Матеріали для 1 уроку у вигляді квесту для 5-6 класів
Є край, де найкращі у світі пісні
і цвітом чарує калина,
де сонечко вперше всміхнулось мені,
– це дім мій – моя Україна!
ТИП ПРОЕКТУ квест
МЕТОДИЧНІ ЗАВДАННЯ розширювати та поглиблювати знання про свою країну, розвивати в дітей прагнення бути свідомим громадянином України, виховувати любов до рідного краю, його традицій і обрядів, формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ Під час роботи над квестом учні вчаться: визначати та формулювати мету, завдання, цілі, очікувані результати дослідження; складати план дослідження, визначати етапи його реалізації; відшуковувати з допомогою вчителя та самостійно необхідну інформацію; працювати з літературою, джерелами, архівними даними, статичними даними; компонувати, аналізувати, синтезувати отримані дані; формулювати та відстоювати власну думку; формулювати конкретні, лаконічні висновки; презентувати результати своєї роботи.
Ключові компетентності:
*уміння вчитися – викликати інтерес до навчання, формувати почуття відповідальності за виконуване завдання, готовність самостійно працювати , мати власну думку, обґрунтовувати її, навички самоконтролю та самооцінки;
*соціальна – вчити налагоджувати взаємодію з іншими дітьми, працювати за правилами у команді, ціннісно ставитися до довкілля та своєї особистості;
*громадянська – розвивати критичне мислення, навички приймати правильне рішення, виявляти громадянську позицію у ставленні до людей та самого себе;
*загальнокультурна – вчити толерантності, мовленнєвій культурі;
*інформаційно-комунікативна – вдосконалювати вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, здійснювати комунікацію у групі та колективі;
Предметні компетентності:
*навчальна – поглибити знання дітей про Україну, вчити правильно висловлюватись, аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
*розвивальна -розвивати творчі задатки школярів, мовлення, мислення, увагу, спостережливість, бажання стати гордістю своєї Батьківщини;
*виховна -виховувати патріотичні почуття, любов до рідного краю.
Обладнання: картки із зображенням квітів, що входять до складу традиційного українського вінка (деревій, барвінок, безсмертник, ромашка, ружа, мальва, півонія, любисток, волошка, мак, калиновий та вишневий цвіт), стрічки (одна коричнева та по дві жовтого, зеленого, синього, блакитного, оранжевого, фіолетового, рожевого та червоного кольорів).
Перебіг уроку
I.Організація класу
1.Гра «Клубочок компліментів»
-Швидко літо промайнуло, перейшли ми в 5 клас,
Зараз кожен помічає, хто і як змінився в нас.
Як же хлопці підросли! А дівчатка розцвіли!
Всі засмаглі та здорові! До роботи вже готові?
2. Привітання вчителя:
Є багато країн на землі, в них – озера, річки і долини.
Є країни великі й малі, та найкраща завжди Батьківщина.
Звучить пісня «Діти України» Світлани Весни
-Дорогі діти, вітаю вас з початком нового навчального року! Бажаю міцного здоров’я, успіхів у навчанні, справжніх друзів і високих досягнень!
II.Актуалізація опорних знань учнів
- Як відпочили? Де відпочивали? Чи гарно пройшли канікули? Про що сьогодні мрієте?
- На жаль, сьогодні не всі можуть дозволити собі радість щасливого відпочинку, тому я найбільше мрію про мир на Україні!
Легенда про Україну.
Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, породив наш Творець. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить ця планета ожила і заграла всіма барвами.
Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він і Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти і кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт… Кинув свій мішок у напрямку планети, яку щойно нарік Землею. Розв’язався мішок із скарбом, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. І найбільше їх насипалося на слов’янську землю.
Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, краще від якого не було на всій Землі. І вигукнув Господь: «Це справжній рай!» Ступив Він на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
ІІІ Мотивація уроку.
Гарна назва «Україна»
Сенс значний в собі таїть.
«У» — то урожай в країні,
«К» — то Київ, що стоїть.
«Р» — рівнини під степами,
«А» — то армія міцна,
«Ї» сховалась за лісами,
«Н» — то ненька дорога.
«А» — то аґрус, абрикоси,
І акація струнка,
Що розпустить свої коси,
Коли прийде вже весна.
- Діти, сьогодні усі так поспішали до школи, що не помітили, я зачепили грона калин. Ті затремтіли і розкотилися по класу. Деякі з них впали на вашу парту. Тож давайте повернемо їх назад калиноньці, при цьому кожен з вас скаже, якою б він описав Україну своєму товаришу з-за кордону.
(ягоди калини кріплять на гроно (малюнок на дошці)
- А що означає любити Батьківщину?
(Радіти її успіхам, дбати про неї, намагатися своєю працею, здібностями, вчинками, справами примножити її славу, добробут).
А ще любити означає знати. Ви вже знаєте, що Україна має прапор, герб і гімн, Конституцію…
Жовта (Басейн Дніпра),
Червона (Сіверський Дінець),
Біла (Західний Буг),
Чорна (Біля Чорного моря).
Жеребець,
Бичок,
Свиня,
Куриця,
Бик.
Але у мене для вас є ще чимало запитань, погляньмо, чи й справді ви такі розумні та кмітливі.
Діти піднімають квітку зі столу, якщо згідні з твердженням.
(калина, тополя, вінок, рушник)
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Ні для кого не секрет, що Україна переживає зараз не найкращі часи свого життя, тому ми сьогодні підготовим один з українських оберегів і подаруємо їй на щастя й долю.
Наш урок буде проходити у вигляді КВЕСТу. Тому, щоб справитися з завданням, ви повинні бути кмітливими, веселими, ерудованими, сміливими та толерантні один до одного, бо завдання важке і, тільки об’єднавшись у невеликі групи, ми зможемо дійти до своєї мети.
ІV. Сприймання та осмислення навчального матеріалу
1. Ознайомлення з правилами квесту.
*Квест – це командна гра. Усі повинні сприяти досягненню спільної мети під час виконання завдань.
*Для квесту відводиться певний час (35 хвилин).
*Капітан відповідає за роботу команди.
*Правило піднятої руки (якщо хтось підняв руку, то всі повинні припинити розмови і уважно послухати).
*Під час гри потрібно поважати усіх членів команди.
*Завдання легко можна пройти за допомогою кмітливості та спостережливості.
2. Вручення маршрутного листа
- Ви отримали конверти з завданням.
Пункт 1.
Підказка 1 групам:
Прекрасне місто, горде й величаве
Стоїть на березі Дніпра.
Князів-русинів вічна слава
У назві міста ожива. (Київ)
( у конвертах: 1. Польові квіти, 2. Стрічки, 3. Намальовано коло)
Питання: який оберіг ми будемо робити?
Сплелися у коло
Усі квіточки з поля.
Духмяні, барвисті,
В стрічках шовковистих.
І кличе в танок
Український… (Вінок)
Пункт 2.
Кожна нація, кожен народ мають свої звичаї, що виробились протягом багатьох століть і освячені віками. Традиція вплітання віночка дійшла до нас із сивої давнини. Історія вінка починається у глибокій давнині. За стародавнім віруванням предків через вінок приходили у наш світ безсмертні душі з потойбіччя. Згадка про вінки сягає ХІІ-ІІІ ст. до н. е. Український вінок із стрічками начебто стверджує побажання «ясного мирного неба» над головою того, хто його носить. Це оберіг від усього поганого і недоброго. Змалечку бабусі вчили дівчаток вишивати й віночки плести, бо вірили, що віночки захищають людину від хвороби, згубного ока, недоброго духу. Наші прабабусі й секрети знали, які квіти збирати до віночка.
Ваше завдання: обрати квіти для вашого віночка. Якщо ви зможете розшифрувати послання, то прочитаєте, у якому конверті знаходяться підказки – загадки.
Підказка №2: у вінку лише 12 квіток
Шифр агента
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1 |
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
2 |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
3 |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
4 |
Ь |
Ю |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
33 12, 21, 27, 24, 33 15, 12, 10, 27, 10, 15, 36, 42, 32, 40
24, 12, 21, 32, 28, 24
Завдання у конверті:
Цвіт її не в’яне, бронзовіє.
Серед квітів справжній характерник.
У вінок вплітається…(БЕЗСМЕРТНИК).
Приживеться там й цвіте.
Нескоримий дух у ній
Зветься квітка … (ДЕРЕВІЙ).
Про життя та квітка знає і безсмертя.
Синім цвітом оживить сумний затінок,
У віночку бавиться … (БАРВІНОК).
Квітнуть навесні сади плодові.
Щоби дітки були гарні і міцні,
В цвіт рожевий вбрались. (ЯБЛУНІ).
Щоб була краса дівоча, була врода.
Незрівнянно гарна, як наша країна,
Заплітають у віночок оберіг… (КАЛИНА)
Є чар-зілля у дівочому вінкові.
Щоб душа і думка були чисті,
Зацвітав жовтенький, духмяний … (ЛЮБИСТОК).
Квіти ті неначе неба трошки.
Від лихої бережуть ворожки,
Вплетені на вірність у вінок …(ВОЛОШКИ).
Вона має сонце всередині.
В неї чисті, білі пелюсточки - свашки,
Про дівочу долю розповість … (РОМАШКА).
Дивовижна, запашна.
Хто не вірить і байдужий
Вразить того шипом …(РУЖА).
Струнка, байхова барва.
Щоб надія не в’яла,
Квітне роду берегиня …(МАЛЬВА).
Та не колить бо шипів не має,
Щоб була любов, була гармонія,
У дівочому віночку виграє …(ПІВОНІЯ).
Тай заплів усе всуціль,
То на розум, на гнучкий
В’ється …(ХМІЛЬ).
Тих хто воював за долю.
Квітка та печалі знак,
Символ смутку…(МАК)
Серед квітів непримітна.
Та, якщо в руці пом'яти,
То умить впізнаєш ... (М’ЯТУ)
Аналіз зібраних віночків ( випали квіти: чорнобривці, кульбабка, лілея, папороть, конвалія)
-як бачимо, обирати квіти для віночка - не така вже й проста наука. Та й хлопці до віночків не допускалися, як і жінки до Січі.
Тож працюємо далі. Чого ще не вистачає в нашому віночку? Правильно - стрічечок. Стрічки для вінка також підходять не всі і розташовуються у певному порядку. А для того, щоб отримати підказку щодо стрічок ви отримуєте ще одне завдання.
Підказка № 3
Визначте, на саркофазі якого Київського князя зображено символічний вінок. Для цього з’єднайте половинки прислів’їв, і скористувавшись алфавітом з танцюючими чоловічками, прочитайте відповідь.
У чужій сторонці не так світить і сонце.
Без верби і калини немає України.
Добре тому, хто в своєму дому.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
За морем тепліше, та дома миліше.
Україна невмируща, бо скільки її не рабували вороги, а вона не вмерла.
Батьківщина-мати, умій за неї постояти!
Символіка кольору стрічок у вінку
Посередині прив’яжемо коричневу стрічку — це символ землі-матінки, нашої годувальниці.
По обидва боки від неї — жовті стрічки — це символ сонечка , яке всьому дає світло і тепло.
За ними ідуть з різних сторін світло- і темно-зелена – символ живої природи, краси, юності, спокою в природі.
За ними в свою чергу синя і голуба – символ неба і води, людям сили і здоров’я.
Потім з однієї сторони оранжева – символ хліба, а з другої фіолетова – символ розуму.
А за ними — малинові, щоб щирими зростали дівчатка.
Рожеву стрічку в’язали, щоб у кожної з них достаток був у домі.
І останніми були білі стрічки, але на кожній з них вишивали або малювали золотом чи сріблом сонце і місяць.
Стрічки берегли дівоче волосся від чужих очей. Вони були не коротшими від коси.
Ось і сплели ми віночок. Залишилося оформити його оберегом. Для цього оберіть картинку та розташуйте її в середині свого віночка. Віночок вити – життя любити, - говорить народне прислів’я, тож нехай те, про що ви дізналися сьогодні стане для когось відкриттям, для когось – джерелом віри й любові, а символічний оберег – оберегом щастя, на яке ми всі так сподіваємося.
Ми всі хочемо бачити Україну сильною, багатою, славетною і квітучою. Нехай вона зараз на ваших очах розквітне від нашої безмежної любові до неї! Хай кожен із вас «посадить» символічну квітку біля карти України. Нехай ваші добрі майбутні справи возвеличать нашу сонячну Батьківщину! Головне завдання школярів — оволодівати знаннями, щоб у майбутньому давати користь своїй країні.
V. Підсумок уроку.
1. Створення сенкану
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( синонім до 1 слова - одне слово).
Україна.
Безмежна, рідна
Люблю, пишаюсь, оберігаю.
Вона єдина й найцінніша.
Батьківщина.
2. Рефлексія
На уроці
Де ми народились, живемо, вчимось, - найкраща з усіх Україна!
Молюсь за тебе, Україно,
Молюсь за тебе кожен час,
бо ти у нас одна-єдина, -
Писав в своїх віршах Тарас.
Молюсь,- казав він, щоб у тебе
Не було між людьми війни,
Щоб завжди було чисте небо
На нашій стомленій землі.
Щоб завше у садку смерека
Весняним квітом під вікном цвіла
І прилітали з вирію лелеки,
Щоб гомін хвиль послухати Дніпра.