Батьківські зустрічі

Про матеріал
Тренінг "Аукціон ідей родинного виховання" Мета: допомогти батькам організувати правильну виховну роботу в сім’ї, вибрати стилі для ефективного виховання, скоординувати роботу сім’ї та школи для розвитку всебічно розвиненої гармонійної особистості на основі педагогіки партнерства.
Перегляд файлу

Гончаренко Лариса Володимирівна

Смілянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 7

 

Батьківські зустрічі

Тренінг

Тема: Аукціон ідей родинного виховання

Мета: допомогти батькам організувати правильну виховну роботу в сім’ї, вибрати стилі для ефективного виховання, скоординувати роботу сім’ї та школи для розвитку всебічно розвиненої гармонійної особистості на основі педагогіки партнерства.

Очікувані результати:

1. З’ясування очікувань батьків від проведення тренінгу.

2. Ознайомлення батьків зі стилями виховання дітей в родині.

3. Визначення теми, часу і місця проведення наступних батьківських зустрічей.

Перебіг зустрічі:

Привітання.

1. Вправа  «Коло знайомства»

Мета: познайомити учасників та з’ясувати їхні очікування, сприяти згуртованості та створенню комфортної атмосфери для успішної роботи.

                                              Хід    проведення:

     Вчитель роздає аркуші паперу, учасники способом обривання виготовляють фігурки хлопчиків та дівчаток відповідно до своєї статі. На фігурці протягом 1хв. учасник пише  своє ім’я, сімейну роль (тато, мама, бабуся, брат ін.) та те, що хоче повідомити про себе, свої вподобання. Під час самопрезентації учасники прикріплюють  фігурки з написами по колу.

 

     2. Визначення правил роботи

Мета: самостійне вироблення правил роботи під час тренінгу.

Хід проведення:

      Вчитель пропонує учасникам об’єднатися в групи відповідно до обраного кольору цеглинки LEGO.

      Учасники обговорюють, формулюють і приймають правила спільної взаємодії, що сприятимуть продуктивній праці протягом тренінгу методом «Мозкового штурму» та вводять покарання за недотримання правил.

Приклади правил:

1. Правило піднятої руки.

2. Правило вільної ноги.

3. Вимкнений телефон.

4. Кожна думка має право на існування.

5. Дотримуватись регламенту.

Приклади покарання:

1. Продекламувати вірш.

2. Заспівати куплет народної пісні.

 

3 . Вправа «Очікування»

Батьки – участники тренінгу на окремих аркушах пишуть свої очікування і прикраплюють в 1 і 2 стовпчиках таблиці.

Знаю

Хочу дізнатись

Дізнався

 

 

 

  

4. Діагностична вправа «Ідеальні батьки»

 

Учасники методом «мозкового штурму» складають портрет «ідеальних батьків». Вчитель записує висловлювання на дошці. Потім на малюнку, де зображені кола (мішень), кожен учасник ставить будь-який знак маркером там, де він, як йому здається, знаходиться відносно центру кола. Центр символізує «ідеальних батьків» з усіма перерахованими якостями. Далі батьки промовляють дві, три якості, які допоможуть наблизитися до центру кола.

 

5.Тест «Ваш стиль спілкування і виховання» (Додаток 1)

 Дайте відповідь на питання тесту, вибравши один з варіантів відповіді.

Результати тесту: якщо відповідей А найбільше, то у вас переважає авторитарний стиль виховання, Б - демократичний, В - ліберальний.

 

4.Робота в групах

Кожна група отримує матеріали з одним із стилів виховання. Завдання групам: ознайомитись з матеріалами, презентувати роботу групи.

Дати відповіді на такі питання:

1. Стиль виховання.

2. Тип позиціїї батьків по відношенню до дитини.

3. Спосіб поведінки з дитиною.

4. Часто вживані словесні форми.

 

6. Вправа «Пам’ятка на кожен день»

 Протягом трьох хвилин допишіть речення.

 

1. Я ніколи не буду _____________________________________________

2. Завжди буду знати ____________________________________________

3. Завжди буду проявляти інтерес до _______________________________

4. Я повинен (-нна) ______________________________________________

5. Я не можу ____________________________________________________

6. Я не хотів(-ла) б  ______________________________________________

7. Я хочу _______________________________________________________

Вчитель: сподіваюся, що ці правила ви будете використовувати, коли виникнуть труднощі в спілкуванні і вихованні дитини.

 

7. «Калейдоскоп побажань»

- Чи виправдалися очікування від тренінгу?

- Що для Вас було цікаво?

- Що нового дізналися? (Заповнення таблиці ЗХД)

- Ваші пропозиціїї щодо теми, часу і місця проведення наступної батьківської зустрічі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Тест

1. Як Ви вважаєте, через що діти швидше стануть неслухняними?

