БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ
«ВИХОВАННЯ СВІДОМОЇ ДИСЦИПЛІНИ»
На будь-якому робочому місці цінують дисциплінованого працівника. Свідома дисципліна будь-якої людини ґрунтується на розумінні свого обов’язку саме у повсякденному житті, на усвідомленні почуття відповідальності за кожне своє слово і вчинок перед оточенням.
Іноді дорослі вважають, що коли дитина ввічлива, дотримується правил поведінки, то її можна вважати дисциплінованою. Однак, трапляється, що дорослі приходять до такого висновку на основі лише зовнішніх, показних ознак. А в дійсності, навіть не кожну дитину, що відрізняється слухняністю і є добрим виконавцем, можна назвати свідомо дисциплінованою людиною, в якої ця якість стала властивістю характеру.
Що таке «свідома дисципліна»?
Показниками високого рівня дисципліни є розуміння учнями необхідності дотримання її в школі, громадських місцях, в особистій поведінці; готовність і потреба у виконанні загальноприйнятих норм і правил дисципліни праці, навчання, проведення вільного часу; самоконтроль у поведінці; боротьба з порушниками дисципліни в школі та за її межами.
Свідома дисципліна виявляється в усвідомленому виконанні суспільних принципів і норм поведінки, ґрунтується вона на сформованості в учнів таких рис:
Цікавою є і точка зору американського психіатра Р. Кемпбелла, який вважає, що у вихованні дітей дисципліна — це тренування розуму і характеру дитини для того, щоб вона стала самостійною і такою, що вміє володіти собою, гідною і конструктивною особою у суспільстві.
Як виховати у дитини таку якість, як дисциплінованість?
Перш за все, необхідно звернути увагу на те, що свідома дисциплінованість дитини багато в чому залежить від вихованості і дисциплінованості дорослих, з якими діти щоденно спілкуються. Це означає, що, у першу чергу, і від батьків. Дитина має бути старанною і наполегливою у навчанні, сумлінною; дотримуватися даного слова; точною та акуратною в роботі; вміти організовувати свій час і дозвілля; виявляти повагу до старших; піклуватися про рідних і близьких людей; бути скромною і ввічливою. Також виховання дисципліни, мабуть, пов’язане із залученням дитини до виконання певних обов’язків.
Діти мають відчувати свою належність до сім’ї, своє членство у ній. Якщо вони цього не відчувають, то знаходять інші можливості довести свою значущість. Праця, яка під силу дитині, прищеплює навички, вчить давати користь, цінувати піклування про себе оточуючих і поважати чужу працю. У батьків завжди є спокуса все робити самим. Вони вважають, що так простіше, до того ж, вони все роблять «належним чином». Такі батьки позбавляють дітей можливості навчатися співпраці й відповідальності.
Інтелектуальний рівень дітей зростає в міру їх дорослішання, тому батьки повинні давати дітям роботу, відповідну їхньому віку. Спочатку діти повинні успішно засвоїти відповідальність на більш низьких рівнях, а потім уже переходити до більш складних завдань
Діти молодшого шкільного віку можуть виконувати такі домашні обов'язки: накривати та прибирати зі столу, розвішувати рушники й виносити сміття. Вони повинні вчасно робити домашні завдання, готувати одяг до школи та утримувати в чистоті й порядку свою кімнату. У цьому віці вже треба дозволяти дітям користуватися своїми грішми. Нехай вони припускаються помилок і, звісно, потерпають від наслідків. Дітям, які хочуть нову іграшку, можна порадити збирати, відкладати гроші на її придбання. Якщо вони витрачають гроші на щось інше, то повинні розуміти, що так вони позбавляють себе можливості придбати нову іграшку, доки знову не накопичать на неї.Залучайте дітей до вибору, установлення правил виконання й визначення наслідків за невиконання домашніх справ та обов'язків. Коли діти особисто зацікавлені у своїх діях, вони охочіше будуть виконувати свої обов'язки. У цьому віці діти краще розуміють позитивні уроки відповідальності й наслідки безвідповідальності.
Діти середнього шкільного віку можуть виконувати безліч домашніх обов'язків. Вони можуть мити посуд, підлогу, прати, няньчити маленьких дітей і готувати прості страви. У віці 10–12-ти років багато дітей починають дізнаватися про соціальну несправедливість. Порозмовляйте з ними про те, що вони можуть зробити для вирішення соціальних проблем. Деякі діти починають добровільно допомагати у притулках, учити молодших школярів або виконувати доручення літніх сусідів. Ці дії можуть перерости в більш великі проекти допомоги в підлітковому віці, коли діти здатні брати на себе ще більше відповідальності.
Старшокласники здатні нести відповідальність за багато завдань удома та школі. Тому їм треба довіряти й давати можливість брати активнішу участь у житті сім'ї й колективу. Підлітки можуть і повинні:
Які навички потрібні дітям для розвитку відповідальності?
Ви можете навчити дитину таких необхідних навичок для підвищення здатності нести відповідальність:
Що можуть зробити батьки, щоб навчити дитину бути відповідальною?
Як розвиток відповідальності допомагає дітям у навчанні?
Діти збагачуються досвідом при навчанні бути відповідальними. Удома вони сильніше відчувають себе частиною родини, коли беруть участь у домашніх справах, які допомагають усій сім'ї. Також вони відчувають почуття виконаного обов'язку у школі, коли беруть відповідальність за виконання певних завдань і добре справляються з ними. Коли діти діють відповідально, їхні організаційні здібності покращуються і вдома, і в школі. Сумлінні учні розуміють, що вони несуть відповідальність за своє навчання й досягнення меж своїх можливостей. Внутрішня винагорода за добре виконану роботу буде мотивувати ваших дітей виконувати інші завдання вдома та у класі. Їхня самооцінка буде рости завдяки можливостям досягнення успіху.
Якщо діти практикують відповідальну поведінку, вони починають вважати себе гідними й надійними, що сприяє розвитку їхнього почуття унікальності. Відповідальність і продуктивність допомагає дітям відчувати, що вони важливі. Наші діти повинні розвивати глибоке почуття відповідальності, щоби бути успішними, надійними громадянами й упевнено вирішувати будь-які проблеми у своєму житті
Результати анкетування:
Підсумки батьківських зборів.
Необхідно відмітити, що діти й самі дуже страждають від своєї недисциплінованості і погано організованого способу життя в сім’ї. Спосіб життя, розпорядок, що заведений вдома, і є тим зовнішнім порядком, за допомогою якого утворюються певні межі поведінки. Розпорядок сім’ї являє собою певну систему засобів і методів, які допомагають виховати дитину. Звичайно, це не є панацеєю від усіх бід, але є непоганим помічником. Саме завдяки дотриманню розпорядку значною мірою відбувається накопичення правильного дисциплінарного досвіду, приходить уміння володіти собою, яке ми називаємо самодисципліною, і без якого людину не можна вважати остаточно дисциплінованою.
Тест на визначення рівня відповідальності старшокласників
учня/учениця 9 класу ________________________________________
Оберіть одну правильну, на вашу думку, відповідь у наступних запитаннях.
1. Учитель доручив тобі підготувати доповідь на засідання гуртка, ти...:
а) знайдеш літературу і самостійно підготуєшся; 6
б) зробиш доповідь абияк з того, що буде під рукою; 1
в) забудеш про це доручення, бо в тебе є важливіші справи. 4
2. Мама попросила тебе забрати з дитячого садка сестричку, ти...
а) зробиш це із задоволенням; 8
б) спробуєш це передоручити комусь іншому; 4
в) будеш займатися своїми справами, сподіваючись, що мама сама зробить це пізніше. 0
3. Ти пообіцяв своєму другові повернути його книгу саме сьогодні, але в тебе виникли термінові справи, тому ти…:
а) знайдеш хвилинку, щоб виконати обіцянку; 4
б) попросиш когось зробити це за тебе; 6
в) забудеш про обіцянку, бо твої справи важливіші. 1
4. Один із учнів вашого класу повинен був виступити на шкільній конференції, але він раптом захворів, ти...
а) сам запропонуєш свою кандидатуру, підготуєш виступ; 1
б) спробуєш вмовити виступити когось із однокласників; 8
в) не зреагуєш на проблему, бо «твоя хата з краю». 3
5. Прогулюючись парком, помічаєш непогашене вогнище, ти...
а) спробуєш зробити все, щоб його загасити; 4
б) повідомиш кого-небудь про необхідність вжити заходів; 6
в) спокійно підеш далі, бо це не твоя справа. 2
6. Як ти вважаєш, прийняте рішення тобою слід неухильно втілювати в життя?
7. Ти прагнеш до того, щоб оточуючі вважали тебе надійною, відповідальною людиною?
8. Як ти вважаєш, на тебе можна покластися?
9. Людина, яка підводить в дрібницях, не буде надійним партнером і у великому ділі?
10. Якщо тебе не контролювати, ти будеш намагатися ухилитися від виконання завдання?
11. Ти завжди дотримуєшся заздалегідь складеного плану дій?
12. Ділова людина повинна хвилюватися про власну вигоду, забувши про муки совісті?
13. Давши комусь слово, ти обов’язково його тримаєш?
14. Як ти вважаєш під час керування колективом, самому потрібно виконувати правила, дотримання яких вимагаєш від оточуючих?
15. Тільки вимогливий керівник може змусити добре і злагоджено працювати колектив?
16. Як ти вважаєш, прийняте рішення колективом слід неухильно втілювати в життя?
Дякую за щирі відповіді!
У наведеній нижче таблиці запишіть відповіді на поставлені запитання
|
|
|
|
|
|
|
Дякую за відверті відповід