Клас: 5 Дата:
Тема уроку: Етика пасажира. Поведінка пасажира при ДТП
ХІД УРОКУ
Мета уроку:
Освітня: Ознайомити із засобами безпеки в салоні транспорту, формувати поняття про види ДТП, ознайомити, як треба діяти в разі ДТП.
Розвиваюча: Розвивати свідоме ставлення до свого життя під час дорожнього руху.
Виховна: Виховувати безпечну поведінку на дорогах і в салонах транспорту.
Базові поняття і терміни уроку: ДТП, пожежа в салоні, етика пасажира.
Обладнання: зошит, підручник, картки із завданнями.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
№ етапу |
Етап уроку |
Час(хв) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Перевірка виконання домашнього завдання |
10 |
3 |
Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів |
4 |
4 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку |
2 |
5 |
Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного |
15 |
6 |
Узагальнення і систематизація знань |
10 |
7 |
Підведення підсумків уроку |
2 |
8 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання
Опитування:
1.Що таке електротранспорт?
2. Які є правила посадки в транспорт?
3. Які є правила у салоні транспортного засобу?
4. Правила поведінки при виході з транспорту?
5. Які є небезпеки у переповненому транспорті?
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
«Ланцюжок»
Учні по черзі називають правила безпечної поведінки пасажира.
ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку
Продовжити фразу: «Приємна подорож — це...»
За даними ВОЗ, щодня у світі від дорожньо-транспортного травматизму гине понад 3 тисяч осіб. При цьому 85 % летальних випадків припадає на країни з низьким та середнім рівнем доходів на душу населення.
Діти гинуть на дорогах доволі часто насамперед тому, що не вміють дотримувати правил дорожнього руху, ставляться до них легковажно.
Часто діти стають учасниками ДТП. Розглянемо це питання докладніше. Запишіть тему уроку в зошит.
Проблемні запитання:
— Чи можна попередити ДТП?
— Чи можна знизити ризик травмування в разі ДТП?
V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного
Етика пасажира
— Чи є зв’язок між етикою пасажира та безпекою?
— Якими можуть бути наслідки неетичної поведінки?
Поспостерігайте в салоні за пасажирами: чоловік вийшов і подає руку жінці, літньому чоловікові або дитині, чоловік допомагає жінці зайти в салон, інший допомагає підняти візок із маленькою дитиною, а ось юнак запропонував місце жінці, а хтось встав, щоб посадити дідуся.
Як ви думаєте які є правила етикету у громадському транспорті?
Правила етикету в громадському транспорті:
- не штовхайтеся;
- не розмовляйте голосно, це відволікає водія та пасажирів;
- допомагайте людям похилого віку заходити та виходити із салону;
- поступайтеся місцем старшим, пасажирам із дітьми;
- будьте ввічливими та уважними до інших пасажирів.
Що робити, якщо ви стали свідком ДТП.
Якщо ви стали свідком ДТП, то, насамперед, треба сповістити про це в міліцію, а якщо є потерпілі — викликати «швидку допомогу».
Якщо у вас є мобільний телефон — скористайтеся ним.
Запам’ятати номер, марку та колір автомобіля, що є учасником ДТП.
Звернутися по допомогу до інших водіїв або дорослих.
Допоможіть тим потерпілим, які можуть пересуватися самостійно, або тим, чий стан не дуже важкий.
Також слід звернути увагу на те, чи не витікає з машини бензин, оскільки витікання бензину може спричинити пожежу або вибух. У цьому разі біля місця події в жодному разі не можна палити й кидати недопалки.
Зазвичай місце ДТП огороджують.
Ніколи не залишайтеся на місці аварії, пожежі або іншого нещасного випадку, аби просто подивитись.
Зупиняйтеся тільки тоді, якщо ваша допомога справді потрібна.
Як поводитися під час аварії
Відкрийте сторінку 36 та розгляньте малюнок 23
Під час аварії у транспорті дуже важко зберегти самоконтроль, щоб реально оцінити небезпеку і прийняти правильне рішення. Найголовніше прийняти положення, яке допоможе втриматися на місці й дістати менше травм.
Якщо ти стоїш, за загрози аварії треба повернутися боком щоб неминучі зіткнення припадали на правий чи лівий бік і міцно за щось ухопитися.
Якщо сидиш, втриматися легше, головне уникати чи помякшити зіткнення з навколишніми предметами. А в разі наїзду ззаду зафіксувати шию, щоб уникнути травми через різке відкидання голови назад.
Пожежа в салоні
Навіть невелика пожежа на транспорті може призвести до тяжких наслідків через те, що існує загроза вибуху пального. Тому діяти треба дуже швидко, адже автобус повністю згорає за 5-7 хв. Головне втакій ситуації уникнути паніки та як найшвидше покинути салон.
Якщо в салоні багато людей і всі не можуть швидко вийти у відчинені двері, треба розбити вікно і відкрити аварійні виходи. Біля аварійного виходу є інструкція, як його відкрити: витягти спеціально закладений шнур, повернути ручку тощо.
Робота з підручником: На сторінці 37 опрацювати блок схему та дати відповіді на запитання.
VI. Узагальнення і систематизація знань
1. Відпрацьовування навичок безпечної поведінки при ДТП.
1) Моделювання ситуації самозахисту в разі ДТП (закрити голову руками, нахилити її до колін).
2) Організований вихід із салону (екстрений вихід із класу, попередження паніки).
3) Пожежа в салоні (екстрений вихід з класу із закритими ротом та носом, використання одягу).
2. Фронтальна бесіда.
1. Що таке ДТП?
2. Яку допомогу можуть надати учні 5 класу постраждалим у ДТП?
3. Назвіть правила поведінки пасажирів у разі ДТП?
4. Як швидко покинути салон автотранспорту в разі ДТП?
5. Чому потрібно відійти на велику відстань від перевернутого автотранспорту?
VІI. Підведення підсумків уроку
- Яку тему вивчали?
- Чим збагатили свої знання?
VІІI. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати § 6. Підготуватися до контрольної роботи
1