Година спілкування: Культура харчування – складова загальної культури людини.
Мета заходу: поповнити знання учнів про принципи раціонального харчування, підвищити рівень культури харчування, формувати прагнення до здорового способу життя, виховувати потребу у правильному харчуванні.
Година спілкування: Культура харчування – складова
загальної культури людини.
Мета заходу: поповнити знання учнів про принципи раціонального харчування,
підвищити рівень культури харчування, формувати прагнення до
здорового способу життя, потребу у правильному харчуванні.
План заходу:
Етап |
Тривалість |
|
І. Організаційно-вступний етап: 1. Вступне слово вчителя 2. Повторення правил раціонального харчування |
3 хв. |
|
II. Привітання "Здрастуйте, гості! " |
5 хв. |
|
III. Очікування "Кулінарна книга" |
3 хв. |
|
IV.Проблемне питання "Точка зору" |
15 хв. |
|
V. Фізкультхвилинка |
4 хв. |
|
VI. Фітобар |
5 хв. |
|
|
|
|
VII.Висновки: 1. Питання для обговорення 2. Очікування "Кулінарна книга" |
10 хв. |
|
І. Організаційно-вступний етап:
Вчитель: Від того, що і як ми їмо, великою мірою залежить наше здоров'я та
розвиток, настрій.
З їжею в організм людини потрапляють пластичні речовини, вітаміни та інші біологічно активні речовини, необхідні для нормального проходження обміну речовин. Інгредієнти їжі в залежності від статі, віку, видів діяльності різні. Збалансоване, раціональне харчування попереджує розвиток багатьох хвороб, забезпечує правильний обмін речовин, високу працездатність і опірність організму.
Наша розмова - про культуру харчування. Але спочатку повторимо правила раціонального харчування.
Учні об'єднуються в творчі групи за кількістю правил. Кожна група отримує лист А4 із номером правила, на якому, використовуючи знаки, символи, розкриває зміст правила.
II. Привітання "Здрастуйте, гості! "
Школярі об'єднуються по двоє, розповідають про себе щось цікаве. Потім кожен учень представляє однокласникам "гостя".
III. Очікування "Кулінарна книга".
На листочках-стікерах учні записують очікування від заняття, розміщують на плакаті у вигляді розгорнутої книги.
IV. Проблемне питання "Точка зору".
Учні висловлюють свою точку зору на запитання: Коли і скільки треба їсти?
Школярі об'єднуються у 3 творчі групи, обирають назву, девіз, обговорюють обрану точку зору, презентують свої дослідження.
Навчальна інформація для учнів:
Щоб їжа була поживною, потрібно вживати різноманітні продукти. Так, молоко постачає організм кальцієм, але не містить заліза, у м'ясі багато заліза, але мало кальцію, вітаміну С, а овочі і фрукти забезпечують організм різними вітамінами. Чим різноманітніший вибір продуктів, тим менша можливість виникнення нестачі або надлишку певної речовини.
Нестача або надлишок білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів призводить до патологічних змін в організмі. Наприклад, надлишок вуглеводів веде до ожиріння, що в свою чергу зумовлює порушення діяльності підшлункової залози, до гіпертонії, ішемічної хвороби серця. Гіповітамінози ведуть до порушення гостроти зору, захворювання шкіри (вітамін А), впливають на функції нервової системи (вітамін В), викликають зміни в мінеральному обміні (вітамін Д).
Надлишок холестерину негативно впливає на кровоносні
судини та роботу серцевого м'яза, спричинюючи розвиток ішемічної хвороби серця, інфаркту міокарда.
Важливе значення для збереження здоров'я має режим харчування, оскільки при нерегулярному харчуванні порушується робота секреторних залоз, що призводить до захворювання шлунково-кишкового тракту — виразкової хвороби шлунку, гастриту, дискінезії жовчних шляхів, холециститу та ін.
Коли і скільки треба їсти?
На це запитання існує три різні відповіді. Першу відповідь дає мудрий народний вислів: "Сніданок з'їжхам, обід розділи з товаришем, а вечерю віддай ворогові". Це означає, що 50% денного раціону має споживатись на сніданок, 30% — на обід, а 20% — на вечерю. За теорією рівномірного навантаження (друга відповідь) денний раціон розподіляється рівномірно за калорійністю на 3-4 разове харчування (по 33% - 25%). В останні роки все більше прихильників знаходить версія вечірнього навантаження (третя відповідь): 50% добової калорійності виділяється на вечерю за 2-3 години до сну.
Отже, будь-яка точка зору буде правильною, якщо дотримуватися "золотих" правил харчування:
1. Енергетична цінність добового раціону харчування повинна відповідати енергетичним витратам організму.
2. В раціоні повинні бути різні харчовими продукти рослинного і тваринного походження.
3.Потрібно багато споживати сирих овочів та фруктів.
4. Вибирати продукти з меншим вмістом насичених жирів і холестерину.
5. Помірно вживати сіль (добова норма - ½ чайної ложки).
6. Не зловживати алкогольними напоями.
7. Дотримуватись режиму харчування.
8. Отримувати задоволення від їжі.
9. Харчуватись відповідно віку.
10. Добре пережовувати їжу.
Таблиця : Хімічний склад і енергетична цінність
основних харчових продуктів (на 100 г)
Продукти |
Білки |
Жири |
Вуглеводи |
кКал |
Вітаміни |
Мінеральні |
г |
|
мг |
речовини мг |
|||
Молоко |
3 |
3 |
4,5 |
58 |
1,3 |
200 |
Яйця |
12 |
11 |
1 |
157 |
1 |
240 |
Свинина |
15 |
33 |
- |
355 |
3 |
170 |
Крупи |
10 |
2 |
70 |
320 |
3 |
300 |
Хліб |
8 |
1 |
47 |
220 |
2 |
ПО |
Картопля |
2 |
- |
20 |
80 |
21 |
70 |
Фрукти |
1 |
- |
10 |
50 |
15 |
50 |
V. Фізкультхвилинка (зоопарк)
VI. Фітобар.
Вчитель: За кілька хвилин ми перейдемо до обговорення питань правильного харчування, а зараз я запрошую вас скуштувати смачний та корисний вітамінний чай, який застосовують як загальнозміцнюючий засіб при гіповітамінозах та авітамінозах. Приготувати такий еліксир дуже просто: 1 частину плодів шипшини і 2 частини ягід смородини заварити і пити як чай. Смачного!
VII. Висновки:
1. Питання для обговорення:
- Чому необхідно вживати в їжу різноманітні продукти?
- Що таке дієта?
- "За" і "проти" вегетаріанства.
- Що таке авітаміноз?
- Які результати неправильного харчування:( виберіть правильну відповідь):
- ожиріння -атеросклероз - ішемічна хвороба серця
- гастрит - цукровий діабет -печія
-ангіна -дифтерія -подагра
- гіпертонія - виразкова хвороба шлунку
2. Тестові завдання:
1. Гіповітаміноз — це:
а) нестача вітамінів в організмі;
б) надлишок вітамінів в організмі;
в) відсутність вітамінів в організмі.
2. Що таке режим харчування?
а) споживання їжі в певний час;
б) споживання їжі в певній кількості;
3. Раціональне харчування — це:
а) споживання висококалорійної їжі;
б) споживання переважно рослинної їжі; ,-
в) фізіологічно повноцінне харчування.
4. Енергетична цінність добового раціону харчування повинна:
а) відповідати енергетичним витратам організму;
б) бути більшою, ніж енергетичні витрати організму;
в) бути меншою, ніж енергетичні витрати організму.
Весела мудрість:
Вітамін А, вітамін В, вітамін С — дитина вчила азбуку по вітамінах.
Еміль Кроткий
Хворий скаржився, що в нього камені в печінці, і лікар пообіцяв, що він від тієї хвороби каменя на камені не залишить.
Еміль Кроткий
3. Очікування "Кулінарна книга".
- Чи справдились Ваші очікування?
Учні розміщують стікери на плакаті, роблять висновок, наскільки збільшився обсяг "Кулінарної книги".
Запам'ятай (пам’ятка учневі):
Поради для збереження здоров'я:
• Формувати в собі настанову на здоровий спосіб життя без нікотину, алкоголю і наркотиків.
• Вивчати особливості власної психіки, вчитися керувати своїми почуттями та емоціями, виробляти свій індивідуальний спосіб самовдосконалення.
• Утримувати своє тіло чистим.
• Своєчасно запобігати та лікувати свої хвороби.
• Добре знати свою спадкову схильність до захворювань, щоб попереджувати їх виникнення.
• Формувати особисті якості, поведінку і зовнішній вигляд за допомогою фізичних і психологічних вправ.
• Поліпшувати своє психічне благополуччя шляхом досягнення успіхів у навчанні, творчості, спорті, мистецтві, різних громадсько-корисних справах.
• Не вступати у статеву близькість до повноліття.
Самоаналіз.
Зроби висновки!
• Довідайся, що найчастіше вважають здоров'ям однокласники. Відсутність хвороби? Витривалість? Що ще?
• Як ти піклуєшся про своє здоров'я, здоров'я своїх рідних і близьких?
Вибери відповіді, які відповідають твоїй поведінці: