Розробка виховного заходу для учнів 6 класу на тему " Мандрівка до острова скарбів ,,Здоров'я ''.
Виховна година побудована у формі подорожі. Діти уявно мандрують до острова скарбів «Здоров'я». Під час подорожі школярі мають можливість вільно спілкуватися, висловлювати свою думку, ставити запитання, давати поради, ділитися досвідом. Розмова буде про те, як необхідно вести здоровий спосіб життя.
Виховна година у 6 класі
Тема. Мандрівка до острова скарбів ,,Здоров’я ’’
Мета:
Тип заходу: виховна година.
Вид (форма заходу): подорож.
Емоційне забарвленнязаходу:
«Без здоров’я не можливе щастя» Д. Боккаччо.
«Здоровий бідняк щасливіший за хворого короля». Артур Шопенгауер.
«Той, хто хоче бути здоровим, вже починає одужувати». Д. Боккаччо.
«Наркоманія – це багаторічна насолода смертю». Франсуа Моріан.
Хід заходу
І. Організаційний момент
Треба всім нам привітатись:
— Добрий день!
Дружно, весело скажімо:
— Добрий день!
Вліво-вправо повернімось,
Туди-сюди усміхнімось:
— Добрий, добрий, добрий день!
- Діти, скажіть, будь ласка, чи любити ви подорожувати?
- А що, на вашу думку, необхідно для того, щоб отримати задоволення від мандрівки?(Настрій, друзі)
Сьгоднішня наша виховна година пройде у формі подорожі. Ми з вами уявно помандруємо до острова скарбів «Здоров’я».
Під час подорожі ви зможете вільно спілкуватися, висловлювати свою думку, ставити запитання, давати поради, ділитися досвідом. Розмова буде про те, як ви розумієте необхідність вести здоровий спосіб життя.
Адже, проблема здоров'я давно привертала увагу людини і весь час перебуває на першому плані. Багато людей втрачають своє здоров'я задарма, не замислюючись про наслідки. Здоров'я — це ще не все, але без здоров'я все інше—ніщо.
ІІ. Активізація уваги учнів, створення проблемної ситуації
Учитель. Послухайте, діти, невелике оповідання
У саду, за дорогою металевою огорожею, було гарно, яку казці. Зеленіла молода травичка, п'янили запахом кущі різнокольорового бузку, жаром палали на клумбах тюльпани. А десь у глибині саду, в затінку розквітлих дерев, змагалися в мистецтві співу пташки. У глибокому кріслі-гойдалці в холодочку напівлежала тяжко хвора дівчинка років 12—13. Легенький вітерець пустотливо ворушив її золотисте волосся, ніби намагався розвеселити. Але ніщо, здається, не радувало її: ні розкішний одяг, ні розкрита на маленькому столику книжка, ні навколишня краса, ні чудова музика, записана на модерному магнітофоні.
Раптом звідки не взявся гурт дітлахів, босих, замурзаних, у якомусь лахмітті замість одягу. А тут, як на лихо, слуга виніс на дорогій таці запашну каву із солодощами й попрямував стежкою до дівчинки. Очі дітей так і прикипіли до таці, наякій були недосяжні для них ласощі. «От щаслива!», — зі щирою заздрістю подумали діти і, налякані грізним поглядом слуги, відійшли від загорожі й почали собі гратися.
Якби вони дивились у сад трохи довше, то були б немало здивовані: дівчинка навіть не торкнулася ласощів, а згодом, кивком голови, відіславши слугу, стала кидати шматки печива собаці, що саме нагодився.
Неподалік гралися діти бідняків. Малюки галасували, сміялися, падали в пилюку і ще більше забруднювали свій одяг, дехто й набивав синці, але вони, очевидно, нітрохи цим не журились.
«Щасливі... Боже, які вони щасливі!», — подумала дівчинка, і в її блакитних очах відбилися невимовна туга й біль...
Скажіть:
не мають пристойного одягу?
(Відповіді учнів.)
Учитель. Без сумніву, не можна вважати щасливими дітей, які виростають у бідності й нестатках. Але в даному випадку вони таки щасливіші від тієї дівчинки, що купається у розкошах. Їх радує весняне тепло, що дозволило нарешті покинути убогі оселі й весело гратися на вулиці, вони мають найбільше багатство — здоров'я, якого не має панночка.
У народі кажуть, що здоров'я—щастя вже саме собою, а хвороба— нещастя. Здоров'я — це неоціненний скарб, це щастя, яке ми недооцінюємо тоді, коли маємо. І багато людей самі є причиною своїх хвороб, самі вкорочують собі життя через деякі шкідливі звички.
(Учні самостійно вибирають свій улюблений колір, а класний керівник коментує символіку кольорів).
До острова скарбівнам треба на чомусь пересуватись. Перед вами лежать кораблики. Напишіть на них своє ім’я, життєве кредо, тобто, яких принципів ви дотримуєтесь у житті, заповітну мрію
(Роздати кораблики, учасники пишуть на них, прикріпляють на дошку або на аркуш із намальованим морем.)
Учитель:
А щоб веселіше було подорожувати, складемо наш девіз.
(З окремих розрізаних аркушів учні складають девіз).
Якщо |
|
хочеш, |
|
щоб |
|
життя |
|
тобі |
|
усміхнулось |
– |
|
спочатку |
|
сам |
|
усміхнись |
|
життю. |
Учитель:
Наші кораблики вже готові до подорожі. Отже, один, два, три, старт.
Перша наша зупинка.
«Острів мрій»
Хочу звернути Вашу увагу на те, що в цій грі всі мрії стають реальністю. Проте кожен повинен обрати тільки одну мрію з усіх: «Здоров'я», «Багатство», «Слава», «Кохання». «Родина». Усі вони записані на дошці .
(Учні на стікерах пишуть своє ім’я, по черзі підходять до дошки і обирають відповідну категорію.)
Декого з учнів можна попросити пояснити свій вибір. Можна поцікавитися, чому окремі учні не обрали мрію «Здоров'я», обговорити, чому ставлення до здоров'я впливає на здійснення будь-якої мрії.
Потім учитель пропонує визначення поняття здоров'я Всесвітньої організації охорони здоров'я: «Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
Друга наша зупинка. «Звички людини»
Я хочу, щоб ви уважно подивилися на деревце і сказали, чого йому не вистачає? (плодів). А для того, щоб деревце дало плоди, вам потрібно йому допомогти. Для цього у вас на столах лежать листочки, на яких написані корисні і шкідливі звички. Ваше завдання вибрати тільки корисні звички, які сприяють збереженню здоров’я і роблять наше життя гарним і щасливим. (Листочки з правильними відповідями прикріплюються до дерева, а листочки з шкідливими звичками ми покладемо у скриню та викинемо в море).
Корисні звички (листочки). Посміхатися друзям, бути чемним і вихованим, займатися фізкультурою, бути чесним і відкритим, загартовування, ігри на свіжому повітрі, правильне харчування, мити руки перед вживанням їжі, оберігати природу, дбати про рідних, знати свої права та обов’язки, чистити зуби, здобувати освіту, вивчати правила дорожнього руху, не чіпати бездомних собак і кішок,не відкривати двері незнайомим.Фізична і розумова праця, дотримання гігієни,турбуватися про менших, спати не менше 8 годин на добу, виконувати ранкову зарядку, відвідувати уроки фізкультури.
Шкідливі звички (листочки). Куріння, алкоголізм, вживання наркотиків, неповага до старших, битися з товаришами, гризти нігті, гратися з електроприладами, ходити по льоду, бути злим і роздратованим, гратися з сірниками, ходити по залізничним коліям, купатися у заборонених місцях, бути жадібним і заздрісним, перебігати дорогу під час руху авто.
Ви прогнали шкідливі звички, адже вони негативно впливають на здоров’я людини! Викликають захворювання, неспокій, знервованість та багато зла.
Учитель:
Третя наша зупинка «Яскраве сонечко»
Гра «Одягни слово».
Пригадайте прислів’я та приказки про здоров’я
- Запишіть їх на стрічках
(Діти заповнюють стрічки-промінчики та закріплюють їх на дошці на якій намальовано сонечко, яке символізує життя.).
Погляньте, які різні промінці! Життя – це перш за все здоров’я людини.
Учитель :
Життя людини неповторне і звичайне, радісне і смутне, повне переживань. Людей – мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. Їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного – це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить… Від кого?
«Не втрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому що життя – це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові», - сказав Марк Аврелій. Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а всилі або слабкості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості.
Четверта наша зупинка- це острів, на якому мешкає пані Шапокляк
(сценка)
Шкідливі поради пані Шапокляк
Від світанку до зорі
Радять дітям лікарі
Алкоголю не вживати,
Цигарок до рук не брати
І не їсти блекоту,
Не вживати наркоту.
Я ж вам, пані Шапокляк,
Раджу все робить не так!
Дам поради залюбки —
Все робити навпаки!
Це ж і весело, й цікаво,
І для діток є забава.
Нащо вам здоровим бути?
Треба зразу все забути:
І поради лікарів,
Й застереження батьків.
Та й не тільки вчителі
Вчать дітей на цій землі.
Я умію теж навчити!
Нащо вам здоровим жити?
Йдете в школу — закуріть,
І диміть, диміть, диміть!
Замість чаю пийте пиво
І хворійте всі щасливо.
Як дитина занедужа,
Це чудово дуже-дуже!
Бо не треба в школу йти,
Можна в ліжечко лягти,
День і ніч у нім лежати
І тихесенько вмирати.
Нащо сонце променисте,
Нащо вам повітря чисте?
Коли можна покурити,
Віку трохи вкоротити.
Бути хворим так приємно.
Всі тоді говорять чемно.
На твою велику втіху,
Твоїм рідним не до сміху.
А тебе ніхто не вчить,
Як на білім світі жить.
Ще у мене є порада.
Діти, вам я сказать я рада.
Нащо вам здоров 'я мати?
Краще хворим пролежати
Ні гулять, ні розважатись.
Ані в той футбол ганяти,
М'яч в ворота забивати,
Їжте блекоту й дурман,
В голові носіть туман.
Бо дурним приємно бути,
Можна геть усе забути.
І усім наперекір
Покурити йдіть у двір.
Там на вас давно чекають
І дурман в руках тримають.
Ви спитаєте у мене,
Чи і я роблю так само?
Ні! Звичайно, не роблю,
Я себе завжди люблю!
2-й учень
Знайте, Друзі, Шапокляк
Робить все завжди не так,
Як говорить вам робити.
Бо вона ще хоче жити.
Гарно жити й процвітати
Та міцне здоров'я мати.
Любі діти, це усе ви всіпочули,
Добре все запам’ятали
І зробіть усе не так,
Як вам радить Шапокляк.
Я вам Раджу залюбки
Все робити навпаки.
І послухати батьків,
Лікарів і вчителів.
Правильно у світі жити
І себе завжди любити.
Бо добро найбільше в світі —
Це здоров’я ваше, діти!
Щастячка шукать дарма,
Як здоров’ячка нема.
Доки діточки малі,
Їх навчають вчителі,
Лікар дасть пораду, й тато.
Добрих є людей багато.
А найкраще завжди мама
Діток вчить добру так само.
Щоб здорові з юних літ
Й мудрі діти йшли у світ.
Але є і Шапокляк,
Що підкаже щось не так.
Хтось-таки з шляху зіб’ється,
А вона над ним сміється.
Та щоб вам спокійно жити,
Треба все, як слід робити.
Поки ви ще невеличкі,
Виробляйте добрі звички,
Щоб здоров’я зберегти
І щасливими рости!
Учитель:
Люди починають свій день словами «Доброго ранку!», «Доброго дня». Сьогоднішній урок ми розпочинали привітаннями із всміхненими обличчями.
(Відповіді дітей).
Посмішка зігріває серце людей, покращує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма. Пригадаймо якомога більше лагідних, добрих слів. Наповнимо цими словами нашу класну кімнату.
(Діти називають такі слова.)
А зараз ми відчинимо двері нашого класу та випустимо ці слова по всій школі, в інші класи. Нехай усім дітям буде добре, приємніше, веселіше.
Учитель:
Отже, гарний настрій, приємні переживання також впливають на здоров’я людини.
П’ята наша зупинка « Правила здоров’я»
Наші кораблі попали на мілину. Треба на допомогу покликати буксир.
Вправа «Від чого залежить здоров’я?»
На дошці малюється шкала, праворуч позначка «середовище», ліворуч – «людина». Усім учасникам роздаються стікери, пропонується подумати і дати відповідь на питання: «Від чого, на вашу думку, залежить здоров’я: від самої людини чи від середовища, яке її оточує?». Потім кожен учасник кріпить стікер відповідно до свого рішення біля правої позначки або лівої, а
хто вважає, що від людини і середовища, то ближче до середини.
Учені довели, що наше здоров’язалежить:
Потім учасники висловлюють свої міркування, доводячи свою власну точку зору.
Здоровий спосіб життя – це просто!!!
11 правил здоров’я
1. Займайтеся фізичною культурою, хоча б 30 хвилин на добу
2. Раціональне харчування. Вживайте більше їжу, яка складається з клітковини ,
та менше – їжу, яка складається з цукру та пшеничної муки. Не забувайте про овочі та
фрукти. Готуйте їжу на рослинній олії, зменшіть вживання тваринного жиру.
3. Уникайте надмірної ваги, не вечеряйте після 6 години вечора.
Вживайте їжу не менше 3 разів на день
4. Упродовж дня пийте більше рідини - це позитивно впливає на стан шкіри,
дозволяє продовжити її молодість.
5. Готуйте їжу недовго та при низькій температурі - це дозволить зберегти у
ній якісні вітаміни.
6. Дотримуйтеся режиму дня. Лягайте та вставайте в один і той же час. Це
найпростішапорада, для того щоб мати гарний, здоровий, відпочивший вигляд.
7. Будьте психологічно урівноваженні. Не нервуйтеся, тому що нервові клітини не
відновляються. Так що знаходьте завжди тільки позитивні моменти.
8. Загартовуйте свій організм. Найкраще допомагає контрастний душ – тепла та
прохолодна вода. Це не тільки корисно, але й допомагає проснутися.
9. І звичайно не куріть, не зловживайте алкоголем та іншими шкідливими звичками.Адже це основні фактори погіршення здоров’я.
10. Частіше гуляйте у парках, на свіжому повітрі, подалі від автомобілів та іншихзабруднювачів повітря.
11. Творіть добро. Адже на добро відповідають добром. Воно обов’язково до Вас
повернеться у вигляді гарного настрою та самопочуття.
Якщо ви дотримуєтесь хоч половини правил, це додасть Вам здоров’я!!!
Час закінчувати нашу подорож. Та наш ,,Циферблат життя ’’ вже не зупинити. Пропоную помалювати. Візьмемо аркуші, що є у вас на столах, і намалюємо коло-циферблат.
(Діти малюють разом з учителем.)
Учитель:
Але цифри на ньому позначатимуть не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народилися – цифра 0, стрілка ваших годинників показувала сюди. Потім ми росли, стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз вона стоїть на певній цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі.
Малюємо далі стільки, скільки ви хочете прожити. Але важливо не лише скільки жити, а й як жити. Якими ви будете через 5, 10, 15, 20 років?
Напишіть це на циферблаті. Продовжте пропозицію «Я хочу бути … (ким?)» (Діти пишуть.Час виконання 3-5 хвилин)
Учитель:
Що у нас вийшло?(Діти називають свої варіанти.)
Учитель:
Отже, усі ви хочете бути успішними. Для досягнення цього вам необхідне здоров’я. Чи значить це, що бути здоровим важливо для всіх нас? Тоді давайте наші циферблати прикріпимо до дошки – вони нагадуватимуть нам про нашу мету.
(Роботи дітей кріпляться скотчем до дошки.)
Учитель:
Ось ми і пришли до нашого острова скарбів. Давайте подивимось, який же скарб тут є.
( Учні розгортають декілька коробок і дістають табличку ,,Здоров’я’’.)
Отже, здоров’я- це наш найцінніший скарб. Чи здійснилися ваші очікування від подорожі?(відповіді дітей)
Учитель:
Як бачимо, більшість із вас правильно розуміє і сприймає суть здорового способу життя. Але, як виявляється, перешкодою цього є багато спокус. Людині потрібні і знання, і культура, і сила волі, щоб протистояти їм. Тому слід пам’ятати очевидне: щастя, до якого всі ми прагнемо, неможливе без здоров’я, здоров’я неможливе без піклування про нього, а піклуватися потрібно вміти і хотіти. Треба знати, що для здоров’я корисне, а що шкідливе, що від Бога, а що від лукавого, який шлях веде до розквіту і гармонії сили та краси, а який — у прірву.
Здоров´я зайвим бути не може.
І кожен нехай собі сам допоможе
Завжди залишатись струнким і красивим,
До різних недугів стійким, невразливим.
Виховуй в собі наполегливість, волю
І матимеш ти найщасливішу долю.
Кожна людина неповторна й унікальна. Тому тільки від вас самих залежить, яким буде ваше життя. Бережіть здоров'я, зміцнюйте і примножуйте його. Обравши для себе здоровий спосіб життя, ви створите надійне підґрунтя для успішного майбутнього.