. (Наприклад, рослини, тварини, гриби.) Клітини організмів, які ядра не мають називають доядерними, або прокаріотами (бактерії).
- Опанували усі середовища існування (можуть мешкати на поверхні або всередині інших організмів: людини, тварин, рослин, грибі;, живуть у ґрунті, прісних і солоних водоймах).
Бактерії є скрізь: в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах, навіть у кишечнику людини - до 1 кг. Зрозуміло, якщо їх так багато і вони є в усіх куточках Землі, то вони неодмінно впливають па життя нашої планети. Більше того - життя на нашій планеті, як стверджують учені, залежить від бактерій.
- Розміри клітин бактерій не більше 0,005 мм.
- Будова клітини: капсула, клітинна оболонка, клітинна мембрана; цитоплазма; ділянка цитоплазми з молекулою ДНК, рибосома (пригадати функції, що вони виконують.)
Капсула – захист, оболонку робить більш міцнішою.
Клітинна оболонка – форма клітини, захист від механічних ушкоджень, регулює обмін речовин.
Клітинна мембрана – транспорт, проникність, отримання і перетворення сигналів з довкілля, перетворенні енергії.
Цитоплазма – середовищем, у якому розташовані органели і яке забезпечує протікання багатьох хімічних реакцій та постачання необхідних речовин до різних частин клітини.
Рибосома – синтез білків.
Проблемне запитання Чому бактерії належать до прокаріотів?
ДНК бактерій має форму кільця і там міститься уся спадкова інформація бактерій.
- Клітини деяких бактерій мають один, кілька або багато джгутиків (пригадати їх функції.)
Робота із зошитом
Цікаво знати.
Частина бактерій рухаються завдяки виділенню слизу (тобто демонструють "реактивний" рух). Деяким бактеріям властиві поступальні, маятнико-, штопоро-, хвилеподібні рухи.
Робота в групах
І група – коки; ІІ група – бацили; ІІІ група – вібріони; ІV група – спірохети.
За формою бактерії можуть бути у вигляді прямих або вигнутих паличок, кульок тощо.
Більшість бактерій мають сферичну форму — це так звані коки, або паличковидну — так звані бацили (або палички). Деякі паличковидні бактерії дещо зігнуті – мають назву вібріони, а інші формують спіральні завитки (спірохети). Вся ця різноманітність форм бактерій визначається структурою їх клітинної стінки та є важливою для функціонування бактерій, оскільки впливає на здатність отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь, рухатися і рятуватися від хижаків. Робота з підручником ст. 48
Робота в групах
Діаграма Венна
(виявлення спільних і відмінних ознак)
Бактерії Ціанобактерії
Самостійна робота із зошитом.
Фізкультхвилинка
Ми бактерії учили,
Трішки голови стомились,
Оборотів зробим п’ять
Час хребці порозминать.
Нам знайомі круглі коки,
Тож візьмемо руки в боки.
В право, в ліво повернулись,
До товариша всміхнулись.
Є бацили прямокутні,
Що довкола нас присутні.
Як заглянемо під парту,
Вони й там несуть вже варту.
Є химерні ще спірили,
Що десь з неба прилетіли.
Також знаєм вібріони,
Вони мають форму коми.
Плесніть діти кілька раз,
До роботи шостий клас.
Самостійні випереджальні завдання «Хвилинка-цікавинка»
1. Скільки ми вдихаємо бактерій за один вдих?
2. Найбільші бактерії.
3. Найменші бактерії.
2. Процеси життєдіяльності бактерій.
Бактерії-паразити живуть у тканинах живих тваринних і рослинних організмів, за рахунок яких вони і живляться (менінгокок, гонокок, сипний тиф, сибірська виразка, лихоманка тощо).
Сапрофітні бактерії живляться органічними решками відмерлих рослин і тварин.
Симбіотичні бактерії (приклади взаємовигідного симбіозу: бульбочкові бактерії, бактерії шлунково-кишкового тракту).
Автотрофні бактерії здатні самостійно синтезувати органічні речовини з неорганічних.
Переживання періодів несприятливих умов у вигляді спор або цист.
Термінологічний словник
VI. Узагальнення знань.
Вибірковий диктант. (Вибрати номери правильних тверджень, за потреби пояснити.)
1. Бактерії – еукаріоти.
2. Вивченням бактерій займається наука – мікробіологія.
3. Більшість бактерій може обходитись без кисню.
4. Бактерії можна побачити неозброєним оком.
5. Зовні бактерія вкрита клітинною стінкою.
6. Серед бактерій є автотрофи.
7. В основному бактерії розмножуються поділом навпіл.
8. Бактерії кулястої форми називаються вібріони.
9. Бактерії – це прокаріоти.
10. Коки – бактерії, що мають форму кулі. Відповіді: 2,3,5,6,7,10.
Кросворд «Молодці»
1.М |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
||||||||
1.П |
р |
о |
к |
а |
р |
і |
о |
т |
и |
|
||||||||||
|
3.ж |
и |
в |
Л |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
|||||||||
4.в |
і |
б |
р |
і |
О |
н |
и |
|
|
|||||||||||
|
5.Д |
и |
х |
а |
н |
н |
я |
|||||||||||||
6.Ц |
и |
т |
о |
п |
л |
а |
з |
м |
а |
|||||||||||
7.ц |
І |
а |
н |
о |
б |
а |
к |
т |
е |
р |
і |
ї |
||||||||
VII. Підведення підсумків уроку.
Вправа «Синквейн»
- 1 рядок – головне слово, тема; - 2 рядок – два прикметника; - 3 рядок – три дієслова; - 4 рядок – вислів, який несе суть; - 5 рядок – синонім. |
1. Бактерія. 2. Дрібні, рухомі. 3. Дихають, розмножуються, живляться. 4. Бактерії – це одноклітинні організми. 5. Мікроби. |
- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.
VIII. Домашнє завдання.
1. Початковий рівень. Прочитати параграф підручника 11, 14. Словник.
2. Середній рівень. Прочитати параграф підручника 11, 14, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
3. Достатній рівень. Прочитати параграф підручника 11, 14, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
Підготувати повідомлення «Значення бактерій у природі».
4. Високий рівень. Прочитати параграф підручника 11, 14, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.
Творче завдання: скласти кросворд до теми, використовуючи основні поняття і терміни «Бактерії».