Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багатосмугової дороги

Про матеріал
Повторити з учнями правила дорожнього руху; розширити знання про безпеку пішохода; ознайомити з дорожньою розміткою, її значенням; дати поняття багато смугової дороги.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                                           Дата: 11.09.2020

Тема уроку: Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багатосмугової дороги

ХІД УРОКУ

Мета уроку: 

Освітня: Повторити з учнями правила дорожнього руху; розширити знання про безпеку пішохода; ознайомити з дорожньою розміткою, її значенням; дати поняття багато смугової дороги.

Розвиваюча: Навчити аналізувати дорожні ситуації, розрізняти засоби регулювання дорожнього руху; застосовувати теоретичні знання на практиці;  працювати в групах.

Виховна: Виховувати культуру поведінки на дорозі.

Базові поняття і терміни уроку:  безпека пішохода, учасник дорожнього руху, багатосмугова дорога, дорожній знак, дорожня розмітка, світлофор, мінімальна безпечна відстань, правила дорожнього руху.

Обладнання: роздаткові картки, дорожні знаки, схема дороги з декількома смугами, підручник, робочий зошит, аркуші паперу формату А 4, маркери, зошити, кросворд, картки із текстами самостійних робіт.

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

№ етапу

Етап уроку

Час(хв)

1

Організаційний момент

1

2

Перевірка виконання домашнього завдання

10

3

 Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

4

4

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

3

5

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

15

6

Узагальнення і систематизація знань

9

7

Підведення підсумків уроку

2

8

Повідомлення домашнього завдання

1

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

На попередньому уроці ми говорили про здоровий спосіб життя, небезпечні ситуації та, як потрібно в таких випадках поводитись. Тому давайте пригадаємо.

1. Дати визначення поняттям.

Безпека – це…

Небезпека – це

Як потрібно діяти, потрапивши в небезпечну ситуацію?

Що таке здоров'я?

Яким має бути спосіб життя людини, щоб зберегти своє здоров’я?

Які складові здоров’я?

Життєдіяльність – це

Яка формула безпечної життєдіяльності?

Які є види небезпечних ситуацій?

101

102

103

104

2. Гра "Небезпека"

Правила гри: діти стоять, учитель називає небезпеку. Учні реагують на кожен тип по-різному: на природну небезпеку піднімають руки вгору, на техногенну — крокують на місці, на антропогенну — плещуть у долоні.

Землетрус, забруднення річки, напад, аварія на атомній станції, пограбування, повінь, буревій, пожежа вдома, автомобільна аварія.             

 

 

 

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

1.Прийом асоціацій

 Продовжіть речення: «Я думаю, що дорога — це...». Асоціації зі словом дорога: ДТП , пішохідний перехід, світлофор, дорожня розмітка, транспортний потік …

 2. Вправа «Відкритий мікрофон»

Хто є учасником дорожнього руху?

Які види пішохідних переходів є у нашому населеному пункті? 

Чи є пішохідний перехід поблизу школи?

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Кожного ранку ми з вами прямуємо до школи. Ми користуємося громадським транспортом, переходимо дороги пішохідними переходами, слідкуємо за сигналами світлофора та дорожніми знаками. Але чи завжди ми робимо це правильно, чи всі дорожні знаки та дорожня розмітка нам зрозумілі?

Чи завжди ми безпечно поводимось на дорозі, у громадському транспорті?

Тому тема сьогоднішнього уроку: Ти - пішохід. Сьогодні  ми поговоримо про безпеку на дорогах, яку має створити пішохід. В початкових класах ви вже знайомились з деякими правилами дорожнього руху. На уроці ми пригадаємо ці правила, а також ознайомитесь з видами пішохідних переходів, навчитесь правильно переходити дорогу.

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

1. Безпека пішохода

Ми з вами вже з’ясували, що людина щодня стикається з безліччю небезпек. Якщо в давні часи більшість небезпек були природного походження, то сьогодні це небезпечні ситуації, створені самою людиною. І, на жаль, одне з перших місць серед них посідають дорожньо-транспортні пригоди (ДТП).

