Біологічний пентагон з теми «Хімічний склад клітини»
Цілі: узагальнити та корегував знання про клітину як біологічну систему, її будову, хімічний склад і різноманітність; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, мову, уміння аналізувати, узагальнювати й систематизувати інформацію, порівнювати, робити логічні висновки; виховувати розуміння цінності всіх компонентів живих організмів, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, загальнокультурна, здоров'язбережувальна, суспільствознавча, історична, комунікативна.
Обладнання й матеріали: таблиці, на яких указано елементарний склад живих і неживих об’єктів; періодична таблиця хімічних елементів; підручники біології. Базові поняття й терміни: елементарний склад, мікроелементи, макроелементи, органогенні елементи, вода, полярні речовини, неполярні речовини, дифузія.
Правила гри:
Дається п'ять підказок. Після першої підказки, якщо дитина чи група дітей дає правильну відповідь то вона /вони отримують 5бали .
Якщо не має правильної відповіді, читається друга підказка, максимально за яку можна отримати 4 бали.
Якщо й після другої підказки відповіді учень/ учні не дають, зачитуються третя підказка за яку отримують 3 бали.
Після не дання відповіді відповіді, читається четверта підказка, при вірній відповіді отримується 2 бали Після п'ятої підказки — 1 бал.
Хід змагання.
1. З давньогрецької перекладається як «неживий». Четвертий найпоширеніший елемент Сонячної системи (після водню, гелію і кисню). Атмосфера таких планет як Уран, Нептун, Плутон і супутників – Титан, Тритон в основному складається з нього.
2. Харчова добавка Е941 , що використовується в харчовій промисловості як газове середовище для пакування та зберігання.
3. При швидкому зниженні тиску здатний привести до кесонної хвороби. 4. Він є основним компонентом повітря і утворює численні органічні та неорганічні сполуки – кислоти, оксиди та солі. Є важливим компонентом білків, будівельних клітин організму, пептидів, нуклеїнових кислот і нейромедіаторів.
5.Природним джерелом його для організму є продукти, що містять амінокислоти, які будують білки в тваринних і рослинних організмах, такі як: риба, м’ясо, яйця, молочні продукти, морепродукти, бобові, насіння, насіння пшениці, горіхи.
1. Складає 35% маси Землі і 5,2% земної кори. Цей метал є одним з найважливіших будівельних елементів нашої планети і не тільки - навіть в організмі людини міститься 3 грами.
2. Тубільці Африки майже до середини 19 ст. вважали його дорожчим за всі метали. А жінки багатьох африканських племен носили на руках і ногах кільця, виготовлені з нього. Кількість прикрас на жінці свідчила про багатства її роду. 3. Життєво важливий для всіх організмів. Рослини при його недостачі не утворюють хлорофілу, втрачають можливість асимілювати СО2 і хворіють на хлороз.
4. Найбільшу кількість його містять бобові, кунжут, петрушка та шоколад.
5.Відноситься до числа найважливіших біоелементів. У людському організмі воно допомагає гемоглобіну правильно функціонувати і забезпечувати клітини киснем.
1. Використовується у виробництві пластикатів, синтетичного каучуку (з них виготовляють віконний профіль, ізоляцію для проводів, пакувальні матеріали, одяг, взуття, лінолеум, лаки, апаратуру, пінопласт, іграшки, деталі приладів , будівельні матеріали).
2.Був одним з найперших хімічних отруйних речовин (він був застосований Німеччиною у Першій світовій війні під час битви при Іпрі в 1915 році).
3.Відіграє критично важливу роль в організмі людини, забезпечуючи ряд життєво необхідних функцій. Основна його функція полягає в підтримці електролітного балансу і регуляції об’єму крові, що сприяє нормальному функціонуванню серцево-судинної та нервової систем.
4. Цей галоген здатний порушувати структуру подвійної спіралі ДНК й спричиняти її денатурацію.
5.Активізує деякі ферменти, впливає на електропровідність клітинних мембран, підтримує кислотно-лужну рівновагу. Його аніони необхідні для утворення хлоридної кислоти в шлунку.
1. За підрахунками вчених інституту Вернадського, сумісно з вченими з Німеччини та Франції вік цієї речовини на Землі понад 2.7 мільярди років.
2. Експерти розрізняють 1500 видів, класифікуючи по ряду ознак:
походженням, видом і обсягом розчинених речовин і т. д.
3. За даними ВООЗ кожні 8 секунд помирає дитина від хвороб викликаних забрудненою даною речовиною!
4. Добова норма для людини — 1,5 літра, але певна частина цієї кількості надходить до організму з їжею та напоями.
5. На відміну від їжі, без якої можна вижити кілька тижнів, без неї людина витримує лише 3-4 дні. Це пояснюється тим, що вона є незамінною для підтримки функціонування всіх систем організму, включаючи травну, серцевосудинну та нервову.
1. Вона бере участь у таких життєво важливих процесах, як засвоєння їжі, підтримка тканин, захист від запалень і оксидативного стресу.
2. Одна з найбільш важливих функцій мінералу - виробництво будівельних блоків білкових молекул, відомих як амінокислоти.
3. Тіло використовує її для реалізації різних важливих для життя завдань: регенерації тканин, збереження структурної цілісності суглобових хрящів, сухожиль і зв'язок.
4. Цибуля і часник - одні з кращих харчових джерел мінералу через високий вміст у них аліцину.
5. Покращує метаболізм, допомагає клітинам більш ефективно використовувати вуглеводи і бореться зі змінами, що ведуть до ожиріння.
Підсумок змагання.