Успішність виконання родиною своєї провідної функції – виховання дітей, їхнього всебічного розвитку і підготовки до суспільної корисної праці визначається здебільшого виховним потенціалом сім'ї. Він залежить від матеріальних побутових умов, морального та емоційного мікроклімату, трудової атмосфери.
Батьківський лекторій
«Художні праця дошкільників удома»
„Дай синові твоєму здоровий розум,
дай йому добрий звичай,
дай йому добру волю, -
і ти вже дав йому багатство”
О. Духнович
Успішність виконання родиною своєї провідної функції – виховання дітей, їхнього всебічного розвитку і підготовки до суспільної корисної праці визначається здебільшого виховним потенціалом сім’ї. Він залежить від матеріальних побутових умов, морального та емоційного мікроклімату, трудової атмосфери.
Великою помилкою багатьох сучасних матусь і татусів є усунення дітей від будь-який трудових навантажень і обов’язків. Така позиція батьків щодо трудового виховання дітей дає гіркі плоди: їхні нащадки виростають лінивими, байдужими до людей і людської праці. Щоб цього не трапилось, починаючи з раннього віку, кожна дитина повинна бути зайнята якою-небудь корисною справою і не проводити час у бездіяльності. Якщо дитина, як і інші члени родини, виконує трудові обов’язки, вона звикає з малечку поважати працю батька, матері. А це має велике значення для виховання таких якостей як турботливість, відповідальність, бажання працювати. Адже малюк за своєю природою діяльний та енергійний. Завдання батьків і полягає у тому, щоб спрямувати дитячу енергію на корисні справи. Досягти цього можна двома шляхами:
а) коли батьки навчають дітей корисним умінням і навичкам;
б) коли дошкільнята наслідують трудові заняття батьків.
„Як сонце і місяць освітлюють землю, так батько з матір’ю повинні освітлювати добрими прикладами свого життя дітей” , - так писав свого часу видатний педагог С. Полоцький. Саме родинне оточення вихователі мають навчити дитину бачити, розуміти і цінувати прекрасне у різних видах мистецтва, у природі, у взаєминах між людьми та їхній трудовій діяльності. Одним із засобів реалізації цих завдань може бути художня праця.
Як організувати заняття з художньої праці вдома?
Найперше необхідно виділити куток для праці, де б дитина могла зберігати різноманітні матеріали, інструменти, власні вироби. Він повинен знаходитися у найосвітленішому місці кімнати.
Дошкільнята, котрі відвідують дитячий садок, уже мають сформовані деякі елементарні уміння і навички, певні знання про якості, властивості та конструктивні можливості різних матеріалів, їхнє використання й виготовлення з них найпростіших виробів. З метою розширення діапазону знань про навколишній світ і предмети, що є в ньому, доцільно продовжити вдома досліди та експерименти. Вони сприятимуть пізнанню дитини властивостей і якостей різних матеріалів. Треба звертати увагу на художнє оздоблення готових виробів, розглянути фрагменти візерунків, запропонувати відшукати знайомі рослині елементи, геометричні форми (Що нагадують ці ягоди? Чиї це листочки? Яку квіточку в природі нагадує ця вишита чи намальована? Яка геометрична фігура подібна до цього елемента візерунка?). Така робота сприятиме закріпленню знань дітей, розвиватиме їхню творчість і фантазію.
Гуляючи з дитиною в парку або в лісі, зберіть різноманітний природний матеріал (жолуді, шишки, гілочки, насіння трав, корінці, мох тощо). Довгими осінніми та зимовими вечорами запропонуйте дитині самій придумати сюжети та персонажів. При необхідності і допоможіть у реалізації задуманого.
Вдома завжди знайдеться різноманітний картон, шпульки від ниток, коробки від сірників, кришечки від пляшок та ін. Навчіть свого малюка виготовляти невеликі предмети з пап’є-маше, карбувати на фользі (для цього на кришку від молока або сметани нанесіть візерунок, що його потім треба витиснути, провівши за контурами кілька разів використаним стержнем від кулькової ручки), робити візочки зі шпульок та ін.
Багато цікавого можна виготовити з ниток і клаптиків тканини. Дайте можливість дитині пофантазувати, запропонуйте ескізи композицій.
У процесі занять з художньої праці ви згодом помітите, що ваші діти стали уважніші, охайніші, більш посидючі та врівноважені, зросла їхня вправність, розвинулися творча уява і фантазія.