На дорогах України щорічно відбуваються десятки тисяч автомобільних аварій та катастроф, що пов’язані із численними жертвами серед населення.

Із появою великої кількості автомобілів постало питання: як забезпечити безпеку руху водіїв та пішоходів.

Для цього були створені правила дорожнього руху.

Увага! Правила дорожнього руху обов’язкові для виконання всіма учасниками дорожнього руху.

— Як ви думаєте, хто вважається учасником дорожнього руху?

Учасник дорожнього руху — це особа, яка безпосередньо бере участь у процесі руху на дорозі як пішохід, водій, пасажир або погонич тварин.

Пішохід — це особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі ніякої роботи. До пішоходів належать особи, які ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки, візок, коляску.

Отже коли ви йдете по вулицям пішки, це означає, що ви пішохід. Ходити вулицями пішоходам дозволяється, тільки по тротуарах, дотримуючись правого боку, щоб не заважати руху зустрічних пішоходів. Якщо тротуару немає, ідіть назустріч руху транспорту по узбіччю або краю дороги. Тоді не тільки водії бачитимуть вас здалека, а й ви помітите машину, яка наближається. Рух пішоходів по швидкісним дорогам заборонено.

— Як ви вважаєте, чи завжди виконання пішоходом правил дорожнього руху є запорукою безпеки?

— Чи бувають ситуації, коли, навіть виконуючи правила, можна потрапити в небезпеку?

Дійсно, навіть якщо ви переходите на протилежний бік вулиці по пішохідному переходу і на зелений сигнал світлофора, не забувайте озиратися по сторонах,— на жаль деякі водії порушують правила дорожнього руху.

Крім того існує ще декілька «пасток» на дорогах для пішоходів.

Безлюдні вулиці. Машин тут майже не буває, тому люди перебігають такі вулиці, майже не дивлячись. Але пам’ятайте, що при переході будь-якої дороги потрібно дивитися в обидва боки.

Припарковані біля узбіччя машини. Пішохід, що раптово «з’явився» на дорозі з-за припаркованого авто, становить велику небезпеку, адже у водіїв, що рухаються повз авто, майже не залишається часу на маневр.

Гальмівний шлях. Завжди пам’ятайте, що машина просто не може зупинитися миттєво. Навіть у тому випадку, якщо водій бачить пішохода, йому необхідний час на те, щоб знизити швидкість. А на слизькій дорозі (дощ, ожеледь) гальмівний шлях значно збільшується.

Обмежений огляд. Не варто переходити вулицю в тому місці, де дорога погано проглядається хоча б в одному з напрямів.

2. Засоби безпеки пішохода

У темний час доби, у сутінках, під час дощу й снігопаду водіям особливо складно вчасно помітити пішохода, що несподівано «вискочив» на дорогу. Для підвищення безпеки на дорогах рекомендують прикріпляти до одягу спеціальні світловідбивачі, що яскраво світяться у світлі автомобільних фар. 

3. Види пішохідних переходів.

Для того щоб перейти на інший бік дороги, є певні місця, котрі називають пішохідними переходами. Пішохідний перехід — це ділянка проїжджої частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу. Пішохідний перехід зображається на проїжджій частині білими смугами та дорожнім знаком.

 — Як ви гадаєте, чому саме «зебру» — чергування білих та темних смуг, обрано як розмітку на дорозі в місці пішохідного переходу? (На темних смугах краще видно людину у світлому одязі, а на білих, навпаки, людину в темному одязі.)

 Типи пішохідних переходів:  підземні;  наземні;  надземні.

Види переходів:  регульовані (рух здійснюється за сигналами світлофора або регулювальника); •              нерегульовані.

Переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом за наявності розділової смуги на дорозі забороняється.

Чи на будь-якій дорозі потрібні такі переходи?

Де в нашому місті є такі переходи?

