В посібнику висвітлено досвід роботи закладу освіти. Містить теоретичний та практичний матеріал, а саме
І. Створення системи освітньої роботи з батьками.
Завдання , зміст і методика виховання дітей в сім'ї.
Шляхи підвищення педагогічних знань батьків
Види і методи роботи з батьками учнів
Залучення громадськості до виховання дітей
ІІ. Школа для батьків.
Програма „ Школа і сім'я"
Наказ „ Про стан роботи класних батьківських комітетів"
Батьківські збори « Виховуємо … батьків»
Вечір спілкування батьків і дітей «Ми—одна сім'я»
Запрошення на батьківські збори
Індивідуальні інформаційні бюлетені (зразки)
Пам'ятки, анкети й тести для батьків
ЗМІСТ
Вступ .................................................................................................................... 2
І. Створення системи освітньої роботи з батьками.
Завдання , зміст і методика виховання дітей в сім’ї.................................... ….3
Шляхи підвищення педагогічних знань батьків ...............................................6
Види і методи роботи з батьками учнів............................................................. 9
Залучення громадськості до виховання дітей...................................................13
ІІ. Школа для батьків.
Програма „ Школа і сім’я”...............................................................................15
Наказ „ Про стан роботи класних батьківських комітетів”............................23
Батьківські збори « Виховуємо … батьків» ………………………………...26
Вечір спілкування батьків і дітей «Ми—одна сім’я»………………………34
Запрошення на батьківські збори…………………………………………….44
Індивідуальні інформаційні бюлетені (зразки)……………………………...45
Пам’ятки, анкети й тести для батьків………………………………………..48
Висновок.............................................................................................................55
Література...........................................................................................................56
Вступ
Система роботи з батьками, сім’ями учнів у сучасному закладі освіти є багатогранною і містить значну кількість різноманітних заходів, які передбачають індивідуальні , групові, колективні та диференційовані форми загальнопросвітницької, педагогічної, психологічної та багатьох інших видів діяльності.
З-поміж багатьох функцій, які виконує сім’я, найважливішою є виховна. Однак катаклізми, що відбуваються у сучасному українському суспільстві, та економічні труднощі гальмують адаптацію сім’ї як соціального інституту до нових умов сьогодення, негативно позначаються на її виховній ролі. Вочевидь, що сьогодні сім’я не готова взяти на себе всю відповідальність за соціалізацію дітей.
Проте сім’я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв’язки з’єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію. Важливе місце тут займає школа, педагоги, які завдяки фаховій освіті володіють необхідними психолого-педагогічними знаннями, професійними вміннями і навичками, є важливою складовою в педагогічному трикутнику „дитина-батьки-школа”. Важливу функцію координації виховних дій сім’ї за сучасних умов покладено на освітній заклад, і від того, як організована і реалізована робота з батьками кожного навчального закладу і кожного його окремого класу, значною мірою залежить успішність процесу навчання і виховання дітей . Тому, педагогічний колектив Вербовецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, суттєвим завданням визначив – широке залучення батьків , усіх дорослих членів сім’ї до співпраці, до активної участі в житті навчального закладу, класу. Співпраця школи і сім’ї передбачає виявлення та активізацію виховних можливостей сім’ї, підвищення педагогічної культури батьків, організація роботи на сучасному рівні, створення справжньої шкільної родини із довірливими і партнерськими взаєминами.
І розділ. Створення системи освітньої роботи з батьками.
1.1 Завдання , зміст і методика виховання дітей в сім ї
Сім’я є природним середовищем первинної соціалізації дитини, джерелом її матеріальної та емоційної підтримки, засобом збереження і передання культурних цінностей від покоління до покоління.
З перших днів появи дитини на світ сім’я покликана готувати її до життя та практичної діяльності, в домашніх умовах забезпечити розумну організацію її життя, допомогти засвоїти позитивний досвід старших поколінь, набути власного досвіду поведінки і діяльності.
Оскільки мета виховання підростаючого покоління – формування всебічно розвиненої особистості, сім’я, як і школа, здійснює моральне, розумове, трудове, естетичне і фізичне виховання.
Педагоги Вербовецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, реалізуючи ці напрями змісту виховання, особливу увагу приділяють вихованню у дітей любові до батьків, рідних, рідної мови, культури свого народу; поваги до людей; піклування про молодших і старших, співчуття і милосердя до тих, хто переживає горе; шанобливого ставлення до традицій, звичаїв і обрядів, до знання свого родоводу, історії народу.
Ефективність виховання дітей у сім’ї залежить від створення в ній належних умов. Головна умова сімейного виховання – міцний фундамент сім’ї, що базується на її непорушному авторитеті, подружній вірності, любові до дітей і відданості обов’язку їх виховання, материнському покликанні жінки, піднесенні ролі батьків у створенні та захисті домашнього вогнища, забезпеченні на їх прикладі моральної підготовки молоді до подружнього життя.
Важливим у сімейному вихованні є те, наскільки родина живе інтересами всього народу, інтересами держави. Діти прислухаються до розмов батьків, є свідками їхніх вчинків, радіють їхнім успіхам чи співчувають невдачам.
Виховний вплив сім’ї зростає, якщо батьки цікавляться не лише навчанням, а й позашкільною діяльністю своїх дітей. За таких умов інтереси сім’ї збігаються з інтересами суспільства, школи, формується свідомий громадянин країни.
Дієвим чинником сімейного виховання є спільна трудова діяльність батьків і дітей. Дітей слід залучати до сімейної праці, вони повинні мати конкретні трудові обов’язки, адекватні їх віковим можливостям. Така співпраця дітей з батьками має сильніший виховний вплив, ніж словесні повчання.
Успіх сімейного виховання значною мірою залежить від організації домашнього побуту, традицій сімейного життя: порядку в сімейному господарстві, загального режиму дня, визначення для кожного робочого місця, зокрема для навчальних занять, дотримання певних сімейних правил (кожна річ має своє місце, прийшов з прогулянки – вимий руки та ін.). Домашній затишок облагороджує дітей.
Провідну роль у сімейному вихованні відіграє мати. Саме вона найсильніше впливає на дітей, особливо в сфері духовно-морального виховання. Діти, які виростають без материнського тепла і ласки, похмурі, як правило, замкнені, злостиві, вперті.
Не меншим є вплив батька, особливо коли йдеться про виховання хлопчиків. Проте виконати свої виховні функції батько і мати можуть лише за умови, що вони є справжнім авторитетом для дітей.
У своїй праці „Про батьківський авторитет” А.Макаренко наводить приклади таких видів негативного авторитету батьків: „авторитет придушення”, який базується на примусі, залякуванні, і як наслідок—формування у дітей брехливості, жорстокості, агресивності; „авторитет віддалі” – батьки намагаються тримати дітей на відстані від себе, розмовляють з ними зверхньо, холодно; „авторитет чванства”, коли батьки вихваляються своєю винятковістю, принижуючи при цьому своїх колег чи опонентів; „авторитет педантизму»- батьки вимагають кожне мовлене ними слово вважати наказом, карають за найменшу провину; „авторитет резонерства” - батьки вдаються до моралізування з будь-якого приводу; „авторитет любові»- так звана сліпа любов, усепрощення, надмірні пестощі; „авторитет доброти” - батьки в усьому поступаються дітям, готові на будь-які жертви, аби їм було добре; „авторитет дружби” - відповідна поведінка дитини чи дії оплачуються подарунками, обіцянками. Цим не вичерпується перелік фальшивих авторитетів, на які можна натрапити в сімейному вихованні.
Справжнім авторитетом користуються батьки, які сумлінно ставляться до праці, до сімейних обов’язків, активні в громадському житті. Такі батьки уважні до дітей, люблять їх, цікавляться їхніми шкільними справами, поважають їх людську гідність, водночас виявляючи до них належну вимогливість.
Важко переоцінити роль дідусів і бабусь у сімейному вихованні. Саме вони допомагають вирішити й таку моральну проблему, як виховання у дітей чуйного, уважного ставлення до людей похилого віку. Людяність виховується тільки на прикладі батьків. Якщо діти бачать зневажливе ставлення батьків до дідуся чи бабусі, то годі сподіватися від них іншої поведінки в майбутньому.
Виховання дітей у сім’ї не завжди успішне. Негативний вплив на нього мають об’єктивні (неповна сім’я, погані житлові умови, недостатнє матеріальне забезпечення) та суб’єктивні( слабкість педагогічної позиції батьків) чинники.
Значна частина сучасних сімей припускається помилок у вихованні дітей. Родини, які виховують так званих педагогічно занедбаних дітей, з погляду педагогіки можна поділити на такі три групи: педагогічно неспроможні, педагогічно пасивні та антипедагогічні.
Перша група – сім’ї, в яких батьки намагаються виявити певну активність у вихованні дітей, проте роблять це невміло, їх виховний вплив непослідовний, педагогічно не обґрунтований. Найчастіше вони керуються власним досвідом, якого набули , коли свого часу їх виховували батьки.
Друга група – сім’ї , які не виявляють особливої активності у вихованні дітей, тобто педагогічно пасивні. Вони з об’єктивних(хвороба, зайнятість, часта відсутність) або суб’єктивних (відсутність єдиної точки зору на виховання, розлад між батьками та ін.) причин не можуть належним чином виховувати дітей. За сімейними негараздами вони не знаходять часу для виховання дітей, втрачають контроль над ними.
Третя група - сім’ї, що характеризуються антипедагогічними, аморальними умовами виховання дітей. У таких сім’ях панує дух неповаги до правил моралі та вимог законів. Батьки своєю поведінкою (пияцтво, злодійство, розпуста тощо) створюють у сім’ї антипедагогічну обстановку, намагаються виправдати відхилення від норм поведінки у своїх дітей, протиставляють вимогам школи свої сімейні вимоги.
1.2. Шляхи підвищення педагогічних знань батьків.
Важлива умова ефективної навчально-виховної роботи – єдність школи і сім ї, якої досягають за умови , що школа постійно працює над підвищенням рівня психолого-педагогічної обізнаності батьків, їх педагогічної культури.
Зміст роботи Вербовецької загальноосвітньої школи з батьками учнів ґрунтується на їх правах і обов’язках, визначених Законом України „Про загальну середню освіту”:
1.Батьки або особи , які їх замінюють, мають право:
2. Батьки , або особи, які їх замінюють, зобов’язані:
На думку В.Сухомлинського, школа повинна домогтися того, щоб батьки бачили в своїх дітях себе, розуміли суть розвитку дитини. А для цього їх треба озброювати знаннями важливих закономірностей педагогіки, вікової психології, фізіології.
Організовуючи навчання батьків, педагоги нашої школи враховують рівень їх підготовки до сприймання головних теоретичних положень методики виховання дітей у сім’ї та визначають рівень популярності викладання цього матеріалу. Турбота школи про виховання дітей у сім’ї реалізується через педагогічну освіту батьків, залучення їх до виховної роботи з учнями у школі. Також педагоги мають можливість впливати на батьків через їхніх дітей, які навчаються в школі. А.Макаренко вважав, що це найдоступніший спосіб зв’язку школи і сім’ї. Його цінність не лише в тому, що він оперативний, а й у тому, що учень, який засвоїв певні вимоги вчителя, доводить ці вимоги до відома батьків, переконує в необхідності
дотримуватися їх.
Спеціальну виховну роботу проводять із сім’ями, які допускають відхилення у вихованні дітей.
Роботу з педагогічно неспроможними сім’ями спрямовують передусім на підвищення їх психолого-педагогічного рівня. З цією метою їх залучають до загальної системи педагогічного всеобучу, влаштовують консультації з окремих питань виховання дітей у сім’ї.
Із сім’ями педагогічно пасивними працюють переважно індивідуально, домагаючись розуміння батьками хибності своєї поведінки, пробудження почуття відповідальності за виховання дітей, усвідомлення потреби перебудувати систему стосунків у сім’ї, своєї вини, помилок, бажання докорінно змінити сімейний уклад.
У роботі з антипедагогічними сім’ями педагоги спираються на те, що вони також хочуть бачити власних дітей чесними, культурними, здоровими, щасливими. З ними обговорюють упущення у вихованні дітей, накреслюють шляхи усунення їх, зміни сімейних стосунків. З батьками цієї групи працювати важко, і не слід сподіватися на швидкі наслідки, але важливо посіяти в них сумніви у правильності їхньої системи виховання, змусити їх замислитися над її результатами.
З метою профілактики поширення серед учнів шкідливих звичок, правопорушень, батькам доцільно дати поради:
1.Встановлювати і дотримуватися загальноприйнятих норм поведінки, чіткого режиму дня.
2.Постійно тримати в полі зору шкільне життя дитини, цікавитись її успіхами, проблемами, труднощами, запитами, прагненнями і способами їх задоволення.
3.Знати товаришів своєї дитини , коло її неформального спілкування .
4. Розвивати й заохочувати у дітей самостійність, уміння обстоювати
власну позицію, переконання; навчати їх протистояти агітації прихильників сучасного способу життя, прикрашеного наркотичними і токсичними речовинами, алкоголем.
5.Підтримувати постійний зв’язок зі школою, іншими виховними закладами, допомагати їм у пропаганді й утвердження здорового способу життя підростаючого покоління.
6.Бути готовими і рішучими до консультацій з педагогами, психологами, медиками; до відвертої , спокійної розмови з дитиною.
1.3. Види й методи роботи з батьками.
У роботі з батьками учнів педагоги нашої школи використовують різноманітні її види й методи. Наводимо основні з них.
Відвідування батьків удома. Допомагає встановити зв’язок з усією сім’єю, з’ясувати її загальну та педагогічну культуру, умови життя учня, його місце в сім’ї і ставлення до нього старших, ознайомитися з досвідом батьківського виховання, дати поради і домовитися про єдині вимоги до школяра. Деякі вчителі помилково вважають, що відвідувати потрібно лише родини, діти з яких створюють певні проблеми у школі. Безумовно, з батьками таких учнів слід передусім встановити тісний контакт, проте відвідувати потрібно сім’ї всіх учнів.
Відвідуючи сім’ї учнів ставимо різну мету: загальне ознайомлення з умовами життя, встановлення єдиних вимог школи і сім’ї до учня, допомога в організації режиму, обговорення з батьками відхилень у поведінці дитини і вжиття необхідних заходів щодо запобігання та подолання, залучення батьків до участі в роботі школи, вивчення досвіду виховання в сім’ї та ін. Перш ніж відвідати родину, треба мати початкові відомості про неї та її зв’язки зі школою (особова справа учня, класний журнал, бесіди з учителями, з самим учнем),відтак з’ясувати основні дані про самого учня, його успішність, поведінку, стосунки з учителями, товаришами. Не обійтися без ознайомлення з педагогічною літературою, в якій розкрито мету відвідування сім’ї. Бажано підібрати і порекомендувати батькам літературу відповідно до теми бесіди, яку проводитимуть з ними.
Успіх відвідування сім’ї залежить не лише від сумлінної підготовки, а й від поведінки вчителя. З самого початку зустрічі з батьками необхідно створити атмосферу довір’я і доброзичливості. Бесіду про дітей починають з позитивних сторін їх характеру і поведінки. Залучаючи батьків до бесіди, поступово переходять до негативного у поведінці учня. Свої судження про нього слід висловлювати спокійно, тактовно, наводячи незаперечні докази і уважно слухаючи пояснення батьків.
Таким чином, відвідуючи батьків удома, встановлюється істинний стан справ, що дає змогу накреслити спільний план дій школи і сім’ї, домовитися про взаємне інформування про досягнуті успіхи й труднощі.
Загальне ознайомлення з умовами життя учня вдома проводимо за такою схемою:
1. Прізвище, ім’я учня , клас.
2. Склад сім’ї.
3. Де і на якій посаді працюють батьки та інші члени сім’ї.
4. Матеріальне забезпечення сім’ї.
5. Квартирні умови.
6. Культурний рівень сім’ї.
7.Режим дня школяра.
8.Чи облаштовано робоче місце учня?
9. Хто і як здійснює контроль за виконанням режиму?
10.Трудове виховання в сім’ї.
11.Хто з членів сім’ї допомагає учневі?
12.Які заходи заохочення й покарання вживають до дитини.
Запрошення батьків до школи. У разі необхідності вчитель запрошує батьків окремих учнів до школи на розмову. Під час бесіди з ними дуже важливо дотримуватися педагогічного такту, створити атмосферу доброзичливості, довір’я. Щоб викликати у батьків відвертість, треба розмовляти з ними про учня на одинці, переконати їх в конфіденційності розмови. У такій розмові педагог має бути особливо тактовним, пам’ятаючи, що надмірне акцентування на недоліках учня викликає в батьків насторогу, неприязнь, навіть якщо вони відчувають, що він має рацію.
День відкритих дверей для батьків у школі. Цей вид роботи поєднує школу, батьків , учнів, сприяє згуртуванню шкільного колективу. Цього дня в школі проводять батьківські збори, лекції, консультації, екскурсії по школі, організовують виставки, вечори, читацькі конференції. В нашій школі День відкритих дверей для батьків проводять щосеместру. Роботу з його підготовки очолює адміністрація школи та батьківський комітет. Його починаємо з лекції, доповіді, конференції, в яких задіяні всі батьки. Відтак вони працюють диференційовано. Хоч би якою була програма, батьки завжди отримають вичерпні відомості про своїх дітей і поговорять з директором, його заступниками, учителями, класними керівниками.
Класні батьківські збори. Є важливим колективним видом роботи класного керівника з батьками учнів, їх проводять 1-2 рази на семестр. Такі збори сприяють формуванню громадської думки батьків, об’єднанню їх в єдиний колектив.
Тематика зборів визначається загальними завданнями виховання, умовами навчально-виховної роботи в класі, рівнем загальної культури та педагогічного кругозору батьків. Збори можуть відбуваються у вигляді лекцій або доповідей класних керівників, виступу самих батьків та обміну досвідом виховної роботи з дітьми, із залученням учнів, показом їхніх власних робіт і художньої самодіяльності.
Підготовка зборів залежить від змісту і форми їх проведення. Готуючись до них, класний керівник визначає порядок денний; продумує форму їх проведення та визначає осіб, відповідальних за підготовку; безпосередньо готує збори відповідно до наміченого плану; забезпечує явку батьків на збори. Крім оформлених оголошень у школі, надсилаються спеціальні запрошення додому, які оформляють самі учні. У запрошені зазначаються ім’я, по батькові та прізвище обох батьків , час, місце і порядок денний зборів.
Учитель ще до зборів розмовляє з окремими батьками , звертає їх увагу на виставку дитячих робіт, стенди з літературою, спеціальну випущену стінгазету. Рішення, прийняті батьківськими зборами, стосуються і батьків, які з тих чи тих причин не змогли прийти на збори. Тому при зустрічі з ними вчитель повинен ознайомити їх із змістом зборів та прийнятими рішеннями.
Подібна підготовча робота проводиться і перед загальношкільними батьківськими зборами, на яких обговорюють питання, що стосується всіх батьків: про підсумки навчально-виховної роботи з учнями за І півріччя або навчальний рік, по літній відпочинок школярів тощо.
З метою пропаганди педагогічних знань серед батьків вчителі школи організовують бесіди і лекції на педагогічну тематику, їх проводять або серед батьків учнів одного класу , або окремо для батьків учнів початкових класів, середніх і старших класів Що дає змогу врахувати вікові особливості дітей. Проводячи ці заходи спираємося на конкретні факти, проілюстровані цікавими прикладами з питань сімейного виховання.
Глибшому пізнанню методики сімейного виховання сприяють тематичні вечори і вечори запитань та відповідей, на які запрошують працівників правоохоронних органів, лікарів та інших фахівців, причетних до проблем виховання підростаючого покоління.
Для педагогічної пропаганди серед батьків використовуємо також диспут. Він найприйнятніший за умови , що в класі або школі сформувався дружний батьківський колектив і кожен може відверто висловитися стосовно обговорюваної проблеми. Диспут не лише збагачує батьків знаннями з педагогіки, більш тісним контактом з учителями, а й створює додаткові можливості для врахування індивідуальних особливостей батьків при засвоєнні ними педагогічної інформації.
Для пропагування педагогічних знань практикуємо конференції, на яких батьки обмінюються досвідом сімейного виховання з певної проблеми. В останнє десятиліття виникли нові види виховної роботи, що передбачають активну співпрацю з батьками під час їх проведення, які ми також використовуємо у своїй роботі. Це передусім усні журнали, зустрічі за круглим столом, вечори сімейних традицій, виставки „Світ захоплень моєї родини”, прикладної, декоративної творчості. Використовуємо також інші традиційні й нетрадиційні види пропагування педагогічних знань. До нетрадиційних належать: дерево родоводу ( зустрічі поколінь); родинний міст (зустрічі з батьками та обговорення проблем виховання); народна світлиця ( звернення до народних традицій); день добрих справ (спільна трудова діяльність педагогів, батьків і дітей); аукціон ідей сімейної педагогіки; дні довіри (консультації різних фахівців); сімейні свята в класі, школі.
Відповідну роль у педагогічному навчанні батьків відіграє їх самоосвіта – читання науково-популярної літератури з питань сімейної педагогіки, тематичні радіо- і телепередачі.
1.4. Залучення громадськості до виховання дітей.
Для успішного виховання підростаючого покоління важливо , щоб його оточувала атмосфера поваги до моральних норм поведінки, щоб діти бачили нетерпиме ставлення до порушників цих норм. Цього досягають за умови, що у виховному процесі школи, крім педагогів, беруть участь батьки, громадські організації, правоохоронні органи та інші державні установи.
Школа має можливість залучати до виховної роботи з учнями їх батьків, окремі з яких можуть керувати роботою гуртків за інтересами, адже серед них є люди різних спеціальностей, або взяти шефство над учнями, які виявляють особливий інтерес до певних галузей знань. Прикладом є гурток „Лозоплетіння” (керівник Петров Андрій Миколайович), „Українська вишивка” (керівник Швед Галина Миколаївна). Батьки беруть участь у проведенні з учнями екскурсій на підприємства, надають школі допомогу в профорієнтаційній роботі, разом з учнями ремонтують обладнання в навчальних кабінетах, виготовляють різноманітні прилади і наочність.
А для з’ясування можливості залучення батьківської громадськості до виховної роботи з учнями на батьківських зборах школи чи класу пропонуємо невеличку анкету: „Чим би Ви могли допомогти школі? Яку позакласну виховну роботу Ви хотіли б вести в школі? У який час і з якими класами Ви б могли вести гурток?”. На основі отриманих відповідей організовується робота спортивних секцій, гуртків художньої самодіяльності й технічної творчості, якими керують батьки.
Значну допомогу у вихованні школярів і в роботі з батьками надають батьківські комітети. Батьківський комітет школи , класу обирають на батьківських зборах. На першому його засіданні батьків знайомлять з типовим Положенням про батьківський комітет загальноосвітньої школи, в якому викладено завдання і зміст роботи членів комітету, їхні права та обов’язки. Обирають голову батьківського комітету і відповідальних за окремі види роботи: педагогізацію батьків, культурно-масову, спортивно-оздоровчу роботу, враховуючи здібності, бажання, інтереси членів комітету. Батьківський комітет складає план своєї роботи на півріччя, виходячи з місцевих умов і завдань школи , конкретного класу.
Проводиться спільна робота з позашкільними та культурно-освітніми закладами, зокрема будинком культури , дитячим садком, Школою сприяння здоров’ю. Щороку наші учні і їх батьки є учасниками „Дня села”, вечорів відпочинку, спортивних свят, конкурсів, оглядів які проводяться в даних закладах.
Значну виховну роботу з учнівською молоддю проводить Служба у справах молоді , з якою ми тісно співпрацюємо, спрямовуючи свою діяльність на профілактику правопорушень неповнолітніх, забезпечення нормальних умов для їх виконання, охорону їхніх прав.
Залучаючи громадськість до виховної роботи з учнями педагогічний колектив школи знайомиться з умовами і специфікою мікрорайону, виховними можливостями установ, продумує форми участі громадськості в організації виховної роботи з учнями протягом року, організовує педагогічне навчання представників громадськості, які залучаються до безпосередньої виховної роботи зі школярами.
ІІ розділ. Школа для батьків
Програма ” Школа і сім’я”
Школа не може існувати без дітей. А діти кожного дня співіснують з учителями. Як налагодити стосунки дорослих в інтересах дітей?
Матеріал даної програми – співпраця сім’ї та школи, що охоплює термін навчання з 1-го по 9-й клас.
Мета: сприяти формуванню особистісних рис громадянина України шляхом гармонійного поєднання шкільного й сімейного виховання.
Завдання:
Принципи:
Зміст програми
І. Ознайомлення батьків зі змістом і методикою навчально-виховного
процесу.
№ п/п |
Заходи |
Термін |
Відповідальний |
1. |
Ознайомлення батьків із статутом школи, шкільними традиціями, зі специфікою школи |
Вересень |
Класний керівник
|
2. |
Екскурсія по школі. |
Жовтень |
Класний керівник |
3. |
Ознайомлення батьків учнів 1-9 класів із результатами медичного огляду |
Жовтень |
Класний керівник |
4. |
Проведення загальношкільних батьківських зборів „Про результати діяльності школярів 1-9 класів за І півріччя” |
Січень |
Адміністрація |
5. |
Проведення засідання „круглого” столу в ланцюжку „дитина-сім’я-дитячий садок – школа” |
Березень - квітень |
Психолог |
6. |
Проведення шкільної конференції за підсумками навчального року |
Травень |
Адміністрація |
ІІ. Психолого-педагогічна просвіта батьків. Батьківські лекторії.
