Ідеї сталого розвитку
у роботі з батьками
(батьківські збори)
Тема: До доброї справи залучаємося разом.
Мета: Створити умови для ознайомлення батьків з ідеями сталого розвитку; показати важливість співпраці батьків та дітей. Сприяти розумінню батьками того, що дорослі та їх дії є прикладом для наслідування дітей; усвідомленню батьками причетності кожного до проблем навколишнього середовища і необхідності діяти через зміну власної поведінки. Формувати моделі поведінки дорослих, що відповідають нормам стійкого розвитку. Виховувати ціннісне ставлення до природи.
Форма проведення зборів: тренінг
Обладнання. Стікери, зображення квіток, листочків, сніжинок, бруньок, кольоровий папір А2 на кількість учасників тренінгу, аркуші паперу А3, А4, фломастери чи маркери, повітряна кулька з клаптиками паперу всередині, булочка з родзинками, горщик із землею, саджанець , пластикова пляшка, мотузка, ножиці, малюнок великої планети, малюнки на яких зображені проблемні ситуації поведінки дітей, картки із життєвими ситуаціями, картки для рефлексії.
Кожен з батьків озвучує своє очікування щодо батьківських зборів.
2. Правила роботи. Вправа «Сімейний статут» (5 хв.)
Ділимо учасників на чотири групи: пори року; ( учасники створюють свої кола).
Зараз ви створили одну велику сім’ю. А для того, щоб уникнути сімейних конфліктів , необхідно виробити й прийняти своєрідний «Сімейний статут», який закріплюватиме правила поведінки та права членів родини .( Учасники на приготованих стікерах пишуть правила, які, на їхню думку, допоможуть їм працювати в одній родині , потім по-черзі презентують правила і вивішують на ватмані У зображеному колі. Усі правила, які не будуть прийняті – вивішують ЗА колом )
3.Вправа «Обери собі дім»
Учитель вивішує малюнки з зображенням понівеченого куточка природи, а батьки повинні обрати місце проживання й вмотивувати, чому саме цю місцевість обрали.
Батькам пропонується взяти кольоровий папір і вирвати з паперу фігурку дерева. На окремих гілках написати улюблене явище природи, пору року, квітку, фрукт чи овоч, місце відпочинку на свіжому повітрі з родиною.
Учасникам пропонується знайти за одну хвилину якнайбільше збігів з уподобаннями інших.
(Батьки роблять висновок "Однакові ми чи різні?". Головне, щоб кожен зрозумів, що уподобання можуть бути різними, але все це дарунки природи. А об’єднувати нас повинна спільна мета – піклуватися і зберігати навколишнє середовище).
Слово вчителя
Сьогодні, коли людство досягло неймовірних висот розвитку науки, настільки ж низько воно впало по відношенню до навколишнього середовища. Ресурси планети закінчуються, площа "легенів" нашої планети зменшується, швидкими темпами забруднюються вода, повітря, грунт, кількість шкідливих викидів в атмосферу зростає – все це глобальні проблеми, але які стосуються кожного! Кожна людина забов’язана своїм життям нашій планеті Земля. Отримавши у подарунок її дари і багатства, насолоджуючись своєю необмеженою владою над природою, ми і самі забули, що є її маленькою часткою. Щоб людина цінувала все, що дала їй природа, потрібно закладати їй знання і цінності ще у малому віці. Головна мета стійкого розвитку – формування правильного відношення до природи, до себе та інших людей як частки природи, до речей та матеріалів природного походження. Наше з вами завдання – з перших кроків закласти у їхні душі основи спілкування з навколишнім світом. Основи, які з часом переростуть у тверді переконання.
Учасники складають і записують свої асоціації до слова «Довкілля», спираючись на набуті знання, припущення і т.д.
(Обговорення результатів. Поставити мету "Як батькам діяти у напрямку стійкого розвитку").
З трьох груп викликають по одному представнику до столу у центрі кола, де перед ними ставлять завдання: 1-му – потрібно дістати з повітряної кульки клаптики паперу, 2-му – дістати родзинки з булочки, третьому – різнокольорові аркуші паперу розірвати на дрібні шматки .
(Батьки виконують завдання.)
Після виконання до столу запрошуються ще три учасники з інших груп. Перед 1-м учасником стоїть горщик із землею і саджанець, а перед 2-м – пластикова пляшка із мотузкою і ножицями, третьому учаснику пропонуємо із кольорових рваних шматочків паперу виготовити аплікацію.
Слово вчителя
- Зараз я відкрию вам таємницю: кулька, булочка і кольорові аркуші символізували Землю, а клаптики паперу і родзинки – корисні копалини чи будь-які дари, які дає нам Земля. Подивіться, що тільки вам довелося зробити, щоб справитися з моїм завданням? (Кулька луснула чи була розрізана, булочка та аркуші цілком розірвані на маленькі шматочки). Те саме людина робить із нашою планетою, щоб задовольнити свої потреби.
Але у вас є шанс все виправити! А у інших трьох учасників – зробити щось корисне. (батьки намагаються щось зробити з кулькою та булочкою, садять саджанець і роблять годівничку).
Після цього всім учасникам пропонується обговорити у колі все побачене і зробити висновки, наприклад:
Вправа дозволяє учасникам розслабитися і отримати позитивні емоції
Учасники повертаються один до одного і дарують посмішку.
9. Вправа "Чим я можу допомогти?"
Батькам необхідно визначити форми участі дорослого в житті дитини у напрямку стійкого розвитку і наклеїти їх на планету. (Кожна форма допомагає дитині формувати основні життєві цінності).
Групам пропонуються малюнки з проблемними ситуаціями, на яких "дії чи поведінка дітей, які шкодять навколишньому середовищу", їх потрібно прокоментувати і спробувати дати пораду батькам тих дітей.
Малюнок 1. Дитина включила в кімнаті усі освітлювальні прибори.
Малюнок 2. Маленький хлопчик набрав цілу ванну води й пускає кораблики.
Малюнок 3. Діти вирізають ножем на дереві якісь малюнки.
Малюнок 4. Донька іде по парку з татом і кидає обгортку від цукерки на землю.
Малюнок 5. Діти кидають камінці у гнізда птахів.
Вправа "Бажано. Обов’язково. Ніколи"
Учасникам пропонують написати на квітах та зелених листочках дії, які впливають на формування стійкого розвитку молодших школярів, враховуючи набуті знання на занятті. Квітами та листками прикрашають модель Землі.
(Кожен учасник зачитує свої дії)
Скласти у групах план спільних заходів "До доброї справи залучаємось разом", направлених на формування соціальної компетенції засобами стійкого розвитку.
(Учасники тренінгу повинні продовжити речення "Сьогодні я дізнався…", "Цікавим для мене було…", "Тепер я знаю…"
Заключне слово вчителя
Наше заняття хотілося б закінчити відомою притчею.
"Йде перехожий і бачить – люди щось будують.
"Що ти робиш?" – запитує він одного будівельника.
"Я укладаю цеглини", – відповідає той.
"А ти, що робиш?" – запитує він другого.
"Я будую стіну", – відповідає другий.
"А ти, що робиш ?" – запитує він третього.
"Я будую Храм", – відповів робітник.
Коли ми будуємо "дім", у якому буде жити наша дитина, треба піклуватися про якості окремих цеглин і правильність їх укладки. Не треба забувати, що одночасно ми будуємо Храм його життя і долі. І від нас залежить, наскільки цей Храм буде наповнений світлом радості і важливими людськими цінностями".
Пам'ятайте, що дитина — це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами й тата. Робіть усе, щоб дитинство й майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів, щастя вам і вашим дітям!