Бінарний урок українська література та історія

Про матеріал

Бінарний урок з історії та української літератури на тему

Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді “Володимир вибирає віру"٫ “Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам". Запровадження християнства на Русі

Перегляд файлу

Урок розроблено вчителями загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 7 імені Валерія Вікторовича Бражевського міста Житомира:

В. Ю. Радкевич, вчитель історії та правознавства, вчитель-методист.

С. В. Зайнчківська, вчитель української мови та літератури, вчитель  вищої категорії

 


Бінарний урок з української літератури та історії України (5 клас)

Тема: Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді “Володимир вибирає віру”٫ “Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам”. Запровадження християнства на Русі

Мета уроку:

Навчальна: продовжувати роботу з літописними оповідями, розширити знання учнів про значення давнього літописання для нащадків, вчити аналізувати вчинки та дії героїв оповідей, показати любов князів до своєї землі, розглянути процес запровадження християнства на Русі, вчитись робити висновки

Розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, допитливість, логічне, асоціативне мислення учнів, їх творчий потенціал, навички виразного читання, вміння узагальнювати, зіставляти, виділяти головне

Виховна: виховувати патріотизм, почуття пошани і поваги до історичного минулого рідного народу, прищеплювати учням навички усвідомлення душевної краси і сили наших предків, любові київських князів до своєї землі, як гідний приклад для нащадків; формувати естетичні смаки

Інтегруюча: інтеграція діяльності вчителя української літератури та вчителя історії з формування в учнів навчально-організаційних, навчально-інформаційних, навчально-інтелектуальних умінь і навичок

Обладнання: мультимедійне устаткування, персональний комп'ютер, карта, виставка літератури, ілюстративний матеріал, історичні анімації

Епіграф до уроку:

                       Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього.       Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не годен пошани.

М. Рильський

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок

ІІ. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку

Очікування від уроку:

  • Сьогодні на уроці я дізнаюся…
  • Мені буде цікаво …
  • Я навчуся …
  • Я зможу …
  • Я спробую …

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

(учитель української літератури).

  • Які асоціації виникають у вас зі словосполученням Київська Русь?

( Київські князі, Київ, держава, запровадження християнства…)

Бліцопитування «Так чи ні»

1. Історичні джерела поділяються на речові та усні                                                  

2.Хорив сидів на горі, яка була названа Хоревицею             

3. Літописи відносяться до речових історичних джерел 

4. «І збудували брати місто в ім’я старшого брата свого  й нарекли його Київ…»

5. Перший літопис, що дійшов до нас, -  “Повість минулих літ”        

6. Найдавніший вид літератури - казки

7. Найдавніша віра слов'ян - язичництво

8. Святослав уклав мир з печенігами

9. Християнство – це віра в єдиного Бога

10. Автором “Повісті минулих літ” є князь Ігор

11. Першим із київських князів прийняв християнство  Аскольд

12. Князь Святослав воював з монголо – татарами

13. Древлянським князем був князь Мал

14. Сестру Кия, Щека, Хорива звали Ольгою

Відповіді:

  1. НІ; 2. ТАК; 3. НІ; 4. ТАК; 5. ТАК; 6. НІ; 7.ТАК; 8. НІ; 9. ТАК; 10. НІ;

11. ТАК; 12. НІ; 13. ТАК; 14. НІ

      (Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала)

Робота з ілюстративним матеріалом.

Упізнайте історичну особу за описом

Народився близько 1056 року у Києві,; преподобний київський літописець та письменник-біограф. З 1073року чернець Києво-Печерського монастиря. Автор «Житія святих князів Бориса і Гліба» та «Житія Феодосія Печерського».Вважається упорядником (за іншою версією - автором «Повісті минулих літ»). Помер близько 1114року і похований у Києво-Печерському монастирі. У церковному календарі день вшанування пам'яті преподобного припадає на 9 листопада. У цей день в Україні, починаючи з 1997року, відзначають День української писемності та мови.( Нестор Літописець).

Бесіда з учнями: (вчитель історії,  вчитель української літератури)

- Що таке писемні історичні джерела?

- Що таке літопис?

- Хто створював літописи?

- Чи були казкові мотиви в літописах?

Вчимося робити висновки. Літописи, спогади, листи, щоденники подорожніх, закони, прохання – чолобитні, договори, за пізніших часів періодична преса є писемними історичними джерелами та  безцінним джерелом для дослідження минулого .

 

Перегляд сюжету  історичної анімації  «Дохристиянські вірування давніх слов’ян» (учитель історії).

 

Бесіда з учнями за сюжетом: (учитель історії,  вчитель української літератури)

  • Яка віра була у давніх слов’ян до запровадження християнства?
  • Що таке язичництво?
  •    Що таке міф?
  • З якими міфами ми вже познайомились?
  • Чому поклонялися  давні слов’яни?

 

Виступи учнів Міфи про язичницьких богів .

(випереджувальне завдання, яке було запропоноване учням).

 Робота з ілюстративним матеріалом

Впізнайте язичницьких богів за описом із використанням мультимедійного устаткування (вчитель історії,  вчитель української літератури)

Робота з ілюстративним матеріалом

Розгляньте зображення на слайді, опишіть, що ви бачите  

 

Вчимося робити висновки За віруваннями давні слов’яни були язичниками. Обожнювали сили природи. Кожен із богів відповідав за певний рід  життєдіяльності людей

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

IV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

Перегляд  сюжету історичної анімації «Правління князя Володимира»

Бесіда з учнями за сюжетом: (учитель історії)

-У якому році Володимир став князем Київської Русі?

- Які легенди пов’язують князя Володимира з нашим краєм?

- Покажіть на карті територію Київської Русі, міста Київ та Іскоростень?

- У якому місті правив князь Володимир до того, як став великим київським князем?

- Які племена підкорив князь Володимир?

Вчимося робити висновки. Володимир І Святославович (? – 1015) – князь новгородський з 969 року, великий київський князь з 980 року.  Молодший син Святослава.  Підкорив в’ятичів, радимичів, ятвягів. Воював з печенігами, Волзькою Булгарією, Візантією та Польщею.  За часів його правління були побудовані оборонні споруди вздовж річок Десни, Трубожу, Сули;  був розширений та укріплений дитинець. Почав карбувати власну монету – златники та срібники.   Розширив кордони своєї держави. Посівши княжий престол,  вирішив провести першу релігійну реформу, створивши пантеон головних  слов'янських богів на чолі з богом Перуном.

Словникова робота( вчитель української літератури)

Магомет – пророк, який заснував у VII столітті мусульманство.

Хозарські євреї (іудеї) – представники однієї з найдавніших релігій.

Печеніги – кочові племена (VIIIXIIстоліття), які нападали на Київську Русь, Болгарію, Візантію.

Філософ – мислитель, мудрець.

Чорноризець – чернець, монах.

Робота з підручником

Виразне читання оповіді “Володимир вибирає віру”

Робота над текстом літописної оповіді (вчитель української літератури)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Правдиву чи вигадану історію переказав літописець? Обґрунтуйте свою відповідь.

- Посланці яких країн приходили до Володимира?

- Чому Володимир обрав саме християнство?

Робота з ілюстративним матеріалом

  1. Розгляньте картину, опишіть, що ви бачите на ній (вчитель української літератури)

2. Впізнайте історичних осіб, зображених на слайді. Хто з перших руських князів прийняв християнство?  (вчитель історії)

Перегляд сюжету  історичної анімації  «Хрещення Русі»

 

 

Бесіда з учнями за сюжетом

  • Чому імператор Візантії Василь ІІ не хотів віддавати свою сестру Анну заміж за князя Володимира?
  • Покажіть на карті Візантію.

- Які легенди пов’язані з сестрою імператора Василя ІІ Анною?

 

 

 

  • У якому місті хрестився князь Володимир?

 

 

 

  • У якому році хрестився князь Володимир?

 

 

 

- У якому році відбулося хрещення Русі?

 

 

«Гронування»

Складіть «інформаційне гроно» до образу князя Володимира (вчитель української літератури)

Зразок

 далекоглядний, відважний

Володимир  знавець військової справи

 запровадив християнство

Робота з ілюстративним матеріалом

Опишіть, що ви бачите на малюнку. (вчитель історії)

 

Вчимося робити висновки. Хрещення Русі – по дія, яка визначила долю не тільки народу Київської Русі, але і всієї Східної Європи. Прийняття християнства підвищило престиж давньоруської держави і авторитет влади, сприяло розвитку культури, створенню пам’яток писемності, архітектури, мистецтва.

Фізкультхвилинка

 Перегляд сюжету  історичної анімації

«Правління Ярослава Мудрого»

 (вчитель історії)

Бесіда з учнями за сюжетом

  • Хто такий Ярослав Мудрий?
  • Скільки років правив Ярослав Мудрий?
  • У якому році Ярослав Мудрий розгромив печенігів?
  • Де було поховано Ярослава Мудрого?

Робота з підручником

Виразне читання оповіді “Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам” ( учитель української літератури)

Робота над текстом літописної оповіді

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Як ви вважаєте, чи є в оповіді казкові мотиви?
  • Що побудував Ярослав на горі, де були розбиті печеніги?
  • Що найбільше цінував Ярослав?
  • Чому при Ярославі християнська віра набула поширення?
  • Чому потрібно читати книги?

Виступи учнів  (випереджувальне завдання)

Учні читають прислів’я про книги

Творча лабораторія. Складання сенкану «Ярослав Мудрий»(робота в парах)

Зразок

Ярослав.

Далекоглядний, відважний.

Впроваджує, розбудовує, навчає.

Ярослав заснував першу бібліотеку.

Мудрий.

Робота з ілюстративним матеріалом

Які архітектурні споруди зображені на слайдах? (учитель історії)

Вчимося робити висновки. За часи правління Ярослава Мудрого Київська Русь стала наймогутнішою державою в Європі

V.  Узагальнення та систематизація знань

Обговорення проблемних запитань

  • Як ви вважаєте: християнство було прийнято насильницьким шляхом?
  •    Чи можна князя Ярослава назвати Мудрим?

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Чи потрібно вивчати літописи?
  • Хто є автором «Повісті минулих літ»?
  • Яка літописна оповідь вам сподобалась найбільше? Чому?
  • За що князя Володимира піднесли до лику святих?
  • Яка основна думка «Повісті минулих літ»?
  • Чи пишаєтеся ви, і якщо так, то чим, що      народилися на українській землі?

Рефлексія

  1. Сьогодні я дізнався…
  1. Було цікаво …
  2. Я зрозумів, що…
  3. Тепер я можу…
  4. Я відчув, що…
  5. Я набув…
  6. Я навчився…
  7. У мене вийшло…
  8.  Я зміг…
  9.  Я спробував…

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

  1. Напишіть твір – мініатюру «Книги – це ріки, що напувають Всесвіт» .
  2. Підготуйте повідомлення «Заповіт Ярослава своїм дітям».
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лозанова Олеся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Козійчук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. левковский иван
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 жовтня 2018
Переглядів
3727
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку