Поджара Тетяна Аркадіївна
Завідувачка бібліотеки Броварського ліцею №11 Броварської міської ради Броварського району Київської області
Тема: Космічні фантазії (мандрівка)
Авторська розробка виховного інтегрованого бібліотечного заняття для базової загальної середньої школи (6 клас)
Мета (формувати компетентності):
предметні: повторити знання про космос та Сонячну систему, ознайомити із історією створення перших космічних кораблів, іменами відомих українців, пов’язаних з космічною галуззю,
загальнокультурні : формувати уміння креативного мислення;
виховувати любов та повагу до професій людей космічної галузі;
розвивати смислову, образну пам’ять, уміння узагальнювати;
Обладнання та програмне забезпечення: презентація в Power Point «Космічна мандрівка», виставка літератури «Космічні фантазії», карти подорожі, картки, зображення планет Сонячної системи;
Складові моделі: |
Громадянин, фахівець |
Орієнтир складової: |
Громадянська позиція, дивергентне мислення,
|
Педагогічний інструментарій |
інтегроване бібліотечне виховне заняття |
Ознаки успішного зростання випускника |
Розвиток креативного мислення, уяви, фантазії.
|
Тип заняття: |
узагальнення знань, умінь та навичок. |
Форма заняття: |
фронтальна, групова. |
Використані джерела: |
|
|
Хід заняття |
І. |
І. Вступ. Організаційний момент. |
Бібліотекар |
Добрий день, шановні шестикласники. Сьогодні ми з вами помандруємо у подорож, що називається «Космічна фантазія». - Що ж таке космос? (відповіді дітей) Космос - це світ зірок, зоряних асоціацій, галактик, серед яких знаходиться наша Сонячна система. На уроках курсу «Пізнаємо природу» ви вже ознайомилися з поняттями «космос», «Сонячна система» «астероїд», «метеорит» та ін.. То ж помандруємо і побачимо, що ви вже знаєте з уроків природознавства та дізнаєтеся щось нове. |
|
Полетимо ми в цю мандрівку на двох кораблях: 1- «Астронавти», 2- «Зорезнавці». |
ІІ. |
ІІ. Основна частина. МАНДРІВКА
|
Бібліотекар |
1)Дешифратор До нас дійшли два повідомлення з космічного простору. Що ж це за повідомлення? 1.Методом «Дешифратор» розшифруйте, про що в цих повідомленнях. Потрібно чітко пояснити поняття, про які в них ідеться. |
|
(Сонячна система)
|
2. Пояснення понять |
2.Со́нячна систе́ма — планетна система, що включає центральну зорю Сонце і менші об'єкти, які обертаються навколо його орбіти — планети і їх супутники, карликові планети, астероїди, комети, метеорна речовина тощо. Сонце сформувалося шляхом гравітаційного стиснення газопилової хмари приблизно 4,567 млрд. років тому. Сонячна система є частиною галактики Чумацький Шлях та складається з восьми великих планет (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун), понад 100 їхніх супутників. Чумацький Шлях – спіральна галактика, у якій розташована наша Сонячна система. Майже всі зорі, видимі на небі неозброєним оком, належать до Чумацького Шляху. Назва «Чумацький Шлях» походить від світлої туманної смуги в нічному небі, світло якої створюється численними тьмяними зорями в диску Галактики. Більшість зір у Галактиці зосереджено в галактичному диску зі спіральними рукавами. Також Галактика має середніх розмірів балдж (потовщення в центрі) і помірно виражений бар (перемичку). Диск Чумацького Шляху оточений галактичним гало, в якому міститься невелика частка зір та велика кількість темної матерії. У центрі Галактики розташована надмасивна чорна діра |
3. |
3. Гра «Планети» (картки із зображеннями планет) Розташувати в правильній послідовності планети Сонячної системи. (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун) |
Бібліотекар |
Послухайте вірш Оксани Кротюк «Про гнома-астронома» і перевірте, чи правильно ви розташували планети: Карту зоряного неба Розглядав маленький гном, Розглядав і все журився: Чом же він не астроном? Та, свої струсивши ніжки, Обійшов він карту пішки – І відкривсь йому секрет Про розміщення планет. МЕРКУРІЙ – планета, До Сонця найближча, Тоді йде ВЕНЕРА, За нею – ЗЕМЛЯ. А далі – не плутай! Не Лев і не Барс – Планета червона Під назвою МАРС. ЮПІТЕР – найбільший, У кільцях САТУРН, А потім УРАН, І останній – НЕПТУН. |
|
Звичайно побачити так званий Парад планет – це рідкісне явище. Трапляються такі поєднання на зоряному небі рідко. Та саме в цьому році, починаючи з вечора 20 січня над Україною можна було побачити неозброєним оком одночасно 4 планети: Венеру, Сатурн, Марс, Юпітер, а з телескопом – Нептун та Уран, а також 28 січня ще й Меркурій. |
4. |
4. Станція «Заправка пальним» |
|
Коли відбулися події? 1. Коли був вперше запущений штучний супутник Землі? 2. Перший політ людини у космос? 3. Коли відбувся перший вихід людини у відкритий космос? 4.Коли вперше люди ступили на поверхню Місяця? 5. Коли відбувся політ першого українського космонавта незалежної України? |
|
Відповіді: 1 бак: 1957 2 бак: 1961 3 бак: 1965 4 бак: 1969 5 бак: 1997 |
5. |
5. Станція «Іменникова» |
Бібліотекар |
Нещодавно на уроках української мови ви вивчали одну з частин мови – іменник. Ви маєте пригадати терміни-іменники, що стосуються космосу, та в картках записати іменники, розподіливши їх у дві колонки: власні та загальні назви. |
|
Власні - Сонце, Земля, Чумацький Шлях, Сонячна система, Велика Ведмедиця; Загальні - всесвіт, сузір’я, космос, темна діра, планета, метеорит, супутник, корабель, ракета, атмосфера, небо, зірка |
6. |
6. Вікторина «Космічний бліц» |
|
Дайте відповіді на запитання:
|
|
2.Відгадування загадок |
|
Розсипали горох. Ніхто його не збирає – Ні цар, ні цариця, Ні краская дівиця. (Зорі)
Має довгий хвіст вона. То не зірка, не планета. Здогались, що? … (Комета)
А світить і гріє щодня. (Сонце)
Наче решето, А натомість дірочок Безліч гарних діточок. (Небо і зорі)
А кружляє вічно в колі? (Планета)
Путь-дорога у небесній вишині. Де горять, мов ліхтарі, зірки, В Крим по сіль мандрують чумаки! Залишила пам’ять у віках, Що дорога ця – … (Чумацький Шлях) |
7. |
7.Станція «Іншопланетяни». Розшифрувати слова та пояснити їх значення. |
|
1 команда: А) 17, 12, 22, 33, 27, 7, 26, 12, 6 Б) 17, 7, 23, 7, 19, 21, 11, 23 2 команда: А) 23, 7, 16, 7, 22, 15, 19, 20 Б) 1, 22, 23, 7, 21, 19, 13, 6 |
Відповіді |
1 команда: МІСЯЦЕХІД, МЕТЕОРИТ 2 команда: ТЕЛЕСКОП , АСТЕРОЇД |
8. |
8. Станція «Математична» |
|
Провести обчислення 1 команда: На скільки важча планета Земля ніж Меркурій, якщо вага Землі – 5972200 квадрильйонів тонн, вага Меркурія - 330110 квадрильйонів тонн. 2 команда: На скільки важча планета Земля ніж Венера, якщо вага Землі - 5972200 квадрильйонів тонн, вага Венери - 4867300 квадрильйонів тонн . відповіді: 1. На 5642090 квадрильйонів тонн., 2. На 11049 00 квадрильйонів тонн. |
9. |
9.Станція «Дозаправка».Дізнаємося щось нове. |
Бібліотекар |
Серед відомих вчених такі українці-науковці, як Сергій Корольов, Валентин Глушко та Леонід Каденюк. |
|
1.Повідомлення про Сергія Корольова |
Читець 1 |
Першим, хто додумався використати ракети для польоту людини в космос, теж був українець. Під керівництвом Сергія Корольова створено пілотовані космічні кораблі, на яких вперше було здійснено політ людини в космос. Він розробив ряд проєктів крилатих ракет з автоматичним управлінням та ракетопланер, що вперше здійснив політ під управлінням пілота (1940 р) У роки Другої світової війни учений розробляв для літаків рідинні ракетні прискорювачі. Також під його керівництвом були створені міжпланетні станції, що облетіли Місяць (1959), та науково-дослідницькі кораблі з тваринами (1960). |
Бібліотекар |
2. Повідомлення про Валентина Глушка |
Читець 2 |
Валентин Глушко — видатний український інженер, науковець у галузі ракетно-космічної техніки, основоположник радянського рідинного ракетного двигунобудування. Саме завдяки його двигунам були виведені на орбіту Землі перші супутники, запущено перші автоматичні станції до Місяця та планет Сонячної системи. |
Бібліотекар |
3. Повідомлення про Леоніда Каденюка |
Читець 3 |
Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України. У період з 19 листопада по 5 грудня 1997 року він здійснив космічний політ на американському БТКК «Колумбія» місії STS-87. Під час польоту виконував біологічні експерименти спільного українсько-американського досліду з трьома видами рослин: ріпа, соя, мох. Саме українські вчені розвинули ідеї міжпланетних перельотів, а також розробляли теорії ракетної техніки. |
ІV. Підсумки.
|
1. Гра «Так-Ні»
2. Гра «Мікрофон»
- Новим для мене було дізнатись… 3.На зірочках записати: Що ви побажали б землянам, щоб зберегти планету? |
Бібліотекар |
Молодці! Пам’ятайте! Земля — це неоціненний дар, наш спільний дім, і берегти її — наш священний обов'язок. А на завершення нашої зустрічі перегляньте літературу на виставці «Космічні фантазії». Ваше домашнє завдання: Дізнатися більше про відкриття в космосі з науково-популярної літератури. Та знайти інформацію в Інтернеті: Розвиток космонавтики в Україні, і розповісти на уроці «Пізнаємо природу». На урок української мови «Опис картини на космічну тематику» знайти і принести перелік літератури з теми «Космос». |
Фотоколаж