Лабораторія дослідів у різні пори року

Про матеріал
Вихователь систематизує уявлення малят про послідовність змін у природі восени, розкриває зв'язок між настанням холоду і станом рослин, зникненням комах, відльотом птахів, підготовкою тварин до зими.
Перегляд файлу

Лабораторія дослідів у різні

пори року

 

Осінь:

Вихователь систематизує уявлення малят про послідовність змін у природі восени, розкриває зв'язок між настанням холоду і станом рослин, зникненням комах, відльотом птахів, підготовкою тварин до зими.

У житті рослин восени найяскравішими є такі явища: осіннє розквічування листя, листопад у листяних і періодичне оновлення у хвойних рослин, підготовка до зими одно-,  дво- і багаторічних трав’янистих, визрівання і поширення насіння і т. д.

Формуючи елементи наукового  пізнання світу, дітям можна пояснити явища повторного цвітіння дерев – каштана, калини, горобини, акації, вишні, яблуні і трав’янистих – ромашки, нагідок, конюшини, льону, полуниці. Якщо значну частину поживних речовин рослини не встигли використати, вони вступають  знову в активну фазу при  затяжних осінніх дощах і відносно теплій погоді.

Дослід 1. На ділянці дитячого садка для  доказовості ознак тривалого цвітіння рослин  за  певних умов доцільно висаджувати  ремонтантні сорти полуниці, троянди та інших рослин, які цвітуть і плодоносять до пізньої осені. Кілька екземплярів можна перенести взимку у приміщення для продовження спостережень.

Осінні явища (похолодання, скорочення світлого для, зменшення покриву на рослинах) дають багатий матеріал для спостереження з дітьми за життям тварин.

Восени у тваринному світі  відбуваються такі важливі події, як сезонні міграції, впадання в сплячку, наближення до житла людей. Зокрема, відсутність або обмежена кількість квітучих рослин, нестача нектару і пилку зумовлюють сезонні зміни в поведінці комах.

Дослід 2. На деревах ділянки дитячого садка розмістити в окремих місцях ловильні пояси для комах. У другій половині жовтня – першій половині листопада оглянути складки вільної кори і захищеної поясами.    Підвести дітей до висновку: личинки короїда, гусінь золотогузки зимують у корі дерев. 

Аналізуючи осінні відльоти птахів, основну увагу слід звернути на відсутність звичного для  них корму, ускладнення його добування з-під снігу, пояснити причину відльоту диких птахів, наприклад гусей і качок, і порівняти їхню поведінку з поведінкою свійських гусей і качок.

Цікавими і змістовними є осінні явища в житті ссавців. Дітям необхідно пояснити суть зимової сплячки, процесу линьки, заміни кольору забарвлення, запасання кормів на зиму.

 

 

Зима:

 

Зимові явища в рослинному світі пов’язані  з періодом глибокого спокою.

Дослід 1. Передвесняний загар можна спостерігати в другій половині зими   за рахунок збільшення сили і тривалості сонячного опромінювання. На покривах паперовими або марлевими паясами відрізках кори загар не проявляється. Дослід можна провести на фруктових або декоративних деревах.

Дослід 2. Танення снігу у другій половині зими навкло стовбурів дерев, які ростуть на добре освітленій частині ділянки. Вибрати одне з дерев. Частину його стовбура біля основи прикрити «щитом» з фанери. Чи утвориться навколо стовбура лунка? Чому?

Дослід 3. Узимку відкопати кусок дерну і перенести у приміщення. Порівняти зміни, які відбулися в дерні, що був перенесений восени та взимку, з життям рослин під снігом. Запропонувати зробити висновки про значення тепла, світла, вологи та догляду за рослинами.

 

Весна:

 

Істотні зміни в житті рослин і тварин весною пов’язані із збільшенням тривалості світлового дня і підвищенням температури повітря.

Дослід 1. Швидкість танення снігу, чистого, брудного, покритого аркушем білого паперу, чорного або кольорового. Висновок діти роблять самостійно.

Дослід 2. Ріст і розвиток рослин на перенесеному в приміщення дерні та на ділянці дитячого садка. Висновки діти роблять самі.

Дослід 3. Обкрутити димом від спалюваного чистотілу городини, плодово-ягідних насаджень від медянки, білана капустяного та ін.

Дослід 4. Для врятування кущів смородини та агрусу від метелика-вогнівки у мокрий весняний грунт висадити пагони бузини. Порівняти ягоди з різних кущів. Чим  вони відрізняються? Чому?

Дослід 5. Простежити за розмноженням кімнатних рослин, ягідних кущів живцями. Висіяти насіння полуниці садової. Чим відрізняються рослини, висаджені різним способом?

 

Картинки по запросу картинка діти  дослідники

 

Літо:

 

Наявність улітку достатньої кількості вологи, тепла, світла сприяє пишній рослинності, розвитку тваринного світу.

Дослід 1. Спостереження за розвитком перенесених у грунт рослин, висіяних у воду або висаджених у грунт взимку. Чому вони відрізняються від висіяних восени?

Дослід 2. Вирощування у куточку лісу рижиків під сосною чи ялиною (розкидати під ними шматки шляпок старих грибів). Вирощування білих грибів аналогічним способом під липою. З якими деревами дружать гриби? Чому їх треба шукати в лісі  в такому оточенні? Чому грибів не видно з трави?

Дослід 3. У скляну банку з грунтом, покритим шматочками листя, соломи, вмістити кілька дощових черв’яків. Чим вони корисні в природі? Висновок діти роблять самі.

Дослід 4. З’ясувати, чому павука називають сріблянкою. Чому після руйнування «срібного одягу» павук піднімається на поверхню води?

Висновки за змістом проблемних дослідів  діти роблять самостійно, а результати фіксують у щоденниках спостережень.

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\mini_2.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Степанюк Олена
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку