Генетика -9 клас.
автор
вчитель біології
Олександрійського
навчально-виховного комплексу
( ЗНЗ I-II ст. – ліцей №17)
Зайкіна Наталія Василівна
(презентація до уроку зроблена
в програмі SMART NOTEBOOK 14)
Уроки № №
Тема: Відхилення від законів Г.Менделя. Поняття про зчеплення генів,кросинговер.
МЕТА:повторити й закріпити поняття і закони генетики, розкрити відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, дати знання про явище зчепленого успадкування,з’ясувати вплив зовнішніх і внутрішніх чинників на частоту кросинговеру
розвивати особистості учнів у системі компетентнісно орієнтовного підходу у навчанні.
виховувати спостережливість, самостійність, вміння працювати в групах, в парах,аналізувати..
Тип уроку: комбінований
Обладнання: інтерактивна дошка, вислови видатних людей,філософів..
Поняття і терміни:кодомінування, летальність, комплементарність, епістаз, полімерія, зчеплення,хромосомна теорія спадковості.
Девіз уроку:
НАШ СВІТ- КОРАБЕЛЬ, НА ЯКОМУ:
РОЗУМ - ВІТРИЛО, А ДУМКИ – КЕРМО,
МІРКУЄМО ШВИДКО, ПРАЦЮЄМО ПЛІДНО І РАЗОМ.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент
Створення позитивної психологічної аури для навчальної діяльності.
«Ніхто не знає так багато як усі ми разом» народна мудрість .
1.Учні заходять на урок і сідають за столи на свої місця.
Коротке повторення пройденого матеріалу.
Для вивчення нового матеріалу учні формуються в групи. По команді вчителя всі учні збираються в центрі класу. Так, як вивчається розділ генетика,поділ на групи відбувається за кольором волосся. Вчитель просить зліва стати учня чи ученицю з найсвітлішим волоссям, а справа від нього –з найтемнішим. Всім треба перешикуватись ,щоб у колі були зібрані учні в порядку від найсвітлішого до найтемнішого кольору волосся.
Вчитель формує групи,кількість яких залежить від кількості питань, які потрібно розглянути.
- 4 учні з світлим волоссям – це не тільки самі світлі голови в класі, це учасники команди №1, вони займають 1 стіл ,наступна четвірка - 2 стіл….і т.д.
Є правило: з собою брати тільки робочий зошит для запису і ручку,підручники залишаються на місці (має бути не менше 2 підручників для зручності в роботі) Учні мають право користуватись інтернетом.
В групі учасники команди вітають одне одного ( учні по плечу- подають руку один одному, а ті, хто сидить проти – посміхаються. Таким чином відбувається взаємоналаштування на роботу. Вибирають капітана команди, який керує роботою групи.
2.Кожна група одержує завдання для виконання.
(інформація для виступу записується в будь-якому зручному місці для учня,це може бути навіть листок. Учень може скласти план виступу,або план – конспект короткий)
а)визначення, якщо таке є, або скласти його самому (як наприклад з неповним
домінуванням)
б)повідомлення інформації одним з учасників команди.
в)учень використовує малюнки,дошку під час пояснення.
II. Актуалізація опорних знань учнів
(частина учнів працює над завданням 1, інша частина – завдання 2).
Генетика.
Ген.
Домінантна ознака.
Рецесивна ознака.
Гомозиготна особина.
Гетерозиготна особина.
Фенотип .
Генотип.
Закон одноманітності.
Закон розщеплення.
Дигібридне схрещування.
2.Самостійна робота учнів:
Дати відповіді:
Якому закону чи характеру успадкування відповідають такі статистичні закономірності розщеплення:
а)за фенотипом: 1) 1:2:1 2) 3:1 3) 100% 4) 9:3:3:1 5) 1:1
б)за генотипом: 1) 1:2:1 2)100% 3) 1:1
ІІІ .Вивчення нового матеріалу (робота в групах)
1. Учні одержали завдання ( на столах листки із завданням)
- неповне домінування
- кодомінування
- летальність
- комплементарність
- епістаз
- полімерія
- зчеплення генів,кросинговер
- основні положення хромосомної теорії спадковості
2.Читають інформацію в підручнику, для цього вчитель виділяє певну кількість часу. (закінчення роботи учнів контролюється сигналом – 3 хлопки )
3.Далі працюємо за схемою (вчитель повідомляє схему)
ПОДУМАЙ,ЗАПИШИ,ОБГОВОРИ:
(схема з’являється на інтерактивній дошці, учні її бачать)
Обговорення прочитаної інформації триває в групі, команда визначає в групі учасника, який повідомить інформацію для інших груп з використанням картинок в підручнику та на інтерактивній дошці. Триває обмін інформацією всіх груп.
4.Після виступу учасника останньої групи всі учні з допомогою вчителя записують в зошит визначення і приклад, на якому дане питання можна розкрити,
наприклад: неповне домінування – це…………………( рослина нічна красуня з червоними і білими пелюстками квіток )
5.Прочитування записаної інформації вголос із зошита учнями, вибраними вчителем. (повторне усвідомлення матеріалу)
6.Гра виведена на дошку. (Дати відповіді)
7.Виставлення оцінок за роботу на уроці( учні оцінюють роботу кожного в групі,це нелегко, але кожен виставляє свою оцінку, далі йде обговорення)
IV.Підведення підсумків
ВИ дуже добре попрацювали під час уроку.
«Найвищим благом серед людей є знання,які потрібні людині в житті,
Їх не забрати, вони неоціненні, вони ніколи не зникнуть»- записано у скарбниці
Давньої Індії.
Рефлексія вражень (учні виходять до дошки і перетягують шашку знань в те місце, яке вони вважають своїм. (1 - я вже майже генетик 2 - я більше знаю, ніж не знаю 3 - мені треба працювати 4 – мені все незрозуміло)
V. Домашнє завдання:§ 32,34.