А. Через надмірну м'якості і вседозволеності з боку батьків.

Б. Через надмірну вимогливість батьків.

В. Через свої егоїзм, лінь і впертість.

 

2. З яким з наведених тверджень ви згодні?

А. Якщо дитину з дитинства тримати в строгих рамках, то з неї виросте хороша людина.

Б. Батьки не мають права вимагати від дитини поваги до себе, вони повинні її заслужити.

В. Важливо, щоб батьки не заважали жити дітям і не нав'язували їм свою думку.

 

3. Як ви вважаєте, якою мірою батьки повинні брати участь у відносинах дитини з однолітками?

А. Дитина зобов’язана близько спілкуватися тільки з тими дітьми, які подобаються батькам.

Б. Батькам потрібно знати друзів своєї дитини, запрошувати їх в гості, але втручатися в стосунки дітей можна тільки у виняткових випадках.

В. Дитина може спілкуватися з ким захоче, батьків це не стосується.

 

 4. Дитина повинна розуміти, що її батьки ...

А. Знають все, про що вона  думає.

Б. Цікавляться її думками і почуттями.

В. Не претендують на те, щоб знати її помисли.

 

5. Дорослий повинен просити вибачення у дитини?

А. Ніколи.

Б. У тих випадках, коли дорослий не правий, обов’язково.

В. За настроєм.

 

6. Чи може дитина самостійно вирішувати, чим займатися у вільний час?

 А. Не може, доки не стане дорослою.

Б. Звичайно. Може. Але завдання батьків - спрямувати енергію в «мирне русло», запропонувати цікаві та корисні заняття.

В. Може, батьки повинні допомогти матеріально.

 

 7. Як повинні реагувати батьки дитини, почувши від неї нецензурні вирази?

А. Обуритися і строго покарати.

Б. Домовитися, що ці слова дитина більше не буде вимовляти.

В. Не робити з мухи слона, перший раз можна взагалі пропустити повз вуха.

 

8. Навіщо давати дитині гроші на кишенькові витрати?

А. Щоб самостійно робити покупки і звітувати за них перед батьками.

Б. Щоб витратити їх на власний розсуд.

В. Щоб не красти гроші у батьків.

 

9. У дитини можуть бути секрети від батьків?

А. Тільки в тому випадку, якщо батьки погано ставляться дитини.

Б. Так. Це обов’язкова умова нормального дорослішання, діти повинні мати власне особисте життя.

В. Звичайно, адже у дитини повинен бути свій світ, закритий для дорослих.

 

10. Як ви вважаєте, до якого моменту дорослі повинні самі вибирати одяг та інші речі для дитини?

А. До того часу, поки дитина не почне купувати все це на самостійно зароблені гроші.

Б. До того часу, як дитина не навчиться висловлювати свої побажання щодо цього.

В. До того часу, поки дитина не зажадає самостійності у виборі речей.

 

11. Чи потрібно батькам демонструвати дитині свою любов?

А. Ні. Можна тільки хвалити за успіхи, але телячі ніжності ні до чого.

Б. Звичайно. Однак будь-яка ласка повинна бути доречна (наприклад, не цілувати хлопчика при його друзях).

В. Так, як можна частіше.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Авторитарний стиль виховання

Батьки, що дотримуються цього стилю, жорстко контролюють, вторгаються в особистий простір дитини, пригнічують силою, вирішують за дитину, що їй краще, не цікавляться особистою думкою дитини, не визнають її права. Всі рішення приймають батьки, які вважають, що дитина майже в усьому повинна підкорятися їхній волі, авторитету. Батьки вимагають від дитини порядку, дисципліни, чіткого виконання всіх обов'язків. В особистості змалку виховують почуття відповідальності, вміння долати труднощі. Надто високі вимоги, які ставлять до дитини, потребують максимальної мобілізації всіх розумових і фізичних здібностей. Від дитини вимагають досягнення успіху в різних сферах. Це стає самоціллю, але при цьому страждає духовна сфера. Авторитарний стиль виховання може призвести до відхилення у поведінці (особливо тоді, коли батьки прагнуть бачити свою дитину лідером). Дитина має отримувати найвищі бали з усіх предметів у школі, вигравати спортивні змагання. Така психологічна установка сприяє появі страху невдачі, поразки. Дитина втрачає стимули до корисної діяльності, в неї виникає недовіра до людей, вона прагне уникати контактів з ними. Дитина прагне замінити спілкування з батьками, вчителями на спілкування з однолітками. Дитина підкоряється владним людям, а щодо слабших за себе виявляє жорстокість, агресію, ігнорує людську гідність. Для того, щоб зберегти стосунки зі своїми дітьми і водночас підтримувати їх упевненість у собі й самостійність, необхідно обмежити зону свого контролю, поступово передаючи дитині (особливо підліткам) відповідальність за їхні дії та вчинки. Враховуйте позицію та бажання дитини, її переживання. Намагайтеся давати інструкції у формі пропозиції, а не розпорядження (наказу). Будь-які осудження повинні бути адресовані не до особистості дитини, а до конкретних її дій (не дитина погана, а сам вчинок, який вона вчинила).

