Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені В.Винниченка
КАФЕДРА ПЕДАГОГІКИ ТА ОСВІТНЬОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
ТЕМА:
«Я пишаюсь тим, що я патріот»
план-конспект етичної бесіди
Індивідуальне творче завдання ІІ
студентки МІЕ17Б групи
фізико-математичного факультету
Осіпової Вікторії Василівни
Кропивницький -2018 р.
Мета:
Пізнавальна: стимулювати осмислення учнями життєвих ситуацій щодо прояву патріотизму;
Виховна: формувати ціннісне ставлення до Батьківщини;
Розвиваюча: уміння висловлювати свою думку, міркувати, креативність ідей.
Завдання:
Форма проведення: етична бесіда.
Цільова аудиторія: учні 6-7 класів.
Обладнання і наочність: дошка, крейда.
Попередня підготовка: пошук інформації, планування, підготовка питань з історії України.
Хід виховного заходу
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може.
Д. Байрон
(надпис на дошці)
І. Вступна частина:
Сьогодні ми з Вами поговоримо про людей, які називають себе патріотами. У сучасному житті багато людей називають патріотами, але не знають навіть значення цього слова. Тож, щоб розібратися хто ж насправді такий патріот, нам необхідно знати що таке патріотизм.
ІІ. Основна частина:
1.Що таке, на Вашу думку, патріотизм? Я пропоную Ваші відповіді оформити у формі сонечка на дошці.
(Діти виходять до дошки і пишуть на кожному промінці свої припущення)
Підсумувавши ваші відповіді, можна сказати, що патріотизм - це одна із якостей людського характеру. Він, подібно до любові, керує людською свідомістю, заставляючи робити великі і малі вчинки в ім'я своєї батьківщини. Патріотизм - величний вияв нескінченної любові до рідного краю. Патріотизм, як і честь виховує великих, сильних людей, які не рахуються з ціною свого життя й здатні пожертвувати ним заради рідної землі. Патріотизм породжує впевненість у собі, волю в перемогу, віру в свою націю, свій народ, він перетворює звичайну людину в безстрашну машину, яка невідчуває страху і болю, йдучи впевнено та безстрашно до своєї мети. Тоді мета патріота стає метою усього народу. Патріот живе в єдності зі своїм народом, він живе своїм народом, адже життя народу стає його життям. Та нажаль у нашому сучасному українському суспільстві кількість патріотів з часом зменшується.
2.Хто може назвати себе патріотом? (відповіді) А чи можете ви назвати, які з промінців цього сонечка(вчитель вказує на дошку) є у Вас? (використовуємо малюнок дітей з завдання 1)
3.Зараз на дошці Ви бачите малюнок:
До вашої уваги представлені 7 сходинок, які складають характер українського патріота. Хлопчик, який пройшов всі ці сходинки, є патріотом. Чи хочете ви буди патріотами? Кожна сходинка Я пропоную нам зараз з Вами пройти через ці всі сходинки і зрозуміти через які етапи потрібно пройти, щоб бути патріотом. Ви згодні?
Першою(найнижчою) сходинкою є «П» овага до традицій української держави.
В усіх народів світу є повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми й Богом. Він ходить світом, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Які ж традиції має український народ? Де ми бачимо їх? Правильно, в святах!
Тому, щоб подолати цю сходинку, нам потрібно згадати традиції українських свят. Я пропоную Вам поділитися на три групи. Перша група буде згадувати всі традиції, які вона знає про свято «Великдень», друга група — про свято «Івана Купала», а третя — свято «Покрова».
(групам дається певний час на роботу)
Давайте подивимось, які традиції Ви пригадали.
(виступи дітей)
Великдень
Святкування Великодня – світлого і радісного свята життя – це спільний родинний сніданок з поділом освяченого яйця між членами родини, це величальні воскресні пісні, це дарування писанок, що означає побажання щастя і добра, це водіння гаївок, в яких мудрість і краса, що ніколи не минають.
Зі святом Пасхи, свяченого яєчка, й сонця окрайки – з Божої ласки! У мирі та щасті, добрі та любові святкуйте Великдень в родинному колі!
Свято Івана Купала
Багато в Україні свят, але все ж таки найпоетичнішим святом, яке широко відзначалося в минулому і відзначається зараз на Україні, слід вважати Івана Купала (Купайла). Починається воно в ніч на 24 червня. Це день літнього сонцевороту, що збігається з Різдвом Івана Хрестителя. Ім'я ж святу дав Купало - поганський бог земних плодів. Колись йому приносили в жертву хліб - головний дар української землі. Та вже багато літ цього ідола ніхто не вшановує, про його божественну суть забули, а самого перетворили на опудало.
Головні атрибути свята - це Купало й Марена. Тому до цього свята молодь заздалегідь старанно готується: робить опудало, готують деревця (називають їх «Мареною» або «Купалом»), плетуть з живих квітів вінки, збирають хмиз, готують кулі соломи на вогнище. За звичаєм, це дві уквітчані гілки, подібні до людських фігур. Довкола опудал молодь водить таночки та співають ритуальні купальські пісні. Дівчата плетуть вінки з польових квітів й перед заходом сонця збираються на вигонах біля річок.
«Покрова»
Чотирнадцятого жовтня відзначається одне з найбільш шанованих свят в Україні - свято Покрови Пресвятої Богородиці, або, як зазвичай кажуть, "Покрови" чи "Святої Покрови".
За легендою, у цей день військо давніх русів на чолі з Аскольдом взяло в облогу Константинополь. Мешканці міста в гарячій молитві звернулись до Божої Матері з проханням про порятунок. Богородиця з'явилася перед людьми та вкрила їх своєю покровою (омофором). Після цього вороги вже не могли побачити цих людей. Як вказують деякі джерела, вражений Аскольд та його дружинники прийняли святе хрещення і стали християнами.
Я гадаю, Ви чудово знаєте всі традиції, тому ми з упевненістю в своїх силах можемо переходити на наступну сходинку, яка називається «А» льтруїзм у своїх вчинках.
Хтось знає, що таке альтруїзм?
Альтруїзм (франц. Altuisme, лат. alter — інший) - безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших.
Щоб оминути цю сходинку, нам потрібно, щоб кожен з Вас розповів про свій вчинок, який зробив на благо інших людей.
(Розповіді дітей)
Ви всі молодці. Пам’ятайте, якщо робити добро, воно обов’язково повернеться до вас.
Переходимо далі. Третя сходинка — це «Т» олерантність.
Що таке, на вашу думку, толерантність? (відповіді дітей)
Якщо узагальнити все, що ви сказали, то толерантність - повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.
Щоб перейти на четверту сходинку, кожному потрібно якомога швидше зібрати це слово з маленьких папірців, на яких написано по одній букві. Пам’ятайте, що від кожного залежить результат всього класу. Отже, час пішов ( час роботи до 1-1,5 хв.)
(робота учнів)
Час вийшов. Чи всі змогли зібрати слово «толерантність»?
(перевірка)
Ви чудово попрацювали. І можете переходити на четверту сходинку, яка називається «Р»ішучість у вчинках. Рішучість - це вміння приймати обдумані рішення, послідовно втілювати їх у життя.
Візьміть аркуш паперу і ручку на своїх столах. На аркуші напишіть ім’я будь-якої відомої людини України або персонажу фільму, мультфільму, книги, чий рішучий вчинок вразив Вас проявом патріотизму.
(Коли учні написали)
А тепер давайте поділимося один з одним вашими відповідями та розповімо коротко про ці моменти, в яких ваш герой був рішучий.
Наприклад, варіанти відповідей:
(відповіді дітей)
Наступна сходинка — це «І» дея — керуватись ідеями.
Завдання цієї сходинки полягає в тому, що за п’ять хвилин Вам у групах з 4-х осіб потрібно придумати, як об’єднати слово «патріот» і «Україна». Ваш час пішов!
(робота у групах)
Давайте перевіримо, якими ідеями ви керувалися. (відповіді) Молодці, ваші ідеї біли дуже креативними. А отже, Ви заслуговуєте, щоб піднятися на шосту сходинку.
Ця сходинка називається «О» свіченість в історії держави.
Щоб її подолати, нам потрібно відповісти на деякі питання з історії України:
Ви дуже добре знаєте історію своєї країни. Я Вами пишаюсь.
І нарешті ми опинилися на фінальній сходинці, яка називається «Т» урбота за майбутнє України.
Українська культура переживає не найкращі часи. Українські патріоти, яких так потребує суспільство, ніби сплять довгим сном у душах багатьох українців, проте люди не хочуть розбудити той дух патріота, який все більше і більше гасне у їхніх серцях, а треба було б!
Тоді, коли кожен українець запалить у своїй душі вогник патріота, весь народ понесе його у своїй дорозі. Патріотизм кожного із нас, любов до ближнього і до країни повели б державу вперед.
Як Ви турбуєтесь про Україну та про її майбутнє? (відповіді)
ІІІ. Заключна частина:
Ми подолали з Вами цей складний і непростий шлях. Попереду в нас ще багато таких сходинок у житті, як ми розглянули. Але перший етап ми з Вами подолали, тепер ми краще розуміємо кого варто називати патріотом, а кого ні, і можемо оцінити прояв свого патріотизму. Тож хочеться сказати, що Ви великі молодці. Наостанок, я хотіла Вас запитати: «Що змінилось в Вас після нашої розмови?»
(відповіді учнів)
Тож, щоб закріпити пройдений нами етап, пропоную Вам намалювати малюнки на тему «Я пишаюсь тим, що я патріот» та зробити гарну виставку Ваших робіт.