Урок дає можливість визначити роль води для життєдіяльності людського організму, її використання, встановити основні проблеми людства, пов'язані з водними ресурсами; ознайомити з проблемами питної води, джерелами забруднення водойм, способами їх очистки. В ході уроку застосовуються різноманытні методи та форми роботи, які сприяють кращому засвоєнню матеріалу, розвитку критичного мислення, сприяють створенню перспективи знань, вчать працювати в команді і практично застосовувати набуті знання.
Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради
Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №102
Урок на тему: Забруднення води та її вплив на організм.
З досвіду роботи
вчителя біології
КЗШ І-ІІІ ступенів №102
Бондаренко Тетяни
Василівни
м. Кривий Ріг
Тема: Забруднення води та її вплив на організм.
Мета: визначити роль води для життєдіяльності людського організму, її використання, встановити основні проблеми людства, пов’язані з водними ресурсами; ознайомити з проблемами питної води, джерелами забруднення водойм, способами їх очистки.
Обладнання: мультимедійний пристрій, екран, кінофільм «Приключения капли воды».
Вид уроку: комбінований.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Організаційна частина. Ознайомлення учнів з формою проведення уроку.
ІІ. Створення проблемної ситуації:
Розповідають, що бедуїни, що прилетіли до США, на всі дива сучасної техніки дивились безпристрасно, з гідністю мешканців великої пустелі Сахари. І тільки коли привезли бедуїнів до Ніагарського водоспаду, нарешті пощастило американцям здивувати гостів. Бедуїни були приголомшені цим нескінченим потоком чистої прохолодної води, все дивилися і дивилися з захопленням і казали, що коли повернуться додому, ніхто не повірить, що на світі існує таке диво з див. Вони знали ціну води. Ми цієї ціни не знаємо. А варто і нам було б перейнятися цим захопленням. Бо вода насправді одне з перших див в природі. Якщо без їжі людина може жити більше місяця, то без води не обійдеться більше трьох днів. Із історії відомий факт, що в 525 році при переході через Лівійську пустелю, персидське військо, яке не міг здолати жоден ворог, загинуло в страшних муках від спраги.
За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який об’єм води потрібен на добу місту з населенням 80 тис. чоловік:
а) 320 тис. л; б) 150 тис. л; в) 140 тис. л.
3) Розповідь:
Загальносвітове споживання води сягає 3500 км3. На планеті через відсутність чистої води помирає 25 тис. чоловік на рік. Близько мільярда людей страждають від нестачі води, 60% всієї поверхні Землі – зони, що страждають від нестачі прісної води. В Греції вода дорожча за вино; в Голландію та Норвегію ввозять чисту воду десятками тисяч тонн, а що казати про країни Азії та Африки…
… Я наблюдал, как речка умирала,
Не день, не два, но только в этот миг,
Когда она от боли застонала,
В ее сознанье, кажется, проник.
В печальный час, когда исчезла сила,
Когда вокруг не стало никого,
Природа в речке нам изобразила
Скользящий мир сознанья своего.
(М. Заболоцький).
Екологи б’ють на сполох, щоб зупинити цю трагедію.
Перегляд фільму «Приключения капли воды». Обговорення
ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності учнів
Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що без неї ми не мислимо своє існування. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, що з’явилися на нашій планеті мільйони років тому, жили у воді. Воду завжди вважали джерелом усього живого. Недаремно відомий енциклопедист, учений і художник Леонардо да Вінчі назвав її «соком життя». Життя залежить від води.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вміст води в організмі людини |
|
За 70 років життя людина вживає приблизно 50 тонн води. Втрата тканинами 10-20% води призводить до смерті. Кожному виду організмів притаманний водний баланс – певне співвідношення між надходженням води та її витраченням. Якщо витрати води перевищують її надходження до організму, спостерігається водний дефіцит.
Рубрика «Це необхідно знати!»
Надходить до організму |
Виводиться з організму |
Людині протягом доби необхідно 2 – 2,5 л води. Приблизно 1 л входить до складу їжі, понад 1 л – у вигляді чаю, кави і приблизно 0,3 л утворюється в самому організмі |
Із сечею – 1,4 л; З калом – 0,2 л; З потом – 0,5 л; Випаром з поверхні легень – 0,4 л. |
Це за нормальних умов. В екстремальних умовах потреба у воді може збільшуватися до 20 л на добу. Відчуття спраги виникає, якщо організм людини втрачає близько 1% вологи свого тіла, і зникає після споживання певної кількості води, у середньому 025 – 0,5 л.
