Батьківські збори в 1 класі
«Якщо батьки партнери…»
Мета: ознайомити батьків з новою формою проведення батьківських зборів. Вчити змінювати власні стереотипи. Розвивати вміння працювати в парах, малих групах, командою; ставити запитання по суті. Намагатися зробити батьків своїми партнерами, долучити до співпраці зі школою.
Хід зборів
I.Вступна частина
Запрошені батьки займають місця по колу, так, щоб бачити один одного.
Знайомство. Вправа « Чарівна скринька».
- Всі ми любимо загадковість, сюрпризи, непередбачуваність. У мене в руках – чарівна скринька, в якій знаходяться білі папірці. Кожен з вас візьме один і напише своє ім’я. Далі я ці папірці змішаю і кожен витягне по-одному. На папірцях ви бачите ім’я людини, знайдіть її ,і за 3 хвилини дізнайтеся про неї якомога більше інформації.
Далі кожен з учасників тренінгу розповідає про ту людину, ім’я якої витяг і віддає папірець - бейжик цій людині. Таким чином, учасники знайомляться один з одним, розповідаючи інформацію не про себе а про людину, ім’я якої витягли. За бажанням, інформацію можна доповнювати.
II.Емоційне налаштування на тему зборів.
Вправа « Паперовий ком».
- Хоча у нас з вами дитинство далеко за плечима, але всі пам’ятають ті часи, коли грали в дворі, стрибали, малювали класики. Зараз, коли почнеться музика, ми по колу будемо передавати паперовий ком ( цей ком зроблено з паперових аркушів, на яких записані питання). У кого ком залишиться в руках ,коли музика замовчить, той і відповідає на запитання ( після кожного запитання один папірець знімається, т.ч. ком стає меншим, до останнього листочка паперу).
Приблизні запитання:
- Згадайте,в якому році ви прийшли в 1 клас?
- Хто з рідних привів вас на лінійку 1 вересня?
- Як звали вашу першу вчительку?
- Що цікавого було на вашому 1 уроці?
- Чи ви пам’ятаєте, хто давав перший дзвоник на лінійці?
III.Повідомлення теми тренінгу.
Мотивація діяльності.
- Усі ви колись були першокласниками, а тепер учнями стали ваші діти. Чи відрізняється ваш перший день у школі від шкільного дня вашої дитини? Коли легше було вчитися : тоді чи зараз? Чи можна тепер навчати дітей так,як багато років тому? Чому батьки – це продовження вчителя за межами сучасної школи? На ці та інші питання ми сьогодні знайдемо відповіді!
- Учителі-школярі, батьки – діти, учителі – учні – батьки. Весь час уявлення про відносини між цими учасниками освітнього процесу дуже стереотипні.
Але, кажучи про Нову Українську Школу, ми бачимо,що один із ключових компонентів концепції Нової української школи є педагогіка партнерства – педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками. В основі якої є спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Тому ми сьогодні будемо вчитися змінювати власні стереотипи.
IV.Основна частина
Вправа « Не швиди – обговори»
Учитель зачитує батькам притчу «Надгризені яблука», роблячи зупинки для обговорення.
Маленька дівчинка тримала в руках два яблука. До кімнати зайшла її мама ілагідно. З усмішкою, запитала: « Сонечко , ти даси мені одне яблуко?»
- Як ви вважаєте, з яким настроєм , треба висловити це прохання? ( Учасники тренінгу висловлюють думки, аргументуючи їх).
Дівчинка кілька секунд дивилась на матір. А потім надгризла одне за одним яблука.
- Яка реакція була у цієї матері? (Обмін думками)
Жінка дуже засмутилася,що донька з нею не поділилася ,але вона не хотіла показати дитині,як їй не приємно.
- Як можна пояснити вчинок дівчинки? Чи можна її виправдати?
А дівчинка простягла матері одне з надгризених яблук і сказала : « Мамо, візьми ось це, воно смачніше!»
- Чи бували у вашому житті випадки, коли руйнувалися стереотипи щодо поведінки вашої дитини?
(Відповіді)
- Я можу сказати,що не треба ніколи поспішати з висновками. Завжди можна знайти виправдання тому, чи іншому випадку. Треба довіряти своїй дитині, вірити в неї.
Вправа « Листоноша».
Батьки сидять у колі, або стоять. Листоноша стоїть у центрі кола. Він вимовляє голосно й виразно:
« Прийшла пошта». Решта питають : « Для кого?» Листоноша відповідає : « Для всіх тих, хто …» і придумує щось: « …тих, у кого є донька, тих,хто їздив до Києва, тих, чий улюблений колір – зелений, тих, хто любить літо, і т.д.» Батьки, які отримали листи повинні якомога швидше помінятися місцями. В цей момент листоноша намагається зайняте якесь місце. Той, хто залишився без місця, стає листоношею й у свою чергу приносить листи «для всіх тих, хто….»
Вправа « Чому саме так?»
- уявіть ситуацію: в магазині старенька бабуся купує продукти. Дійшовши до каси, вона розуміє, що грошей на все не вистачає. Бабуся залишає деякі покупки, але один з чоловіків,який стояв поруч , залишає все в кошику бабусі та розраховується замість неї. Чому, на ваш погляд, він так повівся?
Можливі відповіді
* Він заможна людина.
* Він цінує старість.
* Він хотів показати дітям, як треба бути ЛЮДИНОЮ.
- Мені здається,що ця ситуація дає можливість зрозуміти, що не може бути однозначними при прийнятті будь-якого рішення. Треба завжди розглядати те що сталося з різних кутів зору.
Ситуації з власного досвіду.
Дві дівчинки завжди стають першою парою, коли йдуть до їдальні, нікого не пропускають. А якщо вони не перші, починається сварка з іншими дітьми.
Як на вашу думку реагувати вчителю?
Один з учнів заважає вести урок! Постійно перебиває вчителя й відволікає однолітків. Сперечається, робить все, аби на нього звернули увагу.
Що робити вчителю?
( Всі запропоновані батьками варіанти відповідей вчитель бере до уваги і може використати у подальшій роботі.)
Вправа « Чомучки»
Батьки об’єднуються в групи за допомогою приготованих вчителем цеглинок Lego за кольорами.
- На одній з ранкових зустрічей дитина бачить вперше старі чорно-білі фотографії з зображенням маленької дівчинки з ведмедиком. Озвучте запитання , які в неї можуть виникнути.
- Хто ця дівчинка?
- Чому в неї таке плаття?
- А де її батьки?
- Хто їй подарував ведмедика?
- А чия це мама?
- А чому таке фото?
- Чому дівчинка сама?
А зараз, ми з вами ще раз повправляємося в умінні ставити нестандартні запитання . Візьмемо казку дитинства « Колобок».
(Групи батьків отримують зображення Колобка.)
- Які б запитання за змістом ви б запропонували? Запишіть їх на звороті.
Орієнтовний зміст запитань
- Чому Колобок утік з дому?
- Як звали діда?
- Чому дід захотів саме Колобка, а не яєчню?
- Чому лисиця не мила руки перед їжею?
- Чи можна йти з дому без дозволу батьків?
- Де поділися харчі баби та діда?
Батьки презентують свої запитання.
Заключна частина.
V.Рефлексія
Батьки, сидячи в колі, беруть цукерку з вази, запропоновану вчителем та діляться своїми враженнями.
- Чи вдалося вам сьогодні подолати хоча б один із своїх стереотипів?
- Чи можна навчати дітей, як раніше?
- Чи сподобався вам сьогоднішній тренінг?