Разом з батьками за круглим столом обговорюємо роль оцінки в житті учня. Саме шкільна оцінка часто викликає розбіжності між членами сімї, визначає шляхи виховання дитини.
ПЕРШІ УРОКИ ШКІЛЬНОЇ ОЦІНКИ
Тема: пояснити батькам значення шкільної оцінки в житті дитини, формувати культуру батьківського сприйняття навчальних умінь своєї дитини.
Форма проведення: круглий стіл.
Питання для обговорення: шкільна оцінка, її роль у житті учня, ставлення до оцінок.
Підготовча робота: анкетування батьків, учнів.
ХІД ЗАНЯТТЯ
З перших днів шкільного життя на тернистому шляху навчання
з’являється ідол – оцінка. До одного він добрий, милостивий,
до іншого – жорстокий, безжалісний. Чому цей ідол за одного заступається,
а другого – тиранить?
(Хвилинка для роздумів)
І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Сьогодні мова піде про шкільні оцінки, що відіграють важливу роль у житті вашої дитини і вашої сімї. Саме шкільна оцінка часто викликає розбіжності між членами сімї, визначає шляхи виховання дитини.
Оцінювання є особливістю контролю, а педагогічне оцінювання – його результатом. Оцінювання виражається в оцінних судженнях і висновках учителя, виражене у балах.
Без оцінки не обійтись. Усі діти полюбляють високі оцінки.
Реформування національної освіти зумовило кардинальні зміни у системі оцінювання навчальних досягнень школярів. Запропоновані нові критерії оцінювання мають на меті реалізацію принципів гуманізації і демократизації освіти і спрямовані на суттєву переорієнтацію процесу навчання, яка забезпечувала б особистісний розвиток кожного учня. Психологи й педагоги одностайні в тому, що педагогічна оцінка здатна викликати в учня гаму гострих і глибоких переживань: радість успіху, задоволення, сором за невдачу, підвищену тривожність. Позитивні емоції, пов’язані з одержаною оцінкою, вчені вважають могутнім стимулом навчання, негативні – навпаки, погіршують загальний стан школяра, знижують його працездатність. Важливо, щоб оцінка була адекватною, справедливою й об’єктивною.
Оцінка – сильне заохочення й найсильніше покарання в педагогічній праці. Це найбільш гострий інструмент, використання якого вимагає величезного вміння і культури. Щоб мати право користуватися цим інструментом, треба, насамперед, любити дитину.
ІІ. ДИТЯЧІ СПОГАДИ БАТЬКІВ, ПОВЯЗАНІ З ШКІЛЬНИМИ ОЦІНКАМИ
(Батьки відповідають на запитання вчителя)
За відповідь «так» на питання 1 – 9 нараховується по 1 балу, і за відповідь «ні» - на 10 – 12.
Чим більше набрана сума балів, тим більшою мірою у вас виражена була тоді спрямованість на оцінку.
ІІІ. АНАЛІЗ АНКЕТУВАННЯ, ПРОВЕДЕНОГО НАПЕРЕДОДНІ ЗБОРІВ
ІУ. АНАЛІЗ УЧНІВСЬКИХ АНКЕТ
(Плакат, розділений навпіл: на першій половині плаката – позитивна думка батьків про ставлення до оцінок; на другій – негативна).
У. РОЗГЛЯД І АНАЛІЗ КАРТИНИ Ф. П. РЕШЕТНІКОВА «ЗНОВУ ДВІЙКА»
Запитання за картиною
УІ. ПЕДАГОГІЧНІ СИТУАЦІЇ
* Дитина повертається додому з черговою поганою оцінкою…
* Дитина отримує погану оцінку, але запевняє батьків, що отримала відмінну оцінку. Це повторюється достатньо часто.
* Дитина звинувачує вчителя в тому, що він несправедливий щодо оцінювання її знань.
* Вночі повертаюся тролейбусом додому. В кінці салону помітила фігуру хлопчика. Ніде ночувати? Він кивнув головою. З’ясувалося, живе з батьком. У батька правило: отримав двійку – ночуй. Де хочеш. Дві двійки – дві ночі.
УІІ. ВИСТУП ПСИХОЛОГА (ЗАМІСТЬ ПІДСУМКУ)
Батьки мають надавати дитині дієву допомогу. Дитині необхідна підтримка, співчуття, співпереживання в разі неуспіху. Проте, коли батьки не хочуть бачити недоліки, заважаючи дитині самій їх усвідомити, а, навпаки, висувають претензії всім навколо, але не їй, - то це є не що інше, як егоїзм, неадекватна самооцінка. Батькам важливо й необхідно любити свою дитину, але й знати її особливості, інтереси та здібності.
Шкільний вік, особливо молодший, - сприятливий період для впливу близьких дорослих на особистість, яка формується. Ще один важливий момент: і самим батькам, щоб їх очікування виправдалися, потрібно бути по-справжньому значущими для дитини, а їх думка – важливою та цінною.
«Моральна підтримка» дитини є одночасно можливістю вплинути й на установки вчителя, і на позицію школяра в класі. Слід мати на увазі й те, що іноді дитина, батьки та вчитель вкладають різний зміст у поняття «оцінка». Зазвичай діти, особливо молодші школярі, орієнтуються не стільки на рівень оцінки, скільки на її справедливість. Не вміючи ще об’єктивно оцінювати результати своєї роботи, вони обов’язково чекають від учителя високої оцінки докладених ними зусиль, старань. А результат може виявитися досить посереднім. Тому дорослим варто разом зі школярем ретельно проаналізувати роботу, відділивши результат від старання. Старання – підтримати, а відносно результату – показати його досяжність за умови прикладення деяких зусиль.
Батьківська оцінка має бути динамічною – вдивляйтесь самі та привчайте дитину бачити просування до поставленої мети. Разом з дитиною відмічайте кожний найменший її успіх. Радійте разом з нею. Варто по-справжньому повірити в її сили, допомогти здолати свою слабкість і невпевненість – і очікування почнуть поступово справджуватись.
УІІ. ВРУЧЕННЯ БАТЬКАМ ПАМЯТКИ «ЯК СТАВИТИСЯ ДО ОЦІНОК ДИТИНИ»
ПАМЯТКА
«ЯК СТАВИТИСЯ ДО ОЦІНОК ДИТИНИ»
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ 1
*Я знаю, що шкільна оцінка – це…
* Я говорю своїй дитині, що шкільна оцінка – це…
* Коли моя дитина йде до школи, то я прошу її…
* Коли моя дитина йде до школи, то я вимагаю від неї…
* Коли моя дитина йде до школи, то я бажаю їй…
* Коли моя дитина отримує хорошу оцінку, то я…
* Коли моя дитина отримує погану оцінку, то я…
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ 2
Позначте фрази, які ви найчастіше використовуєте у спілкуванні зі своєю дитиною, аналізуючи її навчання.
АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