Бінарний урок (українська література та психологія) "Образи роману П.Мирного та І.Білика “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Чинники впливу на формування особистості."

Про матеріал
Літературу прийнято називати людинознавством, тому вчителі на уроках мають розкривати характери героїв, учити аналізувати їхні вчинки, не повторювати помилок. Адже краще навчатися на чужих, аніж на своїх... У цьому уроці розглянуто чинники впливу на особистість, а значить, 10-класники зможуть краще зрозуміти один одного.
Перегляд файлу

Тема: Образи роману П.Мирного та І.Білика “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

          Чинники впливу на формування особистості.

Мета:

(навчальна):            Вчити робити повний компаративний аналіз персонажів.

(виховна):                Виховувати в учнів повагу до старших, доброту, чуйність,

                                  співчутливість.

(розвиваюча):          Розвивати память, монологічне мовлення.

Вид уроку -              мандрівка до героя.

Обладнання:            схема “Чинники впливу на формування особистості”

Хід уроку

  1. Опитування.

  • Який твір ми називаємо романом?
  • До якого жанру належить роман П.Мирного та І.Білика?
  • Пригадайте, що знаєте про історію написання роману.
  • Хто був прототипом Чіпки Варениченка? Чи схожі вони між собою?

2. Подача нового матеріалу.

Зачитується уривок із поеми Володимира Тарасенка “Апостол праведної ліри”.

1. Стежиною, що до небес злетіла,                6. Коли міцніш на ноги зможе стати,

    Іде хлопчак і потерпа від мук.                        І земство пройде, і людські суди,

    Сьогодні його вулиця зустріла                       Де буде справедливості шукати,

    Принизливо-образливим – байстрюк.            Та марні всі його труди…

 

2. В добрі хотів з ровесниками жити             7. І виріс Чіпка в полумя багряне,

    І намірів не мав у серці злих.                          У месника недолі розповивсь.

    Тепер він буде їх нещадно бити                     Хоч руки йому взято у кайдани,

    За всі знущання, що терпів від них.             Та дух його незламним залишивсь.

 

3. Коли підріс – пішли селянські класи,        8. В дорозі на зорю свою грозову

    В труді душевні рани заросли.                       Не раз він падав, підіймався знов,

    Підпасичем до дідуся Уласа                           Але до щастя райдужну підкову

    Овець громадських пасти найняли.          Сердешний, людям так і не знайшов.

 

4. Немов кудлата сиво-чорна хмара,              9. А доля його все-таки побила,

    Туди, де трави соками гудуть,                        Закований, неначе дикий звір,

    Бреде собі яругою отара,                             Ось він іде – жива “пропаща сила”-

    За нею дід і Чіпка тихо йдуть.                         На каторгу на вічну у Сибір.

 

5. Усе частіше розум думку будить,

    Хоча літа у хлопця й молоді,

    Чому усе багаті мають люди,

    А бідні вічно бються у нужді?

 

 Деякі вчинки помилкові, і той, хто їх здійснює, повинен суворо каратися – це одне з 12 тверджень, які існують у західній культурі.

Багато чого з того, що роблять інші, самі б ми не робили, і, навпаки, щось із того, чого б нам хотілося, вони не роблять. Однак не можна через це вважати їх поганими людьми. Проста догана нічого доброго не принесе. Переслідування їх теж приносить мало користі, а часто тільки шкоду. “Аналізуючи причини по-ведінки інших, варто подивитися на справу з їхньої точки зору, щоб зрозуміти смисл поведінки, слід подивитися на ситуацію з позицій цих людей, і тоді у ба-гатьох випадках вона з’ясується”,- вважає психолог Альберт Елліс.

 3. Дискусія.

  • Чи можемо ми судити Чіпку Варениченка? А засуджувати?
  • Чому він став “пропащою силою”?
  • З якою метою автори вводять у роман образ Максима Ґудзя? А образ Грицька Чупруненка?
  • Що впливало на формування особистості Чіпки?

4. Завдання.

Зробити аналіз образів Чіпки і Максима за поданою схемою (учні поділені на 2 варіанти)

Чинники впливу на формування особистості

 

 

                         Соціальний                                                    Виховання

 

                       Біологічний             Особистість          Активна трудова

                                                                                            діяльність

             

                Природничо-географічне                                        Психологічні                

                середовище                                                                   чинники

           

                               Психічні утворення                   Психічні властивості

 

                                              Психічні стани      Психічні процеси

 

 

Уроджене                       Набуте

                                           задатки                        - соціальний досвід

                                                                                 - свідомість

                                                                                 - вищі почуття

Співвідношення уродженого

і набутого в особистості                                                       

  5. Висновки.

  6. Робота над текстом роману.

 Володимир Тарасенко помітив одну деталь:

Напившись боротьби гіркого трунку,

Він серцем і надією прочах.

Немає від неправди порятунку:

Це відчайдушніше – у його очах!

 Як ви здогадалися, мова йде про Чіпку Варениченка. Недарма кажуть, що очі – дзеркало душі. І щоб душа Чіпки не залишалася для нас загадкою, давайте знайдемо опис очей Чіпки у різних ситуаціях.

1. Початок роману: “…темні карі очі – теж гострі. Дуже палкий погляд, бист-                                               рий, як блискавка”.

2. Чіпка почув спів польової царівни: “У нього в очах засвітилась одрада”.

3. Діти ображають Чіпку: “…тільки очима світить. Злі Чіпчині очі, та недобрі й діти, що довели до того”.

4. Розповідь діда Уласа про свою тяжку долю: “…а очі, сухі-сухі, горіли, налиті сльозами пополам з кровю”.

5. Після розмови з секретарем про землю: “…а очі світили, як у вовка…”

6. Після бійки, коли захищав діда Уласа: “ Очі червоні, налилися кров’ю, горіли, як у звіра…Повів він страшними очима по всій громаді, глянув хижо на панст-во, на москалів – підтюпцем побіг додому”.

7. Коли Дмитренко порадив тікати з управи: “…блудив мутними очима по стінах”.

8. Коли Чіпку вигнали з управи: “Злом світять очі,- аж поблід від злості, аж руки трусяться”.

9. Арешт Чіпки: “…тільки коли-не-коли з-під насуплених брів посилав на людей грізний погляд”.

  7. Творче завдання.

 У своїй книзі “Мистецтво бути собою” В.Леві наводить приклад складан-ня чорно-білих характеристик. Чому вони чорно-білі? Бо складаються з двох обов’язкових списків: чорного й білого, мінусів і плюсів, достоїнств і недоліків. Ми називаємо такі характеристики “Зебрами”. Скласти характеристики-зебри Мотрі й Галі.

  8. Висновки.

  9. Домашнє завдання. Порівняти образ Чіпки з образом Печоріна з роману Лермонтова “Герой нашого часу”, пояснити поняття “пропаща сила”.

 

docx
Додано
21 березня 2020
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку