Сценарій батьківських зборів із залученням учнів з використанням медіа. Розрахований на дітей 5-го класу. За основу брався клас із проблемами дисципліни. Метою зборів було не лише формування у батьків та учнів класу представлення про сімейні цінності в сучасній родині, але й показати, що саме батьки відіграють головну роль у вихованні дитини.
«Щасливий той, хто щасливий в себе вдома»
Вид: батьківські збори (із залученням учнів)
Мета: формування у батьків та учнів класу представлення про сімейні цінності в сучасній родині
Завдання:
Створити передумови для формування у присутніх відношення до сім’ї як одної з головних життєвих цінностей;
«Обмін» сімейними традиціями з наступним застосуванням останніх у всебічному розвитку та вихованні дітей;
Показати важливу роль цінностей у кожній родині;
Створити ситуацію успіху в кожній сім’ї;
Згуртування батьківського та дитячого колективів.
Учасники: класний керівник, батьки та учні класу
Обладнання:
Очікуваний результат:
Створення умов для:
Хід зборів
Збори проходять в класі. Діти та батьки розсідаються по групам (всього 4 групи – 2 групи батьків та 2 групи учнів) – столи та стільці розставлені по колу), визначення групи йде шляхом витягування жетона
1.Вступна частина
Добрий вечір, дорогі батьки! Сьогодні ми зібралися тут, щоб поговорити про сім'ю, сімейні цінності, їх ролі у вихованні підростаючого покоління. Як добре, що ми всі разом. У вас, звичайно ж, багато невідкладних справ і турбот, але забудьте про них на деякий час.
Тема наших зборів: «Щасливий той, хто щасливий у себе вдома» (слайд 1, 2)
Значимість поняття «сім'я» дуже велика. І кожен розуміє його по-своєму.
1) Знайомство з притчею та обговорення (слайд 3)
Одного разу вранці один рибалка з двома синами пішов ловити рибу. Улов був хороший, і опівдні три чоловіки готові були повернутися додому. Але коли вони почали витягувати сітку, раптово налетіла буря й повністю сховала з виду берегову лінію.
А в цей самий час буря не пощадила і їх маленьку хатку. Вона загорілася, полум’я спалило до тла їх домівку і все майно.
Коли рибалка з синами вибралися на берег, на нього чекала дружина і плакала, вона відразу розповіла чоловікові та дітям про їхнє горе. Але рибалка ніяк не відреагував на це. Дружина обурилася: «Чоловік, ми втратили все, що було, а тобі до цього й діла немає!»
Тоді рибалка відповів: «Вогонь, що знищив наш дім, виявився тим самим світлом, який раптово з’явився в тумані і вказав нам дорогу до берега».
Світло у вікні домівки…Які почуття викликає воно в наших дітях? Радість, на що очікують? Сльози очищення: «Ну, ось я і вдома»; роздратування – ну, що їм треба, чого їм не спиться; страх – як пройти тихо, щоб не було сварки та крику?
Готуючись до зборів, дуже хочеться дізнатися думки хлопчиків та дівчаток, які самі через невеликий проміжок часу стануть татами та мамами й самі будуть запалювати світло в своїх вікнах. Я пропоную вам тест.
Тест «Незакінчене речення»
На дошці – результати статистичного дослідження за підсумками вище проведеного тесту.(слайд 4)
Я розповім одну легенду.
У давні часи жила одна сім'я, і в ній панували мир, любов та злагода. Чутка про неї долетіла до правителя цих місць, і він запитав у голови сім'ї: «Як вам вдається жити, ніколи не сварячись, не ображаючи один одного?» Старець узяв папір і щось написав на ній. Правитель узяв її, подивився і здивувався. На ній було 100 раз написано одне слово. Як ви думаєте, що це за слово?
Пропоную вам зараз написати це слово на листочку паперу.
(Те, що напишуть прикріпити (стікери) на плакаті, а потім зняти з плаката папір і показати головне слово - ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ)
«ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ»
Продовжуючи розглядати тему сімейного виховання, хочеться особливу увагу звернути на цінності. Сьогодні ми спробуємо всі разом визначити їх.
Що ж таке: «ЦІННОСТІ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ»?
Пропоную вам послухати думки дітей стосовно цього питання.
Зачитування творів учнів про цінності сім'ї
Що таке сім'я? (слайд 5)
Будівництво будинку з понять сім'ї. (Схематичне зображення будинку на дошці)
1. Сім'я - це, де тебе люблять
2. Сім'я - це близькі люди
3. Сім'я - це віра, надія і любов
4. Сім'я - це люблячі люди, що підтримують у важку хвилину
5. Сім'я - це ті люди, які допоможуть і підтримають, ті, хто дарує тепло і турботу, нічого не вимагаючи взамін
6. Сім'я - це щастя, фортеця, турбота, терпіння
7. Сім'я - це гармонія захищеності від «ударів» зовнішнього світу, це забезпечена старість, це продовження всього, що є кращого в нас, в наших дітях і онуках
8. Сім'я - це місце де тебе не обдурять, де тобі спокійно і добре, де ми відпочиваємо душею
9. Сім'я - це найцінніше, що є у нас
10. Сім'я - це спільні свята, походи, бесіди за кухлем чаю
Підбиття підсумку
Об’єднання в команди.
Ситуації для обговорення в командах.
1. Після роботи мама зайнята на кухні, готує вечерю. У тата теж свої справи. Ну а єдина дитина? Що робить він? Посидів біля телевізора. Не цікаво. Погортав книгу.
Побіг до мами: «Шануй, будь ласка». - «Попроси тата, я зайнята». Але ж тато теж зайнятий ... Знову дитина йде до мами, але вона вже сердиться: «Не приставай!» Пішов грати сам, захопився. Мама вечеряти кличе, а він не чує. «Кинь! Тобі кажуть! »- це вже тато. За вечерею дитина погано їсть, мама нервує, лає його ... Ось і вечір пройшов. Дитині пора спати.
2. Замість того, щоб віддати трирічного Іванка в дитячий сад, його мати вирішила купити телевізор з великим екраном і в ті години, коли вона на роботі залишати хлопчика вдома разом зі старшою сестрою, дозволяючи йому безконтрольно дивитися дитячий канал телебачення.
3. Нещодавно Кларі купили новенький самий вдосконалений плеєр. Але мама дозволила їм користуватися тільки вдома, заборонивши брати в школу і відволікатися на нього на уроках. І хоча Клара благала дозволити показати новий плеєр її шкільним подругам, мама була невблаганна, через що Клара образилася на неї і навіть перестала розмовляти з нею. А мама, назвавши дочка невдячною, забрала у неї плеєр і сховала в свою шафу.
4. Батьки Геннадія досить забезпечені люди, але купити синові мобільний телефон вони навідріз відмовилися, мотивуючи це турботою про його здоров'я, хоча самі давно вже користуються такими телефонами. І як тільки Гена не просив їх, обіцяючи, що він буде дзвонити тільки в екстрених випадках, головне, щоб всі однокласники бачили, що він не гірше за інших, мама з татом сміялися над такими доводами, докоряючи йому в тому, що він до сих пір не має своєї думки.
5. Учень третього класу навчався досить посередньо, потворно вів себе в школі і на уроках. Батьки купили йому мобільний телефон, повіривши йому, що все в класі вже мають телефони, які потрібні їм для спілкування. Хлопчик на уроках діставав телефон, крадькома грав в ігри. На вимоги прибрати телефон, він відповідав, що це його річ, і він робить з нею, що хоче.
6. Коли шестирічний Вадим, побувавши в гостях у бабусі з дідусем, показав будинку подарунок, який йому подарував сусід бабусі з дідусем, незадоволена мама Вадима початку докоряти хлопчика, забороняючи йому брати подарунки у бідних людей. Вони все купують погане, дешеве, а дешеві речі їм не потрібні.
Що таке сім'я? Слово зрозуміле всім, як «хліб» і «вода». Воно з перших хвилин життя поруч з кожним з нас. Сім'я - це будинок, тато і мама, близькі люди. Це загальні турботи, радості і справи. Це любов і щастя.
Що найважливіше в сім'ї? Дуже важко однозначно відповісти на це питання. Кохання? Взаєморозуміння? Турбота і участь? А може бути самовідданість і працьовитість? Або суворе дотримання сімейних цінностей? - робота з визначенням поняття - цінності. А що Ви розумієте під значенням визначення слова «ЦІННОСТІ»?
(На дошці плакат з малюнком сонця.)
Ось перед вами «сонце, що сходить», яке ми так і назвемо «Цінності сімейного виховання», а променів у нього поки немає. Променями будуть ті самі фундаментальні, зрозумілі і необхідні всім дітям цінності.
Сім'я і сімейні цінності - це два поняття, які не можуть існувати одне без одного. Сімейні цінності втрачають своє значення, якщо не буде сім'ї.
А сім'я не має можливості існувати без основоположних принципів, які зможуть зберегти її цілісність і духовне здоров'я. Сімейні цінності - це ставлення людини до людини, насичені любов'ю і турботою.
