Обговорити з батьками модель успішного випускника Нової початкової школи, яка грунтується на компетентнісному підході; сприяти ефективній взаємодуї батьків, школи, учителів.
Батьківський всеобуч з теми
«Крокуємо до Нової української школи»
Дмитришина Катерина Вікторівна, учитель початкових класів Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №12 Бахмутської міської ради Донецької області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Мета: обговорити з батьками модель успішного випускника Нової початкової школи, яка ґрунтується на компетентнісному підході; сприяти ефективній взаємодії батьків, школи, учителів.
Обладнання: відео «Моє шкільне життя...» (виступи учнів класу), «Асоціативна квітка», «Квітка здоров’я», картки з переліком компетентностей, вислови В.О.Сухомлинського та К.Ушинського, виставка малюнків учнів «Я і Школа », міні – твори «Перший раз – у перший клас», фотомонтаж «Любов до батьків, сім’ї і роду – це любов до країни і народу»
Форма проведення: ділова гра.
Перебіг ділової гри
Мета діяльності вчителя – берегти і охороняти маленьку людину.
Мета діяльності батьків – бути впевненими у здібностях своєї дитини.
Девіз нашої ділової гри:
«Все, що робиться з любов’ю і разом з дітьми, приречено на успіх».
Учитель. Шановні присутні. Я чекаю від нашої сьогоднішньої зустрічі взаєморозуміння та плідної праці.
Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Нові освітні стандарти будуть ґрунтуватися на «Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей для навчання протягом життя» (18.12.2006), але не обмежуватимуться ними. У Законі України «Про освіту» визначено, зокрема, 11 компетентностей.
Відповідно до Закону України «Про освіту» у випускника Нової української школи мають бути сформовані такі компетентності, їх 11 (на дошці з’являються назви):
спілкування державною мовою
спілкування іноземними мовами математична
основні компетентності у галузі природничих наук
і технологіях
соціальна та громадянська екологічна грамотність і здорове життя
інформаційно - комунікаційна навчання впродовж життя
підприємливість і ініціативність інноваційність
обізнаність та самовираження у сфері культури
Молодший шкільний вік є визначальним у подальшому розвитку та формуванню компетентностей. Сьогодні ми зупинимось на основних компетентностях, які мають бути сформовані у молодшого школяра.
З вчителями початкових класів тісно співпрацюють, психологи і батьки. Вони допомагають вчителям виявити ті чинники, які негативно або позитивно впливають на успішність учнів. Тому сьогодні ви, як учасники ділової гри будете складати модель випускника початкової школи з позицій батьків, вчителів, психологів. А для цього я пропоную вам об’єднатися в групи, в яких ви на цей час станете у позицію експертів: психолога, вчителя або батьків. Також у нас буде працювати інформаційне бюро. Кожен з вас отримав весняну квітку. Займіть місце за тим столом, на якому стоїть квітка такого кольору, як і у вас. Це і буде ваша група. Психологи стверджують, що кожний колір щось означає.
Психолог:
Синій – символізує мудрість, як шлях до досягнення істини, спрагу знань, інтелектуальну досконалість і духовність.
Червоний – це колір, який символізує лідерство, оптимізм, несе в собі гарний настрій і самопочуття.
Жовтий – символізує мудрість, як шлях до досягнення істини, спрагу знань, інтелектуальну досконалість і духовність.
Завдання 1:
- Тема нашого засідання це – учень - випускник початкової школи. Щоб побачити його очима кожної групи та включитися в роботу нашої зустрічі, пропоную вам скласти сенкан на тему «Учень - випускник початкової школи».
(Правила складання сенкану на екрані, групи складають і зачитують їх)
(Демонструється відеоролик)
Наша мета полягає не в тому, щоб зробити себе необхідними нашим дітям, а навпаки, у тому щоб допомогти їм скоріше обходитись без нас. І я пропоную вам ще раз звернутися до компетентнісного підходу, за допомогою якого ми зможемо впровадити в життя модель випускника Нової української школи.
Компетентнісний підхід
Формування людини – цілісний і безперервний процес, який починається з раннього дитинства. Мета сучасної початкової школи – не просто давати знання, а формувати особистість, яка вміє і хоче вчитися, займає позицію активного суб’єкта діяльності. Учитель має виступати в ролі помічника, організатора педагогічної взаємодії з учнем, спрямованої на розвиток активності, самостійності, пізнавальних, творчих здібностей, формування пізнавального інтересу, який характеризується самостійністю учнів у здобутті знань.
Визначення рівня навчальних досягнень учнів є особливо важливим з огляду на те, що навчальна діяльність у кінцевому підсумку повинна дати не просто суму знань, умінь і навичок, а сформувати її компетенції. Сучасна школа, впроваджуючи компетентнісно - орієнтований підхід у навчально - виховний процес, покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості й сучасним вимогам суспільства. Щоб гідно жити в суспільстві, особистість повинна бути компетентною в різних сферах діяльності.
Завдання 2:
(робота в групах)
Висновок: Учень – не об’єкт, а творець свого власного «Я». Спочатку особистість, а потім – учень.
Учитель. З особистісною компетентністю учня тісно пов’язана соціальна компетентність. У чому ж вона заключається?
Інформаційне бюро
Соціальна компетентність – це відкритість до світу людей, навички соціальної поведінки, готовність до сприймання соціальної інформації, бажання пізнати людей і робити добрі вчинки. Соціальна компетентність виявляється у соціальній активності та гуманістичній спрямованості особистості. Важливо навчити вихованців жити у змінному, плинному світі, адаптуватися до змін, проявляти активність і власну творчість, навчитися бути частиною спільноти.
Формування основ соціальної компетентності молодшого школяра відбувається у процесі засвоєння навчального матеріалу на уроках та в позаурочний час. Навчальний процес відбувається завдяки постійній, активній взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання, де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. За правильної організації інтерактивного навчання діти отримують практичні навички повсякденного громадянського досвіду: партнерства та взаєморозуміння, лідерства та поваги до інших, ініціативності в прийнятті рішень, висловлюванні думок. Учень вчиться робити свідомий вибір, брати на себе відповідальність, приймати самостійні рішення. Формується соціально та політично активна особистість, повноправний член громадянського суспільства.
Завдання 3:
- Якими на вашу думку є першооснови формування соціальної компетентності учня-випускника? Пропоную вам скласти методичні пазли, в яких спробуйте об’єднати соціальні ролі дитини.
(робота в групах, далі презентація робіт учасників)
Інформаційне бюро
Здоров’язберігаюча компетентність
Найбільше багатство людини – здоров’я. Видатний український педагог В.О.Сухомлинський зазначив: «Я не боюсь ще раз повторити: турбота про здоров'я – це найважливіша праця вчителя. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили».
Знаменита формула «у здоровому тілі – здоровий дух» можна читати не тільки зліва направо, а й навпаки, тобто здоровий дух підтримує фізичне здоров'я! А здоровий дух – це не що інше як психічне здоров'я.
Медичний працівник закладу освіти. Аналіз Листа здоров’я учнів класу демонструє фізичний стан дітей: основна група – 65%, підготовча – 35%. На диспансерному обліку лікарів знаходяться 27% учнів класу. Батькам слід своєчасно звертатися до лікарів, користуватися їх порадами щодо збереження здоров’я дітей.
Завдання 4:
- Які ж фактори зміцнення здоров'я школяра? Якими навичками збереження власного здоров’я має володіти випускник Нової української школи?
(кожна група вибирає квітку, яка вказує на ознаки здоров'я їх дитини)
«+» «-»
- Подивіться, яку ми утворили «Квітку здоров’я» - квітку, яка містить навички щодо збереження здоров’я.
Учитель. Сучасний учень має бути добре обізнаним в світі інформації. Яка компетентність дозволяє йому це зробити?
Інформаційне бюро
Інформаційно-комунікативна компетентність - пов’язана з формуванням уміння шукати, аналізувати, відбирати необхідну інформацію, трансформувати, зберігати та транслювати її. Ця компетенція забезпечує навички роботи учнів з інформацією, що міститься в навчальних предметах і освітніх галузях, а також в оточуючому світі.
Ефективність засвоєння учнями навчальної інформації залежить від ступеня активізації їх залучення до процесу навчання.
Бібліотекар школи. Давайте разом побудуємо міст від учня до оточуючого його інформаційного середовища.
За словами В.О. Сухомлинського «Ми повинні виховувати так, щоб дитина почувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця». На сьогодні важливим і для нас дорослих, і для наших дітей є необхідність навчання дітей свідомому читанню.
Шановні батьки, психологи довели: те, що сьогодні дитина робить спільно з дорослими, завтра зуміє зробити самостійно. Тому, читати з дитиною треба кожного дня, обговорюючи прочитане; для ліквідації перевтоми використовувати фізкультхвилинки, ігрові прийоми; придбати найулюбленіші дитячі журнали та книги, знаходити час і можливість для сімейного читання.
Пам’ятка для батьків «Як обговорити з дітьми прочитане?»
4. Які слова і вирази запам’яталися?
5. Чого навчила книга, оповідання?
6. Запропонуйте дитині намалювати малюнок до епізоду (у разі
виникнення труднощів допоможіть), який сподобався,
вивчити уривок, якщо це вірш.
Учитель. Ключовою є компетентність навчання впродовж життя. «Хіба школяр не вміє вчитися?» - дивуються деякі батьки. Адже дитина ходить в школу, виконує уроки. Невже цього недостатньо?
Практика показує, що ні. Невміння вчитися найчастіше є причиною того, що діти вчаться нижче своїх можливостей або досягають певних результатів ціною надмірних зусиль.
- З’ясуємо зміст вищезазначеної компетентності. Будь ласка, інформаційна довідка.
Інформаційне бюро
Найчастіше пробудження інтересу до предмета переходить в бажання пізнавати щось самостійно з метою вдосконалення знань, отриманих на уроці та керівництвом вчителя, починається з уміння вчителя організовувати роботу на уроці таким чином, щоб зацікавити учнів: цікавий початок уроку, неочікувані запитання на кмітливість, чітка постановка завдань, надання учням висловити свої припущення щодо мети своєї роботи на кожному уроці, своє бачення розв’язання проблеми. Навчити дітей дивуватися і бути спостережливими – дуже важливо в шкільному навчанні. Від зацікавленості до допитливості, пізнавального інтересу, пізнавальної потреби – це шлях зародження потреби в самоосвіті.
Самостійна робота учнів – діяльність учнів, спрямована на оволодіння навчальним матеріалом, або його застосування, що відбувається без участі вчителя. Учень уміє вчитися, якщо він визначає сам або приймає мету, яку ставить вчитель, відповідно до неї планує й виконує необхідні дії, контролює та оцінює свої результати.
Учитель. Яка ж роль батьків, вчителів, психологів у даному процесі самоосвітньої діяльності учня - випускника? (обмін думками).
Висновок. «Самостійні думки виникають тільки із самостійно отриманих знань» (К.Ушинський)
Підсумок
Сьогодні у нас була спроба створити власну модель випускника Нової української школи. Але пам’ятаємо про те, що кожна дитина – особистість. А кожна особистість потребує творчого підходу, великого терпіння й любові від учителя та батьків. Лише з творчим підходом до справи є шанс розкрити й розвинути всі кращі сторони чутливої дитячої душі, творчого потенціалу дитини.
Нам необхідно пам’ятати: якщо є бажання змінювати сучасні реалії, постійно втілювати особистісно орієнтоване навчання на основі інноваційних технологій. Ми прагнемо того, що школа має стати маленькою державою людяності, доброти, гуманізму, творчості й постійного пошуку, щоб випускники на все життя засвоїли: якщо хочеш бути щасливим, то дотримуйся золотого правила:
- розум в голові;
- чесність в серці;
- здоров'я в тілі.
Давайте будемо керуютися п'ятьма основними заповідями: любити, вірити, знати, поважати та розуміти дитину.
Дитина наче паросток тендітний
Дитина - наче паросток тендітний
Свої долоньки сонцю простягає.
І тягнеться увись росточок плідний
Йому потрібні догляд і душа.
Учителі! На вас стоять держави,
І вам майбутнє на Землі вершить.
Відтак, плекайте сад, бо він не дасть врожаю,
Як добре не подбає садівник.
Список використаних джерел:
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_975 - Назва з екрана. – (Дата звернення 15.06.2018).