Вступ
Тема: Біологія - наука про життя. Методи біологічних досліджень. Міждисциплінарні зв′язки.
Навчальна мета: Ознайомити учнів з основними галузями біології. З’ясувати зв’язки біології з іншими науками. Дати уявлення про методи біологічних досліджень, пояснити їх значення та цінність у розвитку біологічних наук. Визначити відмінності між науковим методом та іншими методами пізнання світу.
Розвиваюча мета: формувати світогляд значення вивчення біології для людства, логічність і послідовність при висловлюванні своєї думки ; вміння характеризувати та використовувати на практиці різні методи біологічних досліджень; розвивати допитливість і самостійність.
Виховна мета: сприяти вихованню біологічного мислення, любові до предмету та живого оточуючого світу.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Дидактиче забезпечення: матеріали сайту http://learningapps.org/ , додаток FaceApp (завантажте з Playмаркету), програма «Сканер штрих-коду Pro» (або інша програма для зчитування Qr-кодів завантажена з Play маркету), картки з Qr-кодами на яких закодовані різні живі організми (дод.1),
відео фрагменти «Старіння людини за 1 хв.», «Динозавр». Презентація до уроку http://www.emaze.com/@AORCLCZCF/celebrations
Матеріально-технічне забезпечення: Комп’ютер, проектор, мережа Інтернет (Wi-Fi роутер), смартфон (планшет) у учнів,
Список основних та додаткових джерел:
2.Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук підручник Біологія 9 клас Київ «Генеза» 2017
3. https://biology.ed-era.com/1/biologichni_nauki.html
4.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F
5. http://allref.com.ua/uk/skachaty/Metodi_biologichnih_doslidjen-26
Вимоги до знань та умінь учнів:
Оперує термінами: описовий метод, експериментальний метод, моделювання;
Практикує: методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи;
Називає: основні галузі біології;
Пояснює: значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи, зв'язок біології з іншими природничими і гуманітарними науками;
Характеризує: методи біологічних досліджень.
Висловлює судження про: відмінність наукового методу від інших методів пізнання світу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за запитаннями
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Уявіть, що ви стали зовсім дорослі, маєте власну родину і чудову доньку або сина. Ви прогулюєтеся у парку і проходячи повз дерева дитина запитує вас: «Тату, що це?», побачивши пташку: «Тату, хто це?», «А чому листя зелене?», «Чому і як я дихаю?», «А звідки я взявся?». І безліч інших запитань. Такі питання ми і собі часто задаємо.
Світ навколо нас цікавий і різноманітний. На сьогоднішній день відомо 2 млн. живих організмів, а скільки ще невідомого. Але вам поталанило, ви маєте можливість поринути у світ біології і дізнатися купу всього цікавого і згодом дати відповіді на всі питання вашого малюка.
Певні знання з біології ви вже маєте. Знаєте про будову і життєдіяльність рослин та тваринних організмів, оперуєте знаннями про людину. Але це ще не все. В цьому році ви зануритеся глибше, розширите свої знання про будову і життєдіяльність клітин, тканин. Дізнаєтеся про особливості індивідуального розвитку людини, особливості спадковості та мінливості живих організмів і нарешті збагнете чому науку біологію необхідно писати великими літерами.
Тож бажаю усім гарного настрою і успіхів у навчанні!
Тема сьогоднішнього уроку: «Біологія як наука. Предмет біології. Методи біологічних досліджень.»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Біологія - це наука про життя. Зараз вона становить сукупність наук про живу природу.
Біологія вивчає всі прояви життя: будову, функції, розвиток і походження живих організмів, їх взаємовідносини із середовищем проживання і з іншими живими організмами.
Живих організмів у світі дуже багато, тому маємо велику кількість біологічних наук. Серед них ботаніка, зоологія, анатомія. З ними ви вже знайомі. Тож давайте дізнаємося про інші.
Робота з підручником
Розгляньте мал.2 ст.5 підручника. Прочитайте визначення.
Вправа «Знайди слово»
Перейдіть за посиланням, виконайте завдання.
http://LearningApps.org/3802125
Бесіда
Ви познайомилися з суто біологічними науками.
Як ви гадаєте, чи може біологія взаємодіяти з іншими науками?
Назвіть їх?
Робота з підручником
Розгляньте мал.5 ст.9 підручника. Ознайомтеся зі змістом даного малюнка.
Як ви гадаєте, чи розширює можливості біології зв'язок з іншими науками?
Вправа «Пазл»
http://LearningApps.org/3802311
Бесіда
Біологічних наук багато. А як, на вашу думку, можна одержати біологічні знання? За допомогою чого?
Робота з підручником
Ознайомтеся з матеріалом підручника ст. 7,8.
Метод спостереження — є основою морфологічних наук, використовується, як на мікроскопічному, так і макроскопічному рівнях. Сутність методу полягає у встановленні індивідуальності об'єкта, що досліджується, без штучного втручання до його процесів життєдіяльності. Зібрана інформація використовується для подальшого дослідження.
Перегляд відео фрагмента «Старіння людини за 1 хв.»
https://www.youtube.com/watch?v=p7KTDyiqU1M
Моніторинг — це метод постійного спостереження за станом окремих біологічних об'єктів, перебігом певних процесів в окремих екологічних системах, або у біосфері в цілому.
Поміркуйте: як би ми не просто переглядали відео, а дійсно спостерігали за життям цієї жінки і фіксували зміни в її організмі, то який це був метод дослідження?
Вправа «Опиши мене» (учням роздаються картки із зображенням різних організмів, які необхідно описати)
Порівняльний метод — використовується для порівняння об'єкта дослідження з подібними об'єктами чи процесами. Він дозволяє відкривати нові види живих істот та класифікувати їх, детально аналізуючи схожі та відмінні риси порівняно з близькими до них формами.
Вправа «Відмінності і подібності» (учні порівнюють організми на своїх картках із організмами, що зображені на картках інших учнів)
Експериментальний метод — використовується для вивчення об'єктів чи процесів у спеціально створених штучних умовах. На відміну від методу спостереження, експериментальний метод передбачає навмисне втручання експериментатора у природу, що дозволяє встановити наслідки від впливу тих, чи інших факторів на об'єкт дослідження. Метод може застосовуватись як у природних умовах, так і лабораторних.
Вправа «Уяви» (учням пропонується закрити очі і уявити, що вони їдять лимон. Проаналізувати свої відчуття)
Моделювання — це метод демонстрації та дослідження певних процесів, явищ або організмів за допомогою їх спрощеної імітації. Він дає можливість вивчати об'єкти та процеси, котрі складно чи неможливо відтворити експериментально, або безпосередньо спостерігати.
Перегляд відео фрагменту «Динозавр»
https://www.youtube.com/watch?v=39OVf_gL63M
Статистичний метод — метод заснований на статистичній обробці кількісного матеріалу, зібраного у результаті інших досліджень (спостережень, експериментів, моделювань), що дозволяє його всебічно проаналізувати та встановити певні закономірності.
Вправа «Статист» (Учням пропонується порахувати кількість однокласників з блакитними, карими, зеленими, сірими очима. Результати записати до зошита.)
Після виконання вправи учні мають запропонувати гіпотези стосовно того, чому карооких людей більше. Потім вчитель говорить про закономірності спадковості і таким чином здійснюється перехід до наукового методу.
Вправа «Знайди пару»
http://LearningApps.org/3802201
V. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів.
Бесіда
Про що ви дізналися на уроці?
Які нові знання одержали?
Чи можете ви у повсякденному житті використовувати запропоновані методи досліджень?
VІ. Підведення підсумків уроку, оголошення домашнього завдання.
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання: за підручником Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук підручник Біологія 9 клас Київ «Генеза» 2017,
http://LearningApps.org/3802125
http://LearningApps.org/3802311
http://LearningApps.org/3802201
3. Використовуючи додаток FaceApp (завантажте з Playмаркету) змоделюйте своє обличчя у літньому віці. Проаналізуйте зміни. Подумайте, що може впливати на процес раннього старіння. Запропонуйте заходи що до попередження раннього старіння.
Додаток 1