"Бенчмаркінг – основа забезпечення конкурентоспроможності підприємства"

Про матеріал
Термін “конкуренція” з лат. concurrentia означає - змагання, суперництво.  Дослідження проблеми конкуренції й конкурентоздатності до 90-х років минулого століття в Україні не мало необхідності. Термін “конкуренція” не застосовувався в радянській економіці. Це поняття сполучалося з анархією, хижацькими методами, і важкими соціальними наслідками.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема 5. Бенчмаркінг – основа забезпечення конкурентоспроможності підприємства.  1. Методики оцінки конкурентоспроможності продукції2 Методики оцінки конкурентоспроможності підприємства3. Методи оцінки конкурентного положення підприємства на ринку

Номер слайду 2

Термін “конкуренція” з лат. concurrentia означає - змагання, суперництво. Дослідження проблеми конкуренції й конкурентноздатності до 90-х років минулого століття в Україні не мало необхідності. Термін “конкуренція” не застосовувався в радянській економіці. Це поняття сполучалося з анархією, хижацькими методами, і важкими соціальними наслідками.

Номер слайду 3

Перші найбільш цілісні теоретичні положення про рушійні сили конкурентної боротьби з'явилися лише у середині XVIII сторіччя. У цілому, до середини XX в. сформувалися загальні уявлення про суть конкуренції і її основних рушійних сил, що виразилися в постулюванні чотирьох класичних моделей: досконалої (чистої) конкуренції; монополістичної конкуренції; олігополістичної конкуренції; чистої монополії.

Номер слайду 4

Модель досконалої конкуренції, теоретичні засади якої заклав А. Сміт, повністю виключала будь-який свідомий контроль над ринковими процесами. Координуючим елементом в його теоретичних положеннях постає цінова система в абсолютно децентралізованій економіці. Подальший розвиток теорії абсолютної переваги здійснив Давид Рікардо, який побудував модель досконалої конкуренції та описав як функціонує така система в довгостроковій перспективі. Для умов, які розглядав вчений, принциповим є те, що ціни складаються лише під дією попиту та пропозиції в результаті конкурентної боротьби. Представники неокласичної політекономії, намагаючись повніше розкрити економічні механізми функціонування ринку, створили більш адекватні реальній дійсності моделі монополістичної, олігополістичної конкуренції та чистої монополії.

Номер слайду 5

Згідно Закону України «Про захист економічної конкуренції», “економічна конкуренція – це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку” .

Номер слайду 6

Наукові підходи до визначення сутності поняття “конкуренція”Вчений. Визначення поняття “конкуренція”Азоєв Г. Л., Зав'ялов П. С., Райзберг Б. А.  Економічний процес взаємодії, взаємозв'язку й боротьби між виступаючими на ринку підприємствами з метою забезпечення кращих можливостей збуту своєї продукції, задоволення різноманітних потреб покупців. Кіперман Г. Я. Процес взаємодії, взаємозв'язку й боротьби виробників і постачальників при реалізації продукції, економічне суперництво між відособленими товаровиробниками або постачальниками товарів (послуг) за найбільш вигідні умови збуту. Макконнел К. Р.,Брю С. Л. Наявність на ринку більшої кількості незалежних покупців і продавців, та можливість для них вільно входити на ринок і залишати його. Маршалл А. Змагання однієї людини з іншими, особливо при продажу або купівлі чого-небудь. Спірідонов І. А. Економічний процес взаємодії, взаємозв'язку й боротьби між виступаючими на ринку підприємствами з метою забезпечення кращих можливостей збуту своєї продукції, задоволення різних потреб покупців й одержання найбільшого прибутку. Перцовський Н.І. Процес управління суб'єктом власними конкурентними перевагами для досягнення своїх цілей у боротьбі з конкурентами, за задоволення об'єктивних або суб'єктивних потреб у межах законодавства або в природних умовах. Фатхутдінов Р. А. Змагання господарюючих суб'єктів, коли їхні самостійні дії ефективно обмежують можливість кожного з них односторонньо впливати на загальні умови обігу товарів на відповідному товарному ринку. Юр'єва Т. В. Змагання між товаровиробниками за найбільш вигідні сфери вкладання капіталу, ринки збуту, джерела сировини.

