5 клас Урок 19.02
Тема: Погода та одяг.
Навчальна мета:
Виховна мета: виховувати культуру спілкування, толерантне ставлення
до мови та традицій інших народів.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, відео та аудіо
записи, картки із завданнями для читання, демонстраційний
матеріал.
Тип уроку: урок застосування знань, вмінь та навичок.
Вид уроку: білінгвальний урок з використанням інтерактивних
технологій навчання.
І. Початок уроку. Організаційний момент.
Вітання. (нім. мова) (запис)
- Guten Tag, liebe Schüler! Setzt euch! Wir beginnen unseren Englisch-Deutsch Unterricht! Wir singen das Lied „Guten Tag!“. (У супроводі аудіозапису учні виконують пісню-вітання). Sehr gut, und jetzt sagt mir bitte, wie geht’s?
II. Введення в іншомовну атмосферу.
1) Прислів’я (англ. мова) (презентація)
- There are a lot of proverbs, sayings and idioms about the clothes. Let’s remember some of them. Repeat them after me and give Ukrainian equivalents:
* Clothes don’t make the man – По одягу зустрічають, по розуму проводжають;
* Cut your coat according to your cloth – По своєму ліжку постягай ніжки;
* To keep something under one’s hat – тримати щось в секреті;
* To be in someone else’s shoes – бути на чиємусь місці;
* To take one’s hat to someone – знімати перед кимось капелюх.
2) Гра «Прання» (нім. мова + англ. мова) (флешкарти + магніти)
- Also jetzt wir eine „Wäsche“ spielen! Hört aufmerksam die Namen von der Kleidung, dann nehmt das Bild von der Kleidung und bindet das Bild an die Tafel an. Das ist ein Mannschaftsspiel. Beginnen wir! (Учні працюють з демонстраційними картками німецькою та англійською мовою).
Das Kleid, der Rock, der Pullover, die Schuhe, die Socken, die Krawatte;
a jacket; a T- shirt; trousers; a hat; trainers; a suit
ІІ. Основна частина уроку.
1. Аудіювання. Діалогічне мовлення. (нім. мова)(відео)
- Seht bitte aufmerksam ein Video. Das Video heißt „Im Kaufhaus“. Hört den Dialog zwischen eine Verkäuferin und ein Mädchen. Und dann werdet ihr allein kleine Dialogs bespielen. (Учні переглядають відеозапис і розігрують самостійно складені діалоги).
2. Зарядка. (нім. мова)
- Steht bitte auf! Machen wir Gymnastik!
Eins, zwei, drei, vier,
heute turnen alle wir.
Mit den Händen klapp, klapp, klapp,
Mit den Fußen trapp, trapp, trapp,
Mit den Finger tick, tick, tick,
Mit den Köpfchen nick, nick nick,
Eins, zwei, drei, vier,
heute turnen alle wir.
3. Читання. Монологічне мовлення. (англ. мова)(малюнки+картки)
- Look at the window! What season is it now? What is the weather like today? Is it cold or warm?
- At the stand you can see 6 pictures. There are cards with 6 short texts describing these pictures. Your task is to match the texts with the pictures and read the descriptions.
4. Зарядка для очей. (англ. мова)
- - Your eyes are tired, let’s relax for a while.
Look up, look down,
look to the right, look to the left.
Look at the blackboard, look at your nose,
look at the blackboard, look at your nose.
- Thank you. We shall continue our lesson.
5. Музична пауза. (англ. мова )(відео + картки)
- Listen to the song, remember the words you have already learnt and after you sing the song answer the question: What do you like to do in winter?
Song “Winter Time Has Come”
Winter time has come,
Let’s go and have some fun,
In the snow we can play
The whole frosty day.
In the snow we can sleigh,
We can ski, we can play with snowballs,
In the snow we can skate,
We can run, we can ride a snowboard.
Winter time has come!
We are ready for some fun!
- Well, children, what do you like to do in winter?
6. Письмо. (нім. мова + англ. мова) (дошка)
1) - Wir schreiben ein Diktat. Aber dieses Diktat ist nicht so leicht. Das ist ein Mannschaftsdiktat. Ein Schuler von eine Mannschaft kommt zu mir, hört ein Satz zu und sagt diesen Satz zu die andere. Die Gruppe schreibt. Die Gruppe mit richtigem Diktat ist ein Gewinner. Beginnen wir! ( Учні по черзі прослуховують речення із диктанту і записують їх ).
Das ist Anna. Sie ist hübsch. Sie hat ein Kleid und Schuhe an. Das Kleid ist kurz und rot. Die Schuhe sind weiß.
2) - We can write English too. Look at the blackboard! There are two columns of words fort wo teams. The task is to unscramble the words.
I 1) t, c, a, o; (coat) 2) r, s, d, s, e; (dress) 3) h, s, s, e, o; (shoes) 4) t, s, h, r, i; (shirt) 5) s, l, b, o, u, e; (blouse) |
II 1) t, s, i, u; (suit) 2) f, r, s, c, a; (scarf) 3) s, b, t, o, o; (boots) 4) s, n, j, e, a; (jeans) 5) g, s, v, l, e, o; (gloves) |
ІІІ. Заключна частина уроку. Підведення підсумків.
1) Домашнє завдання. (нім. мова + англ. мова)(презентація)
- Seht an ein Dia und schreibt die Hausaufgabe zum nächster mal.
Beschreibe dein Lieblingskleidungstück. 3-5 Sätze.
- Write 3 – 5 sentences what the weather is like in winter and what the people wear.
2) Оцінювання. (нім. мова + англ. мова)(картки)
- Ihr habt sehr gut gearbeitet und bekommt nur gute Noten. Nur 11 und 12.
- I liked your work today and I thank you very much. You are good boys and girls. Your marks are:
3) Рефлексія.
- Ihr habt alle Aufgaben gemacht. Charakterisiert einen Unterricht mit ein Adjektiv!
- We have done a lot of work. How do you like the activities of the lesson?
Interesting Exciting OK So – so Super Fantastic Dull Difficult Tiring |
Цікавий Захоплюючий Нормальний Так собі Супер Фантастичний Нудний Складний Втомливий |
- Die Stunde ist zu Ende. Auf Wiedersehen!
- Good bye, children!
1