Лабораторія дослідів у різні
пори року
Осінь:
Вихователь систематизує уявлення малят про послідовність змін у природі восени, розкриває зв'язок між настанням холоду і станом рослин, зникненням комах, відльотом птахів, підготовкою тварин до зими.
У житті рослин восени найяскравішими є такі явища: осіннє розквічування листя, листопад у листяних і періодичне оновлення у хвойних рослин, підготовка до зими одно-, дво- і багаторічних трав’янистих, визрівання і поширення насіння і т. д.
Формуючи елементи наукового пізнання світу, дітям можна пояснити явища повторного цвітіння дерев – каштана, калини, горобини, акації, вишні, яблуні і трав’янистих – ромашки, нагідок, конюшини, льону, полуниці. Якщо значну частину поживних речовин рослини не встигли використати, вони вступають знову в активну фазу при затяжних осінніх дощах і відносно теплій погоді.
Дослід 1. На ділянці дитячого садка для доказовості ознак тривалого цвітіння рослин за певних умов доцільно висаджувати ремонтантні сорти полуниці, троянди та інших рослин, які цвітуть і плодоносять до пізньої осені. Кілька екземплярів можна перенести взимку у приміщення для продовження спостережень.
Осінні явища (похолодання, скорочення світлого для, зменшення покриву на рослинах) дають багатий матеріал для спостереження з дітьми за життям тварин.
Восени у тваринному світі відбуваються такі важливі події, як сезонні міграції, впадання в сплячку, наближення до житла людей. Зокрема, відсутність або обмежена кількість квітучих рослин, нестача нектару і пилку зумовлюють сезонні зміни в поведінці комах.
Дослід 2. На деревах ділянки дитячого садка розмістити в окремих місцях ловильні пояси для комах. У другій половині жовтня – першій половині листопада оглянути складки вільної кори і захищеної поясами. Підвести дітей до висновку: личинки короїда, гусінь золотогузки зимують у корі дерев.
Аналізуючи осінні відльоти птахів, основну увагу слід звернути на відсутність звичного для них корму, ускладнення його добування з-під снігу, пояснити причину відльоту диких птахів, наприклад гусей і качок, і порівняти їхню поведінку з поведінкою свійських гусей і качок.
Цікавими і змістовними є осінні явища в житті ссавців. Дітям необхідно пояснити суть зимової сплячки, процесу линьки, заміни кольору забарвлення, запасання кормів на зиму.
Зима:
Зимові явища в рослинному світі пов’язані з періодом глибокого спокою.
Дослід 1. Передвесняний загар можна спостерігати в другій половині зими за рахунок збільшення сили і тривалості сонячного опромінювання. На покривах паперовими або марлевими паясами відрізках кори загар не проявляється. Дослід можна провести на фруктових або декоративних деревах.
Дослід 2. Танення снігу у другій половині зими навкло стовбурів дерев, які ростуть на добре освітленій частині ділянки. Вибрати одне з дерев. Частину його стовбура біля основи прикрити «щитом» з фанери. Чи утвориться навколо стовбура лунка? Чому?
Дослід 3. Узимку відкопати кусок дерну і перенести у приміщення. Порівняти зміни, які відбулися в дерні, що був перенесений восени та взимку, з життям рослин під снігом. Запропонувати зробити висновки про значення тепла, світла, вологи та догляду за рослинами.
Весна:
Істотні зміни в житті рослин і тварин весною пов’язані із збільшенням тривалості світлового дня і підвищенням температури повітря.
Дослід 1. Швидкість танення снігу, чистого, брудного, покритого аркушем білого паперу, чорного або кольорового. Висновок діти роблять самостійно.
Дослід 2. Ріст і розвиток рослин на перенесеному в приміщення дерні та на ділянці дитячого садка. Висновки діти роблять самі.
Дослід 3. Обкрутити димом від спалюваного чистотілу городини, плодово-ягідних насаджень від медянки, білана капустяного та ін.
Дослід 4. Для врятування кущів смородини та агрусу від метелика-вогнівки у мокрий весняний грунт висадити пагони бузини. Порівняти ягоди з різних кущів. Чим вони відрізняються? Чому?
Дослід 5. Простежити за розмноженням кімнатних рослин, ягідних кущів живцями. Висіяти насіння полуниці садової. Чим відрізняються рослини, висаджені різним способом?
Літо:
Наявність улітку достатньої кількості вологи, тепла, світла сприяє пишній рослинності, розвитку тваринного світу.
Дослід 1. Спостереження за розвитком перенесених у грунт рослин, висіяних у воду або висаджених у грунт взимку. Чому вони відрізняються від висіяних восени?
Дослід 2. Вирощування у куточку лісу рижиків під сосною чи ялиною (розкидати під ними шматки шляпок старих грибів). Вирощування білих грибів аналогічним способом під липою. З якими деревами дружать гриби? Чому їх треба шукати в лісі в такому оточенні? Чому грибів не видно з трави?
Дослід 3. У скляну банку з грунтом, покритим шматочками листя, соломи, вмістити кілька дощових черв’яків. Чим вони корисні в природі? Висновок діти роблять самі.
Дослід 4. З’ясувати, чому павука називають сріблянкою. Чому після руйнування «срібного одягу» павук піднімається на поверхню води?
Висновки за змістом проблемних дослідів діти роблять самостійно, а результати фіксують у щоденниках спостережень.