Номер слайду 7

Відмітними рисами сучасного трактування економічної конкуренції є:цивілізований, легалізований характер цієї боротьби;подібність (взаємозамінність) товарів, виробники яких втягнені у конкурентну боротьбу;обмеженість можливостей кожної з конкуруючих сторін впливати на умови обігу товарів на відповідному ринку внаслідок самостійних дій інших сторін;ідентичність або наближеність потреб цільових груп споживачів, стосовно яких точиться конкурентна боротьба;спільність, тотожність мети, заради якої виникає це суперництво.

Номер слайду 8

Конкуренція як економічна категорія

Номер слайду 9

Методи оцінки конкурентоспроможності продукції використовуються для обґрунтування різних поточних рішень: комплексного вивчення ринку і вибору напрямів діяльності підприємства;розробки заходів щодо підвищення конкурентоспроможності продукції;оцінювання перспектив продажу конкретних виробів і формуванні структури продажів;контролю якості продукції;установлення цін на продукцію;атестації продукції.

Номер слайду 10

В економічній науці для оцінки конкурентоспроможності продукції використовуються різні методи та підходи: диференціальний метод; комплексний метод; змішаний метод.

Номер слайду 11

де qi – одиничний параметричний показник конкурентоспроможності по і-му параметру (і = 1,2,3, ...,N);Pi – величина і-го параметра для продукції, що аналізується;Рi0 – величина і-го параметра, при якому потреба задовольняється повністю;п – кількість параметрів. Розрахунок одиничного показника конкурентоспроможності ведеться за формулою:

Номер слайду 12

де qi, qi − одиничні показники конкурентоспроможності по і-му технічному параметру. Розрахунок одиничного показника конкурентоспроможності проводиться за формулами:

Номер слайду 13

де Інп − груповий показник конкурентоспроможності за нормативними параметрами;qні − одиничний показник конкурентоспроможності за і-м нормативним параметром Розрахунок групового показника за нормативними показниками проводиться за формулою:

Номер слайду 14

де Ітр − груповий показник конкурентоспроможності за технічними параметрами;аі − вагомість і-го параметра в загальному наборі з п технічних параметрів Розрахунок групового показника за технічними параметрами (окрім нормативних) проводиться так:

Номер слайду 15

де 3 − повні витрати споживача на придбання та використання товару;Зс − одноразові витрати на придбання продукції;Сі − середні сумарні витрати на експлуатацію продукції, що відносяться до і-го року її служби;Т − строк служби;і – рік. Повні витрати споживача визначаються:

Номер слайду 16

де Сj − експлуатаційні витрати за j-ю статтею;п − кількість статей експлуатаційних витрат.

Номер слайду 17

де ІЕП - груповий показник за економічними параметрами;В, В0 – повні витрати споживача відповідно до продукції, що оцінюється, та прикладу. Розрахунок групового показника за економічними параметрами проводиться за формулою:

Номер слайду 18

Розрахунок інтегрального показника конкурентоспроможності за формулою: де К − інтегральний показник конкурентоспроможності продукції, яка вивчається по відношенню до виробу-прикладу.

Номер слайду 19

До таких факторів можна віднести: Ступінь новизни товару. Символічні фактори, які розглядаються в розрізі суспільних норм. Додаткові фактори, які безпосередньо не відносяться до продукту.

Номер слайду 20

інтегральний показник конкурентоспроможності, з погляду маркетингового підходу, за формулою: де І мн.п − інтегральний показник конкурентоспроможності аналізованої продукції щодо виробу-зразка;b − нормативно-кон’юнктурний коефіцієнт, що враховує відповідність нормативним параметрам, дотримання авторських прав і законодавчих рамок;І т.п − груповий показник технічних параметрів продукції;І е.п − груповий показник економічних параметрів продукції;f(t)− часовий фактор;f(s) − стимулюючий фактор.