 

Ліберальний стиль

Цей стиль  виявляється у недостатній увазі до дитини з боку батьків. Дитина в сім’ї належить сама собі. Їй надають необмежену свободу, не встановлюють будь-яких обмежень. Такі діти схильні до неслухняності та агресивності, поводяться неадекватно та імпульсивно. Нездатність сім’ї контролювати поведінку дитини може призвести до входження її до асоціальних груп, оскільки у неї не сформувалися психологічні механізми, необхідні для самостійної, відповідальної поведінки у суспільстві. Підліткам притаманне раннє вживання алкоголю чи інших психотропних речовин, які згубно діють на психічний стан. Згодом такі діти конфліктують з тими, хто їм не підкоряється. Вони не здатні враховувати інтереси інших людей, встановлювати стійкі емоційні зв’язки, не готові до обмежень і відповідальності, відчувають байдужість до близьких. З іншого боку, сприймаючи брак правильного виховання з боку батьків як виявлення байдужості й емоційного неприйняття, дитина відчуває страх і невпевненість, внутрішню порожнечу, яка викликає порушення в емоційній сфері. Для гармонічного розвитку дитини спробуйте змінити тактику спілкування: відновіть взаємну довіру й повагу; чітко позначте функціональні обов’язки дитини в родині, свої вимоги й очікування; проявляйте теплоту та ніжність до дитини, підкреслюйте її важливість для вас і винятковість; розмовляйте з нею і цікавтеся її думкою.

 

Демократичний стиль виховання

Особливістю цього стилю взаємин є тверде, послідовне і водночас  гнучке виховання. Дитина виховується як самостійна особистість. Також батьки орієнтовані на її активну роль у родині. Цей процес проходить під дбайливим і чуйним контролем батьків. Вони адекватно оцінюють можливості, успіхи і невдачі дитини; їм властиві глибоке розуміння дитини, цілей і мотивів її поведінки. При демократичному стилі виховання відбувається найбільш гармонічний і різносторонній розвиток особистості дитини. Він сприяє  розвитку самостійності, активності, ініціативи і соціальної відповідальності.

 

 Гіперопіка

Цей стиль характеризується надмірним піклуванням,попередженням активності, бажанням зробити все за дитину. З раннього дитинства діти дуже прив’язані до батьків. По мірі зростання самостійності, і, особливо, в перехідному віці, ця залежність починає дитину обтяжувати. Погано, якщо дітям не вистачає батьківської любові, але надмірна опіка також шкодить дитині, а батьки інколи  плутають любов і опіку. Вона затрудняє формування у дітей внутрішньої автономії та породжує залежність як рису характеру. Люблячі матері часом не здатні уявити дитину окремо від себе. Батьки звикли до своєї дитини і не схильні помічати вікових психологічних змін, що відбуваються з нею. Вона виросла, змінилася, а батьки все ще бачать її такою, якою вона була декілька років тому, причому власна думка їм здається беззаперечною. В цей час підлітки набувають критичного ставлення до батьків, вони починають  чинити опір, а це часто ображає батьків. Завдання дорослого – попередити, застерегти, пояснити, вказати на можливі наслідки, але дати можливість дитині діяти самостійно, здійснювати свій власний вибір. Тоді, навіть зробивши помилку, дитина навчиться думати, відповідати за свої вчинки, бути самостійною. Звичайно, все залежить від ситуації і віку дитини. Але обов’язково слід пам’ятати, що рано чи пізно дитині треба буде ставати дорослою й самостійною і те, як це буде відбуватися, найбільше залежить від батьків.

 

 

 

Література:

  1. Бех І. Виховання особистості : Сходження до духовності : [наук. видання] [Текст] / І. Бех – К. : Либідь, – 2006. – 272 с.
  2. Виготський Л.С.  Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.
  3. Діти і соціум : особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : монографія [Текст] / [А. М. Богуш, Л. О. Варяниця, Н. В. Гавриш, та ін.] ; Наук. ред. А. М. Богуш; За заг. ред. Н. В. Гавриш. – Луганськ: Альма-матер, – 2006. – 368 с.
  4. Книжка практичного психолога, год. 2 під ред.Рогова М.С, - М. - 2002
  5. Сущенко А. В. Гуманізація педагогічної діяльності вчителя : [наук.-метод. посіб.] [Текст] / А. В. Сущенко. – Запоріжжя : Прем’єр, – 2003. – 222 с.

 


 

 

 

docx
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку