Бінарне заняття із ознайомленням з соціумом для дітей старшого дошкільного віку. Формувати у дітей почуття єдності, спільності, доброзичливих міжособистісних стосунків; здатність розуміти і усвідомлювати свої та чужі емоції та проблеми, правильно їх оцінювати і повноцінно переживати; закріпити вміння впізнавати та виражати емоції (радості, суму, злості, страху); підвищити самооцінку вихованців; розвивати комунікативну компетентність, моральні якості: доброзичливість, співчуття, взаємодопомогу, повагу; виховувати бажання доводити розпочату роботу до кінця; навички співпраці та взаємодії, шанобливе та турботливе ставлення до природи.
Бінарне заняття із ознайомленням з соціумом
для дітей старшого дошкільного віку
Підготували і провели:
Марія Мельник вихователь та
Ірина Романчук психолог
Обарівського ліцею (дошкільного підрозділу)
Городоцької сільської ради
Рівненського району Рівненської області
Тема: «Врятована галявина».
Освітньо-виховні завдання:
навчальні: формувати у дітей почуття єдності, спільності, доброзичливих міжособистісних стосунків; вчити уважно слухати і розгадувати загадки; збагачувати словник дітей іменниками, прикметниками, дієсловами, уміння відповідати на запитання повним реченням; здатність розуміти і усвідомлювати свої та чужі емоції та проблеми, правильно їх оцінювати і повноцінно переживати; закріпити вміння впізнавати та виражати емоції (радості, суму, злості, страху); закріплювати технічні прийоми вирізання, забезпечити психологічний комфорт і налаштувати дітей на позитивний настрій; підвищити самооцінку вихованців; удосконалювати вміння використовувати в активному словнику імена мультиплікаційних героїв;
розвивальні: розвивати мовне дихання, монологічне і діалогічне мовлення, уміння давати відповіді повним реченням; вправляти у побудові поширених речень; розвивати саморегуляцію вихованців, створити комфортний психологічний клімат в групі, бадьорий та радісний настрій; формувати позитивне ставлення до всього, що нас оточує; вправляти в умінні злагодженої роботи в колективі, приймати участь в колективній розмові; розвивати комунікативну компетентність, моральні якості: доброзичливість, співчуття, взаємодопомогу, повагу; розвивати увагу, пам'ять, мислення, мовлення, уміння працювати в колективі;
виховні: виховувати бажання доводити розпочату роботу до кінця; працьовитість та акуратнісь у роботі; навички співпраці та взаємодії, шанобливе та турботливе ставлення до природи.
Обладнання: лист, карта, «смайлики-перепустки», картки з різними емоціями, сигнальні картки червоного і зеленого кольорів, зображення різних людських дій у природі, картки із зображенням квіток з негативними і позитивними емоціями, конверти із загадками, колірні моделі, кольорові олівці, смайлики для розмальовування, імітація забрудненої галявини, ємність для збору сміття, кольоровий папір і картон, ножиці, клей, вологі серветки, «усміхнені смайлики» як винагорода дітям, фото прибраної галявини.
Хід заняття
Психогімнастика «Привітання»
(Діти стають у коло, беруться за руки).
У садочку новий день
Всім говорим «Добрий день!»
«Добрий день!» тобі й мені,
Усім людям на землі!
Психолог: «Добрий день, мої малята!
Які у вас гарні оченята:
Карі, сині та сіренькі,
Ви ж для мене всі рідненькі!»
Вихователь: Діти, сьогодні по дорозі у садочок я зустріла листоношу. Вона дала мені лист. Дивно, але чомусь лист чорного кольору?! Прочитаємо його разом?
Я читаю, а ви уважно слухайте:
«Доброго дня, діти! Хочу звернутися до вас за допомогою. Хто як не ви мені допоможете! Я зі своїм другом Ноликом пішли відпочивати на луг до річки. І яке у нас було здивування, коли ми побачили наше улюблене місце – його було не впізнати. З мальовничої галявини, де ми полюбляли відпочивати, засмагати і купатися кожне літо, воно перетворилось в жахливе сміттєзвалище. А річка з прозорою кришталевою водою стала схожа на брудну, малопривабливу водойму. Там, де раніше буйно цвіли чудові квіти та різнотрав’я, тепер їх місце зайняли різнокольорові пластикові пляшки та використаний одноразовий посуд. Люди заради власних потреб знищили на галявині дерева і тепер птахи не мають власної домівки. І так сумно, що не чути їх чарівного співу. Я була дуже вражена! Мене переповнюють негативні емоції!
Тому за допомогою я звернулася до вас. Я впевнена, що ви мені допоможете. Але для цього вам потрібно виконати ряд завдань.
Ваша Сімка».
Психолог: Діти, як ви думаєте, це проблема лише Сімки? Чи ви теж стикалися із такою проблемою? (Відповіді дітей).
Друзі, а ви чули, що Сімку переповнюють негативні емоції? Як ви думаєте чому? На вашу думку, що таке емоції? (Відповіді дітей).
Вихователь: Діти, подивіться, окрім конверту ми отримали ще й карту! Підходьте ближче і давайте її уважно розглянемо. Нам потрібно виконувати завдання на станціях, за кожне правильно виконане завдання ми будемо отримувати перепустку для переходу до наступної станції. Ось наша карта. Як ви думаєте, звідки ми почнемо шлях? (Відповіді дітей).
Підходимо до першої станції «Відгадай емоцію».
На станції розвішені малюнки з дітьми, на яких зображені різні емоції. Вихованці повинні вгадати запропоновані емоції та отримати перепустку для переходу на другу станцію.
Психолог: Молодці, ви впоралися із завданням! За це ви отримуєте перепустку до наступної станції. На що вона схожа? (Відповіді дітей).
Психолог: Так, дійсно, на смайлик. Але, зверніть увагу, який настрій у нього? (Відповіді дітей). Прямуймо по карті на наступну станцію.
Станція №2 «Допоможіть природі».
Вихователь: Діти, я буду називати дію, а ви сигнальною карткою зеленого кольору показуєте «ТАК», а червоною – «НІ».
Вихователь дає запитання вихованцям, супроводжуючи їх картинками відповідного змісту.
Психолог: Друзі, ви добре знаєте, що не можна нищити природу. Як ви думаєте, який настрій буде у всього живого, якщо до нього недбало ставитися? (Відповіді дітей).
Вихователь: Чудово, і це завдання вам під силу. За це отримуєте смайлик. Давайте продовжувати нашу пригоду!
Станція №3 «Незвичайне дерево».
Вихователь: Діти, ми опинилися на галявині біля незвичайного древа. А що ж незвичайного в цьому древі? (Відповіді дітей).
Скільки конвертів ви бачите? Перерахуєте? Який конверт ви спочатку відкриєте? Якого він кольору? (Відповіді дітей).
В кожному конверті загадки. (Кожен конверт різного кольору).
Вихователь: Друзі, ви відгадали усі загадки. І ось ваша перепустка до наступної станції. Настрій Сімки дещо покращився, бо ви на крок ближче до вирішення її проблеми. Дивимося уважно в карту і прямуємо далі.
Станція №4 «Палітра настрою».
Психолог: Хто з вас був дуже уважний і запам’ятав, яких кольорів конверти були на попередній станції? (Відповіді дітей).
Психолог показує колірні моделі, і акцентує увагу на тому, що кожен колір відповідає певній емоції. Демонструє зображення веселки та акцентує увагу, що в неї всі кольори яскраві, світлі, приємні.
Психолог звертається з пропозицією до дітей поліпшити настрій Сімці. Для цього потрібно наповнити смайлики приємними (позитивними) емоціями – розфарбувати смайлики кольорами веселки. (Робота дітей)
Психолог: Молодці, ви поліпшили настрій Сімці, а я хочу поліпшити ваш настрій, ось ваша перепустка-смайлик. Рушайте далі!
Станція №5 «Прибери галявину»
Вихователь: Діти, ми опинилися на галявині, про яку нам писала Сімка. Які емоції у вас виникли, коли побачили цю галявину? (Відповіді дітей).
Вихователь: На що найперше ви звернули увагу? Як ви думаєте, хто його тут лишив? А ви, коли відпочиваєте, теж за собою залишаєте сміття? (Відповіді дітей).
Вихователь: Друзі, давайте допоможемо Сімці прибрати цю галявину, щоб не тільки Сімка могла відпочивати зі своїми друзями, але й ми також могли приводити сюди своїх друзів! (Робота дітей).
Психолог: Ви так гарно прибрали галявину! О-ох! Як хочеться відпочити! Давайте так і зробимо. Тому сідайте зручніше, закрийте очі, і спробуйте уявити собі все, що я буду говорити. Глибоко вдихнемо: вдих (затримати 3 сек), видих (затримати 3 сек) – повторити 3 рази. Дихається легко, рівно, глибоко… Ви відчуваєте як пахне земля? Свіжий запах трав, аромат квітів наповнює дихання. Земля забирає втому, тривоги, образи, наповнює тіло силою, свіжістю…
Ви йдете лугом серед квітів, стрекочуть коники, дзижчать бджоли, співають птахи. Прислухайтеся до цих звуків… Попереду прозорий струмочок. Вода в ньому цілюща, смачна. Ви нахиляєтеся до нього, опускаєте долоні у воду і п’єте із задоволенням цю чисту і прохолодну воду. Відчуваєте, як вона розтікається по всьому тілу прохолодою. Усередині приємно і свіжо, ви відчуваєте легкість у всьому тілі… Добре! Ідемо далі і заходимо у воду. Вона приємно пестить ноги, знімає напругу і втому. Ви стрибаєте з камінця на камінець, вам легко і радісно. Різнокольорові бризки розлітаються і блискучими крапельками освіжають обличчя, лоб, щоки, шию, все тіло. Добрееееее!
Ви легко перейшли на інший берег. Ніякі перешкоди не страшні. Ви задоволені і заспокоєні. Ви з радістю вдихаєте свіже повітря. Легкий вітерець пестить ваше волосся, обличчя, тіло. Тіло ніби розчиняється в повітрі, стає легким і невагомим. Вам дуже добре. Вітерець наповнює вас радістю, добром, любов’ю… Поділіться цими емоціями зі своїми рідними, друзями, близькими. (Пауза не менше 30 сек).
Тепер можете відкрити очі і посміхнутися – ви в садочку і тут вас люблять!
Вихователь: Діти, на згадку про сьогоднішню пригоду, пропоную вам зробити такі ж самі чарівні квіти, які ми врятували на нашій галявині. (Діти виконують аплікацію).
Підсумок заняття.
Стук у двері. Листоноша приніс посилку.
Вихователь: Діти, давайте відкриємо і подивимося, що всередині. (Всередині фото прибраної галявини, солодкі подарунки і лист від Сімки).
Тут знову є для нас лист. Давайте його прочитаємо:
«Любі дітки, ви були сьогодні такі уважні, кмітливі, розумні! За те, що ви виконали моє прохання я хочу вам віддячить. Я хочу вам подарувати ось такі «усміхнені смайлики». Вони будуть завжди дарувати вам гарний настрій та впевненість. Адже, коли у людини гарний настрій вона легко зможе долати будь-які перешкоди!
Ваша Сімка»
Вихователь: Ви такі молодці! Давайте поділимося своїми враженнями від сьогоднішньої пригоди. Що вам найбільше сподобалося? Що у вас викликало труднощі? (Відповіді дітей).