Конспект уроку з біології для 9-го класу на тему: "Відхилення від законів Г. Менделя. Поняття про зчеплення генів, кросинговер"

Про матеріал

Генетика -9 клас.

Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                                       автор

                                                                                                                                             вчитель біології                   

                                                                                                                             Олександрійського  

                                                                                                           навчально-виховного   комплексу

                                                                                                                        ( ЗНЗ  I-II ст. – ліцей №17)

                                                                                                                 Зайкіна Наталія Василівна

                                                                                                           (презентація до уроку зроблена

                                                                                                            в програмі  SMART NOTEBOOK 14) 

 Уроки № № 

Тема:  Відхилення  від законів Г.Менделя.  Поняття про зчеплення генів,кросинговер.

 МЕТА:повторити й закріпити поняття і закони генетики, розкрити відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, дати знання про  явище зчепленого успадкування,з’ясувати вплив зовнішніх і внутрішніх чинників на  частоту кросинговеру

розвивати  особистості  учнів у системі компетентнісно орієнтовного підходу  у навчанні.

виховувати спостережливість, самостійність,  вміння працювати в групах, в парах,аналізувати..

 Тип уроку: комбінований 

Обладнання: інтерактивна дошка, вислови видатних людей,філософів..

 Поняття і терміни:кодомінування, летальність, комплементарність, епістаз, полімерія, зчеплення,хромосомна теорія спадковості.

  Девіз уроку:

                   НАШ СВІТ- КОРАБЕЛЬ, НА ЯКОМУ:

                   РОЗУМ  - ВІТРИЛО, А ДУМКИ – КЕРМО,

         МІРКУЄМО  ШВИДКО, ПРАЦЮЄМО ПЛІДНО І РАЗОМ.

   

                                                    ХІД УРОКУ.

І.  Організаційний момент

  Створення позитивної психологічної аури для навчальної діяльності.

          «Ніхто не знає так багато як усі ми разом»  народна мудрість .

 

1.Учні заходять на урок і сідають за столи на свої місця.

   Коротке повторення пройденого матеріалу.

 Для вивчення нового матеріалу  учні формуються в  групи. По команді вчителя всі учні збираються в центрі класу. Так, як вивчається розділ генетика,поділ на групи відбувається за кольором волосся. Вчитель просить зліва стати учня чи ученицю з найсвітлішим волоссям, а справа від нього –з найтемнішим. Всім треба перешикуватись ,щоб у колі були зібрані учні в порядку від найсвітлішого до найтемнішого кольору волосся.

Вчитель  формує групи,кількість яких залежить від кількості питань, які потрібно розглянути.

 - 4 учні з світлим волоссям – це не тільки самі світлі голови в класі, це учасники команди №1, вони займають 1 стіл ,наступна  четвірка - 2 стіл….і т.д.

Є правило: з собою брати тільки робочий зошит для запису і ручку,підручники залишаються на місці (має бути не менше 2 підручників для зручності в роботі) Учні мають право користуватись інтернетом.

В групі учасники команди вітають одне одного ( учні по плечу- подають руку один одному, а ті, хто сидить проти – посміхаються. Таким чином відбувається взаємоналаштування на роботу. Вибирають капітана команди, який керує роботою групи.

2.Кожна група одержує  завдання для виконання.

(інформація для виступу записується в будь-якому зручному місці для учня,це може бути навіть листок. Учень може скласти план виступу,або план – конспект короткий)

  а)визначення, якщо таке є, або скласти його самому (як наприклад з неповним   

  домінуванням)

  б)повідомлення  інформації одним з учасників команди.

  в)учень використовує малюнки,дошку  під час пояснення.

II. Актуалізація опорних знань учнів

     (частина учнів працює над завданням 1, інша частина – завдання 2).

  1. На дошці записані терміни: 

Генетика.

Ген.

Домінантна ознака.

Рецесивна ознака.

Гомозиготна особина.

Гетерозиготна особина.

Фенотип .

Генотип.

Закон одноманітності.

Закон розщеплення.

Дигібридне схрещування.

2.Самостійна робота учнів:

Дати відповіді:

Якому закону чи характеру успадкування відповідають такі статистичні закономірності розщеплення:

а)за фенотипом:  1) 1:2:1   2)  3:1    3)  100%    4)  9:3:3:1     5) 1:1

б)за генотипом:    1) 1:2:1   2)100%  3)  1:1

 

ІІІ .Вивчення нового матеріалу (робота в групах)

1. Учні одержали завдання ( на столах листки із завданням)

   -  неповне домінування

   -  кодомінування

   -  летальність

   -  комплементарність

    - епістаз

    - полімерія

    - зчеплення генів,кросинговер

    - основні положення хромосомної теорії спадковості

2.Читають інформацію в підручнику, для цього  вчитель виділяє певну кількість часу. (закінчення роботи учнів контролюється сигналом – 3 хлопки )

3.Далі працюємо за  схемою (вчитель повідомляє схему)

   ПОДУМАЙ,ЗАПИШИ,ОБГОВОРИ:

(схема з’являється на інтерактивній   дошці, учні її бачать)

Обговорення прочитаної інформації  триває в групі, команда визначає  в групі учасника, який повідомить інформацію для інших груп з використанням картинок в підручнику та на  інтерактивній дошці. Триває обмін інформацією всіх груп.

4.Після виступу учасника  останньої  групи всі учні з допомогою вчителя записують в зошит визначення і приклад, на якому дане питання можна розкрити,

наприклад: неповне домінування – це…………………( рослина нічна красуня з червоними і білими пелюстками квіток )

5.Прочитування  записаної інформації  вголос із зошита учнями, вибраними вчителем. (повторне усвідомлення  матеріалу)

6.Гра  виведена на  дошку.  (Дати відповіді)

7.Виставлення оцінок за роботу на уроці( учні оцінюють роботу кожного в групі,це нелегко, але кожен виставляє свою оцінку, далі йде обговорення)

 IV.Підведення підсумків

  ВИ дуже добре попрацювали під час уроку.

 «Найвищим благом серед людей є знання,які потрібні людині в житті,

  Їх не забрати, вони неоціненні, вони ніколи не зникнуть»- записано у скарбниці  

   Давньої Індії.

Рефлексія вражень (учні виходять до дошки і перетягують шашку  знань в те місце,  яке вони вважають  своїм. (1  - я вже майже генетик    2  - я  більше знаю, ніж не знаю        3 -  мені треба працювати      4 – мені все незрозуміло)

   V. Домашнє завдання:§ 32,34.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Мітіна Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Слівінська Ольга Лонгинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Слівінська Ольга Лонгинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
8643
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку