Батьківські збори на тему:
«ЯК ВИПУСКНИКУ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
ДОПОМОГТИ У ВИЗНАЧЕННІ ПРОФЕСІЇ»
«Людина своїми руками повинна прокласти шлях у життя»
Агата Крісті
«Найкраща та робота, яка є спорідненою людині»
Григорій Сковорода
«Професія – це тягар, що переходить у радість.»
«Виберіть собі роботу до душі, і вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті»
Конфуцій
«Вибір професії – це друге народження людини».
Клімов Євген
Мета:
Хід зборів:
І. Вступне слово вчителя.
Не прилаштовуй сам себе до світу –
Світ міниться зрадливо і тече.
Витримуй власну у життя орбіту,
Аж поки все від тебе не втече.
Не линь за вітром і за течією,
Протоптуй власну стежку в цілині.
Вживайся дружно з долею своєю,
У своїх нещастях інших не вини.
Красиве й мудре поряд хай крокує,
Лише добро ти людям всім неси,
Тоді і щастя вся душа відчує,
І стане іншим – символом краси.
Цінуймо ж у житі ми кожну мить,
Щоб недарма у цьому світі жить!
Учитель: Мудреці говорили: «Кожна людина народжена для якоїсь справи. І щоб бути щасливою і самодостатньою особистістю, слід лише знайти своє призначення в житті». Тобто обрати те заняття, ту професію, яка буде «спорідненою» людині, як зазначав Григорій Сковорода.
Проблема розвитку особистісного та професійного самовизначення старших школярів є головною складовою у формуванні життєвої компетентності особистості..
Як ви знаєте підлітковий вік – це особливий, дуже непростий, але важливий період кожної людини. Бо саме в цьому віці людина формується як особистість.
За рахунок того, що сучасне суспільство вимагає, самодостатніх, всебічно розвинених впевнених особистостей. Підлітковий вік молоді затягнувся не до 18-20 років, а до 24-25 років.
Тому вибір професії, який припадає на 15-18 років, часто є неусвідомленим, непродуманим, необґрунтованим, що має негативні наслідки як для самої людини, так і для суспільства.
Є три способи вибору професії. Перший спосіб – метод проб і помилок, коли людина йде наосліп, пробуючи себе в різних сферах діяльності, поки не знайде ту єдину професію, яка буде приносити йому не тільки можливості гідного існування, але й радість праці. На це може піти половина людського життя.
Інший шлях – вивчення себе, своїх інтересів, нахилів, властивостей нервової системи, мислення, пам’яті, уваги – всього того, що знадобиться кожній людині у виборі тієї чи іншої професії. Одержавши знання про себе, можна знайомитися зі світом професій, співставляючи свої можливості з вимогами професії до людини.
Є ще й третій шлях – шлях вибору професії своїх батьків, дідів і прадідів. Він можливий у тому разі, якщо це традиція родини, яка дбайливо зберігається і передається з покоління в покоління.
Який же шлях обрати? Найоптимальніший варіант – вивчення себе.
Лише досвід, як успішний так і не дуже, дає змогу оцінити свої здібності, вселяє віру у свої можливості.
ІІ. Основи вибору професії.
Учитель: Як ви знаєте у сучасному суспільстві головною умовою для успішного застосування своїх сил, здібностей, можливостей є високий рівень оволодіння знаннями. Тільки у процесі їх творчого застосування людина отримує моральне задоволення, зростає духовно, живе щасливо. Щоб недалеке майбутнє наших учнів було щасливим, слід зробити правильний вибір професії.
Професійний вибір людини – це не якась річ, яку можна відчути на дотик. Але його можливо певним чином уявити. Як? Як 4 сектори у вигляді різнокольорових кіл, які перетинаються.
Сфера «ХОЧУ» - це власні потреби, інтереси, прагнення у досяжності поставленої мети ( життєва позиція).
Сфера «МОЖУ» - це здібності, особливості характеру і психіки, первинні навички ( власні «ресурси»).
Сфера «ПОТРІБНО» - це умови ринку праці, потреба суспільства у спеціалістах даного профілю (попит роботодавців).
Сфера «ЦІКАВЛЮСЯ» - особисте розуміння призначення обраної професії, обізнаність з її позитивними та негативними особливостями, усвідомлення характеру професійної діяльності (мотивація).
ІІІ. Класифікація професій за Клімовим
Учитель: У випадку, якщо людина зможе сумістити всі сфери (ХОЧУ, МОЖУ, ПОТРІБНО, ЦІКАВЛЮСЯ), то професійний вибір біде вдалим.
Отже, задача кожного учня полягає в тому, щоб знайти професію, яка є цікавою і привабливою для нього, відповідає його здібностям, має попит на ринку праці.
Для цього треба хоча б знати типи професій. Існує багато класифікацій професійної діяльності людини, але найбільш зрозумілою є розподіл професій за предметом праці, яку озвучив Є.А. Климов.
Класифікація професій за Климовим
«Людина – Людина» |
«Людина – Природа» |
«Людина – Техніка» |
«Людина – Знакова система» |
«Людина – Художній образ» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вихователь, учитель, тренер, лікар, медсестра, нянька, продавець, перукар, офіціант, бібліотекар, екскурсовод, юрист, міліціонер, військовий, дипломат |
Ветеринар, землевпорядник, лісник, ботанік, зоотехнік, спеціалісти з вивчення окремих видів тварин, рослин, агроном |
Проектувальники, конструктори, інженер-механік, електрослюсар, монтажники, сантехніки, слюсарі, і т.д. |
Редактор, коректор, телеграфіст, набірник, програміст, економіст, бухгалтер, конструктор, інженер-технолог, кресляр, геодезист, радист, телефоніст, звукооператор. |
Письменник, художник, композитор, модельєр, архітектор, скульптор, журналіст, хореограф, музикант, реставратор, столяр-чернодеревець, актор,маляр. |
ІV. Анкета для батьків
Учитель: Шановні батьки! Шановні дорослі! Розумні люди! Дуже часто модна почути від дорослих людей про своїх друзів: «Ми товаришуємо з дитинства і розуміємо один одного». Але коли мова заходить про ваших дітей, про їхній вибір, дорослі перестають розуміти власну дитину, її почуття та бажання.
З вашими дітьми та вами , шановні батьки, було проведене опитування. Я не претендую на глобальне соціологічне дослідження, але спробую донести до вас деякі результати опитувань. І я впевнена ви дізнаєтесь багато цікавого. (Результати опитування подані за допомогою діаграм)
Анкета для учнів 9 класу «Профорієнтація»
1. Чи обрали Ви навчальний заклад для продовження освіти після 9 кл.?
а) так; б) ні;
2. Який шлях здобуття освіти Ви обрали?
а) навчання в 10— 11 класах вашої школи;
б) ПТУ (професійно-технічне училище)*;
в) коледж*; г) ліцей (профільна старша школа).
3. Хто рекомендує Вам такий шлях продовження освіти?
а) це моя власна думка; б) батьки;
в) знайомі, друзі; г) рідні; д) інше ____________________
4. Як Вас готують батьки до майбутньої трудової діяльності?
а) розповідають про свою професію і трудові традиції сім'ї;
б) рекомендують літературу, враховуючи Ваші інтереси;
в) радять пройти певний курс (наприклад он-лайн);
г) організовують (або планують) поїздку до відповідного підприємства чи на день відкритих дверей до ВНЗ;
д) ніяк; е) інше (вкажіть) ______________________________
5. Чи вважаєте за необхідне займатися Вам з репетитором?
а) так; б) ні; в) важко знайти репетитора;
6. На Вашу думку, який критерій є основний для здобуття успіху в майбутній професії?
а) міцні знання (професійні компетенції);
б) будь-яка вища освіта; в) гроші батьків чи інших осіб;
г) удача, випадковість; д) певні риси характери (впевненість);
е) інше ___________________________________________________
7. Як Ви думаєте, що Вам заважає вчитись?
а) лінь; б) Інтернет (соціальні мережі); в) телефон;
г) Комп’ютер і телевізор; д) друзі, знайомі;
е) певні риси характеру (неуважність, незібраність, нерішучість);
є) надмірне навчальне навантаження; ж) інше __________________________________________________________
8*. Якщо ви вирішили не продовжувати навчання в 10-11 класах вашої школи, то назвіть причини цього вчинку:
а) радять батьки, рідні; б) модно (так вчиняє багато молоді);
б) по прикладу батьків (рідних) чи друзів;
в) важко навчатися в старшій школі (великі навантаження і вимоги);
г) старша школа – даремно витрачені роки;
д) лякає ЗНО; е) інше ________________________________
Анкета для батьків учнів 9 класу «Профорієнтація»
1. Чи обговорювали Ви з сином (донькою) навчальний заклад для продовження освіти після 9 класу?
а) так; б) ні.
2. Який шлях здобуття освіти Ви рекомендуєте своїй дитині?
а) навчання в 10— 11 класах вашої школи; б) коледж*;
в) ПТУ*; г) ліцей (профільна старша школа).
3. Чи збігається Ваша рекомендація з думкою Вашої дитини?
а) повністю збігається; б) в основному збігається;
в) не збігається; г) не знаю.
4. Як Ви готуєте свою дитину до майбутньої трудової діяльності?
а) розповідаєте про свою професію і трудові традиції сім'ї;
б) рекомендуєте літературу, враховуючи інтереси дитини;
в) радите пройти певний курс (наприклад он-лайн);
г) ніяк, нехай обирає сам (сама), що йому подобається;
д) інше (вкажіть, що саме) _________________________________
5. Чи вважаєте за необхідне займатися Вашій дитині з репетитором?
а) так; б) ні; в) важко знайти репетитора.
6. На Вашу думку, який критерій є основний для здобуття успіху в майбутній професії Вашої дитини?
а) міцні знання (професійні компетенції);
б) будь-яка вища освіта; в) гроші батьків чи інших осіб;
г) удача, випадковість; д) певні риси характери (впевненість);
е) інше ___________________________________________________
7. Як Ви думаєте, що Вашій дитині заважає вчитись?
а) лінь; б) Інтернет (соціальні мережі); в) телефон;
г) Комп’ютер і телевізор; д) друзі, знайомі;
е) певні риси характеру (неуважність, незібраність, нерішучість);
є) надмірне навчальне навантаження; ж) інше _________________________________________________________
8*. Якщо Ваша дитина вирішила не продовжувати навчання в 10-11 класах вашої школи, то назвіть причини цього вчинку:
а) ваша порада чи рідних; б) модно (так вчиняє багато молоді);
б) по Вашому прикладу (рідних чи друзів);
в) важко навчатися в старшій школі (великі навантаження і вимоги);
г) старша школа – даремно витрачені роки;
д) лякає ЗНО; е) інше ________________________________
9. Що, на Ваш погляд, необхідно зробити педагогам і батькам для поліпшення підготовки учнів до майбутньої трудової діяльності?
V. Притча «Три муляри»
На початку XIV ст. у Центральній Європі проводились роботи по будівництву величезного собору. Керівник собору був монахом. Йому доручили слідкувати за роботою всіх будівельників. І ось, монах вирішив подивитися як працюють муляри. Він вибрав трьох з них, як представників різних позицій у своїй професії. Коли він підійшов до першого, він запитав:
Муляр відірвався від роботи і відповів голосом, повним люті і гніву:
Монах підійшов до другого муляра:
Монах підійшов до третього муляра.
Монах пішов і деякий час думав над тим, що він почув. Він заснув спокійним сном, яким не спав вже дуже давно, а наступного дня монах зняв з себе повноваження керівника і запропонував цю посаду…(кому б ви думали?...Так, третьому мулярові. (А чому, як ви гадаєте?)
Ця притча розповідає про відношення людини до своєї справи. Кожен з мулярів мав свій погляд на роботу, яку він виконував і бачив тільки її результат для себе, і тільки третій вкладав у працю не тільки свою майстерність, уміння і навички, а й душу.
VІІ. Типові помилки при виборі професії.
Учитель: 65% робочих місць, на яких будуть працювати сьогоднішні школярі, ще не створені. Яку професію варто обрати, щоб не залишитись безробітним.
Часто доводиться чути: «Я обираю цю професію, бо вона престижна!». Вибираючи професію лише за принципом її престижності та перспективності і без врахування власних здібностей, схильностей, можливостей, молода людина ризикує виявитися в подальшому житті професійно неуспішною і просто непотрібною унаслідок перенасичення ринку праці такими фахівцями, що в свою чергу, провокує масу нових соціальних і психологічних проблем.
Щоб уникнути таких ситуацій слід бути ознайомленими з типовими помилками і труднощами при виборі професії.
Помилки при виборі |
відсутність уміння розібратися у своїх здібностях, особливостях характеру, мотивах вибору. |
Труднощі пр. виборі професії пов’язані з такими причинами |
|
Отже, при виборі професії потрібно |
|
Дуже важливо на шляху вибору є рівень поінформованості учнів як про майбутню професію, так і про самих себе. Для цього існує багато різноманітних тестів, наприклад он-лайн:
http://studway.com.ua/proforientacia/
Учитель: Отже, найстрашніша зрада – зрада свого покликання в гонитві за легким успіхом і матеріальними благами. Тож зробіть правильний вибір і будьте вірними своїм мріям, ідеалам, цінностям, життєвим принципам – своєму призначенню.
Учитель: Шановне товариство! Час години-роздуму збіг. Пора робити висновки.
Учень 1: Зробимо, зробимо їх. А крапки розставить життя.
Учень 2: Хтось відкриває для нас нові зорі.
Учень 3: Хтось шукає зелені закони.
Учень 4: Борознить хтось моря, океани.
Учень 5: Хтось пильнує сірі екрани.
Учень 6: Сорти пшениці виводить учений.
Учень 7: А хтось змальовує світ наш зелений.
Учень 8: Комусь до вподоби в житті мандрувати.
Учень 9: А хтось ще не вирішив, ким йому стати.
Учень 10: Попробував те і попробував друге.
Учень 11: Допомагали друзі й подруги.
Учень 12 Батько й мати своє диктували.
Учень 13: Навіть знайомі напевне вже знали,
Що нас чекає в освітньому плані.
Учень 14: А я ніяк не визначуся:
То за гуманітарні вхоплюся,
То математика вже до вподоби,
То бактерії і мікроби.
Раптом англійська престижною стала.
Все. На більше мене не стало.
Я найбільше, друзі, боюся,
Що так ніколи й не визначуся.
Пішов за порадою до дідуся.
Дідусь посміхнувся. Усмішка з хитриною:
-Добре б, онуку, щоб став ти Людиною!
1