Чоловік і жінка, створюючи союз, привносять в нього кожен своє, і все це разом створює базу сімейних відносин, створюють атмосферу, в якій будуть народжуватися, і рости їхні діти.
Сім'я - найважливіша школа моралі, тут людина робить перші кроки по шляху морально-політичного становлення особистості.
Сімейні цінності - це те, що не можна купити ні за які гроші.
Сімейні цінності можна знайти і пронести їх через усе життя всім разом. Маленька дитина сприймає світ очима дорослих - його батьків. Тато і мама формують дитячу картину світу з найпершої зустрічі зі своїм малюком. Спочатку вони вибудовують для нього світ дотиків, звуків і зорових образів, потім - вчать першим словами, потім - передають своє до всього цього відношення. Те, як дитина згодом поставиться до себе, оточуючих і життя в цілому - цілком і повністю залежить від батьків. Життя може представлятися йому нескінченним святом або захоплюючою подорожжю, а може бачитися, як лякає середовище проживання.
Ми з Вами визначили, що ....
Щоб виховання дитини було правильним, треба, щоб в сім'ї панував взаєморозуміння і діяли закони сім'ї.
Їх всього чотири:
* Закон єдності вимог батька і матері.
* Закон значущості похвали для дитини.
* Закон трудової участі кожного члена сім'ї в житті всієї родини.
* Закон поділу в рівній мірі матеріальних і моральних благ між дорослими і дітьми.
Якщо ці закони в родині зберігаються, якщо батько і мати оптимісти і друзі свою дитину значить, він відбудеться як людина і як особистість.
Гра «Скільки нас в родині?»
Родичі - це одна велика родина, де всі допомагають один одному. Батько - годувальник. Мати - господиня, вихователь дітей. Діти - радість і допомога вдома. А старі - його мудрість. А де можна побачити відразу всіх членів сім'ї? Звичайно, в сімейному альбомі .
Сімейний альбом-це величезна осмислене простір життя, дуже просте і доступне, навіть для малюка, а з іншого боку загадкове і дивовижне. Часом діти не розуміють і дивуються, а іноді навіть не вірять, що дорослі теж були колись дітьми. Дуже корисно розповідати своїй дитині про події свого дитинства, використовуючи при цьому фотографії. Це можуть бути історії веселі, успішні і навпаки.
(Демонстрація генеалогічного дерева)
Спільні справи виховують в дітях почуття відповідальності, впевненості, підвищують самооцінку, розвивають позитивні емоції: почуття радості, задоволення, а головне зближують його з батьками, братами, сестрами та іншими членами сім'ї. Найяскравішим елементом сімейного виховання є СІМЕЙНІ ТРАДИЦІЇ.
3. Сімейні традиції - наш третій промінчик. Традиція в перекладі з латинської означає «передача». Традиція - це те, що перейшло від одного покоління до іншого, що успадкована від попередніх поколінь (погляди, смаки, ідеї, звичаї). Сімейні традиції - це не тільки свята, але і спільні ігри, читання книг і т. Д. - все це скріплює сімейні узи, допомагає у вихованні дітей. Виступ сімей: «Наші сімейні традиції» (коротко 2 - 3 речення).
Вправа: «Камінь подяки».
Зараз прошу всіх встати в коло. Кожен учасник, тримаючи в руках камінь, висловлюючись, починає зі слів:
«Я вдячна (ний) своїм батькам за сімейну традицію ...»
Бесіда-підсумок
- Якщо ви знаходитесь тут, в цьому класі, значить, у вас є сім'я. Повна або неповна, забезпечена чи не дуже, в окремій квартирі чи ні - це все на другому плані. Головне - що вона у вас є. Цінуйте і бережіть її, тому що саме вона потрібна вам і вашим дітям для душевного комфорту. Ця ваша фортеця від бур і негараздів сучасного життя, яка може, з одного боку, захистити від негативних впливів середовища, а з іншого - пристосувати до життя в суспільстві.
Сім'я була і в майбутньому буде основою виховання підростаючого покоління. Сім'я розвиває в собі досвід минулого і сьогодення, а так само служить містком в майбутнє. Сім'я характеризується морально-психологічним кліматом, для якого характерні турбота і прагнення прийти на допомогу один одному, чесно і до кінця за будь-яких обставин виконувати свою місію Матері, Батька, Дочки, Сина, Бабусі, Дідуся і т.д. Ще раз зверніть увагу на дошку - на це сонце. Я хочу, щоб у Ваших родинах було тепло йде від цього сонця.
Лист-звернення дітей різних часів і народів до своїх батьків.
( )
Не псуйте мене. Я прекрасно знаю, що я не повинен отримувати всього, про що прошу. Я просто перевіряю вас.
Не бійтеся проявляти твердість по відношенню до мене. Я вважаю за краще це. Це дозволяє мені знати міру і місце.
Не застосовуйте силу в стосунках зі мною. Інакше це навчить мене думати, що сила - це все, що має значення. З великою готовністю я сприйму ваше керівництво мною.
Не будьте непослідовні. Це збиває мене з пантелику і змушує «вийти сухим з води» у всіх можливих випадках.
Не давайте порожніх обіцянок. Це підірве мою довіру до вас.
Не піддавайтеся на мої провокації, коли я кажу і роблю речі, які засмучують вас. В іншому випадку я знову буду намагатися добитися такої «перемоги».
Не засмучуйтеся, якщо я говорю, що ненавиджу вас. Просто я хочу, щоб ви пошкодували про те, що ви зробили по відношенню до мене.
Не змушуйте мене відчувати себе малюком. Я компенсую це тим, що буду поводитися так, як ніби я - «центр Всесвіту».
Не робіть для мене і за мене те, що я можу зробити для себе і за себе сам. Якщо це станеться, я буду вимагати, щоб ви обслуговували мене завжди.
Не робіть мені зауваження в присутності інших людей. На зауваження я буду реагувати лише наодинці, без сторонніх.
Не намагайтеся мене повчати в конфліктній ситуації. Я все одно нічого не почую, а якщо почую, то не стану реагувати. Поговоріть зі мною тоді, коли ваш гнів поступиться місцем здоровому глузду.
Не змушуйте мене вважати, що помилки, зроблені мною, - це злочин. Я повинен навчитися робити помилки, не думаючи при цьому, що я ні на що не придатний.
Чи не чіпляйтеся до мене і не бурчіть. Інакше мені доведеться прикинутися глухим, щоб якось захиститися.
Не вимагайте від мене пояснень з приводу мого поганого поводження. Я дійсно не зможу нічого пояснити. Якщо ви зможете це зрозуміти, я спробую сам собі і вам все пояснити, але на це потрібен час.
Не випробовуйте занадто сильно мою чесність. Мене легко злякати, при цьому я починаю брехати.
Не забудьте, що я розвиваюся, а значить, експериментую. Таким чином, я вчуся. Примиріться, будь ласка, з цим. Чи не оберігайте мене від наслідків моєї діяльності. Мені необхідно вчитися на власному досвіді.
Не звертайте уваги на мої маленькі нездужання. Я можу навчитися отримувати задоволення від свого поганого здоров'я, якщо завдяки йому я буду в центрі вашої уваги.
Не відмахується від мене, якщо я задаю вам чесні і прямі запитання. В іншому випадку ви виявите, що я перестав вас питати і шукаю цікаву мені інформацію там, де мені її пропонують.
Не відповідайте на мої дурні і безглузді питання. Я просто хочу звернути на себе вашу увагу.
Ніколи не вважайте, що вибачитися переді мною - нижче вашої гідності. Ваше чесне вибачення і визнання своїх помилок викликає у мене по відношенню до вас дивно теплі почуття.
Ніколи не затверджуйте, що ви досконалі та непомильні. Інакше мені доведеться бути гідним занадто багато чого, а так не хочеться затверджуватися в зворотному.
Не турбуйтеся про те, що ми проводимо дуже мало часу разом. Варто потурбуватися про те, як ми з вами його проводимо.
Не дозволяйте моїм страхам порушувати у вас тривогу. В іншому випадку я дійсно злякаюсь. Демонструйте мені вашу мужність і власну хоробрість.
Не забувайте, що мені потрібні ваше розуміння і підтримка. Я думаю, що ви і без мене це знаєте.
Ставтеся до мене так, як ви ставитеся до своїх друзів. Я теж дуже хочу бути вашим кращим другом.
Не забувайте, ваші добрі думки і теплі побажання, які ви даруєте мені щедро кожен день, якщо не зараз, то через роки повернуться до вас сторицею. Пам'ятайте, що у вас є найвеличніше диво на світі.
Це чудо я, ДИТИНА.
2) Рішення батьківських зборів
Класний керівник пропонує, а батьки стверджують або доповнюють, коректують.
1. Продовжувати роботу по пропаганді досвіду успішного сімейного виховання;
2. Кожній родині зміцнювати сімейні традиції конкретними справами: походами на природу, читанням книг, переглядом передач і обговоренням, заняттями спортом, риболовлею, творчістю.
3. Поповнювати свої презентації професіями, традиціями, подорожами.