Урок на тему: Забруднення води та її вплив на організм

Про матеріал

Урок дає можливість визначити роль води для життєдіяльності людського організму, її використання, встановити основні проблеми людства, пов'язані з водними ресурсами; ознайомити з проблемами питної води, джерелами забруднення водойм, способами їх очистки. В ході уроку застосовуються різноманытні методи та форми роботи, які сприяють кращому засвоєнню матеріалу, розвитку критичного мислення, сприяють створенню перспективи знань, вчать працювати в команді і практично застосовувати набуті знання.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради

Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №102

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему: Забруднення води та її вплив на організм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     З досвіду роботи

                                                                   вчителя біології

                                                                                 КЗШ І-ІІІ ступенів №102

                                                                        Бондаренко Тетяни

                                                         Василівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

Тема: Забруднення води та її вплив на організм.

 

Мета: визначити роль води для життєдіяльності людського організму, її використання, встановити основні проблеми людства, пов’язані з водними ресурсами; ознайомити з проблемами питної води, джерелами забруднення водойм, способами їх очистки.

 

Обладнання: мультимедійний пристрій, екран, кінофільм «Приключения капли воды».

 

Вид уроку: комбінований.

 

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

 

І. Організаційна частина. Ознайомлення учнів з формою проведення уроку.

 

ІІ. Створення проблемної ситуації:

  1. Розповідь:

Розповідають, що бедуїни, що прилетіли до США, на всі дива сучасної техніки дивились безпристрасно, з гідністю мешканців великої пустелі Сахари. І тільки коли привезли бедуїнів до Ніагарського водоспаду, нарешті пощастило американцям здивувати гостів. Бедуїни були приголомшені цим нескінченим потоком чистої прохолодної води, все дивилися і дивилися з захопленням і казали, що коли повернуться додому, ніхто не повірить, що на світі існує таке диво з див. Вони знали ціну води. Ми цієї ціни не знаємо. А варто і нам було б перейнятися цим захопленням. Бо вода насправді одне з перших див в природі. Якщо без їжі людина може жити  більше місяця, то без води не обійдеться більше трьох днів. Із історії відомий факт, що в 525 році при  переході через Лівійську пустелю, персидське військо, яке не міг здолати жоден ворог, загинуло в страшних муках від спраги.

  1. Розв’яжіть задачу (самостійна робота учнів):

За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який об’єм води потрібен на добу місту з населенням 80 тис. чоловік:

     а) 320 тис. л; б) 150 тис. л; в) 140 тис. л.

     3) Розповідь:

Загальносвітове споживання води сягає 3500 км3. На планеті через відсутність чистої води помирає 25 тис. чоловік на рік. Близько мільярда людей страждають від нестачі води, 60% всієї поверхні Землі – зони, що страждають від нестачі прісної води. В Греції вода дорожча за вино; в Голландію та Норвегію ввозять чисту воду десятками тисяч тонн, а що казати про країни Азії та Африки…

  • В чому причина протиріччя: 71% поверхні планети займає вода, і в той же час близько чверті людства не мають питної води?

… Я наблюдал, как речка умирала,

Не день, не два, но только в этот миг,

Когда она от боли застонала,

В ее сознанье, кажется, проник.

В печальный час, когда исчезла сила,

Когда вокруг не стало никого,

Природа в речке нам изобразила

Скользящий мир сознанья своего.

                                                                            (М. Заболоцький).

Екологи б’ють на сполох, щоб зупинити цю трагедію.

  • В чому її суть?
  • Що треба робити, щоб не сталося катастрофи?
  • Як ви розумієте слова «Вода – вічний мандрівник» ?

Перегляд фільму «Приключения капли воды». Обговорення

 

ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності учнів

Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що без неї ми не мислимо своє існування. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, що з’явилися на нашій планеті мільйони років тому, жили у воді. Воду завжди вважали джерелом усього живого. Недаремно відомий енциклопедист, учений і художник Леонардо да Вінчі назвав її «соком життя». Життя залежить від води.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Водний баланс людини (презентація)
  • Вміст води в організмі людини становить приблизно 65% від маси тіла.
  • Чим більше в клітині води, тим інтенсивніший у ній обмін речовин.
  • У 1,5-місячного ембріона людини вміст води становить приблизно 97,5%.
  • У новонародженої дитини приблизно 75-80%.
  • У дорослої людини – у середньому приблизно 66%.
  • У клітинах людей похилого віку приблизно 55-60%.

 

Вміст води в організмі людини

  • Кров, легені, нирки, серце приблизно 80-83%;
  • Головний мозок приблизно 80%;
  • Печінка приблизно 75%;
  • м’язи приблизно 70-76%;
  • жирова тканина приблизно 30%;
  • кістки приблизно 20-22%

 

За 70 років життя людина вживає приблизно 50 тонн води. Втрата тканинами 10-20% води призводить до смерті. Кожному виду організмів притаманний водний баланс – певне співвідношення між надходженням води та її витраченням. Якщо витрати води перевищують її надходження до організму, спостерігається водний дефіцит.

 

Рубрика «Це необхідно знати!»

 

Надходить до організму

Виводиться з організму

Людині протягом доби необхідно 2 – 2,5 л води. Приблизно 1 л входить до складу їжі, понад 1 л – у вигляді чаю, кави і приблизно 0,3 л утворюється в самому організмі

Із сечею – 1,4 л;

З калом – 0,2 л;

З потом – 0,5 л;

Випаром з поверхні легень – 0,4 л.

 

Це за нормальних умов. В екстремальних умовах потреба у воді може збільшуватися до 20 л на добу. Відчуття спраги виникає, якщо організм людини втрачає близько 1% вологи свого тіла, і зникає після споживання певної кількості води, у середньому 025 – 0,5 л.

 

Як визначити вміст води у своєму організмі

Необхідно поділити вагу свого тіла на 3 і помножити на 2. Отриманий результат – це вміст води у вашому організмі.

 

  1. Споживання прісної води (розповідь)

За добу кожна людина вживає 2-4 л води, для особистих потреб використовує 200-300 л. Для виробництва 1 т паперу потрібно 250 т, 1 т цементу – 4,5 т, 1 т сталі – 20 т, 1 т синтетичних волокон – 4 тис. т, для вирощування 1 т бавовнику – 10 тис. т, 1 га кукурудзи – 8 млн. л, 1 га рису – 13 млн. л.

 

  1. Функції води (презентація)

Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде – ні на поверхні Землі, ні під землею. Чи може існувати життя?

Де є вода, там є життя. Її використовують як сировину в промисловості, джерело енергії, вона  є чинником, що визначає погоду та клімат нашої планети.

 

Вода – це не просто мінеральна сировина, не тільки спосіб для розвитку промисловості й сільського господарства… це жива кров, яка створює життя там, де його не було (О. Карпінський)

 

Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів.

Основні біологічні функції води:

  1. Розчинник біологічних молекул йонів;
  2. Транспортна – перенесення продуктів метаболізму;
  3. Механічна – збереження внутрішнього тиску та форми клітин;
  4. Регулятор теплового балансу в організмі;
  5. Метаболічна – як субстрат під час синтезу та розпаду біологічних речовин;
  6. Донор електронів – як джерело електронів під час фотосинтезу.

Самостійна робота учнів

(Ознайомитися з додатковою інформацією та зробити висновок.)

 

Цифри застерігають

  • Коли ми приймаємо душ протягом 5 хв, то витрачаємо близько 100 л води, яких вистачило б, щоби полити 12 дерев.
  • Повернувшись додому, перевірте, чи не крапає з кранів вода. Якщо з крана крапає вода, то за місяць її витікає 400 л.
  • Під час намилювання рук із крана марно витікає 15 – 20 л води. Для зменшення подібного марнотратства необхідно частіше закручувати кран, що дозволить заощадити близько 70% води.
  • З одного туалетного зливного бачка зі зношеними прокладками може витікати близько 20 л води кожної години. За день це 480 л, а за рік – 172 тис. літрів!

Висновок

Вода – мати життя, і вона заслуговує на нашу повагу, нашу подяку й нашу любов.                                                                              (О. Айванхов)

 

Рубрика «Це цікаво!» (Повідомлення учнів)

  • Вода може бути безкоштовною, а може бути дуже дорогою. Найдорожчу у світі воду продають в Лос-Анджелесі. Виробники упаковують дорогоцінну рідину зі збалансованим смаком і значенням рН у пляшки зі стразами «Swarovski». Коштує така вода 90 доларів за 1 літр.
  • Без води людина може прожити дуже недовго. Потреба у воді посідає друге місце після потреби в кисні. Без їжі людина може прожити близько шести тижнів, а без води - п’ять – сім діб.
  • Де найбільше води? Відповідь здається очевидною – у Світовому океані. Однак насправді, у мантії Землі води міститься в 10 – 12 разів більше, ніж у Світовому океані. При цьому майже вся маса води на планеті не придатна для пиття. Ми можемо пити лише 3% води – саме стільки в нас запасів прісної води. Але навіть велика частина цих 3% недоступна, оскільки міститься в льодовиках.
  • Якщо людина втрачає 2% води від маси свого тіла, то вона відчуває сильну спрагу. Якщо відсотки втраченої води збільшаться до 10%, то в людини почнуться галюцинації. За втрати 12% води людина не зможе відновитися без допомоги лікаря, 20% - помирає.
  • Усе живе складається з води: тварини – на 75%, риби – на 75%, медузи – на 99%, картопля – на 76%, яблука – на 85%, помідори – на 90%, огірки – на 95%, кавуни – на 96%.

 

  1. Забруднення води (самостійна робота учнів з підручником, заповнення таблиці – перших двох стовпчиків, бесіда).

 

Вид забруднення

Чинники

Засоби боротьби з забрудненням

Фізичне

Хімічне

Біологічне

Теплове

Радіаційне

 

 

 

Задача: Обчислити, яку кількість зерна можна було б зібрати з площі, що підтоплена (100 тис. га), за середньої врожайності зернових 30 ц/га. Обчисліть, яку кількість могли б прогодувати ці землі, якщо споживання зерна на 1 людину становить 150 кг на рік.

 

Довідка. Втрати від затоплення чорноземів Дніпропетровських заплавів становить 18 млрд. грн.. щорічно, а прибуток від ГЕС на Дніпрі дорівнює 25-28 млн грн.. на рік.

 

  1. Очищення стічних вод (повідомлення учнів)

1-й: Передбачає руйнування або видалення зі стічних вод забруднювачів і зниження в них кількості хвороботворних мікробів (стерилізація). У наш час існує два направлення очистки стічних вод: у штучних умовах ( на спеціально створених очисних спорудах) і у природних (зрошенням на полях, у біологічних ставках). Забрудненні стічні води послідовно підлягають механічній, хімічній і біологічній очистці).

2-й: Механічна очистка:передбачає виведення із стічних вод нерозчинних речовин (піску, глини), а також жирів і смол. Для цього використовують відстійники, сита, фільтри,центрифуги.

3-й: Хімічну очистку проводять після механічної. Для цього до води додають спеціальні речовини, які реагують з забруднювачами і утворюють не  шкідливі або нерозчинні речовини, які випадають в осад.

4-й: Для біологічної очистки використовують природні або штучні водойми,до вже очищених стічних вод вводять спеціальні мікроорганізми. Ці мікроорганізми, намагаючись органічними домішками (органічними кислотами, білками, фенолами), розкладають їх до простих нешкідливих сполук (води, вуглекислого газу, мінеральних солей).

 

Завдання: заповніть в таблиці графу «Засоби боротьби з забрудненням» (Самостійна робота учнів).

Перевірка виконаного завдання (бесіда).

 

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

 

  1. Застосування методу «Мікрофон» (Кожен учень висловлює свою думку з приводу знань про воду).

 

  1. Гра «Екологічне лото».

Учням роздають листочки із записами частин прислів’я. Під час гри вони повинні скласти повне прислів’я.

І ряд                                                                   ІІ ряд

Де верба…                                                         - доброту віддячить.

Ліс і вода…                                                            - який поріг, така й господиня

Хліб-батько…                                                    - там і вода

Криниця з водою…                                           - вода-мати

Хто в воді…                                                       - брат і сестра

Яка криниця такий і господар…                      - той в добрі

Вода за…                                                           - що людина з розумом

Відповіді: «Де верба – там і вода», «Ліс і вода – брат і сестра», «Хліб – батько, вода – мати», «Криниця з водою – що людина з розумом», «Хто в воді, той в добрі», «Яка криниця, такий господар, який поріг, така й господиня», «Вода за доброту віддячить».

 

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити параграф.

Підготувати:

1 група -  презентацію «Очищення стічних вод».

2 група – інформаційну листівку «Що таке вода. Як споживати прісну воду».

3 група – фото колаж «Джерела забруднення води нашої місцевості».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гоменюк Ліана Вікторівна
    Цікава розробка. Досить вдала мотивація, різноманітність форм роботи, логічна послідовність викладу матеріалу. Дякую, обов"язково використаю у роботі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
4982
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку