Бінарний урок ( фізика, інформатика )
Розв’язок задач по темі: «Робота, потужність, енергія в механічних процесах. Команди введення-виведення інформації »
Завдання уроку (фізика):
1. Відпрацювання практичних навичок розрахунку роботи,потужності, потенціальної та кінетичної енергій в механічних процесах.
2. Розвиток навичок рахунку. Удосконалення умінь перекладати текст з однієї форми запису в іншу (задача, сформульована на природній мові і розв’язана, записати і вирішити на мові програмування).
3. Удосконалення навичок оформлення задач з фізики.
Завдання уроку (інформатика):
1. Відпрацювання навичок складання програми на мові програмування АВС Паскаль, введення програми, запуску на виконання, перегляду результату.
2. Розвиток навичок рахунку. Удосконалення умінь перекладати текст з однієї форми запису в іншу (задача, сформульована на природній мові і розв’язана, записати і вирішити на мові програмування).
3. Формування культури програмування - єдиного стилю запису програми, тобто запису програми таким чином, щоб вона була зрозуміла і зручна для читання іншим користувачам.
4. Підвищення мотивації учнів за рахунок інтеграції з іншими предметами.
Компетенції, що формуються на уроці:
1. Інформаційна компетенція: вміння самостійно інтерпретувати і аналізувати отриману інформацію з позиції розв'язуваної задачі; вміння представляти інформацію в різних формах;
- Інформаційно-технологічна компетенція: готовність користувача відтворювати, удосконалювати засоби і способи отримання і відтворення інформації в електронному вигляді, користуватися сучасними комп'ютерними технологіями.
2. Проблемна компетенція: вміння знаходити альтернативні шляхи і засоби вирішення завдань, в тому числі оцінювати необхідність і масштаби залучення зовнішніх ресурсів; в разі появи ускладнень формулювати, осмислювати їх і приймати рішення про вибір інших шляхів і засобів.
3. Комунікативна компетенція: слухати співрозмовника, проявляючи пошану і терпимість до чужої думки; висловлювати, аргументувати і в культурній формі відстоювати власну думку; стимулювати співрозмовника до продовження спілкування;
4. Кооперативна компетенція: Знаходити партнерів для співпраці і об'єднуватися з ними в групи; здійснювати колективне цілепокладання і планування; розподіляти завдання і ролі між учасниками групи;
Тип уроку: урок закріплення знань.
Матеріальне забезпечення:
- Середовище програмування АВС Паскаль;
- роздатковий матеріал;
- комп’ютери;
- робочі зошити.
Етапи уроку:
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Повторення вивченого.
3. Рішення розрахункових завдань.
4. Контроль.
5. Підведення підсумків уроку.
6. Інструктаж по домашньому завданню.
Хід уроку:
1. Перевірка домашнього завдання. (Фронтальне опитування)
2. Повторення вивченого. (Фронтальне, індивідуальне опитування)
- Поняття механічна робота, потужність, кінетична та потенціальна енергії.
- Формули для розрахунку роботти, потужності, потужності двигунів, потенціальної енергії, кінетичної енергії.
- Одиниці вимірювання даних фізичних величин.
- Структура програми;
- Формат запису команд введення - виведення інформації;
- Правила запису арифметичних виразів на мові програмування.
3. Розвязування розрахункових завдань. (Фронтальна, індивідуальна форма роботи)
Доцільно, якщо перші завдання будуть вирішені на дошці з можливим колективним обговоренням. Це дозволить визначати правильні підходи в міркуваннях і оформленні завдань. Після того як завдання буде вирішено, учням пропонується скласти програму на мові програмування АВС Паскаль, перевірити, чи правильно працює програма (ввести вихідні дані при запуску програми), ввести нові дані при повторному запуску програми.
Завдання 1.
Візок з вантажем протягли на відстань 150 м, прикладаючи горизонтальну силу
500 Н. Яка робота при цьому була виконана?
Текстовий файл містить наступну інформацію:
Дано: Розв’язок:
F = 500 H A = FS
S = 150 м A = 500 ∙ 150 = 75000 Дж
A - ?
Відповідь: A = 75000 Дж
Ось ми з вами вирішили задачу з фізики. А тепер давайте спробуємо скласти програму на мові програмування для її вирішення (вчитель оформляє завдання на дошці, звертаючи увагу на оформлення запису і задаючи навідні запитання учням).
На мові програмування АВС Паскаль:
Program Zadatcha_1;
Var F, s, A: real;
begin
writeln ( 'введіть силу’); readln (m);
writeln ( 'введіть шлях'); readln (dt);
A: = F *S;
Writeln ( 'Виконана робота ', А: 7);
End.
(Нові дані при повторному запуску програми: відстань = 80 м, сила 200 Н.
Відповідь: А = 16000 Дж)
Завдання 2 .
Яка потужність двигуна вентилятора, якщо за 5 хвилин він здійснює
роботу 150000 Дж?
Текстовий файл містить наступну інформацію:
Дано: Розв’язок:
A = 150000 Дж N = A/t
t = 5 хв.=300c N = 150000 / 300 = 500 Bт
N - ?
Відповідь: N = 500 Bт
На мові програмування АВС Паскаль:
Program Zadatcha_2;
var
N, A, t: real;
begin
writeln ( 'введіть виконану роботу'); readln (N);
writeln ( 'введіть час роботи'); readln (t);
N: = A/t;
Writeln ( Потужність вентелятора', N: 7: 3);
End.
Завдання 3.
Яку кінетичну енергію має літак масою 120 т, який рухається зі швидкістю
720 км/год?
Текстовий файл містить наступну інформацію:
Дано: Розв’язок:
m = 120 т = 120000 кг Eк = mV2/2
V = 720 км/год = 200 м/c Eк = 120000 ∙ 2002 / 2 = 2400000000 Дж
Eк - ?
Відповідь: Eк = 2400000000 Дж
На мові програмування АВС Паскаль:
Program Zadatcha_3;
var
m, V, Ek: real;
begin
writeln ( 'введіть масу літака'); readln (m);
writeln ( 'введіть швидкість літака'); readln (V);
Ek: = m*SQR(V) / 2;
Writeln ( 'кінетична енергія літака дорівнює ', V: 7: 3);
End.
Завдання 4.
Яка маса автомобіля, що рухається зі швидкістю 5 м/с, якщо його кінетична енергія дорівнює 25 кДж?
Текстовий файл містить наступну інформацію:
Дано: Розв’язок:
Eк 25 кДж = 25000 Дж Eк = mV2/2
V = 5 м/c m = 2 Eк/ V2
m = 2 ∙ 25000 / 52 = 2000 кг
m - ?
Відповідь: m = 2000 кг
На мові програмування АВС Паскаль:
Program Zadatcha_4;
var
m, V, Ek: real;
begin
writeln ( 'введіть кінетичну енергію автомобіля); readln (Ek);
writeln ( 'введіть швидкість автомобіля'); readln (V);
m: = Ek /SQR(V) ;
Writeln ( маса автомобіля дорівнює ', m: 7: 3);
End.
Завдання 5.
Обчисліть потужність двигунів літака, який летить зі швидкістю 720 км/год, а його двигуни розвивають силу тяги 200 кН.
Текстовий файл містить наступну інформацію:
Дано: Розв’язок:
F = 200 кН N = F ∙ V
V = 720 км/год = 200 м/c N = 200000 ∙ 200 = 40000000 Bт
N - ?
Відповідь: N = 40000000 Bт
На мові програмування АВС Паскаль:
Program Zadatcha_5;
var
F, V, N: real;
begin
writeln ( 'введіть силу, яку розвиває, двигуна літака'); readln (F);
writeln ( 'введіть швидкість літака'); readln (V);
N: = F*V;
Writeln ( 'Потужнімть двигуна літака дорівнює ', N: 7: 3);
End.
Якщо учні не так вирішили задачу, вони відкривають текстовий файл з готовим рішенням і коментарем, знаходять, аналізують і виправляють помилки допущені при вирішенні завдань. Далі учням пропонується самостійно скласти програму на мові програмування для вирішення завдання, ввести її в середу програмування АВС Паскаль, запустити і ввівши вихідні дані перевірити правильність роботи програми (якщо програма складена і введена без помилок, то при запуску програми і введення вихідних даних учні отримають відповідь , що співпадає з відповіддю в вирішеною завданню)
4. Контроль (індивідуальна форма роботи).
Учням пропонується самостійно вирішити задачу і оформити її рішення у вигляді програми на мові програмування АВС Паскаль.
Завдання 6.
На якій висоті тіло масою 200 г має потенціальну енергію 8 Дж?
Текстовий файл містить наступну інформацію:
Дано: Розв’язок:
m = 200 г = 0,2 кг Eп = mgh
Eп = 8 Дж h = Eп/mg
h = 8 / 0,2 ∙ 10 = 4 м
h - ?
Відповідь: h = 4 м
На мові програмування АВС Паскаль:
Program Zadatcha_6;
Const g=9.8;
var
h, Ep, m: real;
begin
writeln ( 'введіть потенціальну енергію тіла');
readln (Q);
writeln ( 'введіть масу тіла');
readln (m);
h = Ep / m*g
Writeln ( 'тіло підняли на висоту , h: 7: 3);
End.
На даному етапі перевіряється тільки складена програма для вирішення завдання (якщо програма складена і введена без помилок, то при запуску програми і введення вихідних даних учні отримають відповідь, що співпадає з відповіддю в вирішеною завданню – 4м). Учитель стежить за тим, як учні здійснюють набір програми, чи вміють запускати її на виконання та переглядати результати, виходити з середовища Паскаля на попередніх етапах. Робота учнів оцінюється. Про всі помічені недоліки або позитивних моментах вчитель говорить при підведенні підсумків уроку
5. Підведення підсумків уроку.
Отже, діти, чого ви сьогодні навчилися на уроці і що дізналися нового?
(При підведенні підсумків уроку учні повинні прийти до наступного висновку:
ми відпрацювали навички розв’язування задач по темі : «Робота, потужність, енергія в механічних процесах. Команди введення-виведення інформації », а також відпрацювали навички написання лінійних програм, записи арифметичних виразів, запуску та налагодження програми. Ми побачили, як перегукуються і пов'язані такі предмети як фізика, математика та інформатика)
6. Інструктаж по домашньому завданню.
1. Повторити п.17-19 підручника фізика
2. Повторити структуру програми, формат команд введення і виведення інформації.
4. Скласти самостійно будь-яку задачу з фізики, розв’язати і оформити у вигляді програми на мові програмування АВС Паскаль.