Як і всі інші науки, економічна наука виникла з практичних потреб. Що це можуть бути за потреби?Наприклад, деякі люди потребують уваги, турботи, кохання. Але, це ж не економічна потреба. Економічні потреби – потреби, для задоволення яких необхідна свідома діяльність людей, спрямована на виробництво товарів і послуг.
Номер слайду 3
Потреби людини формуються під впливом об’єктивних умов її життя: рівня розвитку науки і виробництва, особливостей кліматичних і географічних умов життя, рівня культури та історичної специфіки розвитку кожного суспільства, а також традицій і звичаїв. Водночас специфічного забарвлення потребам надають особливості свідомості кожної окремої людини. Вони спонукають людину до діяльності.
Номер слайду 4
Важливою складовою, що істотно впливає на сталість розвитку економіки та вважається однією з найхарактерніших визначальних ознак цивілізації є технологічний уклад. Протягом останніх століть склалося 5 технологічних укладів. Перший ТУ (1700 – 1830 рр.). Ядро ТУ – текстильна промисловість, текстильне машинобудування, виробництво чавуну, обробка заліза, будівництво магістральних каналів, водяні двигуни. Ключовий фактор – текстильні машини, бавовна, чавун. Основні переваги – механізація виробництва та його концентрація на фабриках, що забезпечувало зростання продуктивності праці, масштабів та прибутковості виробництва.
Номер слайду 5
Другий ТУ (1830 – 1880 рр.). Ядро ТУ – виробництво сталі, електроенергетика, важке машинобудування, неорганічна хімія, будівництво залізниць, пароплавобудування, верстато-інструментальна промисловість, чорна металургія. Ключовий фактор – парові двигуни, верстати, вугілля, залізничний транспорт. Основні переваги – зростання масштабів і концентрація виробництва на основі механізації праці з широким використанням парових двигунів. Третій ТУ (1880 – 1940 рр.). Ядро ТУ – електронне, електротехнічне та важке машинобудування, виробництво і прокат сталі, лінії електропередач, кораблебудування, неорганічна хімія. Ключовий фактор – електродвигуни, широке використання сталі.
Номер слайду 6
Четвертий ТУ (1940 – 1980 рр.). Ядро ТУ – автомобілебудування, літакобудування, тракторобудування, кольорова металургія, синтетичні матеріали, органічна хімія, видобуток та переробка нафти, будівництво автошляхів. Ключовий фактор – двигуни внутрішнього згорання, енергомісткі технології, енергія, нафта. Основні переваги – масове виробництво серійної продукції з використанням конверсійних технологій, стандартизація виробництва, розселення людей у приміських зонах.
Номер слайду 7
П’ятий ТУ (1980 – т. ч.). Ядро ТУ – електронна промисловість, обчислювальна техніка, програмне забезпечення, засоби телекомунікацій, оптичні волокна, робототехніка, авіакосмічна промисловість, нові керамічні матеріали, інформаційні послуги. Ключовий фактор – мікроелектронні компоненти. Нові сектори, що формуються – біотехнології, космічна техніка, нанотехнології та ін. Основні переваги – індивідуалізація виробництва та споживання, підвищення гнучкості і розширення різноманітності виробництва, автоматизоване управління виробництвом, деурбанізація виробництва та населення на основі нових транспортних і телекомунікаційних технологій. У структурі п’ятого ТУ поступово зароджується ядро шостого ТУ – біотехнології, космічна техніка, нанотехнології та ін.
Номер слайду 8
Шостий ТУ дає поштовх до нового етапу у розвитку медицини та біотехнологій. Сьомий – до створення «холодного термоядерного синтезу», що має докорінно змінити енергетичний потенціал земної цивілізації.Існує поняття економічного благо. Розгляньте малюнок-схему.
Номер слайду 9
Чи завжди люди мали однакові потреби? Потреби можуть бути раціональними і нераціональними. Адже вони або сприяють підтриманню життя та розвитку, або ні. Часто раціональна потреба може перетворитись на нераціональну. Наприклад, потреба в інтернеті-інформації може перетворитися на нераціональну, якщо за комп’ютером проводити багато часу. Електоральна піраміда Маслоу Наведіть приклад потреб первісної людини і сьогодення.
Номер слайду 10
У наш час, коли країна перебуває у військовій операції, треба економніше відноситися до економічних ресурсів. Раніше ми з вами приймали участь у екологічних проектах. Які питання ми вирішували коли вчилися бути екологічно-свідомими громадянами своєї країни?
Номер слайду 11
Бути економним – вимога часу. Як ви розумієте ці слова?
Номер слайду 12
А як же бути з іншими економічними благо? Чи потрібно бути економним з ними, чому?Як змінився Ваш продуктовий кошик? Які замінники Ви відкрили для себе?