Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради
Комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад
( ясла – сад) №83 комбінованого типу »
Криворізької міської ради
Комплекс мовних ігор батькам на допомогу
„Граємо з дитиною всією родиною”
Кривий Ріг
2018
Мета. Навчити батьків використовувати різноманітні мовні ігри та вправи; довести, що ці ігри допомагатимуть розвивати й коригувати моторику, мовлення, увагу та пам’ять малюків.
Хід заняття
Вихідні дні, а також ранки і вечори буднів – час коли батьки мають можливість поспілкуватися зі своїми дітьми, зокрема приділити увагу ознайомленню їх з довкіллям. Щоб навчити дитину описувати предмети, явища природи, людей, ситуації, передавати словами влісні почуття та емоції, використовується різноманітний та наочний матеріал: дидактичні картини і картинки, іграшки, натуральні предмети, загадки, вірші, художні твори.
Батьки та педагоги мають бути особливо уважними до малят, бо саме на цьому етапі у дітей 3-4 років найчастіше виникає заїкання. До того ж варто пам”ятати, що кожний етап розвитку мовлення є підгрунтям для наступного.
Комплекс мовних ігор, у які без додаткової підготовки можна пограти вдома з дітьми, допомагатимуть розвивати й коригувати моторику, мовлення, увагу та пам’ять малюків.
2. Підготувати мовний апарат дитини до правильної вимови звуків можна використовуючи її природний потяг до наслідування, любов до гри та інсценізації. Працюючи з дитиною систематично (по 10-15 хв. кілька разів на тиждень), можна значно розвинути в неї дихання, зміцнити голосові зв’язки та м’язи язика, допомогти малюкові у вимові окремих звуків.
„Мавпочки”
Мета. Розвиток артикуляційної моторики.
Обладнання. Люстерко.
Опис гри. Дорослий читає дитині вірш. Після прослуховування називає вправу і пропонує виконати її. Кілька вправ вам пропонує виконати логопед разом з нею.
Витягнути вперед губи, напружити, як під час вимови звука (у).
В зоопарку ми були,
Там великі є слони.
А маленький Раві,
Привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
Ніби „Всім привіт!” казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай!
Відкрити широко рота. Плаский язик підняти вгору. Потягнутися ним до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 сек.
Чашку чудову я можу зробити.
З глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
Старанно крайчики я загинаю.
Соком наповнити, а чи водою –
Чашка чудова завжди зі мною.
„Дружні пальчики”
Мета. Розвиток дрібної моторики.
Обладнання. Аркуш паперу, ручка (олівець).
Опис гри. Дорослий читає дитині вірш і разом з нею грає її пальцями.
1. „Пальчикова сімейка”.
Оцей пальчик – мій дідусь,
Оцей пальчик – мій татусь,
А ось цей – матуся.
Оцей пальчик – я.
Така наша сім’я!
(Розчепірити пальці. Почергово називаючи членів родини, загинати пальці. Потім стиснути долоню в кулак).
2. „Дощ і дощенята”.
Малюється хмаринка. Дитина від опорних крапок прямими лініями зображує дощик.
По літніх доріжках
На тоненьких ніжках
Бігли дощенята
Спеку проганяти.
А з-за Хмари – Дощ, дощ
Блискавками трощ, трощ!
Дощеняток доганяє,
Личка квітам умиває.
Стали всі чистесенькі,
Радісні, свіжесенькі.
Дощенята зникли в лузі
Ну а дощ спить у калюжі.
„Веселі гімнасти”
Мета. Закріплення вимови ізольованих звуків; розвиток загальної моторики.
Обладнання. Магнітофонний запис ритмічної музики.
Опис гри. Дитина виконує під музику пропоновані рухи й вимовляє певний звук.
„Хто це? Хто це?”
Мета. Збагачення словника; розрізнення висоти, сили й тембру голосу.
Обладнання. Предметні картинки (свійські тварини та їх дитинчата).
Опис гри.
І варіант
Дорослий читає закличку:
Кожен по-своєму маму покличе
Знаєш ти, знаєш як?
„Му-му” – телята,
„Хрю” – поросята,
„Гав” – цуценята,
„Ме” – козенята,
А вже лошата ось так: „Ого-го”,
А кошенята ось так: „Няв!”
Показує дві картинки (тварина мама та дитинча), називає їх, імітує голосом, хто як „говорить” (мама – грубіше, дитинча – ніжніше). Пропонує дитині відгадати, хто кого кличе: мама свого малюка чи дитинча маму. Звуконаслідує, а дитина показує відповідну картинку.
ІІ варіант
Читається вірш і пропонується дитині закінчити його, дібравши відповідне звуконаслідування.
Наприкдад:
В маленького песика тато
Вартує подвір’я і хату.
Всю ніч йому син помагав:
Як тато, вигукував... („Гав!”)
ІІІ варіант
Дитина відповідає на запитання: „Хто є у кого?”
Наприклад:
„Хто є у собаки?” (Цуценята)
„Хто є у корови?” (Теля)
„Хто є у вівці?” (Ягня)