Як визначити вміст води у своєму організмі
Необхідно поділити вагу свого тіла на 3 і помножити на 2. Отриманий результат – це вміст води у вашому організмі.
За добу кожна людина вживає 2-4 л води, для особистих потреб використовує 200-300 л. Для виробництва 1 т паперу потрібно 250 т, 1 т цементу – 4,5 т, 1 т сталі – 20 т, 1 т синтетичних волокон – 4 тис. т, для вирощування 1 т бавовнику – 10 тис. т, 1 га кукурудзи – 8 млн. л, 1 га рису – 13 млн. л.
Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде – ні на поверхні Землі, ні під землею. Чи може існувати життя?
Де є вода, там є життя. Її використовують як сировину в промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду та клімат нашої планети.
Вода – це не просто мінеральна сировина, не тільки спосіб для розвитку промисловості й сільського господарства… це жива кров, яка створює життя там, де його не було (О. Карпінський)
Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів.
Основні біологічні функції води:
Самостійна робота учнів
(Ознайомитися з додатковою інформацією та зробити висновок.)
Цифри застерігають
Висновок
Вода – мати життя, і вона заслуговує на нашу повагу, нашу подяку й нашу любов. (О. Айванхов)
Рубрика «Це цікаво!» (Повідомлення учнів)
Вид забруднення |
Чинники |
Засоби боротьби з забрудненням |
Фізичне Хімічне Біологічне Теплове Радіаційне |
|
|
Задача: Обчислити, яку кількість зерна можна було б зібрати з площі, що підтоплена (100 тис. га), за середньої врожайності зернових 30 ц/га. Обчисліть, яку кількість могли б прогодувати ці землі, якщо споживання зерна на 1 людину становить 150 кг на рік.
Довідка. Втрати від затоплення чорноземів Дніпропетровських заплавів становить 18 млрд. грн.. щорічно, а прибуток від ГЕС на Дніпрі дорівнює 25-28 млн грн.. на рік.
1-й: Передбачає руйнування або видалення зі стічних вод забруднювачів і зниження в них кількості хвороботворних мікробів (стерилізація). У наш час існує два направлення очистки стічних вод: у штучних умовах ( на спеціально створених очисних спорудах) і у природних (зрошенням на полях, у біологічних ставках). Забрудненні стічні води послідовно підлягають механічній, хімічній і біологічній очистці).
2-й: Механічна очистка:передбачає виведення із стічних вод нерозчинних речовин (піску, глини), а також жирів і смол. Для цього використовують відстійники, сита, фільтри,центрифуги.
3-й: Хімічну очистку проводять після механічної. Для цього до води додають спеціальні речовини, які реагують з забруднювачами і утворюють не шкідливі або нерозчинні речовини, які випадають в осад.
4-й: Для біологічної очистки використовують природні або штучні водойми,до вже очищених стічних вод вводять спеціальні мікроорганізми. Ці мікроорганізми, намагаючись органічними домішками (органічними кислотами, білками, фенолами), розкладають їх до простих нешкідливих сполук (води, вуглекислого газу, мінеральних солей).
Завдання: заповніть в таблиці графу «Засоби боротьби з забрудненням» (Самостійна робота учнів).
Перевірка виконаного завдання (бесіда).
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Учням роздають листочки із записами частин прислів’я. Під час гри вони повинні скласти повне прислів’я.
І ряд ІІ ряд
Де верба… - доброту віддячить.
Ліс і вода… - який поріг, така й господиня
Хліб-батько… - там і вода
Криниця з водою… - вода-мати
Хто в воді… - брат і сестра
Яка криниця такий і господар… - той в добрі
Вода за… - що людина з розумом
Відповіді: «Де верба – там і вода», «Ліс і вода – брат і сестра», «Хліб – батько, вода – мати», «Криниця з водою – що людина з розумом», «Хто в воді, той в добрі», «Яка криниця, такий господар, який поріг, така й господиня», «Вода за доброту віддячить».
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф.
Підготувати:
1 група - презентацію «Очищення стічних вод».
2 група – інформаційну листівку «Що таке вода. Як споживати прісну воду».
3 група – фото колаж «Джерела забруднення води нашої місцевості».