Правила для пішоходів

  1.               Переходити дорогу потрібно лише на пішохідних переходах.
  2.               Не можна виходити на проїзну частину дороги.
  3.               Йти потрібно лише по тротуару або узбіччю назустріч руху транспорту.
  4.               Бути особливо обережним за несприятливих умов.

Запам’ятайте! Переходьте, а не перебігайте! Щоб не опинитися на дорозі в аварійній ситуації, ви повинні розуміти, коли автомобіль стає небезпечним.

4. Дорога, її елементи

То що таке дорога?

Дорога – це смуга землі, по якій їздять транспортні засоби і ходять люди. Це будь яка вулиця, провулок, проспект, шосе… Дороги бувають головні та другорядні. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару – по якому ходять пішоходи. На дорозі можуть бути розміщені певні дорожні знаки, дорожнє обладнання, світлофори, дорожня розмітка. Все це дозволяє регулювати рух автомашин на дорогах. Дороги є скрізь. Дорога може бути шосейною й ґрунтовою.

   5. Поняття багатосмугової дороги

Дороги бувають з однобічним рухом, двосмугові дороги та багатосмугові.

Двосмугова дорога — це дорога, що має по одній смузі руху в кожний бік.

Багатосмугова дорога — це дорога, якою транспорт рухається по кількох (три і більше) смугах у різних напрямах
  Рух транспорту на цих дорогах регулюється знаками « Напрями руху по смугах». За допомогою дорожньої розмітки або дорожнього знака можна визначити кількість смуг на дорозі.
Рух автомобілів на дорозі називають транспортним потоком.  Потоки, які рухаються назустріч один одному , розділяють  осьовою лінією. Іноді на осьовій лінії позначають острівці безпеки.

Червона з білими смугами дорожня розмітка позначає нерегульований пішохідний перехід у місцях з підвищеною небезпекою скоєння ДТП

Ця розмітка позначає пішо-
хідний перехід, де рух регулюєть-
ся світлофором.


Роздільна смуга це елемент дороги; поздовжня лінія, яка розділяє
суміжні проїжджі частини і не передбачає зупинки транспортних
засобів.

Суцільна горизонтальна лінія завширшки 10 см білого кольору
поділяє транспортні потоки протилежних напрямків.

Це вузька суцільна лінія. Вона розділяє транспортні потоки протилежних напрямків і позначає межі смуг.

Лінію, яка складається з пунк-
тирів, транспортні засоби мають
право перетинати.

 

Ця лінія розділяє транспортні
потоки протилежних напрямків на
дорогах, які мають чотири і більше
смуг руху.

Там, де люди великими група-
ми переходять дорогу, є острівці
безпеки. На них можна перечека-
ти потік машин. Це позначення
острівців безпеки.

Опрацюйте с 21 багатосмугова дорога та дайте відповіді на запитання

  •                   Що таке багато смугова дорога?
  •                   Як можна визначити кількість смуг на дорозі? (дорожня розмітка, дорожній знак, «на око»)
  •                   Які є елементи багатосмугової дороги? (осьова лінія, суцільна лінія, подвійна суцільна лінія, острівець безпеки)

6. Безпечна відстань до автомобіля:

Опрацюйте статтю на сторінці 22 та дайте відповідь на запитання

  •                  Які небезпеки чекають на пішохода у випадку відсутності пішохідного переходу?

При русі по дорозі між автомобілями  існує  певна дистанція. Але часто вона є недостатньою, щоб перейти дорогу між машинами. За підрахунками найменша безпечна відстань до автомобіля 50 м.

Правила переходу багатосмугової дороги.

При переході багатосмугової дороги слід користуватися такими правилами.

 Якщо дорога регулюється світлофором:

- переходь лише на зелене світло світлофора;

- якщо не встигаєш перейти всі смуги, зупинись на осьовій лінії або острівці безпеки;

- дочекайся наступного зеленого сигналу і закінчи перехід.

  Якщо дорога не регулюється світлофором:

- перш ніж  розпочати перехід, зупинись, прислухайся, уважно оглянь дорогу;

- подивись ліворуч і переходь тоді, коли транспорту немає або він дуже далеко;

- обов’язково зупинись на осьовій лінії або острівці безпеки, подивись праворуч і уважно оглянь дорогу;

- продовжуй переходити дорогу тоді, коли транспорту немає або він дуже далеко.

Одне з головних правил пішоходів — не виходити на проїжджу частину дороги, не переконавшись в особистій безпеці і в тому, що вони не створять небезпеки для інших учасників дорожнього руху.

Відкрийте сторінку 24 та виконайте завдання, записавши у зошиті яким кольором позначено безпечні, а яким - небезпечні маршрути переходу доріг на мал. 12.

Відповіді:

а безпечний маршрут – зелений; небезпечний маршрут – жовтий, червоний.

б безпечний маршрут – зелений; небезпечний маршрут – червоний;

в безпечний маршрут – зелений; небезпечний маршрут – червоний.

VI. Узагальнення і систематизація знань

Користуючись підручником вставте пропущені слова.

Безпека пішохода залежить від його знань і правильної поведінки на дорозі. Він повинен уміти користуватися різними видами ____________________________, розуміти дорожні ____________ і дорожню __________________.Переходити багатосмугову дорогу можна тільки в тих місцях, де є ____________________________.

 Доповніть визначення.

Пішохідний перехід — це ділянка __________________________,призначена для __________..

Дорожня розмітка — це _________________ на проїзній частині.

Уставте пропущені слова в реченнях.

«Острівець безпеки» — це зона по осі дороги, яка є вільною ________________ і призначена для __________________, які не встигли перейти проїзну частину від тротуару до тротуару.

Робота з підручником.

 Гра « Так чи ні »

 1.Виходити на проїжджу частину можна:

 впевнившись у відсутності небезпеки

2. Дітям дошкільного віку виходити на проїжджу частину дозволяється:

 без нагляду дорослих

3. Переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом дозволяється:

 якщо є розділювальна смуга

4. Дозволяється затримуватися і зупинятися на проїжджій частині:

 якщо це пов’язано із безпекою дорожнього руху.

5. Переходити дорогу потрібно:

 на поворотах.

3.Практичні вправи.

1. Ситуації для аналізу:

1) Вам потрібно перейти двосмугову дорогу. Автомобіль знаходиться на відстані 50 м від вас.

Висновок: ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна. (Безпечна.)

2) Вам потрібно перейти багатосмугову дорогу. У полі зору ви бачите регульований пішохідний перехід.

Висновок: ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна. (Безпечна.)

2. Ситуації для аналізу:

1. Ознайомтеся з такою ситуацією на дорозі. Ви стоїте перед переходом, на світлофорі бачите зелений миготливий сигнал.

2. Проаналізуйте ситуацію і вкажіть, що треба знати, щоб прийняти правильне рішення.

3. Ситуації для моделювання:

1) Ви з товаришем ідете тротуаром уздовж дороги з дуже активним рухом автомобілів. Раптом, ви побачили на протилежній стороні дороги вашу подругу. Товариш пропонує швидко перебігти вулицю, щоб привітатися з дівчиною. У полі зору ви не бачите жодного пішохідного переходу.

2) Ви з другом стоїте на пішохідному переході. На світлофорі ви бачите червоне світло, що забороняє рух пішоходів. Але машин зовсім немає, і ваш друг пропонує швидко перебігти дорогу на червоне світло.

  •      Як називаються ділянки дороги або спеціальні споруди, призначені для переходу на інший бік вулиці?
  •      Які бувають пішохідні переходи? с. 20 мал. 9 підручника
  •      Якими знаками їх позначають? 
  •      Які пішохідні переходи є поблизу вашої школи?

I. Підведення підсумків уроку

 Отже, сьогодні на уроці ви ознайомились з правилами переходу багатосмугової дороги, дорожніми знаками  і дорожньою розміткою для переходу проїжджої частини.

 VІІI. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати  §3 та вивчити конспект

         

1


 

docx
Додано
15 вересня 2020
Переглядів
7093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку