Бесіда
для учнів 7 класу
Ліхачова О.А.,
вихователь
Тема: «Правильне харчування та здоровий сон – запорука міцного здоров’я».
Мета:
- формувати в учнів поняття про раціональне харчування, сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров’я;
- розвивати прагнення берегти своє здоров'я, як найдорожчий скарб;
- виховувати бережне ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих;
- узагальнити знання дітей про корисні та шкідливі продукти харчування; визначити залежність здоров’я людини від впливу на нього продуктів харчування.
Обладнання: смайлики, ілюстративний матеріал (корисні та шкідливі продукти), ватман, клей, маркери, вислови видатних людей про харчування та здоров’я на аркушах,малюнок дерева, яблука, кошик, проектор.
Хід заняття
I. Стартові завдання
1) Вітання; (Додаток 1)
2) Повідомлення теми;
3) Психологічна установка. Тестування дітей; (Додаток 2)
II. Основні завдання
1) Закони харчування; (Додаток 3)
2) Азбука (основні правила) харчування. (повідомлення учня); (Додаток 4)
3) Тест «Чи правильно я харчуюсь?»; (Додаток 5)
4) Дидактична гра «Шкідливі та корисні продукти харчування»; (Додаток 6)
5) Інформаційна хвилинка «Здоровий сон необхідний кожному»; (Додаток 7)
6) Гра «Лист з дірками». (Додаток 7)
III. Завершення завдання
1) Вправа «Відкритий мікрофон». Також можна використати вправу «Збираємо урожай». (Додаток 8)
Завдання бесіди - з'ясувати закони харчування і використати їх в формуванні індивідуального стилю харчової поведінки.
Додаткові матеріали до заходу
Додаток 1
Вітання
«Малюнкове вітання». Використовую для цього смайлики. Є декілька варіантів такого вітання:
Прикріпляю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Пропоную учням обрати «Смайл уроку» серед запропонованих.
Додаток 2
Психологічна установка
Вихователь. Їжа - життєва необхідність, яка до того ж викликає у людини різноманітні почуття. Багато причин підштовхують нас до прийому їжі. Ми їмо, щоб втамувати голод, отримати задоволення, відчуття радості. Інколи ми їмо в стані стресу. У кожного з нас ще з дитинства виробляється певний стереотип харчування. Спробуємо з допомогою питань анкети визначити свій індивідуальний стереотип харчування.
Подані питання можна використати для тестування або бліц-опитування.
Тест (Кожне завдання тесту має по 8 варіантів відповіді, виберіть не більше 3)
1. Що означає для вас їжа?
а) Насолода;
б) Любов;
в) Захист;
г) Традиція;
д) Вживання;
е) Втамування голоду;
є) Спілкування;
ж) Задоволення.
2. Що впливає на те, як ви їсте?
а) Голод;
б) Традиція;
в) Смак;
г) Реклама;
д) Запах;
е) Ціна продукту;
є) Вплив ровесників;
ж) Упаковка.
3. Що змушує вас їсти?
а) Нудьга;
б) Насолода;
в) Щастя;
г) Задоволення;
д) Привабливий вигляд;
е) Гнів;
є) Втамування голоду;
ж) Розчарування.
Бліц – опитування
1. Що означає для вас їжа?
(Насолода, Любов, Захист, Традиція, Вживання, Втамування голоду, Спілкування, Задоволення).
2. Що впливає на те, як ви їсте?
(Голод, Традиція, Смак, Реклама, Запах, Ціна продукту, Вплив ровесників, Упаковка).
3. Що змушує вас їсти?
(Нудьга, Насолода, Щастя, Задоволення, Привабливий вигляд, Гнів, Втамування голоду, Розчарування, Приємні запахи).
Підведення підсумків: із поданих питань видно, що існує багато факторів, які впливають на наші стереотипи харчування. Деякі з них ви можете контролювати, інші не підкоряються нашому контролю.
Додаток 3
Закони харчування
Вихователь. Ще мудреці древнього світу розуміли, що помірність в їжі - запорука здоров'я і довголіття. А про тих, хто занадто багато їв, говорили: «Зажера риє собі могилу зубами». Особливо небезпечними є переїдання в наші дні. Адже в наслідок гіподинамії люди стали менше витрачати енергії.
Головна заповідь здоров'я в наш час повинна звучати так: «Харчуватись розумно. Виявляти свої помилки в харчуванні і усувати їх!»
Помилка 1: ми їмо занадто багато, 10% дітей і 30% дорослих мають надмірну вагу.
Помилка 2: ми їмо занадто жирну їжу. Норма для дорослої людини - 80 гр. жиру на добу.
Помилка 3: ми неправильно вибираємо їжу. Неповноцінність їжі - наслідок нестачі вітамінів, свіжих овочів," фруктів, клітковини, білка, молока і риби. Зате в нашому раціоні забагато хліба, картоплі.
Помилка 4: ми п'ємо занадто багато.
Помилка 5: ми неправильно їмо, вживаємо їжу не регулярно, занадто швидко і великими порціями.
Помилка 6: ми їмо багато солодощів.
Помилка 7: ми неправильно готуємо їжу, зловживаємо кухонною сіллю, смаженим, вареним, навіть тоді, коли без цього можна обійтись.
Помилка 8: ми мало знаємо про харчування. Наука зібрала достатньо відомостей про раціональне харчування, але більшість людей користується ними мало.
Наступний матеріал виносимо на проектор, або роздруковуємо на картках.
Основі закони харчування
- вживати різноманітні продукти харчування;
- підтримувати нормальну вагу тіла;
- вибирати їжу з меншим вмістом жирів, холестерину;
- вживати цукор лише помірно;
- вибирати їжу багату овочами, фруктами, крупами;
- помірно вживати сіль.
Неправильне харчування має наслідки:
- схильність до варикозного розширення вен;
- схильність до сердечної недостатності;
- підвищена схильність до інфекційних захворювань;
- поява цирозу печінки через ожиріння;
- захворювання, пов’язані з порушенням обміну речовин;
- підвищення тиску;
- діабет;
- захворювання нирок;
- збільшення кількості жирових клітин у дітей;
- зменшення тривалості життя;
Додаток 4
Азбука (основні правила) харчування
(матеріал для повідомлення учня)
• добовий асортимент харчових продуктів повинен бути різноманітним, але важливо не переїдати;
• особливо корисно готувати каші (вівсяну, гречану, пшеничну), які служать джерелом рослинних волокон і речовин, що нормалізують роботу кишечника, підшлункової залози, печінки і жовчного міхура;
• з дитинства важливо привчати себе не зловживати солодощами;
• дуже корисно споживати кисломолочні продукти;
• їжу слід приймати в один і той же час, невеликими порціями, не менше 3 разів на день, а при схильності до повноти - 4-6 разів на день;
• в процесі приготування важливо не переварювати і не пережарювати їжу.
Додаток 5
Тест «Чи правильно я харчуюсь»?
Вихователь називає правила раціонального харчування. Якщо ви завжди дотримуєтесь цього правила, поставте собі 2 бали, якщо тільки іноді – 1 бал, якщо зовсім не дотримуєтесь – 0.
1. Їжу вживати 3- 4 рази на день, у певний час, не частіше, ніж через 3-4 години.
2. Пережовувати їжу повільно і ретельно.
3. Ввечері не пити міцний чай, каву.
4. Цукор замінити медом, фруктами, ягодами.
5. Білий хліб їсти якомога рідше, а житній частіше.
6. Намагатися обходитись без солі.
7. Воду пити невеликими порціями.
8. Їжа має бути свіжо приготовленою, не надто гарячою чи холодною.
9. Сідати за стіл тільки тоді, коли хочеться їсти.
Оцінка результатів: якщо сума балів дорівнює 18 – харчування повністю відповідає вимогам до раціонального харчування, 16-17 - близьке до правильного, 10-15 – задовільне, менше 10 – незадовільне.
Додаток 6
Дидактична гра «Шкідливі та корисні продукти харчування»
Вихователь для дидактичної гри об'єднує учнів в дві групи.
Як об'єднати учнів у групи?
Різнобарвні стікери. Учасникам, які закрили очі, викладач прикріплює на спину кольоровий листочок. За командою всі відкривають очі і об'єднуються в групи.
Знайди свою фігуру: учасникам роздають вирізані з паперу фігури різної геометричної форми (кольору) і просять об'єднатися разом.
За зовнішніми ознаками учасників, наприклад за кольором одягу, волосся, очей і т.д.
Цукерки різних кольорів / сортів. Учасники витягують собі цукерку з пакета і об'єднуються за типом цукерки або кольором фантика.
Звірі: шепнути на вухо кожному назву тварини (кількість тварин за кількістю потрібних груп). Учасники мовчки ходять по кімнаті і зображують свою тварину. Знайшовши таку ж тварину, беруться за руки і далі шукають інших.
Листочки з номерами. Потрібні листочки по числу учасників групи. На кожному пишеться номер групи (номери за кількістю малих груп). Потім учасники витягують по одному номеру і мовчки шукають свою групу.
Вихователь роздає ілюстративний матеріал (корисні та шкідливі продукти), ватман, клей, маркери.
Учням груп необхідно зробити міні презентацію. Перша група повинна довести, що корисні продукти харчування це добре. Друга група повинна довести, що шкідливі продуктів харчування це погано. Виконавши міні презентацію група обирає спікера. Спікер презентує міні презентацію перед усім класом.
ШКІДЛИВІ КОРИСНІ
Додаток 7
Інформаційна хвилинка «Здоровий сон необхідний кожному»
Вихователь. Сон – важлива частина нашого життя. Тільки в стані здорового нормального сну правильно відновлюються сили нашого організму. Людині на сон необхідно не менше 8 годин на добу, а деяким людям і більше. Позбавляючи себе декількох годин сну, ми змушуємо наш організм використовувати резервну енергію, яка «приберігається» для екстремальних ситуацій. Витрачаючи її в повсякденному житті ми виявимося слабкими і не готовими впоратися з ситуацією, коли це дійсно буде необхідно. Здоровий сон необхідний кожному. Сон – важлива частина нашого життя. Тільки в стані здорового нормального сну правильно відновлюються сили нашого організму. Людині на сон необхідно не менше 8 годин на добу, а деяким людям і більше. Позбавляючи себе декількох годин сну, ми змушуємо наш організм використовувати резервну енергію, яка «приберігається» для екстремальних ситуацій. Витрачаючи її в повсякденному житті ми виявимося слабкими і не готовими впоратися з ситуацією, коли це дійсно буде необхідно.
Додаток 8
Гра «Лист з дірками»
Вихователь пропонує учням вислови видатних людей про харчування та здоров’я, які містить пропущені слова. Учні повинні вставити пропущене слово групою або індивідуально, сперечаються, радяться. Прийшовши до певної думку, група обирає спікера. Спікер передає результати вихователю або оголошує завдання і результат його рішення перед усім класом. Щоб обговорення не затягнулося, заздалегідь визначається час.
Вислови видатних людей про харчування
Боротьба з власним …….. – це головна проблема харчування для здорової людини, яка веде активне життя. (апетитом)
(М. Амосов);
Розумний прагне не того, що приємно, а того, що позбавляє від неприємностей.
(Аристотель);
Голодування – це ….. від комори, де природа зберігає енергію. (ключі)
(П. Брегг);
У 999 випадках із 1000 можна вилікувати ……. за допомогою правильної дієти. (хворобу)
(М. Ганді);
Дозвольте їжі бути вашим ……. .(лікарем)
(Гіппократ);
Ні перенасиченість, ні голод, ні будь – що інше не піде на ……. , якщо переступити міру природи. (користь)
(Гіппократ);
Помірність – спільник природи. Тому … , питво, сон, любов – нехай буде все помірним. (їжа)
(Гіппократ);
Ваша … повинна стати ліками, а ваші ліки, повинні стати їжею. (їжа)
(Гіппократ);
Половина того, що ми їмо, дає можливість …. нам, друга половина – лікарям. (жити)
(П. Горан);
Який …. – таке здоров’я. ( харч)
(С. Зощук);
Надмірне захоплення їжею – це тваринність, а неувага до …. – нерозсудливість. (їжі)
(І. Павлов);
Корисна їжа – їжа з апетитом, їжа з ……… . (насолодою)
(І. Павлов);
Потрібно їсти, щоб …. , а не жити, щоб …. . (жити, їсти)
(Сократ);
Найкраща приправа до їжі – ….. . (голод)
(Сократ);
У дурості є дві доньки – давай, давай. У мудрості одна – …… . (досить)
(Соломон);
Апетит ……… під час їжі. (приходить)
(Ф. Фабе);
Якщо хочеш продовжити своє ….. , скороти свої трапези. (життя)
(Б. Франклін);
Їсти й …. потрібно стільки, щоб наші сили цим відновлювалися, а не пригнічувалися. (пити)
(Цицерон);
Жоден магістр не зможе навчити того, що навчить порожній …… . (шлунок)
(В. Швебель);
Треба їсти на те що є, а те, що потрібно …. . (їсти)
(А. Шопенгауер)
Вислови видатних людей про здоров’я
Добути і зберегти своє здоров’я може тільки сама …… . (людина)
(М. Амосов);
Щоб бути …….. , потрібно власні зусилля, постійні й значні. Замінити їх не можна нічим. (здоровим)
(М. Амосов);
Якби не було …… , хто б взагалі згадував про здоров’я. (хвороб)
(М. Амосов);
Ми дуже добре знаємо, чому ми …….. , але досить погано знаємо, чому здорові. (хворіємо)
(П. Анохін);
Людина сама має заробити своє …….. . (здоров’я)
(П. Брегг);
Щоб насолоджуватися ……… , потрібно працювати над собою. (здоров’ям)
(П. Брегг);
Існують тисячі …… , але здоров’я буває лише одне. (хвороб)
(Л. Берне);
Здоров’я такий же унікум, як ……. Рафаеля. Знищити його легко, відновити неможливо. (картина)
(І. Бородін);
…….. – вид гармонії, але його межі дуже широкі й не у всіх однакові. (Здоров’я)
(Гален);
Усі здорові люди люблять ….. . (життя)
(Г. Гейне);
Єдина ….. – це здоров’я. (краса)
(Г. Гейне);
Здоров’я – це стан життєдіяльності, що відтворює необхідну повноту атрибутів життя …… , що розвиваються. (людини)
(В. Жиров);
Здоров’я – не все, але все без …….. – ніщо. (здоров’я)
(Сократ);
…….. коли немає – мудрість мовчить і мистецтво не народжується, сила спить, багатство не потрібне і розум безсилий. (Здоров’я)
(Хирофелес);
Хіба здоров’я не …. ? (чудо)
(А. Чехов);
Дев’ять десятих нашого щастя залежить від …….. . (здоров’я)
(А. Шопенгауер).
Додаток 8
Вправа «Відкритий мікрофон». Продовжте по черзі фразу: «На сьогоднішній бесіді я дізнався, навчився …»
Вправа «Збираємо урожай».
Якщо очікування справдилися, «яблуко» переноситься до «кошика».