№ п/п |
Тема засідання |
Термін |
|
1 клас |
|
1. |
Єдині педагогічні вимоги сім’ї та школи у вихованні дитини |
Вересень |
2. |
Психологічні особливості 6-річних дітей |
Жовтень |
3. |
Адаптація дитини в школі |
Листопад |
4. |
Організація режиму дня для школяра |
Грудень |
5. |
Спілкування в родині |
Січень |
6. |
Товаришування |
Лютий |
7. |
1-й клас – справились! |
Травень |
|
2 клас |
|
1. |
Виховання працелюбності в учнів молодших класів |
Вересень |
2. |
Домашня навчальна робота другокласників |
Листопад |
3. |
Виховання культури поведінки у дітей |
Грудень |
4. |
Психогенетика: психологічні причини фізичних захворювань |
Березень |
5. |
Естетичне виховання молодших школярів у родині |
Березень |
6. |
Виховання цікавості до читання. „Родинні” читання |
Квітень |
|
3 клас |
|
1. |
Піклування батьків про фізичне та психологічне виховання, здоров’я дітей загалом |
Жовтень |
2. |
Заохочування і покарання дітей у родині |
Листопад |
3. |
Розвиток пізнавальних інтересів у молодших школярів |
Грудень |
4. |
Проблеми неповних сімей |
Лютий |
5. |
Телебачення і діти |
Березень |
6. |
Роль сімейних традицій у вихованні молодших школярів |
Квітень |
|
4 клас |
|
1. |
Народна педагогіка про виховання дітей у родині |
Жовтень |
2. |
Дружба і кохання молодших школярів |
Листопад |
3. |
Виховання свідомої дисципліни та відповідальності в дитини |
Грудень |
4. |
Наступність у вихованні молодших школярів і підлітків |
Лютий |
5. |
Світ природи і розвиток образного мислення в школярів |
Березень |
6. |
Підготовка до переходу в школу ІІ ступеня |
Квітень |
|
5 клас |
|
1. |
Адаптація дитини до нових умов навчання |
Жовтень |
2. |
Психофізичні особливості 11-річної дитини |
Листопад |
3. |
Виховання національної самосвідомості учнів |
Січень |
4. |
Моральне виховання дитини в родині |
Лютий |
5. |
Дитячі свята в сім’ї |
Березень |
6. |
Як запобігти появі шкідливих звичок |
Квітень |
7 |
Підсумки навчання у 5 класі |
Травень |
|
6 клас |
|
1. |
Школярі середнього підліткового віку в родині |
Жовтень |
2. |
Розвиток уваги і посидючості в шестикласників |
Листопад |
3 |
Статеве виховання в сім’ї |
Грудень |
4. |
Формування світогляду в школярів середнього підліткового віку |
Січень |
5. |
Дозвілля і відпочинок підлітків |
Лютий |
6. |
Трудове навчання і виховання шестикласника в школі та родині |
Березень |
7. |
Підведення підсумків за рік |
Травень |
|
7 клас |
|
1. |
Виховання в підлітків свідомого ставлення до навчання і його результатів |
Жовтень |
2. |
Індивідуальний підхід і врахування вікових особливостей підлітків у сімейному вихованні |
Листопад |
3. |
Духовний світ підлітка |
Грудень |
4. |
Профілактика тютюнокуріння серед неповнолітніх |
Лютий |
5. |
Що робить підлітка „важким” |
Березень |
6. |
Фізкультура і спорт у житті підлітка |
Квітень |
7. |
Підведення підсумків за рік |
Травень |
|
8 клас |
|
1. |
Організація в сім’ї навчальної праці школяра. Допомога і контроль батьків |
Жовтень |
2. |
Підліток і неформальні об’єднання дітей і молоді |
Листопад |
3. |
Формування характеру і самооцінки у підлітків. Вплив батьків |
Грудень |
4. |
Профілактика алкоголізму серед неповнолітніх |
Січень |
5. |
Сімейні конфлікти і їхній вплив на дітей |
Лютий |
6. |
Підліток і природа. Тварини в сім’ї |
Березень |
7. |
Підліток і закон. Виховання правової культури |
Квітень |
|
9 клас |
|
1. |
Як створити сприятливі умови для завершення навчання у школі ІІ ступеня |
Жовтень |
2. |
Формування активної життєвої позиції і психологічної зрілості. |
Листопад |
3. |
Особливості юнацького віку |
Грудень |
4. |
Профілактика наркоманії серед неповнолітніх |
Січень |
5. |
Трудове виховання і професійна орієнтація старших підлітків |
Лютий |
6. |
Відповідальність за успіхи та невдачі у навчанні. Підготовка до випускних екзаменів. |
квітень |
ІІІ. Залучення до спільної діяльності батьків і дітей.
№ з/п |
Заходи |
Термін |
Відповідальний |
1. |
Участь батьків у всіх формах позаурочної роботи, що організовує школа: у змаганнях, вечорах, святах, походах, екскурсіях |
Постійно |
Класні керівники |
2. |
Залучення батьків до оформлення навчальних кабінетів школи |
Постійно |
Класні керівники |
3. |
Активне залучення батьків до профорієнтаційної роботи в школі: ознайомлення учнів зі своїми професіями, екскурсії на підприємства, профконсультації |
Постійно |
Класні керівники |
ІV. Корекція негативних проявів виховання в родинах окремих учнів.
№ з/п |
Заходи |
Термін |
1. |
Відвідування класним керівником кожної родини вдома |
Постійно |
2. |
Самоосвіта батьків |
Постійно |
3. |
Проведення психолого-педагогічних консультацій для батьків |
Постійно |
4. |
Надання психолого-педагогічної допомоги батькам, які не мають „важких” дітей |
Постійно |
5. |
Надання педагогічної допомоги батькам, які мають здібних дітей |
Постійно |
V. Взаємодія школи з громадськими організаціями батьків.
№ з/п |
Заходи |
Термін |
Відповідальні |
1. |
Сумісна діяльність батьківської ради школи і класних батьківських комітетів |
Протягом року |
Голова батьківської ради школи |
2. |
Сумісна діяльність з центром у справах молоді та іншими громадськими організаціями |
Протягом року |
Класні керівники
|
Наказ
від „ ____” ________ 20__року № ____
Про стан роботи класних
батьківських комітетів
Відповідно до річного плану роботи школи у квітні – травні 20__ року члени адміністрації, батьківського комітету школи та Ради школи провели моніторинг якості роботи класних батьківських комітетів. Проведений аналіз свідчить, що класні батьківські комітети є у кожному класному колективі й працюють за планами, які узгоджуються з класними керівниками. Батьківські комітети в школі стоять на захисті законних інтересів своїх дітей, надають реальну допомогу педагогічному колективові в реалізації завдань загальної середньої освіти. Педагогічний колектив школи та батьківська громадськість будували свої стосунки протягом навчального року відповідно до положення „Про батьківський комітет”. Класними батьківськими комітетами було проведено значну роботу, заслухано та обговорено інформацію батьків про виховання дітей і допомогу школі у виконанні Закону України „Про загальну середню освіту”. Особливо слід відзначити роботу в цьому напрямі класних батьківських комітетів ____ класів (голови батьківських комітетів ______ ,
__________ , __________ ).
Необхідно відзначити також роботу батьківського комітету __ класу, де систематично проводиться цикл бесід із питань виховання молоді в сучасному світі та актуальних проблем села ( класний керівник - ________, голова батьківського комітету - ____________ ).
Заслуговує на увагу і досвід спільної роботи класних керівників , батьків і батьківського комітету з організації спільних заходів. Слід відмітити в цьому напрямі роботу класного керівника ____ класу ________ і голови батьківського комітету _________________ , класного керівника ____ класу _______________ і голови батьківського комітету ___________. Особливо цікавими є форми спільної роботи в ____ класі, які дають можливість батькам побачити життя своїх дітей у школі, зрозуміти на що ті здатні, розкрити нові риси характеру.
Допомагають батьківські комітети й у створені матеріально-технічної бази школи і класних кімнат. Разом з учнями ремонтують обладнання в навчальних кабінетах, виготовляють різноманітні прилади і наочність.
Постійно, кожен семестр, батьківський комітет разом із вчителями проводить батьківські збори.
За змістом батьківські збори поділяються на :
- організаційні, які проводяться на початку навчального року;
- підсумкові - у кожному семестрі та наприкінці навчального року, на яких заслуховуються звіти голів батьківських комітетів , а також проводиться аналіз підсумків навчання і виховання учнів та обговорення шляхів співпраці.
Протягом року батьківська громадськість була забезпечена необхідною інформацією з питань навчання та виховання школярів, активно брала участь в позакласних заходах, у проведенні родинних і фольклорних свят, у конкурсах і змаганнях, у пошуковій роботі по збиранню матеріалів про побут, історію і традиції рідного краю. Слід відмітити в цьому напрямі роботу батьківського комітету ___ класу (голова ___________ ,) ____ класу (голова __________). Батьківські комітети класів брали активну участь у вирішенні проблем шкільної форми школи, контролю за відвідуванням учнями занять , роботі шкільної їдальні тощо.
Враховуючи вищезазначене,
Н А К А З У Ю :
1.Схвалити роботу класних керівників ___________ , ______________ , ______________ з батьківським активом класів.
2.Висловити подяку від імені адміністрації за моральну та матеріальну підтримку у вирішенні проблем школи голові батьківського комітету школи ___________ , членам батьківського комітету ________ , _____________ , ___________ .
3. Продовжити роботу постійно діючого лекторію для батьків з актуальних питань навчання та виховання учнів школи.
4. Заступнику директора з ВР ______________ провести семінар з класними керівниками 5-9 класів щодо роботи з батьківською громадськістю.
5. Психологу школи __________ провести анкетування батьків для оновлення соціального паспорта школи та вивчення громадської думки батьків щодо вдосконалення навчально-виховного процесу в 20_/20_н.р.
6. Урізноманітнити форми та методи роботи клубу дідусів і бабусь.
7. Активно долучатися до районних конкурсів, семінарів та засідань в межах проекту шкільного „трикутника”.
8.Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з ВР ____________ .
Директор школи :
З наказом ознайомлені:
Батьківські збори « Виховуємо … батьків»
Сім’я — перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань.
В. О. Сухомлинський
Мета: ознайомити батьків із можливими конфліктами між дітьми й батьками; виявити позитивний досвід сімейного виховання; обговорити проблеми виховання із зверненням до джерел народної педагогіки.
Організація проведення батьківських зборів: батьки попередньо розподілені на творчі групи; кожна творча група одержала домашнє завдання, виходячи з назви батьківських зборів.
Обладнання: виставка літератури «Родинне виховання», пам’ятки для батьків; вислови видатних людей; мовний кодекс для батьків.
Перебіг зборів
Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді — колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печаль.
Високі мрії й дуже різні діти...
Чомусь таке трапляється, на жаль.
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда та без печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває.
Запам’ятати треба в чому річ:
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти — це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж.
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка немає меж.
Класний керівник.
Справжня мудрість вихователя — батька, матері — в умінні дати дитині щастя. А щастя дитини — це і спокійний вогонь, який дає тепло та їжу, але вогонь цей може перетворитися і в катастрофічну пожежу. Усе залежить від того, як ви керуєте вогнем, дорогі батьки. В мудрості бути кочегаром цього вогнища — уся мудрість виховання. Але все ж наш вихованець — дитина, як сказав В. О. Сухомлинський: «Щоб мати доступ до дивного палацу, ім’я якому дитинство, ми повинні перевтілюватися, ставати якоюсь мірою і дитиною. Тільки за цієї умови нам буде доступна мудра влада над дитиною. Тільки за цієї умови діти не дивитимуться на нас, як на істот, що випадково потрапили в їхній палац, як на сторожів, що охороняють їх дитячий світ, — байдужих сторожів, яким усе одно, що робиться в дивному палаці — в дитинстві».
Любіть свою дитину такою, яка вона є. Радійте тому, як виглядає ваш малюк і що він робить, не замислюйтеся про якості, що йому не властиві. Я даю цю пораду, виходячи не тільки з сентиментальних міркувань. У ній є і суто практичний сенс. Дитина, в якій цінують усе, навіть найзвичайнісінькі якості, виросте впевненою в собі і щасливою. Вона здобуде ту силу духу, яка допоможе їй виявити всі свої здібності, не проминути жодної можливості, що з'явилася перед нею. Вона легко подолає будь-яку перешкоду. Якщо ж дитина зрозуміє, що не справджує батьківських надій, якщо відчує, що від неї весь час чекають більшого, то всю решту життя вона страждатиме від своєї невпевненості. Вона не зможе по-справжньому скористатися своїм розумом, знаннями і вмінням, своєю фізичною привабливістю. Якщо в дитинстві вона відчує себе фізично або розумово неповноцінною, то з віком свідомість своєї вади збільшиться в десятки разів.
Мудрість влади батька й матері — це передусім їх здатність усе зрозуміти. І якщо ви хочете увійти до дивного палацу дитинства, то зрозумійте насамперед ту істину, що в дитини ніколи не буває прагнення навмисне чинити зло.
Чи часто кажеш дітям «Ти найкращий!»?
Чи часто їх цілуєш, просто так?
Чи ти відчуєш, коли їм найважче?
Чи почуття – розплесканий мідяк.
Вони ж спішать дорослими ставати,
Куштують пиво, курять цигарки.
Спішать кохання, із цікавості, пізнати,
Перечать нам і роблять навпаки.
Батьки і діти – вічне у поемах.
Ще не забулось, як були дітьми,
Тепер батьки – це пройдена вже схема,
Та головне залишитись людьми.
А чи завжди ми розуміємо своїх дітей? Чи завжди ми до них справедливі, уважні, лагідні, стримані?
І болісно «ріжуть вуха» фрази:
· Про що ти тільки думаєш...
· Скільки разів треба повторювати...
· Усі діти як діти, а ти...
· Ну на кого ти схожий?...
· Ти така як твій батько (або мати)...
Замість теплих ніжних слів:
· З тобою мені так легко...
· Я нікому так не вірю, як тобі...
· Порадь мені, будь ласка...
· У мене немає нікого ближчого за тебе...
· Я б ніколи не зуміла так добре зробити, як ти...
· Ти в мене найрозумніша...
Батьки об’єднуються в творчі групи.
Класний керівник. Наші батьківські збори складаються з п’яти блоків.
І блок. На перший погляд, ніби все гаразд... Я пропоную вашій увазі два уривки з дитячих творів, які написали діти. «Моя мама постійно в роботі: варить, пере одяг, прибирає хату, а батько заробляє гроші. Вони вважають, що дають мені все необхідне, бо я одягнений і нагодований». «Татко часто свариться з мамою. А я їх люблю обох...»
Запитання. Щоб ви порадили дітям у цій ситуації? Визначте характер стосунків між дорослими і дітьми.
Кожна група обговорює дану ситуацію та пропонує свої поради.
II блок. Сучасна народна мудрість...
Сьогодні з вами ми звернемося до народної мудрості. Але ці вирази сучасні. В деяких з них є доля гумору, а то й гіркої правди. Ваше завдання висловити своє розуміння, і, коли треба, вирішення ситуації.
Батьки поділяються на групи
III блок. Вчиняймо мудро
Я вам пропоную педагогічні ситуації. Опишіть ваші дії у цих ситуаціях.
Ситуація 1. Мати доручила доньці помити посуд і прибрати на кухні. Увечері, прийшовши додому з роботи, побачила, що нічого не зроблено.
Ситуація 2. Ви помітили дивне в поведінці сина. Він став замкнутим.
Ситуація 3. Ваш син повернувся з дискотеки і ви зрозуміли, що він на підпитку. З кишені куртки виглядали цигарки.
Ситуація 4. Ваша дочка прийшла з дискотеки не о десятій годині, як ви просили, а о пів на першу ночі. Звичайно, за 2,5 години всі в сім’ї розхвилювалися.
IV блок. Дитячий меморандум
На наших зборах присутня творча група з учнів класу. Ця група розробила дипломатичний документ. У цьому документі учні висловлюють свої побажання щодо ставлення до них батьків.
«Дитячий меморандум»
1 . Не псуйте мене. Я чудово знаю, що не повинен одержувати все, про що прошу. Я просто перевіряю вас.
2. Не застосовуйте силу в стосунках зі мною, інакше це навчить мене думати, що сила - це єдине, що має значення. З більшою готовністю я сприйму, якщо ви керуватимете мною.
З. НЕ давайте обіцянок: може виявитись, що вам на вдасться їх дотримати. Це підірве мою довіру до вас.
4. Не піддавайтесь на мої провокації, коли я навмисне говорю і роблю речі, що засмучують вас. Інакше я знову намагатимусь здобути таку "перемогу".
5. Не примушуйте мене відчувати меншим, ніж насправді є. Я компенсую це тим, що доводитиму себе, як "пуп землі".
6. Не робіть за мене того, що я можу зробити сам. Інакше я почуватимусь немовлям, вимагатиму, що мене обслуговували.
7. Не робіть мені зауважень у присутності інших людей. Я сприйму ці зауваження, якщо ви поговорите зі мною віч-на-віч.
8. Не звертайте занадто уваги на мої шкідливі звички. Зайва увага лише сприяє їх закріпленню.
9. Не намагайтесь обговорювати мою поведінку під час конфлікту. Я не маю нічого, щоб обговорювати її, але давайте зробимо це пізніше.
10. Не намагайтесь навчати мене. Ви б дуже здивувались, дізнавшись, як добре я знаю, що таке "добре" і що таке "погано".
11. Не примушуйте мене вважати, що мої помилки - злочин. Я повинен навчитися робити аналізувати вчинки, щоб їх не повторювати і не вважати при цьому, що ні на що не здатний.
12. Не прискіпуйтесь і не бурчіть. Бо інакше мені доведеться прикинутись глухим, щоб якось захиститись.
13. Не вимагайте від мене пояснень з приводу моєї поганої поведінки. Я справді не знаю, чому вчинив так.
14. Не випробуйте занадто мою чесність. Мене легко злякати, при цьому я починаю брехати.
15. Не оберігайте мене від наслідків моєї діяльності. Мені необхідно вчитися на власному досвіді.
16. Не уникайте чесних і прямих запитань.
17. Ніколи не стверджуйте, що ви довершені й негрішні. Інакше мені прийдеться бути гідним недосяжного.
Класний керівник. На попередніх батьківських зборах ви одержали завдання скласти «Золоті правила» для своїх дітей. Якими ж ви хочете бачити своїх дітей?
Кожна творча група пропонує свої правила.
«Золоті правила»
Ми, батьки, дали тобі життя і живемо заради тебе. Не завдавай нам болю, не ображай нас, не змушуй страждати.
Поважай нашу працю, бо в ній піт та утома. Найважливіше для нас, батьків, — твоє життя. Будь працьовитим, добре вчися, поважай старших. Найбільше горе для батьків, коли дитина виростає недоброю людиною. Коли ти любиш батьків — це приносить у дім мир і спокій. Твоя сім’я — це батько і мати, та ви, діти. Свою любов до батьків ти висловлюєш своєю поведінкою та вчинками.
Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми. Будь стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим працівником, майбутнім батьком своїх дітей. Бережи здоров’я батьків. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи дочки. Будь гідним нас.
V блок. Поради батькам
Класний керівник. Ось декілька слушних порад батькам щодо виховання дітей: (роздрукувати і дати кожному)
• Не чекайте, що Ваша дитина буде такою, як Ви, або такою, як Ви хочете. Допоможіть їй стати самою собою.
• Не вимагайте від дитини плати за все, що Ви для неї робите: Ви подарували їй життя, як вона може віддячити Вам? Вона подарує життя своїм дітям.
• Не зганяйте на дитині свої образи, адже на старості це все повернеться сторицею (адже що посієш, те й збереш).
• Не ставтеся до проблем дитини зарозуміло: її життя для неї не є більш легким, ніж для Вас — Ваше (а може, навіть складнішим, тому що дитині бракує досвіду).
• Не принижуйте дитину!
• Не засмучуйтесь, якщо не можете щось зробити для своєї дитини; засмучуйтесь, якщо можете — але не робите.
• Пам'ятайте: для дитини зроблено замало, якщо не зроблено все.
• Умійте любити чужих дітей. Ніколи не робіть чужій дитині того, чого не хочете, щоб інші зробили Вашій.
• Любіть свою дитину будь-якою, хоча б тому, що дитина — це свято, яке поки ще разом із Вами.
Пам’ятайте, батьки! Вашу дитину виховує кожна хвилина життя, кожний куточок землі, кожен ваш крок, слово, справа, із якими її особистість стикається ніби випадково, мимохідь.
Неслухняність, зухвальство, грубість — усе це з’являється в дитячій поведінці саме в ті миті, коли ламається віра в найдорожчих людей — батьків.
В. Бєлінський сказав: «Перша умова розумної батьківської любові — володіти повною довірою дітей, і щасливі діти, коли для них відкриті батьківські обійми, які завжди готові прийняти їх і правих, і винуватих, і в які вони можуть кинутися без страху й сумніву».
Я бажаю, щоб ваші обійми були завжди відкриті для ваших дітей, в які вони зможуть кинутися без страху й сумніву. Успіхів вам у вихованні дітей.
Класний керівник підбиває підсумки батьківських зборів та пропонує домашнє завдання батькам на наступні
Вечір спілкування батьків і дітей «Ми—одна сім’я»
Мета: розширити поняття про родину, згуртовувати учнівський та батьківський колектив; прищеплювати любов до близьких людей ,повагу до старших ; довести що найсильніше зігріває родинне вогнище, материнське тепло, батьківська порада ; розвивати творчі здібності, активність, мислення, творчу думку.
Оформлення: карта України, вишиті рушники, стенд з фотографіями, розповідями дітей "Моя сім'я".
Надписи на плакатах «Шануй батька твого і матір твою, щоб добре тобі було та щоб довго літ був ти на землі», «Сім’я — перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань.»В. О. Сухомлинський, «Кращий спосіб зробити дітей хорошими – зробити їх щасливими» , «Перша умова розумної батьківської любові — володіти повною довірою дітей, і щасливі діти, коли для них відкриті батьківські обійми, які завжди готові прийняти їх і правих, і винуватих, і в які вони можуть кинутися без страху й сумніву» В.Бєлінський
Вступне слово ведучої
Шановні батьки, ми раді вітати вас на вечорі " Ми—одна сім’я". Ми запросили вас на вечір для того, щоб ви могли пишатися своїми дітьми. А наші діти мають сьогодні чудову нагоду сказати про вас, близьких і дорогих їм людей, сердечні і вдячні слова, висловити свої почуття.
Хотілося б, щоб цей вечір допоміг вам, шановні батьки, краще пізнати і зрозуміти своїх дітей, а дітям - побачити у вас люблячих і вимогливих друзів.
(Виходять дівчата і співають пісню "Батько і мати", муз. О.Злотника,
слова В.Крищенка).
Ведучий: Сім’я! Яке красиве слово! Слово «Сім’я» гріє душу! Воно нагадує ласкавий голос мами, дбайливу суворість батька. В сім’ї ти бажана дитина. Тут тобі подарували ім’я, а скільки в слові «сім’я» загадок та повчаючих відкриттів! Наприклад, слово «сім’я» можна поділити на два слова – «сім» і «Я». І тоді воно ніби каже нам: «Сім’я – це семеро таких же, як я». І справді, в сім’ї всі чимось схожі один на одного: обличчям, голосом, поглядом, характером. Можуть бути однакові захоплення та заняття. А коли ж народилась її величність , сім’я? Дуже давно. Коли про неї ні чого не чула земля, але…
(звучить мелодія, під неї зачитується легенда)
Ніч та Тиша.
В тихім шелесті трав
Адам у Єви запитав:
- Кохана, люба, мила, чарівна,
Скажи мені, єдина,
Хто буде дарувати життя,
А потім доглядати дитя?
- Я.
- Варити , прати, прибирати,
Сімейне вогнище оберігати?
-Я.
- Постійно радість дарувати,
Усіх теплом оберігати?
- Я.
А ти, мій милий, неповторний,
Скажи мені, єдиний,
Хто буде рід наш берегти,
І множити покоління?
- Я.
- Хто дбатиме усе життя
Про щасливе майбуття?
- Я.
- Дітей навчати лиш добра,
І боронити від лиха й зла?
- Я.
- Кохати буде до забуття
І поруч буде все життя?
- Я.
І так сім раз
Звучало я, я, я.
Ось так і створилась сім’я.
Розповіді "Моя сім'я"
Ведуча: Як ви бачите, діти підготували фотографії, розповіді про свої сім'ї. Давайте попросимо їх розповісти про своїх мам, тат, сімейні традиції, свята, реліквії.
(Діти розповідають)
Учень:
Тепло батьківське наче світ – безмежне.
Тож будь уважним, щирим, обережним,
Щоб своїм словом, думкою і ділом,
Робити все, аби вони раділи.
І з гордістю про дочку чи про сина
Казали: «Гляньте, то моя дитина».
Тоді й на старість будуть розквітати
Величні мальви, біля батьківської хати.
(Віктор Нагорний)
Ведуча: Спочатку батьківські очі дивляться на вас з любов’ю, потім з гордістю, а далі з надією. Зростають діти, стають старшими батьки. Це - неминуче , це – як невблаганний час . А тому… Поважати батьків – означає: в дитинстві – їх слухати, в юності – з ними радитися, а в зрілому віці піклуватися. Якщо все це здійсниться, то насіння було посіяне не даремно. Ніжні квіти дадуть добрі плоди. Через сім'ю наші діти приходять у суспільство. В сім'ї їм вручають естафету поколінь, котру вони повинні нести далі, щоб передати її своїм дітям і тим самим, майбутньому. Ні один виховний заклад не може дати дітям того, що дає нормальна сімейна атмосфера, спілкування дітей з матір'ю, батьком.
Діти наслідують дорослих, копіюють їх, орієнтуються на їх поведінку як на приклад і прообраз власних дій. Тому недарма в народі кажуть: "Від доброго дерева добрий пагінець одійде, од добрих батька й матері піде й добра дитина".
Мамо рідна кохана
Слова- Мазур Наталя
Музика -Віктор Охріменко
Вітерець лебедино,
Вітерець лебедино,
Вітерець лебедино
Мої думи несе.
Мама рідна, єдина,
Мама рідна, єдина,
Мама рідна єдина
Зрозуміє усе.
У час коли в замріяній долині
Спадає в роси пісня солов'я,
Як у дитинстві, по м'якій стежині,
Уздовж подвір'я йду до хати я.
Хата вишнями вбрана,
Хата вишнями вбрана,
Хата вишнями вбрана -
Мій початок доріг.
Мамо рідна, кохана,
Мамо рідна, кохана,
Мамо рідна, кохана,
Ти - життя оберіг.
Матуся сива жде біля порогу
У хусточці терновій на плечах,
І крізь одвічну за дітей тривогу,
Любов ясніє в маминих очах.
Мамі рідній благання,
Мамі рідній благання,
Мамі рідній благання
Тихо я шепочу.
За твої всі страждання,
За твої всі страждання,
За твої всі страждання
Я прощення прошу.
Торкнуся зморщок на щоці устами,
На серці радість грають скрипалі.
За тебе Богу помолюся, мамо,
Бо ти для мене Ангел на землі.
Ведучий: Часто діти вважають, що батьки не повинні вмішуватися в їхнє життя, проте батьки-це єдині людина світі, які пробачать вам образи і ніколи не закриють перед вами серце.
Вірш «Сини»
Сини ростуть, синам у гніздах тісно.
Їх кличуть зорі і дівочі руки.
Беруть в дорогу материнську пісню,
А матерям лишаються розлуки.
Сини шукають щастя і кохання,
Бо їм без нього в світі жить не можна,
А матері сивіють від чекання
І виглядають їх з доріг тривожних.
І вірять снам, і ходять на дороги,
І дожидають поштарів з привітом …
А у синів неміряні тривоги,
Сини ідуть уперто білим світом.
Але, коли розходяться дороги,
Утома їх пече живою кров’ю,
Сини вертають на свої пороги,
І матері стрічають їх з любов’ю.
І не питають про жалі та муки,
Бо відчувають, як життя прожито,
Лише кладуть на плечі теплі руки,
Пропахлі сонцем, мудрістю і житом.
Ведуча: А тепер я попрошу учнів швидко подумати і продовжити речення:
"Я поважаю своїх батьків за те, що..."
(діти говорять)
Ведучий батькам: Продовжте речення:
"Більше всього я ціную в дитині.." (Батьки висловлюються)
Ведуча дітям: Дайте відповідь:" Я люблю своїх батьків..." (Діти висловлюються).
Ведучий: Як бачимо, кожен любить своїх батьків. Не ховайте гарних слів, не соромтеся, дорогі діти, чистих слів вдячності. Ваші батьки також діти, бо всі ми залишаємось дітьми доки живі наші батьки. Сьогодні слова вдячності «дорослих дітей» висловить для своїх батьків _______________________.
(Вірш Наталі Мазур «Довічним Ангелам Неба» читає одна з мам для своїх батьків. )
Помолюся за вас, мої рідні матусю і тату,
Помолюся за те, щоби ви іще довго жили.
Було прикрощів так у житті вашім, знаю, багато,
Та усі негаразди ви разом здолати змогли.
Як малі ластівки, будували свою власну хатку,
Годували двох доньок, ростили, давали знання.
Дочекалися внучок, і навіть одне правнучатко
Своїм сміхом дзвінким вашу старість тепер звеселя.
Пережиті роки осідають, як попіл на скроні,
Ще й хвороби обсіли, як сови високу сосну.
Я дивлюся на вас, на пошерхлі від часу долоні,
І не можу спинити сльозу трепетливо-ясну.
Ці долоні колись мені бант заплітали у коси,
Ваша мудрість і різка учили по правдоньці жить.
У надії на краще пройшли сімдесят треті роси,
Хоч для вас були всі вони, як передранішня мить.
Мамо! Тату! Рідненькі! Ви Ангели Неба довічні!
Хай Господь посилає вам сонечко ніжне Своє,
Не тривожать нехай страхітливі вас сни опівнічні,
Хай ще довгі літа вам зозуля в садку накує!
Виконання пісні «Мамина коса»
(Ой, чого та калина віти похилила)
Слова: І. Чернецький
Музика: В. Хорт
Ой, чого та калина віти похилила –
Чи багато цвіту, чи тяжка роса?..
Ой, чого так рано мама посивіла?
А була у неї золота коса.
Мамині дороги, мамині тривоги
Простелила доля у незнану даль.
За ворота вийде, стане край дороги,
В коси заплітає сивини печаль.
Стеляться тумани долами-лугами,
Стеляться тумани на глибокі сни...
Гей, дорого дальня, поверни до мами
Буде в її косах менше сивини.
Ведучий: Наші тата часто не багатослівні, вони не вміють виражати свою любов, але сьогодні тато ___________ прочитає « БАТЬКІВСЬКА ПІСНЯ» Віталія Назарука
Мій любий синочку,
Мій соколе ясний.
З тобою по іншому сонце встає.
Я Богу молюся,
Я дякую долі,
Я радий, що ти в мене є.
Хмаринки зникають і небо ясніє,
Веселка на струнах своїх виграє.
Спасибі, синочку,
Спасибі, мій рідний,
Я радий, що ти в мене є.
Коли ти далеко,
Тебе виглядаю.
Тривога заснути мені не дає.
Я Бога благаю,
Щоб ти повернувся.
Я радий, що ти в мене є.
Коли тобі важко,
Коли в тебе горе,
Кров в жилах холоне і серце стає.
Я Бога благаю,
Щоб дав тобі сили
Я радий, що ти в мене є.
Ведуча:
А зараз пропоную провести змагання серед кількох сімей, бажано, щоб сім'ї були в повному складі.
1. Тато з мамою складають руки «кріселком» і проносять свою дитину через весь зал. Завдання, хто швидше ' перенесе дитину!
2. Гра «Поїзд». На підлозі розставлені кеглі або маленькі стільчики Першими по заданому маршруту пробігають мама з татом, тримаючись один за одного За другим разом до них приєднується дідусь, потім бабуся, потім дитина, (братик, сестричка).
3. Татусі висаджують дитину собі на плечі і змагаються, хто швидше складе на шафу кубики.
Конкурси:
Для мам. «Впізнай свою дитину» Мами з зав’язаними очима впізнають свою дитину на дотик. А діти стоять рядочком з витягнутими вперед руками.
Для бабусь. «Хто швидше наліпить вареників».
Для тат «Хто швидше пришиє ґудзика».
Для дідусів. «Хто швидше надує кульку».
Ведуча (виводить на середину хлопчика, який декламує вірш Дмитра Білоуса «Родинне вогнище»).
На світі білому єдина,
Як і Дніпрова течія,
Домашнє вогнище родинне —
Оселя наша і сім'я
В щасливі і важкі години —
Куди б нам не стелився шлях,
Не гасне вогнище родинне,
В людських запалених серцях
В родині згода — горе плаче,
Коли гризня — життя собаче,
Слабка сім'я — погана слава,
Міцна сім'я — міцна держава!
Запрошення на батьківські збори
Шановні ______________________ і ______________________! Батьківський комітет, педагогічний колектив ___ класу запрошують вас на батьківські збори, які відбудуться «___» ______________201__р. о ____ кабінеті _______.
Порядок денний
Чекаємо Вас із радістю! Батьківський комітет Класний керівник |
Індивідуальні інформаційні бюлетені (зразки)
«___» __________________201__р.
Шановні ______________________ і______________________! Протягом останнього місяця Ваш син _________________ має такі оцінки з дисциплін: Українська мова — Українська література — Німецька мова — Світова література — Російська мова — Історія України — Всесвітня історія — Правознавство — Фізика — Геометрія — Алгебра — Географія — Біологія — Хімія — Інформатика — Художня культура — Основи здоров’я — Фізична культура — Трудове навчання— Ваш син дисциплінований, старанний, його люблять і поважають однокласники, він виявляє особливий інтерес до уроків праці, завжди допомагає в господарських справах товаришам, класному керівникові. Дякуємо Вам за хороше виховання! Та все ж _____________ не завжди охайно одягнений, допускає неохайність в зошитах і щоденнику. Допоможіть йому в подоланні цієї проблеми. Класний керівник ___________ /___________________/
|
«___» __________________201__р.
Шановні ______________________ і______________________! Протягом останнього місяця Ваш син _________________ має такі оцінки з дисциплін: Українська мова — Українська література — Німецька мова — Світова література — Російська мова — Історія України — Всесвітня історія — Правознавство — Фізика — Геометрія — Алгебра — Географія — Біологія — Хімія — Інформатика — Художня культура — Основи здоров’я — Фізична культура — Трудове навчання—
Шкода… Він має добрі розумові можливості та не використовує їх. Домігся хороших успіхів у спорті, любить працювати і його вироби демонструються на шкільній виставці. Подякуйте йому за це. Але він уже почав палити цигарки, часто свариться з однокласниками через дрібниці, навіть ображає дівчаток. Прошу Вас зустрітися зі мною в зручний для Вас час, щоб порадитися, як допомогти хлопцеві. Класний керівник ____________ /___________________/
|
Пам’ятки, анкети і тести для батьків
Тест 1. "Добра мати... добрий батько... "
Варіанти відповідей: "так", "ні", "не знаю".
1. На деякі вчинки дитини ви часто реагуєте "вибухом", а потім шкодуєте про це?
2. Деколи ви вдаєтеся по допомогу або порад інших осіб, коли не знаєте, як реагувати на поведінку вашої дитини?
3. Ваша інтуїція і досвід – кращі порадники у вихованні дитини.
4. Деколи вам трапляється довіряти дитині секрет, який нікому іншому не розказали б.
5. Вас ображає негативна думка інших людей про вашу дитину?
6. Вам траплялося просити у дитини вибачення за свою поведінку?
7. Чи вважаєте ви, що дитина не повинна мати секретів від своїх батьків?
8. Помічаєте ви між своїм характером і характером дитини різницю, яка іноді приємно дивує вас?
9. Ви надто сильно переживаєте неприємності або невдачі вашої дитини.
10. Чи можете утриматися від купівлі цікавої іграшки для дитини (навіть, якщо маєте гроші) тому, що знаєте: вдома їх є багато?
11. Ви знаєте, що до певного віку кращий виховний аргумент для дитини — фізичне покарання (пасок).
12. Ваша дитина саме така, про яку ви мрієте.
13. Ваша дитина завдає вам більше турбот, аніж радощів.
14. Чи здається вам, що ваша дитина навчає вас по-новому думати, поводитися?
15. Чи бувають у вас прикрощі з вашою дитиною?
Обробка результатів: за кожну відповідь "так" на запитання 2,4, 6, 8, 10, 12,14 і за кожну відповідь "ні" на запитання 1, З, 5, 7, 9, 11, 13 і 15 нарахуйте собі по 10 балів, за кожну відповідь "не знаю" на будь-яке запитання — по 5 балів. Підрахуйте загальну суму.
100-150 балів. У вас великі здібності до правильного розуміння своєї дитини. Ваші судження і погляди — добрі союзники у розв'язанні різних виховних проблем. Якщо й на практиці ваша поведінка відкрита, сповнена терплячості, вас можна визнати за приклад для наслідування. До ідеалу вам не вистачає одного невеличкого кроку. Ним може стати думка вашої дитини. Ризикніть, спробуйте її з'ясувати.
50-99 балів. Ви — на правильному шляху до кращого розуміння власної дитини. Свої тимчасові труднощі або проблеми з дитиною ви маєте розв'язати, починаючи з себе. І не намагайтеся виправдовуватися браком часу або характером вашої дитини. Є кілька проблем, на які ви маєте реальний вплив, а тому спробуйте це використати. Не забувайте, що розуміти — не завжди приймати. Не лише дитину, а й власну особистість.
0-49 балів. Здається, можна більше співчувати вашій дитині, аніж вам, оскільки її мати не стала другом і провідником на важкому шляху здобуття життєвого досвіду. Але ще не все втрачено. Якщо ви й справді хочете щось зробити для своєї дитини, спробуйте інакше. Можливо, ви знайдете когось, хто вам у цьому допоможе своєчасними порадами. Це нелегко, зате у майбутньому обернеться вдячністю і щасливим життям вашої дитини.
Тест 2: «Які ви батьки?»
Позначте фрази, які часто використовуєте, спілкуючись з дитиною.
1. Скільки разів тобі повторювати!
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації...
3. Не знаю, що б я без тебе робила
4. І в кого ти такий удався?!
5. Які у тебе чудові друзі!
6. Ну на кого ти схожий?!
7. Ти моя опора і помічник!
8. Ну що за друзі в тебе?!
9. Про що ти тільки думаєш?
10. Який ти в мене розумний!
11. А ти як вважаєш?
12. У всіх діти як діти, а ти...
13. Який ти у мене кмітливий!
Відповіді 1, 2, 4, 6, 8, 9, 12 — 2 бали;
3, 5,7, 10, 11, 13 - 1 бал.
Підрахуйте кількість одержаних балів.
7—8 балів Ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає Вас. Ваші стосунки благотворно впливають на становлення її особистості.
10—9 балів Ви непослідовні у взаєминах з дитиною.Вона поважає Вас, хоча і не завжди з Вами відверта.На її розвиток впливають здебільшого випадкові обставини.
10—12 балів Вам необхідно уважно ставитися до дитини. Розвиток дитини залежить більше від випадковості, ніж од Вас.
13—14 балів Ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між Вами і дитиною існує недовір'я. Постарайтеся приділити дитині більше уваги, враховувати її запити та інтереси.
Тест 3: «Дітей виховують батьки. А батьків?»
Часто саме батькам, спілкуючись із дітьми, доводиться стикатися із ситуаціями вибору, коли, хотіли б ми того чи ні, треба чесно й відверто (хоча би перед самим собою) відповісти на складні життєві питання, спробувати поставити себе на місце дитини або хоча б на хвилину повірити, що ви - добра чарівниця чи добрий чарівник. Уважно прочитайте запропоновані запитання. Намагайтеся відповісти на них відверто. Тест доповнить ваше уявлення про себе як про батьків, допоможе зробити певні висновки щодо проблеми виховання дітей.
Варіанти відповідей:
А ) Можу і завжди так чиню.
В) Можу, але чиню так не завжди.
В) Не можу.
Порахуйте бали
"А" - 3 бали, "Б" - 2 бали, "В" - 1 бал.
Від 30 до 39 балів. Дитина—найбільша цінність у вашому житті. Ви прагнете не тільки розуміти, а й пізнати її, ставитеся до неї з повагою, дотримуєтеся найпрогресивніших принципів виховання та постійної лінії поведінки. Ви можете сподіватися на гарні результати.
Від 16 до 30 балів. Турбота про дитину для вас - першочергове завдання. У вас є риси вихователя, але на практиці ви не завжди буваєте послідовними та принциповими. Іноді ви дуже суворі, іноді навпаки - дуже м'які. Крім того,ви любите компроміси, які послаблюють виховний ефект. Вам необхідно серйозно замислитися над своїм підходом до виховання дитини.
Менше 16 балів. У вас серйозні проблеми із вихованням дитини. Вам бракує або знань, або бажання, прагнення зробити дитину особистістю, а, можливо, того й іншого. Радимо звернутися за допомогою до фахівців-педагогів і психологів, ознайомитися з публікаціями з питань сімейного виховання. Не забувайте, що формування особистості - дуже складний та відповідальний процес. Ось чому виконання батьківського обов'язку приносить людині найбільше моральне задоволення.
Анкета «Мінуси перетворюємо в плюси»
1. Що, крім знань, набуває дитина в школі?
2. За якими ознаками можна судити про наявність здібностей у дитини?
3. Наполеглива праця і розвиток здібностей – як вони пов'язані між собою?
4. Проаналізуйте поведінку, звички, інтереси Вашої дитини. Якої Ви думки про її здібності?
5.Чи аналізуєте Ви разом із дитиною труднощі та недоліки в її навчанні?
6. Як виховати самостійність у навчанні?
7. У чому полягає вимогливість до дитини? Які вимоги необхідно ставити дітям?
8. Як часто звертаються до Вас діти по допомогу під час виконання домашнього завдання?
9. Які методи заохочення і покарання Ви застосовуєте в стимулюванні навчання дітей?
10. Для молодших учнів закономірне невміння зосереджуватися тривалий час. Чи тренуєте Ви увагу своєї дитини? Як саме?
11. Як допомогти дитині відчути впевненість у своїх силах?
12. У чому, на Вашу думку, причини неуспішності дитини?
13. Чи пов’язуєте Ви неуспішність у навчанні з майбутньою неуспішністю у дорослому житті? Чому?
14. Чому дуже важливо, щоб діти відчували доброзичливе ставлення батьків до свого навчання?
Як розвинути самостійність у дітей
Пам’ятка для батьків
«Людина не може бути вільною,
якщо вона не самостійна».
М.Монтессорі
1.Визнайте особистість дитини і її недоторканність.
2.Сприяйте формуванню адекватної самооцінки. Людина з низькою самооцінкою постійно залежна від чужої думки. Формування самооцінки дитини залежить від оцінювання її батьками, тому що в цьому віці дитина ще не вміє оцінити себе сама.
3.Залучайте до реальних справ сім'ї. Можна проводити міні-наради за участю всіх членів родини, спільно планувати сімейні справи.
4.Розвивайте силу волі дитини. Навчайте сміливості, витривалості, терплячості, докладати зусиль для досягнення мети.
5.Навчайте планувати. Складайте план дій. Велику і складну справу вчіть розбивати на ряд Конкретних дій.
6.Привчайте до праці якомога раніше. Дитина має знати свої домашні обов'язки, вміти виконувати доручення.
7.Вчіть спілкування з іншими дітьми, дорослими людьми. При цьому пам’ятайте – модель батьківської поведінки сприймається дитиною як зразок для наслідування.
8.Формуйте моральні якості: доброту, порядність, співчуття, взаємодопомогу, відповідальність.
Висновок
За прогнозами вітчизняних і зарубіжних вчених, ХХІ століття започатковує новий злет державотворчості , демократизації та гуманізації суспільства. З огляду на це, зростає значення гуманістичної взаємодії школи та сім’ї , що зорієнтована на особистість дитини, її нахили , потреби, інтереси, соціальний досвід. Особистість учня – мета і результат виховання. Отже, спільну роботу школи та сім’ї зорієнтовано на особистість, як відправний компонент і кінцевий результат.
Виховання дитини в школі і сім ї - це єдиний нерозривний процес. Тому надзвичайно важливо, щоб учителі і батьки об’єднали свої можливості й тісно співпрацювали в напрямку виховання підростаючого покоління, бо саме встановлення такої співпраці активізує виховний аспект у родині, підвищить педагогічну культуру батьків та організацію їх спільної діяльності .
Відводячи особливе місце методиці керівництва сімейним вихованням у школі Сухомлинський у праці „Розмова з молодим директором” писав , що „... цю роботу колектив вважає найбільш потрібною , найважливішою серед усіх інших справ. Ми взагалі нічого не досягли б , якби не працювали з батьками”.
Література
1