Бесіда "Культура харчування - складова загальної культури людини"

Про матеріал

Година спілкування: Культура харчування – складова загальної культури людини.

Мета заходу: поповнити знання учнів про принципи раціонального харчування, підвищити рівень культури харчування, формувати прагнення до здорового способу життя, виховувати потребу у правильному харчуванні.

Перегляд файлу

Година спілкування: Культура харчування – складова

       загальної культури людини.

 

 

Мета заходу:  поповнити знання учнів про принципи раціонального харчування,

                     підвищити рівень культури харчування, формувати прагнення до

                     здорового способу життя, потребу у правильному харчуванні.

 

 

План  заходу:

 

Етап

Тривалість

 

І.  Організаційно-вступний етап:

1.  Вступне слово вчителя

2.  Повторення правил раціонального харчування

3 хв.

 

II. Привітання "Здрастуйте, гості! "

5 хв.

 

III. Очікування "Кулінарна книга"

3 хв.

 

IV.Проблемне питання  "Точка зору"

15 хв.

 

V. Фізкультхвилинка

4 хв.

 

VI. Фітобар

5 хв.

 

 

 

 

VII.Висновки:

1. Питання для обговорення

2. Очікування "Кулінарна книга"

10 хв.

 

 

 

І. Організаційно-вступний етап:

 

Вчитель: Від того, що і як ми їмо, великою мірою залежить наше здоров'я та

 розвиток, настрій.

З їжею в організм людини потрапляють пластичні речовини, віта­міни та інші біологічно активні речовини, необхідні для нормаль­ного проходження обміну речовин. Інгредієнти їжі в залежності від статі, віку, видів діяльності різні. Збалансоване, раціональне харчу­вання попереджує розвиток багатьох хвороб, забезпечує правильний обмін речовин, високу працездатність і опірність організму.

 

Наша розмова - про культуру харчування. Але спочатку повторимо правила раціонального харчування.

Учні об'єднуються в творчі групи за кількістю правил. Кожна група отримує лист А4 із номером правила, на якому, використовую­чи знаки, символи, розкриває зміст правила.

 

II. Привітання "Здрастуйте, гості! "

Школярі об'єднуються по двоє, розповідають про себе щось ці­каве. Потім кожен учень представляє однокласникам "гостя".

 

III. Очікування "Кулінарна книга".

На листочках-стікерах учні записують очікування від заняття, розміщують на плакаті у вигляді розгорнутої книги.

 

 

IV. Проблемне питання "Точка зору".

Учні висловлюють свою точку зору на запитання: Коли і скільки треба їсти?

Школярі об'єднуються у 3 творчі групи, обирають назву, девіз, обговорюють обрану точку зору, презентують свої дослідження.

 

 

Навчальна інформація для учнів:

 

Щоб їжа була поживною, потрібно вживати різноманітні продук­ти. Так, молоко постачає організм кальцієм, але не містить заліза, у м'ясі багато заліза, але мало кальцію, вітаміну С, а овочі і фрукти за­безпечують організм різними вітамінами. Чим різноманітніший вибір продуктів, тим менша можливість виникнення нестачі або надлишку певної речовини.

Нестача або надлишок білків, жирів, вуглеводів, мінеральних ре­човин, вітамінів призводить до патологічних змін в організмі. Напри­клад, надлишок вуглеводів веде до ожиріння, що в свою чергу зумов­лює порушення діяльності підшлункової залози, до гіпертонії, ішеміч­ної хвороби серця. Гіповітамінози ведуть до порушення гостроти зо­ру, захворювання шкіри (вітамін А), впливають на функції нервової си­стеми (вітамін В), викликають зміни в мінеральному обміні (вітамін Д).

 

Надлишок холестерину негативно впливає на кровоносні

судини та ро­боту серцевого м'яза, спричинюючи розвиток ішемічної хвороби сер­ця, інфаркту міокарда.

Важливе значення для збереження здоров'я має режим харчу­вання, оскільки при нерегулярному харчуванні порушується робота секреторних залоз, що призводить до захворювання шлунково-кишкового тракту — виразкової хвороби шлунку, гастриту, дискінезії жовчних шляхів, холециститу та ін.

Коли і скільки треба їсти?

На це запитання існує три різні відповіді. Першу відповідь дає мудрий народний вислів: "Сніданок з'їжхам, обід розді­ли з товаришем, а вечерю віддай ворогові". Це означає, що 50% денного раціону має споживатись на сніданок, 30% — на обід, а 20% — на вечерю. За теорією рівномірного наванта­ження (друга відповідь) денний раціон розподіляється рівномірно за калорійністю на 3-4 разове харчування (по 33% - 25%). В останні роки все більше прихильників знаходить версія вечірнього навантаження (третя відповідь): 50% добової калорійності виділяється на вечерю за 2-3 години до сну.

 

Отже, будь-яка точка зору буде правильною, якщо дотримуватися "золотих" правил харчування:

1. Енергетична цінність добового раціону харчування повинна від­повідати енергетичним витратам організму.

2. В раціоні повинні бути  різні харчовими продукти рослин­ного і тваринного походження.

3.Потрібно багато споживати сирих овочів та фруктів.

4. Вибирати  продукти з меншим вмістом насичених жирів і холестерину.

5. Помірно  вживати  сіль  (добова норма - ½ чайної ложки).

6. Не зловживати алкогольними напоями.

7. Дотримуватись режиму харчування.

8. Отримувати задоволення від їжі.

9. Харчуватись відповідно віку.

10. Добре пережовувати їжу.

 

 

        Таблиця :  Хімічний склад і енергетична цінність

                                     основних харчових продуктів  (на 100 г)

 

Продукти

Білки

Жири

Вуглеводи

кКал

Вітаміни

Мінеральні

г

 

мг

речовини мг

Молоко

3

3

4,5

58

1,3

200

Яйця

12

11

1

157

1

240

Свинина

15

33

-

355

3

170

Крупи

10

2

70

320

3

300

Хліб

8

1

47

220

2

ПО

Картопля

2

-

20

80

21

70

Фрукти

1

-

10

50

15

50

 

V. Фізкультхвилинка (зоопарк)

 

VI. Фітобар.

Вчитель: За кілька хвилин ми перейдемо до обговорення питань правильного харчування, а зараз я запрошую вас скуштувати смачний та корисний вітамінний чай, який застосовують як загальнозміцнюючий засіб при гіповітамінозах та авітамінозах. Приготувати такий еліксир дуже просто: 1 частину плодів шипшини і 2 частини ягід смородини заварити і пити як чай. Смачного!

 

VII.  Висновки:

 

1. Питання для обговорення:

   - Чому необхідно вживати в їжу різноманітні продукти?

   - Що таке дієта?

   - "За" і "проти" вегетаріанства.

   - Що таке авітаміноз?

   - Які результати неправильного харчування:( виберіть     правильну відповідь):

          - ожиріння -атеросклероз          - ішемічна хвороба серця           

          - гастрит  - цукровий діабет     -печія

          -ангіна              -дифтерія               -подагра                                      

          - гіпертонія - виразкова хвороба шлунку

 

2.    Тестові завдання:

 

1. Гіповітаміноз — це:

а) нестача вітамінів в організмі;

б) надлишок вітамінів в організмі;

в) відсутність вітамінів в організмі.

2. Що таке режим харчування?

а) споживання їжі в певний час;

б) споживання їжі в певній кількості;

3. Раціональне харчування — це:

а) споживання висококалорійної їжі;

б) споживання переважно рослинної їжі; ,-

в) фізіологічно повноцінне харчування.

4. Енергетична цінність добового раціону харчування повинна:

а) відповідати енергетичним витратам організму;

б) бути більшою, ніж енергетичні витрати організму;

в) бути меншою, ніж енергетичні витрати організму.

Весела мудрість:

 

Вітамін А, вітамін В, вітамін С — дитина вчила азбуку по вітамінах.

Еміль Кроткий

Хворий скаржився, що в нього камені в печінці, і лікар пообіцяв, що він від тієї хвороби каменя на камені не залишить.

Еміль Кроткий

3. Очікування "Кулінарна книга".

    -  Чи справдились Ваші очікування?

Учні розміщують стікери на плакаті, роблять висновок, наскільки збільшився обсяг "Кулінарної книги".

 

                       Запам'ятай (пам’ятка учневі):

 

Поради для збереження здоров'я:

 

• Формувати в собі настанову на здоровий спосіб життя без нікотину, алкоголю і наркотиків.

• Вивчати особливості власної психіки, вчитися керувати своїми почут­тями та емоціями, виробляти свій індивідуальний спосіб самовдоско­налення.

• Утримувати своє тіло чистим.

• Своєчасно запобігати та лікувати свої хвороби.

• Добре знати свою спадкову схильність до захворювань, щоб попере­джувати їх виникнення.

• Формувати особисті якості, поведінку і зовнішній вигляд за допомогою фізичних і психологічних вправ.

• Поліпшувати своє психічне благополуччя шляхом досягнення успіхів у навчанні, творчості, спорті, мистецтві, різних громадсько-корисних справах.

• Не вступати у статеву близькість до повноліття.

 

Самоаналіз.

 

       Зроби висновки!

• Довідайся, що найчастіше вважають здоров'ям однокласники. Відсут­ність хвороби? Витривалість? Що ще?

• Як ти піклуєшся про своє здоров'я, здоров'я своїх рідних і близьких?

 

 Вибери відповіді, які відповідають твоїй поведінці:

 

  • Намагаюся не думати про це.
  • Даю поради, як себе поводити.
  • Ніяк не піклуюся, думаю, що це справа особиста.
  • Переконую, що треба виконувати оздоровчі вправи.
  • Деколи завдаю шкоди їхньому здоров'ю.
  • Інша відповідь...

 

 

doc
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
3731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку