Бесіда "Що таке особистий простір та як його вберегти?"

Про матеріал
Частенько в наш особистий простір втручаються не тільки незнайомці, а й близькі нам люди. У спадок від минулих радянських устроїв ми отримали безтакний соціум, що намагається проникнути в найпотаємніші куточки людської души, завдяки особистим питанням та безглуздим коментарям. А штовханиною у чергах та хапанням за руки незнайомців нікого вже не здивуєш. Спробуємо навчитися протистояти цьому грамотно та толерантно.
Перегляд файлу

Тема: Що таке особистий простір та як його вберегти?

Мета заходу: формування у дітей ціннісного ставлення до особистого простору та поваги до простору оточуючих людей.

Завдання заходу:

  • формування в учнів уявлення про просторові зони спілкування, поняття особистий простір; відпрацювання навичок протидії; формування уміння активно й послідовно відстоювати власну точку зору, знаходити переконливі аргументи для її доведення;
  • розвивати емоційний інтелект та почуття емпатії; вміння розпізнавати зони особистого простору; володіти собою, швидко та точно реагувати на нові непередбачувані ситуації;
  • виховувати почуття гуманізму, толерантності, поваги до інших;

Форма проведення: бесіда.

Обладнання і наочність: мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.

Хід виховного заходу

І. Вступна частина.

У багатьох книгах і статтях описано, як тварини позначають і захищають свою територію, але про те, що у людини теж є своя територія, ми дізналися відносно нещодавно. З огляду на це, люди змогли не тільки зрозуміти причину своєї поведінки, але і передбачати реакцію своїх співрозмовників. Тож сьогодні ми обговоримо з вами питання, що стосуються особистого простору.

ІІ. Основна частина.

У кожної людини є своє: свої речі, свої інтереси і свій особистий простір, який людина розглядає як свою власність, а проникнення туди - як загрозу собі і замах на те, що йому належить.

Чи доводилося вам чути подібне: «Мені неприємно, коли ти махаєш руками перед моїм носом!» або «Ну що ти стоїш ззаду мене, дихаєш мені в потилицю –  це мене напружує!»?

  • Про що свідчать ці фрази? (відчувається порушення особистих кордонів особистості)
  • Як ви уявляєте для себе особистий простір? (у вигляді кола чи овалу, у вигляді повітряного ковпака чи капсули)
  • Що для вас вважається особистим простором, які поняття чи речі ви могли б сюди віднести? (своя кімната чи певне місце, особисті речі, моє тіло)

Дійсно, у поняття особистого простору входять: почуття, тіло людини, емоції, думки, дії, особистий інформаційний простір — це право людини на таємницю; особистий час — час, який можна присвятити собі, а не займатися домашніми або робочими справами. Час, коли можна залишитися наодинці зі своїми думками і почуттями, зайнятися хобі; фізичні і матеріальні речі — наприклад, зубна щітка або улюблена чашка; місце, де можна усамітнитися — у кожної людини має бути свій затишний куточок, де можна побути в тиші і набратися сил.

Часто в транспорті, на вулиці, в магазині чи будь-якому громадському місці люди порушують особистий простір інших людей. Хтось стає надто близько в черзі, хоча є купа вільного місця позаду, хтось навіть торкається руки чи іншої частини тіла чи просто говорить в обличчя, абсолютно ігноруючи уявний особистий кордон.

  • Як ви почуваєтеся, коли людина, яку ви не дуже добре знаєте, порушує межі вашої інтимної зони?
  • Чи коли-небудь ви порушували чийсь особистий простір? Як ви це зрозуміли?
  • Наскільки близькою, або наскільки мінімальною, може бути та зона, в яку ви б дозволили наблизитись іншій людині, тобто стикнутися з вашим особистим простором?

(Діти висловлюють свою думку, при цьому припускаючи розмір максимально допустимої зони особистого простору.)

Збереження особистого простору — це не «особливість» інтровертів чи мізантропів, як це помилково заведено вважати. Це реальна потреба кожної людини. І її потрібно поважати та дотримуватися.

Ось приблизні межі особистого простору:

  • інтимна зона (починається вона від 15 см і до 46 см) - це найголовніша зона, і проникнути в неї дозволяється лише близьким людям;
  • особиста зона (від 46 см до 1,2 метра) - ця відстань розділяє людей, коли вони спілкуються з друзями і приятелями на вечірках або працюють з колегами;
  • соціальна зона (від 1,2 до 3,6 метрів) - це зона для сторонніх людей (листоноші, сантехніка, який прийшов щось лагодити у вашому будинку);
  • громадська зона (більше 3,6 метра) - ця відстань, яку людина вважає за краще витримувати, якщо адресується до великої групи людей. Наприклад, якщо виступає з лекцією перед студентами.

Руханка «Музичні хула-хупи»

Розкладіть хула-хупи (обручі) по кімнаті (можна використати розгорнуті газети). Поясніть, що хула-хуп — це розмір особистого простору людини. Увімкніть музику і запропонуйте учням рухатися по кімнаті, поки звучить музика. Щойно музика зупиниться, кожен повинен знайти вільний хула-хуп і стати в нього. Приберіть один хула-хуп і знову ввімкніть музику. Коли музика зупиниться, комусь доведеться  стати вдвох в один хула-хуп. Продовжуйте дії, щоразу забираючи 1–2 обручі. Невдовзі хула-хупи переповняться. Коли хоча б в одному з них стане тісно — зупиніть гру.

Запитання для обговорення:

  • Що вам більше сподобалося — мати власний хула-хуп чи ділити його з іншими? Чому?
  • Як ви почувалися, коли вас було багато в одному хула-хупі?

На жаль, далеко не всі розуміють і відчувають, наскільки це важливо –  мати особистий простір і піклуватися про межі особистого простору інших. Наприклад, якщо людина виросла в умовах, де у кожної дитини не було власних іграшок, власного куточка, своїх маленьких секретів, йому важко розвинути в собі чутливість до чужих кордонів. Не варто його в цьому дорікати. Важливо, що в спілкуванні з такою людиною ви самі повинні піклуватися про власні кордони і свої потреби. Бажано робити це дбайливо, так, щоб людина не відчувала себе приниженою. Тому потренуємось з вами, пропоную заповнити табличку:

Дія або поведінка інших

Моє загальне ставлення та можливі винятки

Способи захисту кордонів (Я почуваюся ____, коли ти____, тому більше так не роби.)

Знайомий хоче обійнятися

Я не люблю обійматися. Виключення: обійми з приятелями, сім’єю

Я б не хотіла/в зараз обійматися, тому не варто.

Співрозмовник підвищив на вас голос

 

 

Подруга забороняє вам спілкуватися з новенькою дівчинкою

 

 

Друг безпідставно критикує вас

 

 

Однокласник закидає образливі коментарі стосовно вас

 

 

Знайома постійно цікавиться вашим особистим життям

 

 

Людина в черзі торкається вашої руки/спини, коли хоче щось запитати

 

 

Аналіз ситуацій

Приклад 1:

Випадок розказаний одним з учасників міжнародної конференції: "Нещодавно на конференції я помітив, що коли зустрічалися і розмовляли два американці, вони стояли один від одного на відстані 90 см і зберігали цю дистанцію протягом усієї розмови. Коли ж розмовляли японець і американець, то вони повільно почали пересуватися по кімнаті. Американець постійно відсувався від японця, а японець поступово крокував, наближаючись до нього.

  • Як можна пояснити поведінку американця з японцем?
  • Чому під час розмови зі співвітчизником така поведінка не виявлялась? З чим це пов’язано?

Пояснення вчителя:

У різних культурах - різні «розміри» особистого простору. Тому незнання культурно обумовлених розходжень в інтимних зонах різних людей може легко привести до непорозуміння і невірних суджень про поведінку і культуру інших.

Приклад 2:

До мене приїхала подруга. Дуже важлива розмова. Дуже. Ми, знизивши голоси, говоримо про сокровенне. У кімнаті грають наші діти. Мій чотирирічний син Данила і її п'ятирічний Вова. Ми говоримо про критично важливі речі, відвертість на межі. В кухню, де ми сидимо, вривається Вова і починає щось захоплено розповідати мамі. Подруга тут же відволікається на нього, і зображує інтерес: адже її дитина розповідає про місто роботів.

- Так про що ми говорили? - запитує подруга через п'ять хвилин, коли вибіг її син.

- Я втратила хід думок, - чесно кажу я.

- І я…

І ось знову, через деякий час, напружена, важлива розмова. В кухню влітає мій Даня.

- Мама, мама, ми там побудували ...

- Синку, ти бачиш, ми поки з тіткою Машею розмовляємо? Зараз ми закінчимо, я обов'язково підійду і подивлюся, що ви там побудували, добре? А поки я зайнята, - кажу я синові і продовжую, звертаючись до Маші.

- Вибач, і далі що? ...

  • Проаналізуйте поведінку головної героїні та її подруги Маші.
  • Чи підтримуєте ви позицію головної героїні? Як би ви вчинили?

Як визначити розмір особистого простору співрозмовника?

Перш ніж вести про це мову, давайте поміркуємо:

  • Чому так важливо знати про діапазон особистого простору співрозмовника?
  • Яких неприємних ситуацій ми можемо уникнути, знаючи це?
  • Як дізнатися про межі дозволеного іншої особистості? Ваші варіанти.

Насправді визначити особистий тілесний простір людини не так і важко: при перетині її умовного "кордону" ви відчуєте, що людина спочатку ніби завмерла, а потім відсунулася від вас. Якщо ви не хочете заподіяти людині дискомфорт, зупиніться, інакше діалогу не буде. Коли ви дружньо обіймаєте людину, з якою щойно познайомилися, він може поставитися до вас в глибині душі дуже негативно, хоча зовні буде посміхатися і проявляти симпатію, щоб відразу вас не образити. Якщо ви хочете, щоб люди відчували себе у вашій компанії комфортно, тримайте дистанцію. Це золоте правило, якого слід дотримуватися завжди. Чим ближче ваші відносини з іншими людьми, тим ближче ви можете до них підходити.

На жаль, більшість людей настільки часто стикаються з порушенням особистих кордонів, що вже сприймають це як даність. Щоб зрозуміти, чи дійсно у вас є проблеми з оточуючими, поставте собі наступні питання:

  • Беручи будь-яке рішення, ви керуєтеся своїми бажаннями, або намагаєтеся комусь догодити?
  • Чи часто ви говорите "так", коли насправді хочете сказати "ні"?
  • Чи є у вашому оточенні люди, які постійно діляться з вами своїми проблемами, але абсолютно не цікавляться вашими?
  • Чи часто ви виправдовуєтеся, навіть якщо не зробили нічого поганого?
  • Вам легше погодитися з думкою більшості, що відкрито висловити своє?

ІІІ. Підсумки

Заповнення схеми «Кола-відносин».

Фіолетове коло – це ви та ваш особистий простір. Розташуйте наступні групи людей у відповідному колі: знайомі; люди, від яких ми чекаємо професійної допомоги; сім’я; незнайомці; друзі.

Як розповісти дитині про особистий простір? детская больница запорожье «Міська дитяча лікарня № 5»- це спеціалізований медичний заклад, який забезпечує цілодобове надання багатопрофільної, кваліфікованої,екстреної та планової медичної допомоги дитячому населенню міста Запоріжжя та області.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Косенко Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. 06052003 Vikapin4@gmail.com
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
16 березня 2021
Переглядів
10262
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку