Батьківські збори на тему: «Адаптація дитини до навчання у 5-му класі»

Про матеріал

Сценарій перших батьківських зборів у 5-му класі, метою якого є дати батькам знання, необхідні для підтримки п’ятикласників в період адаптації до нових умов навчання.

Перегляд файлу

Батьківські збори

Тема: «Адаптація дитини до навчання в 5-му класі»

Мета: дати батькам знання, необхідні для підтримки п’ятикласників в період адаптації до нових умов навчання

 Завдання:

 1. Ознайомити батьків з соціально-психологічними умовами розвитку молодших підлітків та труднощами, з якими зустрічаються учні п’ятих класів.

 2. Показати важливість підтримки сім’ї у пристосуванні п’ятикласника до нових умов навчання.

 3. Надати консультації та рекомендації батькам щодо виховання дітей та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників

План:

 І. Вступ

 ІІ. Міні-лекція

 1. Соціально - психологічні умови розвитку молодших підлітків

 2. Труднощі адаптації дитини до навчання у 5-му класі

 3. Роль сім’ї в адаптації школярів

 ІІІ. Поради батькам щодо виховання дитини та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників.

 ІV. Групове консультування батьків з даної проблеми.

 V. Підсумок зборів.

 VІ. Домашнє завдання батькам (Тест « Які Ви батьки? »)

 

Хід зборів:

 І. Вступ.

Учитель вітає батьків, повідомляє тему, мету батьківських зборів та ознайомлює з тим, яка діяльність буде здійснюватись на занятті.

 ІІ. Міні-лекція

 2.1. Соціально-психологічні умови розвитку молодших підлітків

 Учні 5-х класів – це діти молодшого підліткового віку. В цей час відбувається інтенсивне формування особистості, розпочинається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношенні

 - Зростає контроль кори головного мозку над інстинктами та емоціями (відбувається гальмування) можливість управління своїми емоціями;

 - Зникають попередні дитячі інтереси, з’являються нові;

 - Виникає в деяких учнів прагнення до самостійності й властивих дорослим форм поведінки;

 - Діти цього віку потребують особливої уваги до себе.

 Труднощі в їх вихованні зникають, коли батьки (вчителі) враховують нові потреби і запити дитини.

 Молодший підліток – допитлива, активна, різка, діяльна, галаслива й емоційна дитина, яка прагне до всього нового й незвичного.

 Під впливом складнішого змісту навчання в 5-му класі відбуваються зміни в навчальній діяльності підлітків. Вони частіше висловлюють сумніви, ставлять запитання, висувають гіпотези, вступають в суперечки, вимагають додаткових доказів. Їх інтелектуальний (розумовий) розвиток значно випереджає їхній досвід.

 Абстрактне мислення (мислення термінами, поняттями) 5-класника перебуває у стадії свого становлення, тож учні відчувають труднощі в абстрагуванні понять. Найкраще засвоюється молодшими підлітками матеріал, що спирається на адекватно (вдало) підібрані наочні образи.

 Пізнавальні інтереси спрямовуються на пізнання явищ природи і громадянського життя. Вони розвиваються переважно в процесі вивчення навчальних дисциплін. Велике значення у розвитку чи зникненні інтересу до вивчення тієї чи іншої дисципліни мають успіхи, досягнення чи, навпаки, невдачі дитини у вивченні предмету. Успіхи, пов’язані з позитивними емоційним станом, підвищують інтерес і невдачі, (особливо часті) значною мірою знижують його.

 Як ідеал у молодших підлітків виступає образ якоїсь людини, (вчителя, батьків, товаришів, героїв книг і кінофільмів тощо). Завдання батьків і вчителів звертати увагу на те, щоб ідеали були дійсно ідеалами (позитивному, спонукати дітей не менш захоплюватися, а намагатись походити на ідеальну людину, зіставляти свою поведінку з її поведінкою).

 2.2. Труднощі адаптації дитини до навчання у 5-му класі

 Кожна людина в певні періоди свого життя зазнає труднощів у зв’язку із освоєнням нового виду діяльності, переходом до нової ситуації, нових умов життя.

 По складності адаптації 5-класників можна прирівняти до першачків, які з дитсадка поринули в шкільне життя. Проблема переходу молодших школярів до середньої школи досить глибока. Вона полягає у переході дітей до іншої школи, де п’ятикласники - наймолодші школярі, яким доводиться засвоювати закони нової школи.

 Учні 5-их класів зустрілись з багатьма проблемами:

 - різні вчителі, до яких діти ще не пристосувались та й вчителі не вивчили ще дітей;

 - збільшилась кількість навчальних предметів і уроків

 - змінився склад класу

 - відбувається перехід з кабінету в кабінет

  Основними ознаками шкільної дезадаптації є: труднощі в навчанні, агресивна поведінка стосовно педагогів і однокласників, надмірна активність і рухливість, підвищена збудливість і тривожність, нездатність до концентрації уваги й зосередженості.

Адаптаційний період для цих школярів триває приблизно перші 2 місяці навчального року. Учні, що прекрасно були пристосовані та адаптовані до навчання в початкових класах, раптом впродовж першого семестру починають проявляти неуважність, невпевненість, певну розгубленість, знижується рівень якості знань, можуть виникати проблеми в спілкуванні з однолітками та вчителями, порушується дисципліна, підвищується загальний рівень тривожності дітей.

Батьки чекають нових успіхів, злетів успішності (або, принаймні, залишитися на тій же планці). Але, на жаль, цього не відбувається. Більше того, ви раптом із жахом помічаєте, що ваша дитина стала більш нервовим, неспокійним, іноді не може вирішити навіть ті задачки, які всього півроку тому робив "на рахунок раз", постійно забуває зошити, ручки, підручники, а в щоденнику з'явилися перші зауваження.

Знайома картина? Не турбуйтеся! З вашою дитиною все нормально. А всьому виною - адаптаційний період, просто дитина ще не встиг перебудуватися на "дорослий лад". Давайте ж розберемося, в чому ж полягає складність цього періоду і як минути "підводні камені", через які "спіткаються" і діти, і батьки, і педагоги. Розглянемо деякі з таких "каменів".

Камінь 1: зміна умов навчання. Навчаючись у початковій школі, дитина була орієнтована на одного вчителя. Саме у нього треба було завоювати авторитет. Вже через деякий час після початку навчання цей вчитель знав, на що здатна ваша дитина, як його підбадьорити, підтримати, допомогти розібратися у складній темі. Дитина спокійно розвивалася, набувала знання в одному кабінеті, з одним основним вчителем, учнями, і вимоги до виконання завдань і ведення зошитів були однакові. Все було звично. А вчитель - практично друга мама, яка і підкаже, і направить.

При переході ж в 5 клас дитина стикається з проблемою множинності: стало багато вчителів-предметників, кожен предмет вивчається у своєму кабінеті, і таких кабінетів - багато. Звичайно, освоїти все це непросто. Треба вивчити всіх нових вчителів, розташування всіх кабінетів. А на це потрібен час. І побігати по школі доведеться, тому що більше нема кому нагадати, який наступний урок. І до всього іншого, необхідно пам'ятати, що дитині треба завойовувати авторитет заново, і не в одного вчителя, а у багатьох, з багатьма вчителями виробити свої відносини. Звідси – підвищена тривожність дітей.

Чим можна допомогти? Екскурсія по кабінетах, у класі - розклад дзвінків і уроків, номери кабінетів (і на якому поверсі вони знаходяться).

Камінь 2: зміна вимог. Ще ускладнює період адаптації неузгодженість вимог різних учителів-предметників. Один просить завести зошит на 48 аркушів, інший - тоненькі зошити, але їх повинно бути 3 штуки. По англійському вимагають завести окрему зошити-словник, з інших предметів – щось інше. На літературі цінують висловлені власні думки, І всі ці вимоги треба не тільки вивчити, але й дотримуватися, і не заплутатися, де що треба робити.

Чим можна допомогти? По-перше, побачити плюси цих "неузгодженості". Ці "дрібниці", які спочатку так ускладнюють шкільне життя дитині, приносять і користь. Дитина вчиться враховувати ці вимоги, співвідносити їх, долати труднощі - а значить, навчається дорослого життя, де "багатовимогливість" - норма речей. По-друге, це вчить дитину будувати відносини з різними людьми, стаючи більш гнучкою.

 Допомогти ж дитині із запам'ятовуванням вимог і правил можна шляхом складання розкладу з зазначенням особливостей виконань завдань. Наприклад: російська - принести зелену ручку, англійська - приносити на урок робочий зошит, зошит-словник, зошит з темами, географія - приносити контурні карти, кольорові олівці, історія - у домашній зошити писати план відповіді.

Камінь 3: відсутність контролю. Всю початкову школу Вашій дитині допомагав один учитель. Він виконував функцію і вчителі, і класного керівника, і контролера. Швидко вивчивши всі особливості дитини, вчитель допомагає йому контролювати навчальний процес. Одній дитині нагадає, що треба виконати домашнє завдання, іншому - щоб той приніс олівці, третьому пробачить невиконану вправу (бо знає, що дитину мучать головні болі) і залишиться з ним після уроків.


Загалом, відстежував виконання всіх завдань всіма учнями. При переході в п'ятий клас такий індивідуальний підхід порушується. Відбувається як би знеособлення школяра. Є тільки п'ятикласники в цілому. У кожного предметника велике навантаження, і багато учнів з різних паралелей. Запам'ятати всі особливості всіх учнів він просто не в змозі. Тому у дитини створюється враження, що він нікому з учителів не потрібен, що можна "похалявіть" і щось не зробити - в загальній масі це може пройти непоміченим. З іншого боку - з'являється деяка "бездоглядність" з боку класного керівника. Він не стежить за поведінкою дитини на всіх перервах. Не організовує в повній мірі дозвілля після уроків. Звідси і раптово з'явилася у деяких дітей регресія - починає вередувати як маленький, грати з малюками (йде до своєї першої вчительки) або бігати за класним керівником. А в інших навпаки, захоплене сп'яніння свободою пересувань.

Чим можна допомогти? Звичайно, такий підхід до дитини може образити вас, дорогі батьки: як же так, адже треба шукати індивідуальний підхід до всіх у класі. Звичайно, частка істини в цьому є, і вчителі максимально докладають зусиль. Але швидко цей підхід не знаходиться. А по-друге, таке ставлення долучає дитини до світу дорослих, де є вимоги виконання певної роботи, але при цьому начальство часто не враховує індивідуальність працівника.

Будьте терплячі. Найчастіше розпитуйте дитину про шкільне життя. Контролюйте виконання домашніх завдань з урахуванням вимоги вчителів. Допоможіть класному керівнику організувати дозвілля дітей, узявши частину турбот на себе (і батьківський комітет). Якщо побачите проблеми, не затягуйте, підійдіть до вчителя, з'ясуйте причину з'явилися складнощів. Розкажіть про особливості своєї дитини.

Камінь 4: прогалини в знаннях. За роки навчання в початковій школі практично у кожного учня накопичуються незасвоєний теми, невідпрацьовані вміння і навички. Вони накопичуються як сніжний ком. Але якщо в початковій школі ці "шорсткості" згладжуються індивідуальним підходом вчителя і повторними поясненнями відразу, як тільки було відмічено незасвоєння дитиною матеріалу (клас один, хлопців трохи, можна встигати контролювати всіх). То в п'ятому класі такого відстеження не відбувається. І не засвоївши тему (і не підійшовши самому відразу за роз'ясненням до вчителя або батькам), дитина ризикує не зрозуміти наступний матеріал. Матеріал ускладнюється від уроку до уроку. І якщо попередні теми були не засвоєні, то школяр потягне цей шлейф далі, затягуючи вузол незнань. Так з'являються двійки ... Іноді незасвоєний теми тягнуться ще з початкової школи. Адже відразу складно зрозуміти, що саме з пройденого матеріалу викликає складність. Так, наприклад, не навчившись визначати корінь слова, дитина не може у словотворенні і підборі однокореневих слів. А значить, будуть помилки у правописі, бо не зможе підібрати перевірочні слова. Так само можуть бути труднощі засвоєння навчального матеріалу із-за нестачі мовного розвитку, уваги і пам'яті.

Чим можна допомогти? Перед виконанням домашніх завдань перевірте, засвоєний чи класний матеріал. Важливо домогтися, щоб дитина розуміла найдрібніші деталі виконання завдань і міг виконати аналогічні. Просіть дитини пояснювати, як він виконує ту чи іншу вправу, чому саме ці обчислення застосовує при виконанні певних завдань. Якщо дитина все розуміє, але проблема успішності стоїть, то займіться розвитком мислення, пам'яті, уваги, оскільки і спостережливість, і уважність, і здатність побачити найдрібніші деталі - все це допоможе розбору і засвоєнню матеріалу. Розвиток цих психічних процесів найкраще пройдуть в іграх, тому що в грі виявляється сильніша мотивація (чим у навчальній діяльності). Потім закріплені навички перенесуться на саму навчальну ситуацію.

І на закінчення хочу зазначити наступне. Шкільна тривала неуспішність практично завжди супроводжується особистісними особливостями (неадекватною самооцінкою, підвищеною тривожністю, агресивністю, порушенням комунікативної сфери і т.д.). Тому в навчальних заняттях важливо допомогти зрозуміти дитині його власні критерії успішності чи неуспішності, розвинути у нього прагнення перевіряти свої можливості і знаходити шляхи їх вдосконалення (самостійно або за допомогою дорослих).

 2.3. Роль сім’ї в адаптації школярів

 Родина – це те місце, де дитина повинна відчувати себе затишно і впевнено. Головний мотив у стосунках в родині – це любов батьків до своїх нащадків. В цей складний для дитини період, батьки повинні бути поруч, в будь-який час готові прийти на допомогу (підтримати, розрадити, заспокоїти). Вони повинні бути терплячими й уважними

 Але батьки по різному розуміють і визначають любов до дитини.

 Ось як нерідко виглядає спілкування люблячих батьків з дитиною :

 “Знову ти плутаєшся у мене під ногами!”, “Займись чим не-будь”, - обурюється мама готуючи обід.

 “Не чіпляйся до мене, не бачиш, що я зайнятий” – бурчить батько збираючись на недільну рибалку.

 “Господи, от звалився на мою голову! – вигукує бабуся якій на вечір “підкинули” онука, зруйнувавши її власні плани. – З таким неслухом як ти одна морока!”

 “Такий шибеник росте! – скаржиться дідусь сусідові в присутності онука. – Батьків зовсім замучив, та й нас з бабусею з світу зживає!”

 Згадайте, як часто ви самі чи ваші знайомі у свої сімейних стосунках вживали подібні заборонені висловлювання:

 - Я тисячу разів говорив тобі що…

 - Скільки разів треба повторювати…

 - Про що ти тільки думаєш…

 - Невже тобі важко запам’ятати це…

 - Невже тобі незрозуміло, що…

 - Ти такий самий (така сама), як і …

 А тепер порівняйте наскільки рідше звучать атак звані бажані висловлювання:

 - Ти в мене найрозумніший.

 - Ти в мене найкраща.

 - Ти мене завжди правильно розумієш.

 - Я нікому так не вірю, як тобі.

 Як же може оцінити ставлення до себе дитина, у якої аналітичні здібності тільки розвиваються і яка звикла вірити тому, що бачить і чує? Дитина потребує, щоб батьки (і в першу чергу мати) приділяли їй багато уваги. Вона не може знайти пояснень їхній нервовості і небажанню спілкуватися.

  4. Поради батькам щодо виховання дитини та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників.

 Критерієм успішної адаптації до нових умов є, насамперед, ступінь збереження психічного і фізичного здоров’я. Тому важливо, щоб батьки слідкували за дотриманням режиму дня школяра. Основними елементами режиму дня є різні види розумової ї фізичної діяльності, відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне харчування, повноцінний сон та вільний час, що призначений для задоволення індивідуальних нахилів та інтересів.

 Під час виконання домашніх завдань дитиною контролювали дотримання санітарних вимог.

 Важливою якістю батьків є чутливість до дитини. Недостатньо бути постійно з дитиною, – потрібно сприймати її як рівнозначного учасника спілкування.

 Будьте уважними до дитини, а, також, чуйними та чутливими. Те, що ви вважаєте несуттєвим, неважливим, для вашої дитини може значити дуже багато. Звичайно, легше відмахнутися від проблеми, ніж розв’язати її.

 Щоб установити довірливі стосунки з дитиною та зберегти їх:

 • Не переривайте дитину, не кажіть, що ви все зрозуміли, не відвертайтесь, поки дитина не закінчила розповідати, інакше кажучи, не давайте їй приводу тривожитись через те, що вас мало цікавить те, про що вона каже.

 • Не ставте забагато запитань.

 • Не примушуйте дитину робити те, до чого вона не готова.

 • Не примушуйте дитину робити що-небудь, якщо вона втомилась, засмучена.

 • Не вигадуйте для дитини багато правил — вона перестане звертати на них увагу.

 • Не виявляйте підвищеного занепокоєння з приводу неочікуваних стрибків у розвитку дитини чи деякого регресу.

 • Не порівнюйте дитину з жодними іншими дітьми.

  Поради для батьків

 Десять заповідей для батьків:

  • Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти, чи такою як ти хочеш.

  • Не чекай від дитини плати за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя, як вона може тобі віддячити? Вона дасть життя іншому, той - третьому, і це незворотний закон подяки.

  • Не зганяй на дитині свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й пожнеш.

  • Не стався до її проблем зверхньо. Життя дане кожному, і, будь упевнений: дитині важко не менше, ніж тобі, а може й більше, оскільки в неї немає досвіду.

  • Не принижуй!

  • Не забувай, що найважливіші зустрічі для кожної людини - це зустрічі з дітьми. Звертайте більше уваги на них - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.

  • Не картай себе, якщо не можеш зробити чогось для своєї дитини. Картай — якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай: для дитини зроблено не достатньо, якщо не зроблено всього.

  • Дитина - це не тиран, що заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку життя дало тобі на збереження і на розвиток творчого вогню. Це розкріпачена любов матері і батька, в яких буде рости не «наша», «своя» дитина, а душа, дана на збереження.

  • Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби їй того, чого не хотів би, щоб робили твоїй.

  • Люби свою дитину всякою - не дуже талановитою, невезучою, дорослою. Спілкуючись з нею, радій тому, що дитина - це свято, яке поки що з тобою.

  Пам'ятайте:

  • Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.

 • Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.

 • Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.

 • Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.

 • Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.

 • Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.

 • Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.

 • Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям.

 • Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.

 • Якщо дитина живе у розумінні і доброзичливості - вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

  5. Групове консультування батьків з даної проблеми.

  ІІІ. Підсумок зборів. 

 Завжди пам'ятайте: ми виховуємо дітей власним прикладом, системою власних цінностей, звичним тоном спілкування, ставленням до праці та дозвілля. І, навіть, тоді, коли ми не помічаємо, наші діти спостерігають за нами і вчаться бути такими, як ми.

  VІ. Домашнє завдання батькам

 За допомогою тесту спробуйте перевірити, чи справляєтесь ви з таким складним і відповідальним завданням, як формування особистості, чи прагнете зрозуміти дитину, пізнати її, чи можливо, Вам потрібно змінити стосунки з дитиною?

 Тест "Які Ви батьки?"

 Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми :

 1. Скільки разів тобі повторювати?

 2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації?

 3. Не знаю, що б я без тебе робила(в)?

 4. І в кого ти такий(ка) удався(лася)?

 5. Які в тебе чудові друзі?

 6. Ну на кого ти тільки схожий(а)?

 7. Ти моя надія і опора!

 8. Ну, які в тебе друзі?!

 9. Про що ти думаєш?

 10. Який(а) ти в мене розумний(а)?!

 11. А як ти вважаєш, сину(доню)?

 12. У всіх діти як діти, а ти?!

 13. Який(а) ти у мене чемний(а)!

 Аналіз результатів:

 Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12 - 2 бали; 3.5,7,10,11,13-1 бал.

 7-8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.

 9-10 балів — ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.

 11 - 12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас

 13 — 14 балів — ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси.

 

 Використані джерела

 1. Заброцький М.М. Основи вікової психології. Навчальний посібник.-Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2006.-112с.

 2. Класні години з психологом /уклад. О.В.Скворчевська, О.С.Нурєєва.-Х.: Вид. група «Основа»,2008-240с.

 3. Настільна книга шкільного психолога/Авт./уклад.О.Є, Марінушкіна.-Х.:вид-во « Ранок»,2010.-С.176-178

 4. Організація та зміст психологічного супроводу до профільного і профільного навчання// Вісник психологічної служби Київщини: спецвипуск.-Біла Церква: КОІПОПК, 2009.- С. 24

 5. Семиченко В.А., Заслуженюк В.С. Психологія та педагогіка сімейного спілкування: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. - К.: Веселка, 1998. -214 с.

 6. http://bssh5.at.ua/index/0-38

 7. http://konca.net.ua/our/archives/13


ДОДАТКИ

 

Памятка батькам:

Шановні батьки, пам'ятайте:

 

 • Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.

 • Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.

 • Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.

 • Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.

 • Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.

 • Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.

 • Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.

 • Якщо дитина живе у безпеці - вона вчиться вірити людям.

 • Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.

 • Якщо дитина живе у доброзичливості - вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

 

 

 

Запрошення для батьків

 

 

 

Запрошую Вас на батьківські збори, які відбудуться _________________________________________________________________________________________________________________________________

за темою:

«Адаптація дитини до навчання в 5 класі» або

«Перший раз у п’ятий клас»

Картинки по запросу замученный ученик

 

Ознайомлений(на)_______________

                                    (підпис)

Класний керівник:

Бондаренко Вікторія Сергіївна    ________

моб. 095 653 33 40

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку