Кожен вчитель розуміє, що в 1 класі проблем адаптації не уникнути, але , якщо проводити цілеспрямовану роботу в класі й спрямовувати на це батьків, то багатьох проблем вдається уникнути: запобігати ускладненням в адаптаційний період; створювати передумови до успішної співпраці школи та родини.
Батьківські збори на тему:
Проблеми адаптації шестирічок
(Збори- лекція)
МЕТА: інформувати батьків про особливості адаптаційного періоду школярів-шестирічок; спонукати батьків до формування в дітей пізнавальних інтересів, запобігати ускладненням в адаптаційний період; створювати передумови до успішної співпраці школи та родини.
Обладнання: маркери, «скринька побажань», кольорові кульки, анкети, памятки для батьків, виставка шкільного приладдя;
План зборів:
Щиро вітаю Вас з першими днями навчання ваших дітей. З першимии успіхами, проблемами, радощами.
Ваша дитина, прийшовши до школи, набула нового статусу – вона стала школярем і для батьків це нові приємні клопоти, радість, і, звичайно, нові проблеми. Щоб менше їх було, ми й зібрались сьогодні ( допомогти своїм дітям пройти ці перші кроки, поділитись своїм досвідом)
Особливості адаптації шестирічних школярів
до навчання в першому класі
Вступ до школи – дуже важливий момент в житті дитини. Адже створюється новий тип стосунків з оточенням (і з ровесниками і з дорослими. ) але головне – змінюється основний вид діяльності, бо діти вже навчаються, а не тільки граються.
У житті дитини змінюється все: обов’язки, режим, оточення, вимоги до неї. Не так просто звикнути до різких перемін дорослому, а не те, що дитині. Процес такого звикання ( адаптації) може тривати від 2 до 4 – 5 місяців. ( іноді й довше ).
Адаптація дитини залежить від готовності до школи, особливостей дитини, стану здоров’я, допомоги дорослих. Це час, коли в дитини вже нові обов’язки, нові друзі, нові взаємовідносини з дорослими, і все вимагає певних зусиль та досвіду.
А чи кожна дитина готова до навчання? Складовими готовності дитини до школи є:
Успішна адаптація дитини до шкільного життя є небхідною умовою розвитку її індивідуальності, її наступного зростання.
Основні ознаки адаптації учнів:
Дуже часто виникають труднощі в адаптації учнів. В цьому можуть бути такі причини:
Якщо дитина не може звикнути до навчання, то виникає дезатаптація: труднощі у навчанні, небажання йти в школу, погіршення стану здоров’я – поганий сон, зниження апетиту, втомлюваність, підвищена тривожність, плаксивість.
Батьки повинні враховувати індивідуаьні особливості своїх дітей: бажання до гри, індивідуальний режим, дозвілля.
Особлива роль в цей переод належить дотримання режиму дня, повноцінному харчуванню, заохочення, схвалення, не допустимо застосовувати диктат до дитини та порівнювати її успіхи з іншими дітьми.
Рекомендується:
Як батьки можуть допомогти адаптуватись дитині?
1. Продумати режим дня і суворо його дотримуватися.
2. Навчити першокласника задавати вчителю питання (не боятися перепитувати, правильно звертатись і т.д.).
3. Розвивати навички емоційного контролю, вміння підкорятися правилам.
4. Пояснити, що означає «акуратно», «старанно», формувати самооцінку.
6 Розвивати навички спілкування .
7. Підтримувати й заохочувати бажання вчитися.
8. Вислуховувати уважно дитину, радити, як діяти в тій чи іншій ситуації.
9. Активно взаємодіяти з учителем і шкільним психологом.
Діти часто не розуміють власних потреб та почуттів, але у кожного з них є 5 найбільших потреб, які у кожної дитини виявляються в різній мірі. Знання цих потреб будуть корисні не лише батькам, а і вчителям. Деякі діти найбільше цінують час, який проводять з ними батьки, для інших важливіші подарунки чи допомога, а є діти які цінують обійми. Завданнями батьків є підтримати пізнавальні інтереси дитини, сприяти взаєморозумінню своєї дитини з іншими дітьми, підтримати її прагнення стати кращою.
Ось ці 5 особливих потреб:
Треба пам’ятати, що « Дитинство – найважливіший період людського життя. Це не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, неповторне життя. І від того, як минуло дитинство, хто вів за руку в дитячі роки, що ввійшло в розум й серце дитини ...залежить. якою людиною стане сьогоднішня дитина. « ( В. О. Сухомлинський) .
А хто з нас не бажає щасливого дитинство своїм дітям?... А це не тільки вдягнути, нагодувати дитину. А й дарувати їй радість спілкування й розуміння, того, що ми називаємо любовю.
Надзвичайно велике місце в адаптації дитини до школи належить сім’ї. Тому велике значення в профілактиці труднощів адаптації має поглиблена психологічна консультація на основі тестування та спостереження. Батькам необхідно давати рекомендації з урахуванням індивідуальних особливостей дитини – як правильно підготувати її до школи, які проблеми спіткають майбутнього школяра вже в процесі навчання, як подолати труднощі адаптаційного періоду.
Висновки.
Те, як буде розвиватись дитина у найближчі роки, чи буде в період адаптації закладений соціальний та інтелектуальний фундамент успішного подальшого навчання, багато в чому залежить від професійної і власне особистісної зрілості дорослих : батьків, педагогів, вихователів, шкільних психологів. Тобто я вважаю, що для того щоб допомогти дитині відчути себе в школі комфортно, вивільнити наявні у нього інтелектуальні, особистісні, фізичні ресурси для успішного навчання і повноцінного розвитку, необхідно: виявити особливості дитини; налаштувати навчально-виховний процес на його індивідуальні особливості, можливості та потреби; допомогти дитині сформувати навички і внутрішні психологічні механізми, необхідні для успішного навчання і спілкування в шкільному середовищі.
Отже, терпіння батьків, їхнє доброзичливе налаштування, постійна зацікавленість справами і повага до дрібниць, з яких складається шкільне життя дитини, знання реального стану речей і сьогоднішніх труднощів дитини, спокійна впевненість у тому, що їх можна подолати, турботлива щоденна праця — важливі умови успішної адаптації дитині до навчання.