Бінарне заняття
з образотворчого мистецтва (малювання)
з використанням нетрадиційних технік
«Осіннє дерево»
Мета: вчити милуватися красою осіннього лісу, описувати та порівнювати картини, відповідати на запитання вихователя, вживати у мовленні поняття «великий – маленький», «широкий - вузький», «високий – низький»; закріпити осінні зміни у природі; розвивати дрібну моторику рук, мовлення, образне та логічне мислення, образну уяву, емоційну чутливість; сенсорні уявлення, позитивне сприйняття художньої діяльності; вправляти в колективній роботі, у малюванні кольоровим піском; збагачувати словник дітей; виховувати інтерес до навколишньої природи, естетичний смак, охайність, бажання допомагати іншим,.
Обладнання: картини «Осінній ліс», іграшковий руль, листя з дерев, кольоровий пісок з блискітками, клей з пензликом на кожну дитину, вологі серветки, клейонки, аудіоапаратура.
Попередня робота: прогулянка зі спостереженням за змінами в природі, збирання опалого листя; повторити правила поводження у лісі, роботи з клеєм та кольоровим піском; розгляд картин з осіннім пейзажем;
Хід заняття
Вихователь: Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться наш день!
Вихователь:. Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити подорож, а куди – дізнаємося! Ви готові? (Так.)
Вихователь пропонує дітям поїхати на чарівному паровозику.
Фізкультхвилинка
Діти стають одне за одним, зображуючи вагончики паровозика і рухаються вперед, промовляючи услід за вихователем слова та звуконаслідування.
Паровоз вперед летить,
Всіх маляток швидко мчить:
Зою, Петрика, Таїсю
Паровоз везе до лісу —
Ту-ту! У-у-у! Ту-ту! У-у-у! –
Всю веселу дітвору.
Діти заходять до групи, оформленої в осінній ліс.
Вихователь: Куди ми потрапили? (До лісу.) Як тут гарно, казково! Чого в лісі росте багато? (Дерев.) Які дерева тут є? (Береза, дуб, верба.) А це що? (Показує на кущ калини.) Як він називається? (Калина.) Чим відрізняються дерево і кущ? (Дерево високе, а кущ – низенький.) Якого кольору листя на деревах? (Жовті, коричневі, оранженві, багряні, злені, чнрвоні.) Хто розмалював їх у такі кольори? (Осінь.) Чи багато листочків на деревах? (Ні.) Що з ними трапилося? (Опали на землю.) Чи всі листочки однакові? (Є листочки маленькі, а є великі.) Давайте послухаємо, як шарудять листочки під ногами (діти ходять по килимку, на якому розкидане осіннє листя).
Вихователь: Оберіть найгарніший для вас листочок, візьміть його до рук і затанцюйте з ним.
Гра-хоровод «Листочки» (Звучить легка мелодія.)
Ми – листочки, ми – листочки
Чарівні, осінні.
Ми на гілочках сиділи,
Вітер дунув – полетіли.
Ми літали, ми літали,
Перестав дуть вітерець –
Ми присіли всі тихенько,
Задрімали на кінець.
Вітер знову тут подув –
І листочки швидко здув.
Всі листочки полетіли
І на землю тихо сіли.
(Діти виконують рухи відповідно до слів вірша)
Вихователь: Ой, а хто це тут? (Біля дерев стоїть художник з мольбертами, на яких висять сюжетні картини осіннього лісу, палітрю та пензликом у руці та малює картину.)
Художник: (звертається до дітей) Добрий день, діти! Я – художник і малюю тут пейзажі. А ви знаєте, що таке пейзаж?
Дитина: Пейзаж – це зображення природи, краєвидів.
Художник: Так, саме тут, у лісі, незвичайно красива природа, гарні дерева та кущі, одіті в золото.
Художник: Я запрошую вас у свою імпровізовану лісову майстерню. А ось і мої роботи (показує на картини, веде бесіду з дітьми описуючи та порівнюючи їх).
Художник: Діти, подивіться, я почав малювати картину, але не встиг її закінчити і листочки в мене вийшли не кольорові. Допоможете їх розфарбувати?
Діти: Так!
Вихователь: Ми як раз з дітками навчились малювати кольоровим піском.
Художник: Як цікаво! А мене навчите?
Діти: Так!
(Діти підходять до столу, який прикрашений тканиною та осіннім листям)
Вихователь: Малювати кольоровим піском дуже просто. Беремо небагато клею та намащуємо весь листок. А тепер беремо пісок і охайно, не поспішаючи насипаємо його на клей. Пісок треба насипати густо, щоб не було видно білого тла (вихователь показує дітям прийоми роботи, потім пропонує почати малювати).
Художник: Яка чудова картина! Молодці, малята! Ви добре мені допомогли!
Вихователь: А на згадку про нашу зустріч давайте зробимо спільне фото (роблять спільне фото).
Вихователь: Діти, що вам сподобалось найбільше? Якого кольору листя? Нашу картину ми малювали у сонячний день чи похмурий? Чому? (Тому що коли сонечко попадає на листочки, здається, що вони золоті і виблискують яскраво.)
Художник: Малята, а ви любите сюрпризи? (Так!) Хочете переглянути вашу мандрівку осіннім лісом? (Так!) Ну, тоді подивіться на екран! (Діти переглядають фотографії своєї подорожі.)
Вихователь: Наша лісова подорож наближається до кінця. Нашу картину ми заберемо у дитячий садок та прикрасимо групу. Дякуємо вам, художнику, за таку зустріч і бажаємо вам творчого натхнення та всього найкращого! Вихователь: Казковий паровозик уже готовий відвести малят назад, до
дитячого садочка. Отже, рушаймо!
Діти, як і на початку заняття, стають одне за одним, зображуючи вагончики паровозика і рухаються вперед, примовляючи услід за вихователем слова та звуконаслідування.
Паровоз везе діток
У дитячий наш садок.
І Сашка, і Дашу й Лізу
Паровоз везе із лісу.
Ту-ту! У-у-у! Ту-ту! У-у-у! –
До дитячого садку.