Номер слайду 21

Нормативно-кон’юнктурний коефіцієнт за нормативними параметрами обчислюють за формулою: де Qni − одиничний показник конкурентоспроможності за і−тим нормативним параметром. Часовий фактор f(t) відображає залежність рівня конкурентоспроможності від життєвого циклу товару, зміни переваг споживачів у випадку появи на ринку можливих нововведень. Стимулюючий фактор f(s) − функція відносини обсягу продажів у грошовому вираженні до витрат на стимулювання збуту.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Основні ідеї цієї моделі: орієнтація підприємств на створення і розвиток ключових факторів успіху, відсутніх у конкурентів;підприємство може і повинне створювати та підтримувати попит на продукцію з унікальними властивостями, які можуть формуватися як на стадії виробництва, так і на стадії розподілу та обслуговування; конкуренції щодо продуктів, які відзначаються використанням слабкості конкурентів та примхів споживачів, потрібно уникати через ненадійність та короткостроковість існування конкурентних переваг такого типу.

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Км = Я : Ц, де Км − показник конкурентоспроможності товару;Я − показник якості товару;Ц − показник ціни товару.

Номер слайду 26

Декілька підходів до оцінки конкурентоспроможності підприємства, основними з яких є:метод, що заснований на теорії ефективної конкуренції;підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємства, які пов’язують її рівень з показниками якості (конкурентоспроможності) продукції, що випускається;методи, засновані на теорії конкурентної переваги;метод бенчмаркінгу;методи, що засновані на методиках комплексної оцінки фінансово-господарської діяльності підприємства та ін.

Номер слайду 27

Вчений М. Портер виділяє два види конкурентних переваг: зовнішню і внутрішню.

Номер слайду 28

Розрахунок частки ринку виконують за допомогою такої методики: де Чік (Чів) − частка ринку і-го підприємства, розрахована за кількістю (загальною вартістю) реалізованої продукції;Кі і Ді. − відповідно кількість і ціна продукції, реалізованої і-го підприємством;Пі − обсяг продажу і-го підприємства;п − кількість підприємств, які функціонують на цьому ринку.

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Для оцінки рівня протидії конкурентів у боротьбі за ринкові ніші використовують показник концентрації, який характеризує рівень концентрації виробництва в галузі та визначається таким чином:де П1 = max {Пі}, для всіх і = 1− п ;П2= max Пі {Пі / П1}, для всіх і = 1 −(п−1);П3 = {Пі / П1, П2}, для всіх і = 1− (п−2);П4 = max {Пі / П1, П2, П4}, для всіх і = і − (п−3);п − кількість організацій, які реалізують продукцію заданого асортименту.

Номер слайду 31

Індекс Херфіндала як суму квадратів ринкових часток конкурентів:де Іх − індекс Херфіндала (0<І <1);Чів − частка і-го підприємства в загальному обсязі продажу продукції заданого асортименту.

Номер слайду 32

Індекс Розенблюта Ір: Він враховує номер підприємства, отриманий на основі ранжування часток від максимуму до мінімуму (і).

Номер слайду 33

Метод, заснований на теорії ефективної конкуренції. В основі методу лежить оцінка 4-х групових показників або критеріїв конкурентоспроможності.

Номер слайду 34

Перша група − показники, що характеризують ефективність управління виробничим процесом, економічність виробничих затрат, раціональність експлуатації основних фондів, досконалість технології виготовлення товару, організацію праці на підприємстві. Друга група − ефективність управління оборотними коштами, незалежність підприємства від зовнішніх джерел фінансування, здатність підприємства розплачуватися за свої борги і можливість стабільного розвитку підприємства в майбутньому.

Номер слайду 35

Третя група − показники, які дають уяву про ефективність управління збутом і просуванням товару на ринку засобами реклами і стимулювання. Четверта група − показники конкурентоспроможності товару.

Номер слайду 36

Розрахунок критеріїв і коефіцієнтів визначається за формулами середньозваженої арифметичної: Кп/п = 0,15 Еп + 0,29 Фп + 0,23 Ес + 0,33 Кт ,де Еп − значення критерію ефективності виробничої діяльності підприємства;Фп − значення критерію фінансового стану підприємства;Ес − значення критерію ефективності організації, збуту і просування товару на ринку;Кт − значення критерію конкурентоспроможності товару.

Номер слайду 37

Еп = 0,З1 В + О,19 Ф + 0,40 Рт + 0,10 П ,де В − відносний показник витрат виробництва на одиницю продукції;Ф − відносний показник фондовіддачі;Рт − відносний показник рентабельності товару;П − відносний показник продуктивності праці. Фп = 0,29 Ка + 0,20 Кп + 0,36 Кл + О,15 Ко, де Ка − відносний показник автономії підприємства;Кп − відносний показник платоспроможності підприємства;Кл − відносний показник ліквідності;Ко − відносний показник оборотності оборотних коштів. Ес = 0,37 Рп + 0,29 Кз + 0,21 Км + 0,13 Кр,де Рп − рентабельність продажів;_Кз − затовареність готовою продукцією;Км − завантаження виробничих потужностей;Кр − ефективності реклами і засобів стимулювання збуту.

Номер слайду 38

Алгоритм розрахунку коефіцієнта конкурентоспроможності організації передбачає три поступові етапи. Етап 1. Розрахунок одиничних показників конкурентоспроможності організації та переведення показників у відносні величини (бали). Етап 2. Розрахунок критеріїв конкуренто-спроможності підприємства за формулами, наведеними вище. Етап 3. Розрахунок коефіцієнта конкуренто-спроможності підприємства.

Номер слайду 39

Для аналізу конкурентоспроможності будується матриця виду:  де n – кількість підприємств;m – кількість показників;аij – показник j, що характеризує підприємство i.

Номер слайду 40

У даній методиці використовуються такі показники: рентабельність активів; рентабельність інвестицій; рентабельність основних виробничих фондів; рентабельність продукції (робіт, послуг); фондовіддача; коефіцієнт оборотності оборотних засобів; коефіцієнт концентрації власного капіталу; коефіцієнт маневреності; коефіцієнт абсолютній ліквідності як найбільш твердий критерій платоспроможності.

Номер слайду 41

Такою оцінкою може слугувати кут a між векторами, знаходиться з формули:  де `Ao. `Ai − скалярний добуток векторів. Що менше a, то ближче значення функції cos a до 1. Таким чином, якщо вектори спрямовані однаково, то cos a дорівнює 1.

Номер слайду 42

Вони розраховуються таким чином: якщо зміни Aij відбуваються в більший бік і розглядаються як позитивне явище, тоді:rij = pj - kij (2.25),  якщо зміни Aij відбуваються в менший бік і розглядаються як негативне явище, тоді: rij = kij - pj (2.26),Що менше значення показника rij, то краще характеризує підприємство і показник j.

Номер слайду 43

на основі матриці визначаємо показники конкурентоспроможності підприємства за формулою:   де Lij – оптимальний показник j по підприємству-лідеру. Величина Σ(bi) по підприємству і дасть показник конкурентоспроможності цього підприємства (Si). Що він менший за своїм значенням, то рівень конкурентоспроможності вищий.

Номер слайду 44

Рейтинг підприємств за рівнем конкурентоспроможності розраховується таким чином:

Номер слайду 45

Підприємства можуть сформувати такі групи:· орієнтовані на задоволення всього комплексу потреб і вимог споживача до товару (послуги);· спеціалізовані на задоволення специфічних потреб окремого сегмента («нішева спрямованість»);· нових конкурентів, що запланували вихід на ринок зі своєю аналогічною продукцією;· можливих конкурентів, що нині обслуговують інші ринки аналогічною продукцією, але поки що не планують освоювати досліджуваний ринок;· виробники товарів-замінників, що мають змогу витіснити основні продукти з ринку.

pptx
Додано
8 квітня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку