28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Біологія - наука про життя. Методи біологічних досліджень. Міждисциплінарні зв′язки.

Про матеріал
Розроблений урок "Біологія - наука про життя. Методи біологічних досліджень. Міждисциплінарні зв′язки" можливо використати як у 10му так і 9му класах. Урок передбачає активну залученість учнів до процесу навчання.
Перегляд файлу

 

 

Вступ

Тема: Біологія -  наука про життя.  Методи біологічних  досліджень. Міждисциплінарні зв′язки.

Навчальна мета: Ознайомити учнів з основними галузями біології. З’ясувати зв’язки біології з іншими науками. Дати уявлення про методи біологічних досліджень, пояснити їх значення та цінність у розвитку біологічних наук.  Визначити відмінності між науковим методом та  іншими методами пізнання світу.

Розвиваюча мета: формувати світогляд значення вивчення біології для людства, логічність і послідовність при висловлюванні своєї думки ;  вміння характеризувати та використовувати на практиці різні методи біологічних досліджень; розвивати допитливість і самостійність.

Виховна мета: сприяти вихованню біологічного мислення, любові до предмету та живого оточуючого світу.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Дидактиче забезпечення: матеріали сайту http://learningapps.org/ , додаток FaceApp (завантажте з Playмаркету), програма «Сканер штрих-коду Pro» (або інша програма для зчитування Qr-кодів завантажена з Play маркету), картки з Qr-кодами на яких закодовані різні живі організми (дод.1),

 відео фрагменти «Старіння людини за 1 хв.», «Динозавр». Презентація до уроку http://www.emaze.com/@AORCLCZCF/celebrations

Матеріально-технічне забезпечення: Комп’ютер, проектор, мережа  Інтернет (Wi-Fi роутер), смартфон (планшет) у учнів,

Список основних та додаткових джерел:

1. Р. Шаламов, Г.Носов, О. Литовченко, М. Каліберда  підручник Біологія 9 клас ТО «Соняшник» 2017

2.Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук підручник Біологія 9 клас Київ «Генеза» 2017

3. https://biology.ed-era.com/1/biologichni_nauki.html

4.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F

5. http://allref.com.ua/uk/skachaty/Metodi_biologichnih_doslidjen-26

Вимоги до знань та умінь учнів:

Оперує термінами: описовий метод, експериментальний метод, моделювання;

Практикує: методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи;

Називає: основні галузі біології;

Пояснює: значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи, зв'язок біології з іншими природничими і гуманітарними науками;

Характеризує: методи біологічних досліджень.

Висловлює судження про: відмінність наукового методу від інших методів пізнання світу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда за запитаннями

  1. Що вивчає наука Біологія? (рослини, тварин, мікроорганізми = наука про життя)
  2. Пригадайте хто і коли запропонував назву «Біологія». (француз Жан-Батіст Ламарк і німець Готфрід Рейнхольд Тревіранус 1802р.)
  3. Як ви гадаєте, яке значення має вивчення біології для людини?
  4. Які знання у галузі біології необхідні сучасній людині?
  5. Які біологічні відкриття суттєво вплинули на життя людей або можуть вплинути у майбутньому?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Уявіть, що ви стали зовсім дорослі, маєте власну родину і чудову доньку або сина. Ви прогулюєтеся у парку і проходячи повз дерева  дитина запитує вас: «Тату, що це?», побачивши пташку: «Тату, хто це?», «А чому листя зелене?», «Чому і як я дихаю?», «А звідки я взявся?». І безліч інших запитань. Такі питання ми і собі часто задаємо.

Світ навколо нас цікавий і різноманітний. На сьогоднішній день відомо 2 млн. живих організмів, а скільки ще невідомого. Але вам поталанило, ви маєте можливість поринути у світ біології і дізнатися купу всього цікавого і згодом дати відповіді на всі питання вашого малюка.

Певні знання з біології ви вже маєте. Знаєте про будову і життєдіяльність рослин та тваринних організмів, оперуєте знаннями про людину. Але це ще не все. В цьому році ви зануритеся глибше, розширите свої знання про будову і життєдіяльність клітин, тканин. Дізнаєтеся про особливості індивідуального розвитку людини, особливості спадковості та мінливості живих організмів і нарешті збагнете чому науку біологію необхідно писати великими літерами.

Тож бажаю усім гарного настрою і успіхів у навчанні!

Тема сьогоднішнього уроку: «Біологія як наука. Предмет біології. Методи біологічних     досліджень.»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Біологія - це наука про життя. Зараз вона становить сукупність наук про живу природу.

Біологія вивчає всі прояви життя: будову, функції, розвиток і походження живих організмів, їх взаємовідносини із середовищем проживання і з іншими живими організмами.

Живих організмів у світі дуже багато, тому маємо велику кількість біологічних наук. Серед них ботаніка, зоологія, анатомія. З ними ви вже знайомі. Тож давайте дізнаємося про інші.

Робота з підручником

Розгляньте мал.2 ст.5 підручника. Прочитайте визначення.

  • Біологія – комплексна наука про живу природу
  •  Ботаніка– наука про рослини;
  • Зоологія – наука про тварин;
  • Бактеріологія – наука про бактерії;
  • Мікологія – наука про гриби;
  • Ліхенологія – наука про лишайники;
  • Вірусологія – наука про віруси;
  • Антропологія – дисципліни, присвячені вивченню людини;
  • Морфологія – вивчає зовнішню будову та форму організмів;
  • Анатомія вивчає внутрішню будову та форму організмів;
  • Фізіологія – наука про функції живих організмів та їх частин;
  • Молекулярна біологія, біохімія та біофізика – дисципліни, які вивчають молекулярний рівень організації життя;
  • Цитологія – наука про клітини;
  • Гістологія – наука про тканини;
  • Біологія розвитку – наука, яка вивчає закономірності індивідуального розвитку;
  • Генетика – наука про спадковість і мінливість;
  • Екологія – наука, яка вивчає спосіб життя організмів та їх взаємодію з навколишнім середовищем;
  • Еволюційне вчення – розділ біології, присвячений дослідженню закономірностей історичного розвитку живого;
  • Систематика – наука, основним завданням якої є класифікація живих істот;
  • Палеонтологія – наука, яка досліджує рештки викопних організмів.
  • Альгологія -  наука про водорості;
  • Ембріологія - вивчає ембріональний період онтогенезу, тобто ембріони різних видів тварин, їх анатомію й фізіологію, закономірності їх росту, розвитку і дозрівання, патології та аномалії ембріонів;
  • Орнітологія - наука про птахів;

Вправа «Знайди слово»

Перейдіть за посиланням, виконайте завдання.

http://LearningApps.org/3802125

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

Ви познайомилися з суто біологічними науками.

Як ви гадаєте, чи може біологія взаємодіяти з іншими науками?

Назвіть їх?

Робота з підручником

Розгляньте мал.5 ст.9 підручника. Ознайомтеся зі змістом даного малюнка.

Як ви гадаєте, чи розширює можливості біології зв'язок з іншими науками?

Вправа «Пазл»

http://LearningApps.org/3802311

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

Біологічних наук багато. А як, на вашу думку, можна одержати біологічні знання? За допомогою чого?

Робота з підручником

Ознайомтеся з матеріалом підручника ст. 7,8.

  Метод спостереження — є основою морфологічних наук, використовується, як на мікроскопічному, так і макроскопічному рівнях. Сутність методу полягає у встановленні індивідуальності об'єкта, що досліджується, без штучного втручання до його процесів життєдіяльності. Зібрана інформація використовується для подальшого дослідження.

Перегляд відео фрагмента «Старіння людини за 1 хв.»

https://www.youtube.com/watch?v=p7KTDyiqU1M

  Моніторинг — це метод постійного спостереження за станом окремих біологічних об'єктів, перебігом певних процесів в окремих екологічних системах, або у біосфері в цілому.

Поміркуйте:  як би ми не просто переглядали відео, а дійсно спостерігали за життям цієї жінки і фіксували зміни в її організмі, то який це був метод дослідження?

  •     Описовий метод. Він широко застосовувався ще вченими старовині, такими, що займалися збором фактичного матеріалу і його описом. У основі його лежить спостереження. Практично до XVIII ст. біологи в основному займалися описом тварин і рослин, робили спроби первинної систематизації накопиченого матеріалу. Але описовий метод не втратив свого значення і сьогодні. Наприклад, він використовується при відкритті нових видів або вивченні клітин за допомогою сучасних методів дослідження.

Вправа «Опиши мене» (учням роздаються картки із зображенням різних організмів, які необхідно описати)

  Порівняльний метод — використовується для порівняння об'єкта дослідження з подібними об'єктами чи процесами. Він дозволяє відкривати нові види живих істот та класифікувати їх, детально аналізуючи схожі та відмінні риси порівняно з близькими до них формами.

Вправа «Відмінності і подібності» (учні порівнюють організми на своїх картках із організмами, що зображені на картках інших учнів)

  Експериментальний метод — використовується для вивчення об'єктів чи процесів у спеціально створених штучних умовах. На відміну від методу спостереження, експериментальний метод передбачає навмисне втручання експериментатора у природу, що дозволяє встановити наслідки від впливу тих, чи інших факторів на об'єкт дослідження. Метод може застосовуватись як у природних умовах, так і лабораторних.

Вправа «Уяви» (учням пропонується закрити очі і уявити, що вони їдять лимон. Проаналізувати свої відчуття)

  Моделювання — це метод демонстрації та дослідження певних процесів, явищ або організмів за допомогою їх спрощеної імітації. Він дає можливість вивчати об'єкти та процеси, котрі складно чи неможливо відтворити експериментально, або безпосередньо спостерігати.

Перегляд відео фрагменту «Динозавр»

https://www.youtube.com/watch?v=39OVf_gL63M

 

  Статистичний метод — метод заснований на статистичній обробці кількісного матеріалу, зібраного у результаті інших досліджень (спостережень, експериментів, моделювань), що дозволяє його всебічно проаналізувати та встановити певні закономірності.

Вправа «Статист» (Учням пропонується порахувати кількість однокласників з блакитними, карими, зеленими, сірими очима. Результати записати до зошита.)

Після виконання вправи учні мають запропонувати гіпотези стосовно того, чому карооких людей більше. Потім вчитель говорить про закономірності спадковості і таким чином здійснюється перехід до наукового методу.

  • Науковий метод (грец|. methodos - шлях дослідження) - це сукупність прийомів і операцій, використовуваних при побудові системи наукових знань.

Вправа «Знайди пару»

http://LearningApps.org/3802201

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів.

Бесіда

Про що ви дізналися на уроці?

Які нові знання одержали?

Чи можете ви у повсякденному житті використовувати запропоновані методи досліджень?

VІ. Підведення підсумків уроку, оголошення домашнього завдання.

Виставлення оцінок.

Домашнє завдання: за підручником Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук підручник Біологія 9 клас Київ «Генеза» 2017,

  1. Прочитати параграф 1 ст. 4,5,7,9.
  2. Повторити виконання вправ

http://LearningApps.org/3802125

http://LearningApps.org/3802311

     http://LearningApps.org/3802201

3. Використовуючи додаток FaceApp (завантажте з Playмаркету) змоделюйте своє обличчя у літньому віці. Проаналізуйте зміни.  Подумайте, що може впливати на процес раннього старіння. Запропонуйте заходи що до попередження раннього старіння.


Додаток 1

 

 

doc
Додано
14 серпня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку