Тема: Біоетичні проблеми сучасної медицини. Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.
Навчальна мета: ознайомити студентів з основними напрямками сучасних біотехнологій, їхніми потенційними можливостями; ознайомити з суспільними проблемами, пов’язаними із впровадженням досягнень біотехнологій у галузі медицини;
Розвивальна мета: розвивати вміння висловлювати власну думку, аргументувати її; розуміти взаємозв’язок між діяльністю людини та суспільними проблемами, критично оцінювати наслідки впровадження інновацій;
Виховна мета: виховувати позитивне ставлення до навколишнього середовища; небайдужість до проблем довкілля; раціональне використання природних ресурсів.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Обладнання і матеріали: презентації, відео, додаткова література, роздатковий матеріал, вислови вчених.
Базові поняття і терміни: біотехнологіїя, етика, біоетика, імбридинг.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; уміння аналізувати, формулювати висновки; цінувати людську гідність; визнавати беззаперечне право на життя, самобутність, отримання належного медичного обслуговування; усвідомлювати верховенство закону; приймати неоднозначність інновацій; проявляти відповідальне ставлення до здоров’я та довкілля.
Хід заняття
І. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань
2. Для чого потрібна біотехнологія?
3. У яких галузях медицини широко застосовують біотехнологічні методи?
4. Навіщо потрібні репродуктивна медицина та трансплантація?
5. Чому трансплантація органів може становити небезпеку для самого пацієнта?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Життя – це найвища цінність людини, кожен має право на самобутність, свободу релігійних і культурних переконань, належне медичне обслуговування.
Український просвітитель-гуманіст, філософ, поет і педагог Григорій Савич Сковорода (1722-1794) так сформулював основний закон моралі: «Що може бути шкідливіше за людину, яка володіє знанням найскладніших наук, але не має доброго серця?»
«Народження – це така частка бесмертя й вічності, що відпущена смертній істоті»- Платон
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Термін «біоетика» вперше вжив в 1971 році, в назві книги онколог Ван Ренсселер Поттер «Bioethics: Bridge for the Future» (Біоетика: Міст в майбутнє). Він означає ідею використання біологічних наук для поліпшення якості життя. Він закликав об'єднати зусилля представників гуманітарних наук і природодослідників (перш за все біологів і лікарів) для того, щоб забезпечити гідні умови життя людей.
Основні принципи біоетики:
1. Принцип «не нашкодь» - професійні обов'язки лікаря і фармацевта виконувати свою роботу якісно і сумлінно.
2. Принцип автономії - індивід має право розпоряджатися своїм здоров'ям і благополуччям, навіть відмовлятись від лікування за умови, що це буде вартувати йому життя.
3. Принцип інформованої згоди - медичний працівник повинен якомога повніше інформувати пацієнта про стан його здоров'я й надавати йому оптимальні рекомендації щодо лікування. Пацієнт, у свою чергу, дістає можливість вільно визначити курс своїх подальших дій, найбільш прийнятний для нього особисто.
4. Принцип правдивості - необхідність достовірного інформування пацієнта про стан його здоров'я.
5. Принцип конфіденційності - лікарської таємниці й недоторканості приватного життя.
6. Принцип справедливості - рівна доступність до медичної допомоги для кожного пацієнта та всіх соціальних груп суспільства.
7. Принцип людської гідності - гідне ставлення до пацієнта.
8. Принцип «роби благо» - наявність в людини почуття відповідальності й обов'язку, альтруїзму, любові до ближнього, емпатії (здатності до розуміння й відчування емоційного стану інших людей)
Основними проблемами біоетики на сьогодні є:
Загальноприйнятим світовим стандартом, що дав змогу добути новий науковий досвід і значною мірою скоротити кількість використовуваних лабораторних тварин, є «Концепція трьох R» (англ. reduction, refinement and replacement) - скорочення, удосконалення та заміни відносно експериментування на лабораторних тваринах.
Додатки
Додаток 1.
Картки «ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ БІОТЕХНОЛОГІЙ В ОБЛАСТІ МЕДИЦИНИ»
Отримання ліків (інсулін, соматостатин, соматотропін, інтерферони)
|
Етичність використання тварин для проведення наукових досліджень |
Створення рекомбінантних вакцин проти гепатиту В, папілом людини, Covid-19
|
Порушення права людини на життя у випадку втручання в гени ембріона |
Проведення генетичного тестування для визначення спадкової схильності новонароджених до певних хвороб
|
Порушення лікарської таємниці відносно джерела донорських органів |
Культивація тканин і органів для трансплантації, щоб лікувати травми після аварій
|
Релігійні й культурні табу, які перешкоджають жінкам контролювати народжуваність |
Лікування ВІЛ шляхом видалення вірусу з вражених імунних клітин
|
Етичність евтаназії – штучне припинення життя до моменту його природного завершення |
Лікування вроджених захворювань шляхом заміни дефектних генів нормальними (серпоподібно-клітинна анемія, гемофілія)
|
Поява вірусів і бактерій, стійкіших до існуючих препаратів, що в свою чергу може породжувати спалахи нових епідемій |
Розв’язання репродуктивних проблем у пар, які не можуть мати дітей
|
Недоступність здобутків сучасних біотехнологій деяких соціальним категоріям населення |
Зменшення смертності, подовження тривалості життя |
Порушення природного біорізноманіття, права на самодостатність та самобутність людини через внесення генетичних змін
|
Безпечне та ефективне планування сім’ї
|
Несподіваний вплив на організм, ризик порушення здоров’я |
Додаток 2.
«ПЕРЕЛІК ПРАВ ЛЮДИНИ»
1. Право на життя. |
2. Право на одруження. |
3. Право на освіту. |
4. Свобода від тортур. |
5. Право на власність. |
6. Право на роботу. |
7. Свобода від рабства. |
8. Право на пересування людей. |
9. Право на відпочинок та дозвілля. |
10. Право на свободу та безпеку. |
11. Право на притулок. |
12. Право на їжу, воду та житло. |
13. Право на справедливе ставлення. |
14. Свобода думки, свідомості та релігії. |
15. Право на участь у політичних партіях. |
16. Право на ефективні дії в разі порушення прав людини. |
17. Свобода висловлювання. |
18. Свобода від дискримінації. |
19. Право на приватне та сімейне життя. |
20. Право на охорону здоров’я. |
21. Заборона порушення прав людини. |
Сучасні біотехнології широко використовують у різних галузях: медицині, виробництві різноманітних харчових і нехарчових продуктів, для захисту навколишнього середовища і в межах концепції раціонального природокористування тощо (мал. 50.2).
За допомогою мікроорганізмів отримують лікарські препарати (наприклад, гормональні препарати, засоби для лікування інфарктів та спадкових захворювань тощо). Уся лимонна кислота, яка продається в наших магазинах, вироблена мікроорганізмами. Таким самим способом одержують і натрій глутамат, який є підсилювачем смаку й широко застосовується як харчова добавка.
Значним досягненням стало створення генетично модифікованого сорту рису, відомого, як «золотий рис» (мал. 50.4). Завдяки генам із нарцису та бактерії ервінії цей рис отримав здатність виробляти бета-каротин і став чудовим джерелом вітаміну А.
V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Дайте відповіді на такі питання:
1. Розділ біології, що вивчає проблеми моралі стосовно людини та всього живого:
а) етологія
б) морфологія
в) біоетика
г) екологія
2. Хто із вчених вперше сформулював ідею про те, що людина відповідає за свою діяльність не лише перед іншими людьми, а й перед всіма іншими живими істотами?
а) німецький гуманіст Альберт Швейцер
б) американський вчений Ван Р. Поттер
в) американський еколог Олдо Леопольд
3. Кого із вчених вважають засновником науки біоетики?
а) німецького гуманіста Альберта Швейцера
б) американського вченого Ван Р. Поттера
в) американського еколога Олдо Леопольда
4. Доповни запропоноване речення: "Принцип неспричинення шкоди (принцип "не нашкодь") пов'язаний з ... .
а) правами пацієнтів
б) професійними обов'язками лікарів і фармацевтів виконувати свою роботу якісно і сумлінно
в) доступністю до медичної допомоги для кожного пацієнта та всіх соціальних груп суспільства
5. Чи має пацієнт можливість, згідно принципів біоетики, вільно визначати курс своїх подальших дій, найбільш прийнятний для нього особисто?
а) так
б) ні
6. Який біоетичний принцип грунтується на дотриманні лікарської таємниці і недоторканності приватного життя?
а) справедливості
б) правдивості
в) конфіденційності
г) автономії
7. Завдяки якому принципу біоетики індивід має право розпоряджатися своїм здоров'ям та благополуччям?
а) автономії
б) справедливості
в) правдивості
г) конфіденційності
8. Першим і основним правом кожної людини є право на ...
а) життя
б) їжу
в) захист
г) безпеку
9. Доповни речення про статус людського ембріона з позицій біоетики: "Людський ембріон має право на життя з моменту ..."
а) імплантації
б) плацентації
в) запліднення
г) народження
10. Чи коректне твердження: "Репродуктивні технології етично виправдані в разі безплідності, яка не піддається медикаментозному і хірургічному лікуванню"?
а) так
б) ні
11. У світі будь-яке втручання з метою створення людини, ідентичної до іншої людини ...
а) забороняється
б) дозволяється при необхідності
в) дозволяється завжди
12. В чому суть "Концепції трьох Р" (англ. reduction, refinement and replacement)^
а) в формуванні суспільно прийнятої загальної позиції щодо неоднозначних питань медицини
б) в суворому дотриманні лікарської таємниці відносно джерела олержання донорських органів
в) в скороченні, удосконаленні та заміні відносно експериментування на лабораторних тваринах
Опрацювати матеріали стосовно теми заняття.
Підручника (Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл.закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2019. – 256 с.: л.)
Список основних та додаткових джерел: