Біологія 7 клас розробка уроку з теми :"Тип Кишковопорожнинні"

Про матеріал
Розробка уроку з біології 7 клас .Тип уроку: комбінований. відповідає віковим та індивідуальним особливостям учнів 7 класу. Містить цікавий матеріал для уроку, враховані міжпредметні зв`язки: історичні моменти про походження гідри, елементи казки про "Підступну красуню" та інші сучасні форми роботи.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Тип Кишковопорожнинні.  Загальна характеристика та процеси життєдіяльності  кишковопорожнинних.

Мета уроку:

 Ознайомити учнів із загальною характеристикою кишковопорожнинних, з’ясувати їх спосіб життя у зв’язку з середовищем існування.

 Розвивати вміння учнів працювати з додатковою літературою і  мікроскопом. Навчити учнів вивчати будову гідри прісноводної ( на постійних мікропрепаратах) за допомогою мікроскопа.

Виховувати бережливе ставлення до природи, дрібних тварин.

Обладнання та матеріали : фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати будову кишковопорожнинних  та представників кишковопорожнинних.

Комп’ютер, таблиці «Тип кишковопорожнинні», комп’ютерна презентація.

Базові поняття та терміни:  тип Кишковопорожнинні, жалкі клітини, рефлекс, регенерація, кишкова порожнина.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

1. Психологічно-емоційне налаштування.

Добрий день. У добрий час.

Я вітаю усіх  Вас,

Успіхів усім бажаю.

На співпрацю направляю .

Щоб урок цікавим був,

Щоб читав, дивився чув.

Кожен з вас хай пригадає-

Біологія вас чекає.

Діти, сьогодні до нас завітали гості милі привітаємо їх з любов’ю, привітаємо їх ми з миром (оплески).

Зі стресом краще не дружіть,

Ой як важко з ним нам  жить!

Краще посмішку любіть.

Посміхайтесь. Ось так, добре.

І ніколи любі не тужіть.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда за запитаннями:
  1. Із яким підцарством тварин ми розпочали знайомство на минулому уроці?

(Підцарство «Багатоклітинні тварини)

  1. А  який тип тварин ми вивчали ? (Тип Губки).
  2. Давайте пригадаємо, що ми вивчили про них вирішивши тестові завдання;

(виконання тестів)

  1. Визначте, на якому з малюнків зображено евглену зелену.

  1. Позначте організми, які не ведуть паразитичний спосіб життя.

А) трипаносоми;  Б) лейшманії; В)форамініфени; Г) лямблії.

     3. Тварина має вічко:

          А) евглена зелена; Б) амеба; В) інфузорія-туфелька; Г) радіолярія.

     4. Евглена зелена живиться:
         А) Автотрофно  як рослини;

         Б) органічними речовинами як тварини;

         В) має обидва способи живлення.

    5. Виділення продуктів обміну речовин в амеби відбувається через:

        А) порошицю; Б) ротовий отвір; В) поверхню тіла; Г) спеціальними включеннями.

    6. Виділення продуктів обміну речовин у інфузорії-туфельки відбувається через:

А) порошицю; Б) ротовий отвір; В) поверхню тіла.

7. Циста-це:

А) захисна оболонка;

Б) стадія статевого та безстатевого розмноженя;

В) стан тимчасового спокою для перенесення несприятливих умов.

8) Крейда утворена:

А) стулками морських корененіжок;

Б) стулками прісноводних корененіжок;

В) стулками молюсків.

9. Позначте середовище життя губок:

А) тільки водне середовище;  В) наземно-повітряне середовище;

Б) тільки вологий грунт;            Г) водне середовище і вологий грунт.

10. Позначте кількість шарів клітини, що утворюють тіло губок:

А) один;  Б) два; В) три; Г) чотири.

11. Позначте загальну характеристику поняття  «мезоглея «. Це:

А) внутрішній шар клітин стінки тіла;
Б) зовнішній шар клітин стінки тіла;

В) скелет тіла губок;

Г) Безструктурна драглиста речовина.

12. Позначте функцію, яку виконують комірцеві клітини тіла губок:

А) виділяють речовини, необхідні для побудови скелета;

Б) перетравлюють їжу та розносять поживні речовини;

В) з їх допомогою губка може повільно змінювати свою форму;

Г) створюють повільну течію води та захоплюють частинки корму.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Є тварини, які населяють будь-які водойми: прісноводні і морські, великі і малі. В озерах, річках або ставках, болотах, морях з чистою прозорою водою, на стеблах водяних рослин можна побачити маленьку напівпрозору тваринку. Це поліп гідра. («Поліп» означає багатоніг.

(Показ вологого мікропрепарату)

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Чому ж  тварина називається гідрою? Її спосіб життя, особливості будови і процеси її життєдіяльності ми дізнаємось вивчивши нову тему.

Сьогодні ми з вами познайомимося з особливостями будови, способом життєдіяльності гідри прісноводної.

Своє ім’я гідра одержала за здатність до регенерації. Так звалося чудовисько в стародавній грецькій міфології,  з яким бився Геракл. У гідри відростали нові голови та щупальці на місці відсічених.

Учені встановили, що гідри мають здатність до підвищеної (порівняно з  іншими тваринами) регенерації. Після протирання їх через решето з одержаної кашиці відновлюється цілий організм.

Презентація кадр 1-2

V. Вивчення нового матеріалу

 1. Історичні відомості.   Лернейська гідра.

Ці тварини були відкриті дослідником який винайшов мікроскоп. А.Левенчуком (1632-1723).

Інший вчений Р.Трамбле  виявив, що гідри відновлюють втрачені частини тіла. Провівши численну кількість дослідів отримав 7 голового поліпа у якого відросли відрізані голови.

Вона була схожа на Лернейську гідру, переможену героєм стародавньої Греції Гераклом, яка щоразу відновлювала голову після того, як її відрубували.

Можна обезголовити гідру, відрізати її ротовий кінець із щупальцями, і він утвориться заново. Якщо розрізати гідру вздовж на 2 половинки, то з кожної відновлюється гідра.

Навіть з 1/200 частин тіла гідри модна дістати цілу гідру.

2. Загальна характеристика  типу кишковопорожнинні.

Кишковопрожнинних нараховується понад 9 тис. видів. Це багатоклітинні тварини , тіло, яких кріпиться до субстрату або плавають у товщі води. Тіло складається з двох шарів  :ектодерми  і  ентодерми, між якими неклітинний шар-мезоглея. Свою назву отримали через те що мають 1 порожнину ---- кишкову або гастральну.

Їх тіло схоже на мішок або кишку. Довжина тіла 2-5-15 мм. Тривалість життя не встановлено. Кишковопорожнинні описані грецьким філософом і натуралістом Арістотелем, та грецьким натуралістом Плінієм, які вважали їх рослино-тваринами. У 40-х роках XVIII (18 ст) молодий натураліст Трамбле виявив і описав прісноводного поліпа гідру. Він довів, що гідра-тварина.

Фільм-1

  1. Тип симетрії:

Променева (радіальна)-симетрія через яку можна провести декілька осей, яка сформувалася  у звязку з   прикріпленим  або  малорухомим способом життя (Робота в зошиті з друкованою основою ст.20 завдання 3). Для кишковопорожнинних характерні дві життєві форми: сидячий поліп і вільно плаваюча медуза.

4. Будова тіла.

Тіло кишковопорожнинних утворене двома шарами клітин:

  • зовнішнім (ектодермою)
  • внутрішнім (онтодермою)
  • між ними безструктурна речовина-мезоглея.

5. Рухи гідри.

Гідра здатна повільно пересувватися при  цьому вона ніби крокує: вигинаючи тіло, гідра спочатку прикріплюється щупальцями до поверхні підводних предметів. Після цього підошва піднімається вгору (гідра деякий час стоїть на голові), а потім, також вигинаючи  тіло, знову прикріплюється до підводних предметів за допомогою підошви. Якщо поверхня рівна гідра може повільно ковзати по ній.

6. Епітеліально-мускульні клітини.

Епітеліально-мускульні клітини циліндричної форми утворюють зовнішній покрив тіла. Вони мають мускульні волокна, завдяки скороченням яких гідра здатна робити різноманітні рухи.

7. Жалкі клітини.(фільм  2 )

Між епітеліально- мускульними клітинами розташовані жалкі клітини. Всередині цих клітин міститься капсула зі скрученою в ній жалкою нитко. Порожнина капсули заповнена отруйною рідиною. Якщо цю волосину зачіпає яка-небудь тварина, у відповідь на подразнення викидається жалка нитка і всмоктується в тіло жертви.

Канальцем, розташованим у середині нитки, у тварину вводиться отруйна речовина, яка її паралізує. Крім ураження здобичі, жалкі клітини використовують функції захисту від ворогів та утримання здобичі. Завдяки жалким клітинам гідра неїстивна для багатьох тварин.

8. Проміжні клітини. 

Завдяки цим клітинам у гідри відбувається регенерація та вегетативне розмноження.

9. Регенерація- це здатність організму відновлювати втрачені органи та тканини, а також цілий організм з його окремої частини.

(додаток казка «Підступна красуня»)

10. Нервові клітини.

Нервові клітини передають збудження у будь-якому напрямку. Така будова нервової системи забезпечує лише прості рефлекси.

11. Рефлекс- відповідь організму на подразнення що відбувається за участю нервової системи. (Завдання 3 ст.20)

У разі дотику до гідри все її тіло скорочується. Гідра реагує на зміни освітлення та хімічні подразники. Гідра не змінює характер реакції залежно від того, як змінюється умови існування протягом життя. Тобто, рефлекси у старої та молодої гідри однакові.

12. Травна система примітивна і складається з замкнутої кишкової порожнини і ротового отвору.

Травлення розпочинається в кишковій порожині під дією ферментів, а закінчується в спеціальних клітинах ентодерми. Тип травлення-змішаний. Неперетравлені рештки виділяються через ротовий отвір. Розглянемо травну систему.

(відео 3)

13. Харчування гідри.

Гідра-хижак який живиться дрібними безхребетними (рачками, циклопами), іноді-мальками риб.

14. Виділення кінцевих продуктів обміну.

15. Дихання.

Гідра дихає всією поверхнею тіла, поглинаючи розчиненний у воді кисень

16. Розмноження.

Гідра здатна розмножуватися як вегетативним так і статевим способом. Під час безстатевого розмноження на її тілі може утворюватися від 1 до 3 бруньок, іноді більше. Згодом на зовнішньому шарі бруньки зявляються цупальця, а між ними проривається ротовий отвір. Через 1-4 доби, бруньки відокремлюються від материнського організму і переходять до самостіїного способа життя. Упродовж всього теплого періоду гідра розмножується вегетативно, а з настанням осені чи інших несприятливих умов-статевим способом.

Із настанням холоду дорослі гідри гинуть, а їхні яйця опускаються на дно водойм, зимують, а  навесні з них виходять молоді особи.Серед гідр  є роздільно- статеві   види, так і гетеротрофи.

Гермафродити - тварини здатні утворювати і чоловічі і жіночі статеві клітини.

17. Знайомство з представниками Кишковопорожнинних. Класифікація Кишковопорожнинних.


VI. Закріплення знань, умінь, навичок.

  1. Лабораторна робота №3

«Будова гідри прісноводної»

Завдання №4 с.20 (зошит з друкованою основою).

  1. Виконання тестових завдань (завдання  6 с.21) .
  2. Цікавинки.

А) Для тих хто купається в Чорному морі! Вам слід остерігатися медузи коренерота. Якщо необачно доторкнулися до неї, її жалкі клітини можуть викликати дуже відчутні опіки, що нагадують опіки волосками крапиви.

Б) Червоні, або благородні корали використовують для виготовлення прикрас, а скелет  використовують  для виготовлення добрив і у будівництві.

В) Вправа» Розірвана  шпаргалка  «.

УЗЕМАД – (МЕДУЗА)

АІДРГ – (ГІДРА)

НІЯАКТ – (АКТИНІЯ)

НЕЯЦІА – (ЦІАНЕЯ)

ЛАРОК – (КОРАЛ)

VII. Повідомлення домашнього завдання.

  1. Параграф підручника
  2. Завдання 7 с. 21 (роб. Зош.)
  1. Завершення уроку.

Вам вдячна учні за увагу

За вашу щирість, доброту.

Я зичу вам умінь, наснаги

Знання хапайте на льоту.

Бажаю щастя всім без краю

Й сердечним бути повсякчас.

Хай щастить нам сьогодні!

Хай щастить нам завтра!

Хай щастить вам завжди!Дякую !

Додаток 1. Презентація «Тип Кишковопорожнинні. Гідра прісноводна»

Додаток 2. Казка «Підступна Красуня»

Література:

  1. Є. В. Шухова. Тварини. Дидактичні матеріали К:, 1998р.
  2. О.В. Тагліна. Уроки біології. – 8 клас: Х.: Веста, 2009р.

                                                                     Додатки.

Підступна красуня

В одному озерному царстві  з’явилася    істота, яка була дуже чарівна. ЇЇ прозоре тіло розкачувалося на рослинці, вона грандіозно вигиналася то в один бік, то в інший. Маленькі рибки, рачки, личинки вирішили, що це циркова вистава, бо незнайома особина почала ставати на передню частину тіла, тоді на підошву. Більш всього зачаровували всіх її цупальця, які вигравали так привабливо, мов запрошували до знайомства. Мешканці водойми зачаровано стежили за новою твариною не одну годину і не помітили нічого особливого, вирішили з нею познайомитися ,щоб прийняти її у своє царство. Одна допитлива рибка приплила так близько, щоб ще раз переконатися у красі тваринки . Але за свою допитливість їй потрібно поплатитися: щупальця безжалісно схопили рибку, і через деякий час вона була мертвою. Невитримали мешканці водойм такой жорстокості і вирішили піти війною проти безсовісної тварини: вони порубали її на частинки, і коли від цієї тваринки нічого незалишилося вони поплили до своїх будинків. На  другий день вони вирішили  перевірити, чи не  з’явився в їхньому царстві хтось інший, і ледве не  вмерли від страху-  на  гілочках рослин було безліч істот. З цієї пори її і назвали Гідрою.

(З міфології)

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
1587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку