Тема уроку: Це наше і це твоє.
Мета: формувати в учнів відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави,
розширити знання учнів про державні символи України (герб, прапор, гімн), вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину, бажання стати на її захист, виховувати в учнів патріотичні почуття, національну свідомість, гордість за приналежність до українського народу, повагу до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну,
викликати прагнення бути справжнім патріотом рідної землі.
Обладнання: карта України, зображення державних символів, паперові долоньки та сердечка, листівки-розмальовки, медалі патріота, пам’ятка юного патріота, зображення сонечка без промінців, наочність для святкового оформлення класу.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу:
1. Привітання вчителя.
Вчитель.
Доброго дня, любі діти!
У новім навчальнім році
Я бачити Вас дуже рада.
1 Вересня.
Цей день незвичайний приходить до нас,
І всім до навчання ставати вже час.
Зібрались ми разом знання вшанувати,
Бо трішки набридло вже відпочивати.
Що ж, Перше вересня – чарівний день!
Це перша пісня із шкільних пісень,
Що буде цілий рік дзвеніти
І закликати учнів вчити…
Дозвольте привітати всіх вас із Днем Знань!
Бажаю вам підкорити нові вершини знань,зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети.
Отже, ми починаємо наш перший урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
- Давайте пригадаємо, де у людини знаходиться серце?
Покладіть руку на серце, прислухайтесь, як воно б’ється. І доки воно б’ється, доти живе людина. Через нього проходить сум і радість, біль і щастя. Серце може ненавидіти і любити. І якщо ненависть руйнує, убиває серце, то любов сповнює його життєдайною енергією й окрилює людину.
- Кажуть. що за розміром серце як кулачок. У мене ось таке. - А яке у вас? Підійміть кулачки й покажіть. Коли ми складемо всі наші кулачки, вийде одне велике серце нашого класу.
- А що знаходиться у великому серці нашого класу?
(На дошці серце, а всередині карта України.)
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку
Слово вчителя:
Сьогодні ми будемо з вами вести мову про чарівну, багату та щедру, нашу рідну землю, про неньку – Україну. Про те, що мир в Україні – запорука миру в Європі. Кожен з вас живе серед дорогих та близьких людей. Тато, матуся, брат, сестра, дідусь, бабуся, тітка. Вся ваша рідня становить ваш рід. Рід від роду – то народ України. Від любові до своєї родини починається любов до свого народу, до своєї держави.
У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина.
Це наша славна Україна. (Д. Комілевська)
Наша держава – одна з найбільших країн у Європі. Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть батьки, тут корінь українського народу. І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України.
Кожен любить свою Україну, бажає її добра, старається стати справжнім патріотом і громадянином своєї Вітчизни.
ІV. Робота над темою уроку
1. Легенда про Україну
- Послухайте легенду про те, як же виникла наша країна.
ЛЕГЕНДА ПРО УКРАЇНУ
Коли це все було – ніхто не знає,
Але легенда так розповідає:
Надумав Бог про всіх подбати,
Талантами людей обдарувати.
Французам дав красу та елегантність,
А німцям – дисципліну та педантність.
Любов до моря дарував англійцям,
Росії – владність,
А голландцям – квіти.
Ну, як таким дарункам не радіти!
Підвівся Бог зі свого трону,
Вдоволено поправив він корону.
І тут побачив дівчину в куточку,
Одягнену у вишиту сорочку.
– Чом плачеш ти? Як звуть тебе, дитино?
Вона відповіла:
– Я – Україна. А плачу, Боже, бо не бачу меж
Від пролитої крові і пожеж.
Чому, скажи мені, така зла доля?
В своїй землі немає правди й волі!
– Так от яка історія твоя!
Та тільки всі роздав таланти я,
Скоріше треба було підійти…
І тут дівчина вже хотіла йти,
Та Бог підняв правицю, зупинив.
І з дівчиною знов заговорив:
– Неоціненний скарб один я маю,
Уславить він тебе у світі, знаю.
Бери його та бережи.
Це – пісня.
Взяла дарунок, до грудей притисла
І понесла ту пісню по межі:
«Нам, Боже, Україну, збережи!».
2. Відгадування загадок про символи України.
- Кожна країна, в якій живуть люди, має свої візитні картки. Вони неповторні, по них впізнають країну. Це – символи. Є вони і в нашої країни. Послухайте і відгадайте загадки.
А) Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти. (Прапор.)
Б) По радіо звучить щоденно
патріотична пісня,
що возвеличує Вкраїну
і прославля навічно. (Гімн.)
В) Символ нашої держави –
це тризуб жовто-яскравий. (Герб.)
Назвіть символи нашої країни? (вчитель на дошці вивішує їх зображення)
Герб – (вивішую малюнок із зображенням) найголовніший із символів; тризуб символізує мир і творчу працю.
Гімн – найголовніша пісня України, слухати яку потрібно стоячи, мовчки.
Прапор – державний символ.
Синьо – жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня – знають діти.
- Блакитний колір – це колір води, чистого неба, це символ миру.
- Жовтий – це колір зерна, хліба, сонця.
(На дошку вивішую сонце без промінчиків.)
- Діти, а чого не вистачає у сонечка?
- А якого кольору промінці?
- Цей колір найщасливіший. Дам вам гарну пораду, якщо у вас поганий настрій, намалюйте букет квітів і розфарбуйте в жовтий колір. Щоб відновити сили слід зробити бутерброд з медом. Жовтий колір підвищує тонус.
- У вас на партах є відбитки долоньок, розфарбуйте їх і вони стануть промінчиками для нашого сонечка. (Розфарбовані долоньки вивішую на дошку.)
- А я хочу вам побажати, щоб у вас завжди був гарний настрій, сонце освітлювало вашу шкільну доріжку і раділо кожному дню у школі..
3. Листівка-розмальовка «Подарунок для рідної матері-Вітчизни».
- 30 років. Це багато чи мало? З погляду історії - це маленький проміжок часу в тисячолітньому розвитку людства. А з точки зору розвитку й утвердження нової незалежної держави - це не так вже й мало.
Давайте привітаємо нашу країну з її днем народження: розмалюємо листівку і напишемо на ній побажання для України.
4. Знайомство з пам’яткою юного патріота
Учитель. Людина народжується на світ і разом із життям отримує в спадок, мабуть, найбільше і найцінніше багатство – Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само, як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати, - це наша доля. Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
5. Отримання медалей «Патріот України».
Сподіваюсь, що після цього уроку ви будете намагатись більше дізнатися про нашу рідну Україну, пишатись тим, що ви – українці , любити свою країну, розмовляти та оберігати свою мову.
V. Вправа «Прощання»:
«Всім серцем любіть Україну свою, - І вічні ми будемо з нею!» - писав поет Володимир Сосюра. І кожен громадянин України прихиляється до цих слів, тому що у душі народу живе велика любов до його рідної і милої України.
Давайте і ми віддамо частинку свого серця Україні. У кожного з вас на парті є паперове сердечко. Напишіть на ньому своє ім’я і прикріпіть сердечко до карти України зі словами «Я віддаю частинку свого серця Україні». (Діти пишуть на паперових сердечках своє ім’я і прикріпляють сердечко до карти України).
VІ. Підсумок уроку:
Ведучий. Ось і добігає кінця наш урок. Любімо свою землю, робімо все для того, щоб Україна цвіла, мов калина; вірмо в те, що в України ― щасливе й прекрасне майбутнє.
Хотілося б вам усім побажати
Добра, і злагоди, миру,й краси,
Щоб для України ви росли.
Хай вам щастить завжди й у всьому,
Не піддавайте серце злому.
Хай Бог усім допомагає
І рідний край оберігає